Pelkäättekö että lapsi kuolee synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Harmaa

Jäsen
29.08.2004
801
0
16
Minulla ihan pöhlönä kaikkia pelkotiloja..Pelkään että vauva tai minä kuolemme synnytyksessä tai että vauva vammautuu synnytyksessä..Työssäni näen paljon synnytyksessä vammautuneita ja nyt alan olla jo hysteerinen!Onko muita synkkiä odottajia?

kyllä mä pelkäsin, kun ei edes yhtään tiennyt mitä tuleman pitää ensimmäinen lapsi kun oli. kannattaa rohkeesti ottaa asia puheeks neuvolassa, mua ainakin helpotti puhua asiasta neuvolatädin kanssa ja sai nauttia loppuraskaudesta ilman hirveetä "entäJos"-pelkoa =)

Ystäviemme lapsi vauva kuoli synnytykseen joku aika sitten ja pelkään kovasti ettei meidänkään onnistu :(
Samoin kun olin esikoista odottaessa polilla, niin puoli tuttu tuli itkien ulos lääkärin kanssa ja myöhemmin kuulin, että vauva kuoli mahaan viimeisinä viikkoina.
Tiedän ettei todennäköisyys ole suurikaan komplikaatioihin, mutta sydän syrjällään ollaan ja en ole uskaltanut sänkyä tai hoitopöytää tuoda sisälläe vielä ollenkaan vaikka vauva voi syntyä millä hetkellä hyvänsä.

pelottaa, mut ei se auta... pelkopolilla kerroin, että mieluumin menen veitsen alle kuin ettää aletaan tekemään mitään 50-50 -mahdollisuuksilla. toivotaan että pitävät lupauksensa, on vielä nii iso muksu tulossa :/

Pelkään. :/

Minäkin tiedän valitettavasti yhden yliaikaiseksi menneen raskauden missä vauva kuoli kohtuun. Sitä mietin paljon viimeksi kun oma raskaus meni viikolle 42 ja kun vauva ei meinannut lähteä syntymään käynnistyksestä huolimatta, liikkui vähän ja sydänkäyrässä oli "häikkää" :( (ei varmaan mitään vaarallista, mutta silloin se oli hermoja raastavaa!)

Varsinkaan tuon työsi vuoksi ei mikään ihmekään, että pelkäät! Kannattaa jutella neuvolassa! :hug:

Mulla oli kans aivan kauheet pelot, mutta ku puhuin asiasta neuvolassa ja vielä synnytyssalissa kätilölle niin sain vähän mielenrauhaa. Mut pakkohan se lapsi on sieltä ulos saada joten turha tuhlata aikaa pelkäämiseen...välillä mulla ainaki autto näin ku ajattelin. Ja kyllähän ne synnytykset yleensä ihan hyvin menee ja tosi harvinaista että mitään niin vakavaa tapahtuu. Luota sairaalan henkilökuntaan...ne tekee sitä työtä joka päivä ja osaavat asiansa =)

Minäkin pelkään ja en halua lietsoa mitään, mutta taas oli vkl:n iltasanomissa juttu että kätilö saanut syytteen lapselle aiheutuneesta aivovammasta ja äitikin kärsinyt pahoin kun lääkäriä ei ajoissa hälyytetty synnytystä avustamaan.Tapaus oli sattunut Lappeenrannassa 2004 keväällä.
Harvoinhan näitä tilastojen mukaan sattuu, mutta silti.. :'(

Kyllä pelkään, sillä itselläni kävi näin viime pääsiäisenä. Eivät saaneet poikaa ajoissa ulos ja poika kuoli 8 tunnin kuluttua syntymästä. Yllätyksekseni huomasin olevani heti kohta uudelleen raskaana ja nyt torstaina olisi suunniteltu sektio luvassa. KOKO AJAN JÄYTÄÄ PELKO, ETTÄ SAMA TOISTUU. En ole tehnyt mitään valmiiksi, haluan ensin lapsen ja vasta sitten voin ottaa vaatteet yms. tarvikkeet esille. Harvinaistahan lapsen kuolema on, mutta yllättävän vähän tästä "mahdollisuudesta" puhutaan. Kaikki hehkuttavat kuinka kaikki menee hyvin, mutta elämässä ei aina käy niin...

ei pelottanut mikään ennen synnytystä mutta kun esikoisen synnytys ei mennyt ihan ongelmitta niin jos joskus saan toisen niin varmana pelkään.ilman lääketiedettä tyttöni olis kuollut....

en edes tajunnut et mulle vois sattua jotain synnytyksessä kun raskaus oli normaali,olin fyysisesti kunnossa,lantio ok.olin ihan varma että ponnistan lapsen maailmaan vauhdilla mutta luonto oli eri mieltä....ei se paljoa tarvi kuhn kaikki menee pieleen

Kyllä pelkäsin. Ja myös omaa kuolemaani :ashamed:
Totuus on kuitenkin se,että lääketiede on nykypäivänä niin kehittynyttä ja kätilöt ammattitaitoisia,että jos jotain kävisi, niin se olisi laitettava vaan Herran haltuun niinkuin sanotaan.

Mitäs jos lääkäri leikkii sitä "herraa" ja sen takia lapsi menehtyy, et lääkäri tekee väärät päätökset....meille kävi näin ja poikamme kuoli kolmen päivän vanhana synnytyksessä saamansa hapenpuutteen seurauksena....koska yritettiin vaan sitä niin ylistettyä alatiesynnytystä ja sit ku tajuttiin ettei se onnistukkaan, niin sektiopäätös tuli liian myöhään....

Piti vaan sanomani, et ei nämä vertaistukipalstat aina ihan hyvästä ole. Tämänkin otsakkeen alle oikeen kerääntyy just ne kauhujutut ja just sellaisia kenelle on sattunut pahaa. Mutta oikeasti se on todella harvinaista! Tämäkin on Suomen laajuinen palsta, johon saa kaikki kirjoitella. Minulle tuli ainakin tätä juttua lukiessani kuva, että on tosi yleistä että lapselle sattuu jotain synnytyksessä.

Saahan tänne toki kirjoitella, mut jos jutun aloittaja on esim. joku synnytyspelkoinen ja siksi aloitti jutun, niin hänelle haluan sanoa että parempi olla ehkä aloittamatta tällaisia juttuja kun niihin ei vastaa kaikki vain just ne kenelle on sattunut jotain tai kenen tutulle on sattunut jotain. Oman mielenrauhan vuoksi. Et silleen.

Ja toinen juttu, odotukseen kuuluu vauvatavaroilla hössöttäminen, se on äitiyden alkua. Niin kuuluu tehdä, ja jos jotain sattuu niin sit sattuu. Nauttikaa raskaudestanne.

Yhteistyössä