Pelottaa että lapsella on silmäsyöpä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Malla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Malla

Vieras
Tuossa illalla katselin lapsesta otettuja valokuvia. Ja huomasin yhden jutun. Eli aina silloin kun lapsen oikea silmä karsastaa, niin valokuvissa se silmä kiiltää kissansilmän lailla, kun vasen silmä taas loistaa punaisena.

Taas niissä kuvissa kun lapsen silmä ei karsasta (karsastaa siis lähinnä väsyneenä) molemmat silmät on punaiset. Mut kun joskus olen jostain lukenut, että tommonen vaalea kiilto mustuaisessa voisi olla silmäsyövän merkki. Hämmentää vain se, ettei silmä kiillä aina, ainoastaan silloin kun silmä karsastaa.

Lapsi on viimeksi kesällä käynyt karsastuspolilla ja uusi aika on maaliskuulle. Tähän asti ei mitään normaalista poikkeavaa ole silmässä ollut karsastuksen lisäksi, näkökin on hyvä. Pitänee mun huomenna sinne polille soittaa ja asiaa kysyä.

Mut jos jollain jotain sanottavaa olisi täällä, niin mielelläni "kuuntelisin".. huolettaa :(

Älä ole huolissasi! Tuo vaalea kiilto ei tarkoittaa valokuvan aikaansaama valoefektia tietyssä kulmassa, vaan ihan oikeasti ihmiselle silmään katsoen olisi vaaleutta. tod.näk vinottan otetussa kuvassa (katsoo samassa kulmassa kamerasta poispäin kuin muuten tuo yksi silmä karsastaa) olisivat molemmat valokuvassa valoheijastuksen takia vaalehkot.

Sanon että ehdottomasti soitat huomenna silmäpolille ja VAADIT että lapsen silmät on pikimmiten tutkittava!

Tosin jos kesällä on katsottu niin se on hyvä juttu mutta silti!

Retinoblastooma näkyy siten että silmässä ei ole normaalia punaheijastetta. Eli punaheijaste on se kun valokuvassa "silmät ovat punaiset". Retinoblastoomassa silmä voi näyttää punaisen sijasta valkoiselta. Eli siis mustuaisaukosta heijastuukin valkoinen varjo.

Jokatapauksessa, kun tuollainen huoli on herännyt niin viet lapsen ehdottomasti silmälääkäriin sillä JOS lapsellasi olisi retinoblastooma niin se voidaan hoitaa mutta hoito tietenkin on aloitettava mieluiten mahdollisimman heti!

Minäkin olen sitä mieltä että kyseessä voi olla väärä hälyytys, silti koska asia simua nyt kuitenkin huolettaa niin tarkistuta asia jos yhtään epäilet poikkeavaa.

Joo mäki yks ilta kattelin kuvia ja totesin että meidän kaikilla kolmella tenavalla on silmäsyöpä... Eli kaikilla on jossain kuvissa toinen silmä tollanen vaalea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo mäki yks ilta kattelin kuvia ja totesin että meidän kaikilla kolmella tenavalla on silmäsyöpä... Eli kaikilla on jossain kuvissa toinen silmä tollanen vaalea.

En tiedä mitä tarkoitat vaalealla mutta retinoblastoomasilmä on valkoinen.

Koska tämä nyt kuitenkin on äitejen keskustelupalsta, niin täällä ei voida tehdä diagnooseja ja sanoa kellekään että älä turhia huolehdi! Siksikin ainoa mahdollisuus vastata on että lapsi lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kaikkissa kuvissa ihmisen silmässä on kiiltopisteitä pari kolmekin. Jos ei ole yhtäkään, näyttää ihminen kuolleelta. Ja nehän näkyvät hohti silmä punaisena tai ei.
Jos silmä karsastaa se on suunnattu eritavalla kuin toinen silmä, jolloin kiiltopisteet on eri, kun erilaiset valot osuvat silmään. Ne pisteet voi olla aika isojakin, mutta eivät niin hohtavia kuin retinoblastooma.

Mun pojalla on usein isot pupillit ja silmät hohtaa pokkari- ja jopa järkkärikuvissakin (iso salama) punaisena. Koin kauhunhetkiä neuvolalääkärissä kun lääkäri oli laittamassa lähetettä silmäklinikalle kun molemmissa silmissä oli valkoinen varjo. sitten itkua tihrustellen ajelin kotiin ja siinä samassa soitti neuvolan täti että josko tultais uudestaan seuraavana päivänä kun tais olla lamppu rikki! Ja silmissähän ei siis mitään vikaa ollut vaan lampussa, joten kait se väärin kenottava suuntavalokin voi tehdä lääkärillekin temput.

Mua pelottaa,ku oon 13v,etttä mulla on silmäsyöpä,mulla on pieni musta täplä mun silmän alla.äiti sanoo et se ei oo syöpää,mut voitteko vastata? (pelkään et mulla on koska kuolisin siihen)!!

Yhteistyössä