Pelottaa als...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

:S

Vieras
Onko muilla ollut nielemisvaikeuksia ja satunnaisia suonenvetoja/elohiiriä ilman, että olisi mistään vakavasta kyse?

Pelottaa kun oireet sopii alsiin vaikkei muuten lihasheikkoutta ainakaan vielä ole. Siksi ehkä eniten pelottaa, kun olen kolmen lapsen äiti... Lapsista vanhin 5v. ja ikääkään ei ole kuin 26v. itsellä.

Mitä kautta pääsisi neurologille tutkimuksiin? Pääseekö yksityiselle neurologille ilman lähetettä?

Hei, minulla on nielemisvaikeus. En pysty nielemään kokonaista Buranaa enkä puolitettua Buranaa ilman, että se takertuu nieluun ja siksipä lääkitsen itseni ruokailun aikana. Nielemisvaikeus on myös liian isoissa lihapaloissa ellen ole pureskellut hyvin pieneksi.

Elohiiret ja suonenvedot on minullakin satunnaisia, joten samanlaisia on kuin AP:lla. Enkä ole huolestunut - ne kuuluvat ihan elämään.

Oon käyny tän suhteen jo lääkärissäkin 3 kertaa ja tähystettykin on. Tutkimukset kesken mut nyt tutkivat vaan jotain vatsapuolen ongelmaa. Ja kun ton nielemisjutun takia oon laihtunu ihan liikaa ja näytän kamalalta. Pitää kysyä seuraavalla kerralla, et pääsiskö ihan neurologin juttusille. Ois kiva et kroppa puolen jutut selvitettäis ensin ennen kuuppa tohtoria.

Tosin eiks pitkään jatkuneen huonon ravitsemuksen takia voi hyvin esim. lihakset surkastua?

Mulla on ollut just tuollaista ja syynä olivat niskahartiaseudun ongelmat. Fysioterapia, jooga, liikunta ja asiasta turhaan stressaamisen lopettaminen ovat auttaneet. Pelkkä stressi voi yksinään aiheuttaa noita kaikkia.

miten, Mulla oli ne kunnossa kun alkusyksystä katsottiin, pitää varmaan kysyä et jos vois ottaa uudestaan kaikki verikokeet kun niitä ei oo sen jälkeen enää katsottukaan.

vieras, mulla on kyl krooninen jumitus/jännitystila niskoissa mut eivät oo yhtään kipeät tai jumittuneen oloiset.

vieras, mulla on kyl krooninen jumitus/jännitystila niskoissa mut eivät oo yhtään kipeät tai jumittuneen oloiset.

Silloin kun mulla oli niskat ja hartiat tosi pahana, ei ollut kipuja enkä itse edes huomannut, että ne olisi olleet tosi pahasti jumissa. Kai sitä oli jotenkin tottunut, turtunut siihen. Vasta kun kokeilin käydä hierojalla kun muukaan ei ollut auttanut, hierojan kommenteista alkoi valjeta, että lihakset olivat todella huonossa kunnossa. Sitten lääkäri diagnisoikin vaivan aika pian. Sain siihen lääkkeet ja myöhemmin lähetteen fysioterapiaan. Mun lihasvoima oli heikentynyt kun lihakset olivat koko ajan jännityksessä, hermot puristuksissa, ryhti huonontunut ja liikeradat vähän rajoittuneet. Näin jälkikäteen olen itsekin miettinyt, että miten en itse huomannut, mutta joskus voi käydä niin kun vaiva on krooninen ja pahenee hiljalleen ajan kanssa. Suosittelen kyllä käyntiä erikoislääkärillä, hierojalla tai fysioterapeutilla, joka voi katsoa lihastesi kunnon.

[QUOTE="vieras";27878555]Silloin kun mulla oli niskat ja hartiat tosi pahana, ei ollut kipuja enkä itse edes huomannut, että ne olisi olleet tosi pahasti jumissa. Kai sitä oli jotenkin tottunut, turtunut siihen. Vasta kun kokeilin käydä hierojalla kun muukaan ei ollut auttanut, hierojan kommenteista alkoi valjeta, että lihakset olivat todella huonossa kunnossa. Sitten lääkäri diagnisoikin vaivan aika pian. Sain siihen lääkkeet ja myöhemmin lähetteen fysioterapiaan. Mun lihasvoima oli heikentynyt kun lihakset olivat koko ajan jännityksessä, hermot puristuksissa, ryhti huonontunut ja liikeradat vähän rajoittuneet. Näin jälkikäteen olen itsekin miettinyt, että miten en itse huomannut, mutta joskus voi käydä niin kun vaiva on krooninen ja pahenee hiljalleen ajan kanssa. Suosittelen kyllä käyntiä erikoislääkärillä, hierojalla tai fysioterapeutilla, joka voi katsoa lihastesi kunnon.[/QUOTE]

Aiheuttiko se sulle kans nielemisongelmaa? Pitää varmana kokeilla jotain hierojaa et jos kattois ton lihasten kunnon. Mulla on kuitenkin monen monta vuotta opiskelua takana ja lasten imetykset yms. koliikki ajat tässä viimisen 5 vuoden sisään.

Aiheuttiko se sulle kans nielemisongelmaa? Pitää varmana kokeilla jotain hierojaa et jos kattois ton lihasten kunnon. Mulla on kuitenkin monen monta vuotta opiskelua takana ja lasten imetykset yms. koliikki ajat tässä viimisen 5 vuoden sisään.

Aiheutti nielemisongelmia. Vaikka en ajatellut, että kyse on mistään vakavasta, mutta kun en tiennyt, mistä oli kyse, niin se taas aiheutti ahdistusta, mikä pahensi tilannetta. Ja kierre oli valmis. Sainkin lääkäriltä myös mielialalääkkeitä, mitkä auttoivat ahdistukseen.

Älä viitti! Itse tiedän yhden ihmisen joka sairasti nelisen vuotta ALSia ennen kuolemaansa ja oli kuollessaan himpun vajaan 30v :/

ALS-potilaita hoitaneena tiedän, että tauti ei yleensä ala noin nuorena vaan vasta keski-iässä ja sen jälkeen. Mutta poikkeuksiakin toki aina löytyy, itselle ei tullut vuosien neurolla työskentelyn aikana yhtään alle 50-vuotiasta ALS-potilasta vastan.

Ja aloittaja, mistä sinä koko sairauden olet keksinyt? Onko lähiomaisellasi vastaava? Yleensä ihminen ei ensimmäisenä ala epäillä harvinaista lihassairautta, jos joku on vialla. Ja lekurit kyllä laittaa sut neurolle, jos aihetta on, jätä itsediagnoosit pois ja luota ammattilaisiin.

Työkaverillani on als ja hänellä tauti alkoi hieman yli 30-kymppisenä, olisiko ollut 32-33 kun ensimmäiset oireet tulivat. Muistelen että ensimmäiset oireet olisivat olleet elohiiri joka ei mennytkään pois. Ja jossain vaiheessa ilmeisesti alkoi lihasjäykkyys, liikkumisongelmat. Nielemisongelmista ei ole ollut puhetta joten en tiedä. Hänellä on nyt ollut tauti ehkä noin 4 vuotta ja on suuria vaikeuksia liikkua ja puhua, tauti on edennyt tuskaisen nopeasti ja etenee koko ajan. On todella kurja tauti, mutta onneksi on harvinainen.

ALS-potilaita hoitaneena tiedän, että tauti ei yleensä ala noin nuorena vaan vasta keski-iässä ja sen jälkeen. Mutta poikkeuksiakin toki aina löytyy, itselle ei tullut vuosien neurolla työskentelyn aikana yhtään alle 50-vuotiasta ALS-potilasta vastan.

Ja aloittaja, mistä sinä koko sairauden olet keksinyt? Onko lähiomaisellasi vastaava? Yleensä ihminen ei ensimmäisenä ala epäillä harvinaista lihassairautta, jos joku on vialla. Ja lekurit kyllä laittaa sut neurolle, jos aihetta on, jätä itsediagnoosit pois ja luota ammattilaisiin.

Tutulla (levätköön rauhassa) ollut ALS joka alkoi just sillä nielemisvaikeudella. Toki sitä aina säikähtää kun skopiassa löytyy poikkeavaa. Ja kun on noita elohiiriä ollut ympäri kroppaa päivittäin.

Mulla oli 24-vuotiaana nielemisvaikeuksia ja elohiirtä ympäri kehoa, päälaesta jalkapohjiin. Sitä kesti useita kuukausia ja olin ihan varma, että mulla on ALS tai aivokasvain. Kävin yksityisellä neurologilla ja diagnoosiksi tuli stressi ja nsikajännitys. Vähitellen oireet hävisivät. Takaisin ne tulivat, kun mulla oli kolme pientä lasta. Olin silloin 33-v. Kävin taas neurologilla ja sama diagnoosi. Nyt olen 52-vuotias ja oireita on aina ajoittain, ihan sen mukaan, miten stressaantunut ja jännittynyt olen.

plum, kiitos vastauksesta. Tää kyllä alkoi ihan yhtäkkiä kun tuli yhdellä kertaa iso stressi pamaus siihen päälle kun oli monta vuotta jo sietänyt kovaa stressiä sitä ennen.

Yhteistyössä