Pelkään keskeytynyttä keskenmenoa - onko muilla raskausoireet vähentyneet vko 9?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Toivo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Toivo"

Vieras
Hei kaikille ja kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista,

Olen viikolla 9 raskaana ja viikko 8 kului aivan järkyttävän väsymyksen kourissa. Sitä ennen olo oli ihan ok, mutta vatsa oli turvonnut jne. Nyt tuntuu että oireet ovat loppuneet kuin seinään – pahoinvointia on ja pientä vatsakipua, jonka olettaisin olevan kohdun kasvukipua, navan alla näkyy aivan pienen pieni pömppis (jota ei saa vedettyä sisään vaikka mikä olisi).

Pelkään aivan hullun lailla keskeytynyttä keskenmenoa. Jotenkin olo ei enää tunnu raskautuneelta. Rinnat ovat edelleen kipeät ja kasvaneet noin kuppikoon verran ja lieviä oireita on, mutta tuo hurja uupumus loppui nii nopeasti, että nyt pelottaa.

Millaisia kokemuksia teillä on keskeytyneestä keskenmenosta ja osaako kukaan sanoa kuinka yleistä se on? Raskauksistahan noin 10-15 prosenttia päättyy keskenmenoon, mutta siihen kuuluu yleensä kipua ja/tai veristä vuotoa, joista kumpaakaan mulla ei ole ollut (tai muutaman kerran tuntunut oikein kunnon kipu alavatsassa hetken aikaa, mutta olen kuitannut ne ns. kasvukivuilla).

Kokemuksia? Onko joku muu stressanut asiaa joko aiheesta tai turhaan?

Älä huoli. Kaikki me ollaan erilaisia ja oireet vaihtelee jopa päivittäin. Joillakin alkaa raskausoireet pahoinvointineen/väsymyksineen noin rv6 ja kestävät helposti 12 viikolle. Toisilla saattaa kestää vaan pari viikkoa, että just tuossa 10 viikon tietämillä helpottaa.
Minusta sinun muut oireesi kuullostavat ihan normaalisti jatkuneesta raskaudesta.
Kaikki noita asioita varmaan miettii ja pyörittelee mielessään. Kun raskautta ei vielä kunnolla näy eikä liikkeitä tunnu, niin olo voi olla epätodellinen ja pienistäkin oireitten puuttumisesta voi tulla tunne, että onkokaan raskautta enää.
Ja sitten kun vauva alkaa liikkua, alkaa muut huolet..miksei se liiku, onko liikkunut koko päivänä jne.

[QUOTE="vieras";29087465]Älä huoli. Kaikki me ollaan erilaisia ja oireet vaihtelee jopa päivittäin. Joillakin alkaa raskausoireet pahoinvointineen/väsymyksineen noin rv6 ja kestävät helposti 12 viikolle. Toisilla saattaa kestää vaan pari viikkoa, että just tuossa 10 viikon tietämillä helpottaa.
Minusta sinun muut oireesi kuullostavat ihan normaalisti jatkuneesta raskaudesta.
Kaikki noita asioita varmaan miettii ja pyörittelee mielessään. Kun raskautta ei vielä kunnolla näy eikä liikkeitä tunnu, niin olo voi olla epätodellinen ja pienistäkin oireitten puuttumisesta voi tulla tunne, että onkokaan raskautta enää.
Ja sitten kun vauva alkaa liikkua, alkaa muut huolet..miksei se liiku, onko liikkunut koko päivänä jne.[/QUOTE]

Kiitos tsempistä :). Tätähän se äitiys toisaalta on, yhtä huolehtimista.. Eli seuraavat 30 vuotta epävarmuudessa elämistä ja toisen hyvinvoinnin miettimistä :D.

No minulla taas vähän surullisempi kertomus; oireet hävisivät ysi-viikolla kuin seinään ja olin ihan varma, että meni kesken. Neuvolassa vaan lohduttelivat, että näin joskus käy eikä haittaa. Päivää ennen np-ultraa alkoi sitten verenvuoto ja keskenmenohan se sitten oli, kehitys oli loppunut juuri ysiviikolla :(

Ja näin on käynyt mulle kahdesti, siis keskeytyyt keskenmeno. Pari viikkoa oireiden loppumisesta alkanut molemmilla kerroilla vuoto. Onneksi on pari onnistunuttakin raskautta :)

Mullakin vähän surullisempi tapaus. Kymmpiviikolla oireet loppui. 12 viikolla tuli rusehtavaa vuotoa ja menin sit ultraan pari päivää ennen niskapoimua. Sikiö oli kuollut 9+4. Lääkkeillä sit hoidettiin. Loppuun asti menneissä raskauksissa oireet on kestäneet sinne 14-15 viikoille. MUTTA me ollaan yksilöitä! Toivottavasti kaikki on hyvin.

Mä muistan että nyt viimesimmässä raskaudessa googlettelin tietoa kuin seinään loppuneista oireista rv 9 tai 10. Oireet kuitenkin palasi ja raskaus jatkunut normaalisti, ainakin tähän päivään saakka (rv 36)

Voi iso halaus kaikille teille, joilla on ollut surullisempia kokemuksia. Se on varmasti aivan kamalaa <3.

Pakko varmaan mennä ensi viikolla yksityiselle alkuraskauden ultraan, soitin jo eilen Femedaan, jossa virkailija kertoi sillä olevan hintaa noin 200 euroa... Apua. Tämä siis Helsingissä... Inhottavaa kun kunnan puolesta tehdään eka ultra vasta vko 12, jotenkin aikaisemmin kuvittelin, että todentavat raskauden heti alussa ihan kunnolla.

Toivotaan nyt että tämä on vain epävarmuuden mukanaan tuomaa ylireagointia ja pelkoa. Toisaalta olen sata miljoonaa kertaa ollut varma olevani raskaana, vaikka en olekaan – mieli tekee helposti tepposet. En edes osannut pelätä tätä ennen kuin työkaveri kertoi miten hänelle oli käynyt. Olisi kiinnostavaa tietää vähän prosentteja, kuinka yleistä keskeytynyt keskenmeno on. Mitään kipuja ja verenvuotoahan mulla ei ole ollut, mikä on kai se yleinen keskenmenotapa...

AHDISTAVAA. Miehellä on stetoskooppi, kuulisikohan sillä jo sydänääniä jos yrittäisi? :D

Tiedän, ett tämä on vaikeaa, kun olet saanut tuon keskenmenon päähäsi, mutta yritä nyt rentoutua. Hallaa teet itsellesi ja vauvallesi stressaamalla. Jos sulla ei vuoda mikään paikka niin tod näk kaikki on hyvin. Mulla ei ollut MITÄÄN raskausoireita vissiin vk 6 jälkeen ennenku aloin tuntea liikkeet vk 14.

Heips aloittaja! Mulla on tuo esikoinen kohta 2 vuotta joten en iiiihan tarkkaan muista millä viikoilla mitäkin tapahtui, mutta panikoin silloin ihan hirveästi kun ne (vähäisetkin) raskausoireet hävisi ihan muutaman viikon sisällä niiden ilmaantumisesta. Kävin myös varhaisultrassa yksityisellä koska en mitenkään olisi jaksanut odotella varmistusta viikolle 12 saakka, ja mielestäni se oli kyllä hintansa väärti (paljon turhempaankin saa rahaa menemään)! Loppupeleissä mulla oli tosi helppo raskaus ja ainoat oireet oli vain lievää etomista iltaisin. Ja alkuoireet loppuivat ihan varhaisilla viikoilla, tyyliin 7-8 muistaakseni. Joten näinkin voi käydä =) Tsemppiä ja koita kehitellä itsellesi nyt paljon tekemistä ja ohjelmaa että saat ajatukset muualle, ennenkuin käyt siellä varhaisultrassa! <3

Kiitos tsemppiviesteistä kaikille <3.

Ehkä nyt teen joo kärpäsestä härkäsen, pitää yrittää rauhoittua... Taidan suunnata siihen alkuraskauden ultraan yksityiselle, niin ei tarvitse turhaan jännäillä.

Mitä jos tekisit apteekin raskaustestin? Osta vaikka pari sellaista. Itsekin olin epävarma silloin, kun en ollut vielä käynyt ensimmäisessä ultrassa, vatsa oli lähes olematon ja oireet vähäiset. Ostin silloin yhden testin varmuuden vuoksi. Mutta pian ne pahoinvoinnit sitten paheni ja jatkuikin ihan monta kuukautta, niin että aina kun sitä oli, niin olin varma että olen edelleen raskaana. Minullekin kerrottiin ja luin paljon juttuja keskenmenosta ja muusta kamalasta. Toisaalta niitä ei pitäisi lukea, mutta oireiden lukeminen helpotti, koska silloin saatoin todeta, että minulla ei ole niitä.

Tästä huolimatta halusin itselleni vielä varmistuksen asiasta, ettei minulla ole vaikka jokin kasvain, joka pahoinvoinnit aiheuttaa :D Ahdisti käydä neuvolassa ekan kerran, kun hoitaja oletti, että olen raskaana ja itse olin vielä asiasta epävarma. Kerroin silloin siellä, että olen pian menossa varhaiseen ultraan. Hoitaja vähän ihmetteli sitä. Noissa testeissähän lukee muistaakseni, että jos tulos on positiivinen, niin asia kannattaa vielä varmistaa ultrassa. Ja sehän nyt sanotaan jokaisessa amerikkalaisessa sarjassakin :D Mutta ei ole kuulemma Suomessa tapana, mikä itseäni vähän ihmetyttää.

Kyllä minä sitten kävin yksityisellä, mutta maksoin siitä vain 90 euroa ja se oli mielestäni hintansa väärti. Yritä selvittää, onko paikkaa tai lääkäriä, joka olisi vähän edullisempi kuin 200 €, kuulostaa nimittäin tosi huimalta. Saman talon lääkäreissä voi olla eroa, joillakin laskutuspalkkio on suurempi kuin toisilla. Itse olen käynyt muutaman kerran samalla gynekologilla, joka varhaisen ultran teki ja sain neuvoteltua hinnan kympin pienemmäksi.

Minullekin oli yllätys, että kunnan ultra on vasta raskausviikolla 11-12. Mutta tässä vaiheessahan on takana yleensä juuri ne pahimmat ajat, jolloin raskaus olisi keskeytynyt. Muistaakseni, kun on ylittänyt RV 13, niin pahin on ohi. Vaikka ei se minun oloa helpottanut siltikään, vaikka olin kahdessa ultrassa käynyt. Pelkäsin edelleen keskenmenoa, mutta noin viidennellä kuulla oloni helpottui, kun aloin tuntea sikiön liikkeet. Olen nyt viimeisimmilläni raskaana ja vaikka minulla on toisinaan lievää huolta sikiön kuolemasta ja terveydestä, niin tunnen hänen liikkeensä päivittäin ja siitä tiedän, että kaikki on varmasti hyvin :) Nämä lähipäivät ja viikot jännitän lähinnä synnytyksen käynnistymistä. Uskoisin, että pelkosi lieventyvät, kun saat itsellesi onnistumisen tunteita, siitä että huomaat olevasi edelleen raskaana, huomaat vatsasi kasvavan ja kun vihdoin tunnet sikiön liikkeet.

Mullakin loppui raskausoireet noin rv 8. tätä ennen olin kärsinyt viikolla 5 alkaneesta rajusta pahoinvoinnista, enkä voinut uskoa että se muka jo rv 8 loppuisi, kun silloin se yleensä on vielä pahimmillaan. AIkaisemmassa raskaudessa pahoinvointi jatkui viikolle 12 asti, jolloin tapahtui keskenmeno. Myös rintojen aristus ja turvotus loppui samaan aikaan. Kävin sitten alkuraskauden ultrassa wtc-talon dicorissa (maksaa vähemmän kuin femedassa n. 120-130 e muistaakseni) ja kaikki oli ihan täysin normaalisti ja on ollut sen jälkeen koko raskauden ajan. Nyt RV 30 menossa.

[QUOTE="odottava";29087759]Mitä jos tekisit apteekin raskaustestin? Osta vaikka pari sellaista. Itsekin olin epävarma silloin, kun en ollut vielä käynyt ensimmäisessä ultrassa, vatsa oli lähes olematon ja oireet vähäiset. Ostin silloin yhden testin varmuuden vuoksi. Mutta pian ne pahoinvoinnit sitten paheni ja jatkuikin ihan monta kuukautta, niin että aina kun sitä oli, niin olin varma että olen edelleen [/QUOTE]

Raskaustesti ei keskeytyneessä keskenmenossa kerro välttämättä mitään. Niin kauan kun sikiö/alkio on kohdussa, vaikka kuolleenakin, voi r-testi näyttää plussaa. Vasta kaavinnan tai lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen plussa häviää.. Itsellä kävi näin, viikolla 10 havaittiin ultrassa keskenmeno ja r-testi on koko ajan vahvasti plussa, vielä yli kuukauden ajan keskenmenon toteamisesta..

Toivottavasti ap sulla on kaikki kuitenkin kunnossa! Niinkun sanottu, oireet voi vaihdella tosi paljon ihan päivistä riippuen. Femeda on kyllä tosi kallis jos pyytää ultrasta 200! Soitappa Mehiläiseen tai Diacoriin, mä maksoin muistaakseni jonkun 80€ ultrasta siellä..

Toivottavasti asiat on hyvin, ihan mahdotonta arvailla pelkästään oireiden tai oireettomuuden perusteella kuinka on. Stetareilla kuuntelusta, älä edes yritä, ahdistut vaan. Itse ammattilaisena ja hyvillä stetareilla sain nippa nappa kuuluviin jossain 19 viikolla, ja toisella kertaa sitten taas en.

Minulla on noissa keskeytyneissä keskenmenoissa oireet vähentyneet just tuolla rv9 tienoilla ja kehitys on myöhemmin ultrissa todettu loppuneen just noilla viikoilla. Tämän ei kuitenkaan tarvitse merkitä sitä, että aina oireiden väheneminen tarkottaisi automaattisesti keskeytynyttä keskenmenoa.

Minulla tärkeä seikka on ollut sellainen sisäinen vaisto keskenmenosta, tunne, että kaikki ei ole hyvin. Tosin kun keskenmenoja useamman joutuu kokemaan niin ne merkit on helposti luettavissa ja oma asennoituminenkin on aika pessimististä...

Onnea matkaan, toivottavasti pikkuisella on kaikki hyvin!

Hei, olen ekaa kertaa raskaana ja nyt rv 10 päivittäiset oksenteluni loppuivat ja tunnen mahassa paineen tunnetta :/ onko normaalia? Tiedättekö?
Tosin en ole vuotanut mitään :/
Olen lukenut noita oireita mitä muille on tullut, mutta silti vaikea hahmottaa mitään selvää keskenmenon oireita...

Oireiden perusteella ei voi päätellä mitään suuntaan eikä toiseen. Joillan raskaus menee kesken, mutta raskausoireet jatkuvat kunnes kohtu on tyhjennetty. Joillain oireet loppuvat, mutta raskaus jatkuu normaalisti. Joillain ei edes tule oireita ollenkaan, ja jotkut haluavat tulla niin kovasti raskaaksi, että saavat raskausoireita, vaikka eivät edes ole raskaana.

Jos kovasti ahdistaa, mene ultraan yksityiselle. Minäkin menin, enkä katunut. Minulla siis ei ollut koko raskauden aikana muita oireita, paitsi hyvin hitaasti kasvava maha.

Minulla ei ole koskaan oikeastaan ollut raskausoireita, muuten kuin rinnat on kipeät ja menkat jää pois+ vatsa kasvaa. Raskauksia kaikkinensa 6kpl ja kaksi lasta. Ensimmäinen raskaus oli tuulimuna, viikkoja piti olla 12, mutta kehitys oli pysähtynyt vko9, kroppa laittoi hanttiin ja raskaushormoni oli korkealla, eikä keskenmeno alkanut normaalisti. Sykettä ei löytynyt ja kasvu tosiaan pysähtyi. Tuli rusehtavaa vuotoa ja samana päivänä aloitettiin lääkkeillä tyhjennys.

Kuten todettu, on ihan yksilöllistä, toivottavasti sinulla menee kaikki hyvin.

Mulla oli lievää pahoinvointia heti plussatestistä alkaen ja viikoilla 7-8 pahoinvointi ja väsymys lisääntyi huomattavasti. Oireet kesti kuitenkin vaan vajaa pari viikkoa ja sitten olo helpotti tosi paljon. Mulla loppui isompi pahoinvointi päivää ennen kuin kävin rv9 varhaisultrassa, jossa oli kaikki ok. Toki olon paraneminen hetken huolestutti, mutta koska asialle ei voi mitään, niin sitä on turha murehtia. Otan myös erittäin mieluusti tämän nykyisen olotilan kuin jatkuvan kuvotuksen ja sohvalla makaamisen kun mitään ei jaksanut tehdä.

Mulla raskausoireet alkoi pikkuhiljaa hiipua just rv9 aikoihin. Väsymys ja jatkuva etova olo alkoi väistyä. Missään vaiheessa ei oo ollut ns. normaalia oloa, eli yhä väsyttää enemmän kuin ennen raskautta. Esim. kahvia en oo voinut juoda viikkoihin, mut hanavesi on alkanut taas maistua ihan ok:lle. Nyt siis rv13 menossa ja ultrassa oli kaikki ok. Itsekin panikoin vähentyneitä oireita turhaan.

Uusimmat

Yhteistyössä