Pelottaa, itkettää, ahdistaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kylkiluu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kylkiluu

Aktiivinen jäsen
01.02.2007
12 755
1
36
10 kk:n ikäinen kuopuksemme putosi jenkkisängyltämme pari viikkoa sitten. Putosi tutti suussa ja naama edellä, suun limakalvoilta tuli jonkin verran verta. Kova itku alkoi heti, ei oksentanut eikä tajunnanhäiriöitä näyttänyt ilmenevän. Suun ympärys oli melko lailla mustana tutin kolahdettua lattiaan :( Itkunsa itkettyään tyttö näytti kuitenkin olevan oma itsensä.
Samana päivänä alkoivat kummalliset kohtaukset, jotka noudattavat aina samaa kaavaa: Tyttö leikkii tavalliseen tapaan ja menee yhtäkkiä kumman näköiseksi, näyttäisi ikään kuin keskittyvän johonkin ja alkaa nieleskellä. Näyttää siltä kuin nieleskelisi oksennusta. Nieleskelyä kestää n. puoli minuuttia ja sen jälkeen tyttö väsähtää ja vaikuttaa siltä että nukahtaisi, jos antaisin nukahtaa. Jonkin ajan kuluttua hän on taas oma pirteä itsensä.
Näitä kohtauksia tuli putoamispäivänä muutamaan kertaan ja seuraavana aamuna muutaman tunnin sisällä 5 kertaa, vein tytön lääkärille ja saatiin lähete Helsinkiin lastenklinikalle, jossa lastenneurologit tutkivat tyttöä. Tehtiin perusteellinen lääkärintarkastus, pään UÄ aukileen kautta ja EEG. Viimeinen kohtaus oli ollut putoamispäivän jälkeisenä aamuna ja sairaalassaolon aikana niitä ei tullut, lääkärit tulivat siihen tulokseen että oireet ovat aivotärähdyksen aiheuttamia ja olivat toiveikkaita, että kohtaukset loppuvat itsestään kun aivot toipuvat tärskystä. Epilepsiaa epäiltiin alkuun mutta EEG:ssa ei näkynyt siitä viitteitä. Aivoverenvuoto oli toinen mahdollinen selitys kohtauksille mutta siitä ei näyttänyt olevan kyse, koska muut tutkimukset eivät sitä ilmentäneet ja tytön kunto oli muuten todella hyvä.

Saatiin ohjeeksi seurailla tytön tilaa ja kontrollikäyntiaika paikallisen sairaalan lastenneurologille kuun loppupuolella. Mä ehdin jo toivoa että viimeinen kohtaus olisi ollut silloin putoamispäivän jälkeisenä aamuna mutta tasan viikko putoamisesta tuli yksi kohtaus aamulla. Ja viiden päivän kuluttua eli tänään taas :'(

Mua ahdistaa ja pelottaa niin hirveästi ettei tosikaan..! Mä en ikinä voi antaa itselleni anteeksi jos putoamisesta aiheutuu tytölle jokin pysyvä haitta tai sairaus... :'( Mä olin nukuksissa kun hän pääsi putoamaan, touhusi sängyllä mun ja mieheni välissä ja mies lähti pesemään hampaita, oli sanonut mulle lähtevänsä ja mä olin kuulemma nostanut pääni, katsonut häneen ja sanonut että ok. Mulla ei ole tuosta juuri minkäänlaista muistikuvaa eli oon ollut ihan unessa vaikka oon vissiin vaikuttanut siltä että ymmärsin mitä mies sanoi... Ja siihen kopsahdukseen ja kamalaan huutoon heräsin :( :'(

Kiitos jos jaksoit lukea, oon ihan romuna ollut melkein kaksi viikkoa. Huomenna soitan lastenklinikalla meitä hoitaneelle lääkärille ja hartaasti toivon ettei mitään suurempaa vahinkoa ole päässyt tapahtumaan..!

:hug: :hug:

Voi, tuollainen epätietoisuus on kaikkein pahinta. :/ Tyttösi on kuitenkin tutkittu tarkkaan joten voihan se olla että tuo on vaan jotain ohimenevää.... epilepsia itsellänikin ensiksi tuli mieleen mutta jos sen mahdollisuus on pois suljettu. Voisiko olla mahdollisuus että olisikin saanut hieman tuhdimman aivotärähdyksen joka vielä oireilee? En usko että sängyltä tippuminen aiheuttaa tuollaista muuten kuin tosiaan jos aivotärähdys on.... älä itseäsi syyttele. :hug: Ei ole varmaan YHTÄÄN lasta joka ei olisi jossain elämänsä vaiheessa sängyltä/sohvalta tmv. pää edellä alas tullut....

uskon että hormoonit ja väsymys saa lisää pelkoa aikaiseksi, mutta huojenna itseäsi sillä että perusteelliset tutkimukset on tehty varsinkin päähän kohdistuvat iskut tutkitaan mielestäni aina huolella , ja niinhän teidän lapsukainen on tutkittu. Voimia kovasti sinne ja toivotaan parasta, meidän neiti putosi jalat edellä hoitopöydältä kun käänsin sekunniksi pääni toiseen suuntaan ottaen sukkahousuja tytön ollessa hieman yli puoli vuotta. Huoli oli järjetön ja syyllisyys piinasi...mutta vahinkoja sattuu, eikä ne ole kenenkään tahallisuutta. Voimia kovin ja halauksia, ilmoita miten meni =O

Toivottavasti kaikki on hyvin! Mutta täytyy vielä kysyä että MITÄ putoaminen voisi aiheuttaa että se johtaisi kohtauksiin? en ymmärrä? jos kerran tutkimuksissa ei näy mitään?

Kävi mielessä semmonen (kun siis lapsi on tutkittu eikä vikaa löytyny) että voisko tuo "kohtaus" olla semmottinen että lapsi muistaa tapaturman ja kivun? Entä onko lapsi juuri syönyt kun alkaa nieleskelmään eli voisko kyse olla ihan närästyksestä/takaisinvirtauksesta?

En tiedä, helpottaako tämä nyt oloasi ollenkaan mutta ihan sillä kirjoitan että haluan vaan kertoa jotta tuon ikäisillä voi olla vielä monenlaisia oireita koska keskushermosto ei ole vielä täysin kehittynyt.

Eli tämä meidän kuopus joka nyt on 1v4kk, sai nuorempana sellaisia "väpätyskohtauksia"; alkoivat ehkä puolen vuoden iässä ja kesti muutaman kuukauden ajan. Lähes aina nukkumaan mennessä tuli nämä "väpätykset"; käsi tai pää alkoi edestakaisessa suunnassa vapista (ei nykiä eikä kouristella) vaan tosiaan väpätti hiljalleen mutta selvästi. Olin suunniltani huolesta että mikä lapsella on; tottakai ensimmäisenä pelkäsin epilepsiaa tmv. Lasten erikoislääkärin kuulleessa oireista, ei hän edes tutkinut lasta vaan sanoi vaan että ihan normaalia - lapsen keskushermosto ei ole alle vuoden ikäisellä vielä täysin kehittynyt joten keho voi toimia välillä ihan omia aikojaan. Väpätykset ja vapinat loppuivat ajallaan mutta kova huoli on vielä tuoreessa muistissa.

:hug:

Kuulostaa ihan siltä että nuo kohtaukset tulisivat juuri tosta putoamisesta koska aikaisemmin ei lapsella ollut mitään kohtauksia. Ja kuulostaa myös siltä et ne ovat kuitenkin menossa oikeeseen suuntaan eli häviämään päin.... Äitinä olisin niinkuin sinäkin tietysti äärettömän huolissani myöskin, mutta alalla monta vuotta olleena sanoisin että jos kaikki nuo edellämainitut tutkimuset ovat olleet ok niin se on todella hyvä juttu. Ja poissuljett on juuri aivoverenvuodon tai epilepsian mahdollisuus (eli ehkä ajattelivat että lapsi sen takia olisi alumperin pudonnut, plus että oireet viittaavat siihen )

Saattaa olla just et oli niin kova tälli että sai kovat aivotärähdyksen oireet, näitä aivotärähdyksen jälkimaininkeja voi tosissaan tulla jopa 2-3 viikkoa tärähdyksen jälkeen harvemmin kyllä mutta näin voi käydä, ja varsinkin jos esim. lapsi nyt ollut vaikka kuumeessa tai muuten kipeänä (?) Hyvä että pääsette jälkikontrolliin, toivottavasti kaikki siellä edelleen yhtä hienosti kuin tähänkin asti.

Yhteistyössä