Pelko rintasyövästä tai jostain muusta vakavasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jehvax
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jehvax

Uusi jäsen
24.06.2015
4
0
1
26
Moikka. Oon kirjottanu tästä jo parille palstalle, mutta siellä ei olla kauheen aktiivisia.. Liitän viestini tänne ja toivon, että saisin edes jotain juttelua aikaiseksi, tämä asia kun vaivaa minua todella paljon niinkun alla olevassa tekstissä kerron. Kiitos etukäteen vastaajille.

Olen 16 vuotias tyttö ja pelkään että minulla on rintasyöpä vaikka se on kuulemma epätodennäköinen sairaus näin nuorella tytöllä. Tiedän että tässä iässä rinnat ovat pieniä kyhmyjä täynnä, mutta oikeassa rinnassani tuntuu painaessa nännipihan alla 1 melkosta iso kyhmy, joka erottuu selvästi toisen rinnan pienistä kyhmyistä.

Jos painan hellästi nännini vierestä (nännipihan alueella olevan rauhasen kohdalta) huomaan että siinäkin pinnalla tuntuu muista rauhasista erottuva pieni kyhmy. En osaa sanoa onko kipeä koska en tunne oikeaa rintaani ollenkaan (Johtuu aikaisemmasta sairaudestani, en tunne myöskään oikean puolen yläselkää tai oikeasta käsivarresta yhtä kaistaletta), mutta sen olen huomannut kun sitä syvemmällä olevaa suurempaa kyhmyä painelee kovempaa niin hetken sen jälkeen rinnassa on outo tunne. Ja tämä syvemmällä oleva kova kyhmy siis muljahtelee kun sitä yrittää liikuttaa, ei ole paikallaan kiinnittyneenä (ainakaan mielestäni). Ja en ole varma, mutta ihankun patti olisi suurempi mitä viime kerralla, kun rintaani tunnustelin. Yritän olla tunnustelematta, koska yleensä tunnustelun jälkeet mut valtaa älyttömän suuri pelon ja ahdistuksen tunne.

Olen maininnut tästä asiasta äidilleni ja kertonut että se pelottaa minua.. Äiti on jo pariin otteeseen tunnustellut rintaani ja naurahtanut vain että tällaisia mun ikäisellä kuuluukin olla. En oo muistanu mainita että niitä on vain oikeassa rinnassa. Jos mun ikäisellä tollaisia kuuluu olla niin miksi vain toisessa rinnassa on tuollainen ja miksi siinä rinnässa on nännipihan alueella yksi pienempi kyhmy.

Haluaisin niin paljon lääkäriin, mutta äiti sanoo että odotetaan kun muutenkin varataan elokuulle gynekologi(pillerien uusinta) niin siellä sitten tarkistetaan rinnat. Jos sanon että haluan ennen, niin tiedän että hän vain naurahtaa ja sanoo "Älä nyt tosta ota stressiä, tollasia sun ikäsellä kuuluukin olla! Muutenkin mennään sitten syksyllä gynekologille kun se varataan"

Oon välillä kotona aivan paniikissa, mulla on paha olla, pelottaa, itkettää, ahditaa ja kaikki tämän takia. En saa tätä pois mielestäni. En välttämättä pääse lääkäriin vaikka menisinkin taas sanomaan äidille tästä ja siitä miten minua pelottaa. Äiti taas varmaan sanoo et "ei hätää, normaalia.." Entä jos elokuussa tai onkin jo liian myöhäistä..?

Uusi havainto: Tänään aamulla huomasin että suuri patti on muuttunut paljon suuremmaksi eiliseen verrattuna ja nyt se on melkosen symmetrisen muotoinen (pyöreä)!? Se on nyt oikeasti halkaisijaltaan suunnilleen 5 cm kun laitoin sormetsen reunoille, apua mitä tämä on? Tietämäni mukaan syöpä ei näin nopeasti kasvaisi? Ja vaikka en tunne kunnolla niin kun sitä painelee se muljuu ja rintaan tulee epämiellyttävävä tunne.

Hei,

se iso patti on sinun rintarauhanen, joka kasvaa tuossa iässä ja reagoi joka kuukausi hormoneihin (kasvaa ennen kuukautisia).

Mutta ymmärrän huolesi, ei se katoa ennen kuin saat varmuuden. Voisitko sanoa äitillesi, että tavallaan tiedätkin että kaikki on hyvin, mutta ahdistaa niin paljon, että kesä on pilalla jos et saa asiaan selvyyttä mahd pian?

Toivoisin että kyse olisi vain tuosta. Mutta voiko se todella paisua yli 5-6 senttiseksi? se on todella iso ja suoraan nännipihan alla.. Ja toinen on se, että edelliset kuukautiseni loppuivat lauantaina, joten nyt vähän huolestuttaa kun sanoit "se kasvaa ennen kuukautisia"

Eniten haluaisin vastausta että pitäisikö minun olla huolissaan? Eihän voi olla rintasyöpä? Vai voiko kasvain vaihdella näin rajusti kokoaan?

Huomasin myös että oikean rinnan nännipiha on paljon lämpimämpi kuin toisen ja voi melkein sanoa että kyhmy näkyy jo päälleppäin, varsinkin selinmakuulla huomaa, et koko nännipiha on hieman "töröllä" kyhmyn vuoksi... Toinen rintani on siis aivan normaali ja tuntuu että siellä olisi paljon pieniä herneitä (sen tiedän olevan normaalia)

Ole vain huoleti. Rinnat ei ole aikuisellakaan naisella symmetriset keskenään saati sitten sinun ikäiselläsi, kun kropassa tapahtuu paljonkin muutoksia ja kasvu on joka tavalla kesken.

Syöpäkasvain ei vaihtele kokoaan pienemmästä isommaksi ja takaisin. Mutta jatkuva hierominen ja painelu voi ärsyttää ja kohta rintasi ovat kipeät, arat ja turvonneet. Lisäksi jatkuva tutkiminen saa asian hämärtymään eikä ole enää varma millainen se aiemmin oli, kun jatkuvasti asiaa kyttää ja tutkii.

Rinnoissa tulee ja menee kaikenlaista ihan kuukautiskierron mukaan myös aikuisenakin. Toisilla on muutenkin kyhmyisemmät rinnat.

Olen itse ollut aina syöpäpelkoinen ja tutkinut itseäni liikaa ja käyttänyt hirvittävät määrät aikaa elämästäni turhan murehtimiseen. Nauti kesästä ja nuoruudesetasi ja anna niiden rintojesi kasvaa omaa tahtiaan eri tahtiin.

Tuo viimeinen kommentti helpotti oloa jonkinverran, kiitos ! Ja itsekin olen kauhean neutroottinen niin jokaista kyhmyä kuin näppylääkim kohtaan..

Mutta silti oudolta tuntuu että sinäkin mainitsit tuon "vaihtelee kuukautiskierron mukaan" kun seuraaviin kuukautisiin on todella paljon vielä aikaa..

Tuo viimeinen kommentti helpotti oloa jonkinverran, kiitos ! Ja itsekin olen kauhean neutroottinen niin jokaista kyhmyä kuin näppylääkim kohtaan..

Mutta silti oudolta tuntuu että sinäkin mainitsit tuon "vaihtelee kuukautiskierron mukaan" kun seuraaviin kuukautisiin on todella paljon vielä aikaa..

Myös ovulaatio voi vaikuttaa. Ja hormonaaliset asiat ylipäätään. Ei välttämättä se, että kuukautiset on juuri alkamassa tai juuri loppuneet. Itselläni on nyt "vanhemmiten" (oon 36) alkanut ilmaantua ovulaation jälkeen rintojen vihlontaa ennen kuukautisia. Ensin meinasin huolestua siitä, mutta kun käsitin, että iän mukana nämäkin jutut muuttuu moneen otteeseen niin lakkasin miettimästä sitä.

Odottele vain ihan rauhassa sitä gyneaikaasi siellä elokuulla. :)

Ehkä mä vaan sitten odotan sitä, nämä kommentit helpottivat jonkin verran oloa! Tärkeintä on vaan että saisi päästäni pois ajatuksen siitä että minulla olisi mahdollisesti syöpä. Mutta niinkuin sanoitte kasvain ei vaihtele kokoa ja tuskin kasvain kasvaisi päivässä reilusti yli kaksinkertaiseksi?

Yhteistyössä