Pelokas kyselee!

Saan raskausviikolla 41+3 käynnistyksen jos vauva ei synny ennemmin itsestään. Tahtoisin kysellä näin tietämättömänä,että tekevätkö sairaalassa siinä samalla vauvan kokoarvion? ja katsovatko lantiota mahtuuko vauva syntymään? minua vaan pelottaa kovasti,jos vauva ei mahdukkaan syntymään tai en jaksa synnyttää, että älyänkö itse vaatia ajallaan sektiota jos se siihen menee. :ashamed:
Kiitos jo etukäteen vastanneille! :wave:

Norrsu
Kyllä minulla ainakin jatkuvasti arvioivat vauvan kokoa ja jos näyttäisi että vauva on isokokoinen sitten mietitään lantiokuvien ottamista! Itse pelkäsin myös kovasti että jos ei mahdukaan tulemaan kun ultran mukaan vauva oli yli nelikiloinen mutta lääkäritädit vakuuttelivat että minulla on synnyttäjän lantio ;) Ja sieltä tulla tupsahti vajaa 3,9kg tyttö vauva ja hienosti mahtui alakautta niinkuin olivat sanoneet! :)

Kyllähän ne taitaa aina sairaalassa ultrata, tosin mulle kävi kuopuksen kohdalla niin että kun päivää ennen käynnistystä ultrattiin ja saatiin koko arvio, niin lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä ettei millään voi olla niin suuri, mutta aika lähelle sitä arviota kuitenkin meni.

Trillian
ei syytä huoleen kyllä, itse mietin aikanaan samaa. Koko ajan arvioitiin vauvan kokoa, vaikkakin heitti jonkin verran niin pylläsin maailmaan imukupin avustuksella (uupumuksen takia käytettiin) 4,4kg tyttövauvan! Viikolla 41+5. Itse olin synnytyspelkoinen, synnytys oli kamala kokemus ja silti odotan kuin kuuta nousevaa josko kohta tulisin raskaaksi ja pääsisin taas kokemaan sen kaiken!! Oikein paljon tsemppiä, anna luonnon hoitaa ja luota henkilökuntaan niin koet jotain aivan ainutlaatuista :flower: :flower:

Linda
Minä kyselin kans vauvani kasvua ja mitenkä se sopisi ulos tulemaan kun oli jo niin paljon yli lasketun ajan ja vatsa todella iso! lääkäri kyllä katsoi että vauva on pieni ja hyvin mahtuu, mutta sepäs olikin aika iso 53 cm ja 4,160 kg mutta hyvinhän tuo silti mahtui tulemaan!!!

Siis siitähän lähdetään, että kaikki menee hyvin. Onko siulla jotain syytä epäillä, että vauva ei mahtuisi?

Jos vaikuttaa siltä, että synnytys ei etene, niin kyllä sektiota pitää uskaltaa vaatia. Itselläni kaksi "avautumisvaihetta" takana; ekassa sain kärvistellä kolme vuorokautta (leikattiin vasta lapsen sydänääneten heikennyttyä) ja toisessa vaan 14 tuntia.

Vauvojen painoarviot heitti kummallakin kerralla alakanttiin, ja hyö olivat niin isoja, että röntegenkuvista saatujen mittojen mukaan eivät mahdu. Miulla on ns. rajatilantio.

Harmi vaan, että itse tiesin isoa toisellakin kerralla kantavani (isä lähes kaksimetrinen, minä lyhyt, raskausdiabetes, ja kohdunkorkeus yläkäyrällä), mutta kun kone antaa painoarvion, niin sitä uskotaan ennemmin, kuin äitiä.

Miulla siis elimistö reagoi näihin lantioon suhteutettuna "ylisuuriin" lapsiin siten, että kohdunkaula ei alkanut avautumaan, vaikka muuten synnytys alkoikin normaalisti.

Toivotaan, että siul menee hyvin, ja niinhän se yleensä meneekin. Älä huoli etukäteen vaan mene avoimin mielin, mutta tarpeen vaatiessa, ole ja olkaa muutkin topakkoina!

Mulla tehtiin sairaalaan sisään ottaessa sekä ultra, että magneettikuvaus, koska olin aiemmin murtanut häntäluuni. Myöskin kohdunkaulan huima pituus oli osasyynä kuvaukseen. ( Lääkäri epäili, josko kohdunkaula olisi jäänyt pitkäksi sen takia, ettei vaavi mahtunut laskeutumaan ahtaan lantion vuoksi)

Kuvaus oli kuitenkin kohtuullisen turha, sillä tilaa olisi tulla vaikka kaksi kerralla ja poikittain :D Kaiken lisäksi tuubissa oli aika ahdasta. Näin rv42+1.

Yhteistyössä