Pehmoista pullaa?

• Viestiketjun aloittaja Leipuri Hiiva
  • Ensimmäinen viesti
Leipuri Hiiva
:headwall: Täällä yksi leipuri Hiiva, jolla ei oikein tahdo nuo hiivaleivonnaiset ottaa onnistuakseen, no.. pitsa just ja ja just... pullista tahtoo tulla kivikovia, niin, että hevosillekaan en kehtaisi viedä, nauravat nekin... leipomisintoa olisi, mutta mikä avuksi? Jaatteko kanssani viisauden miten saisin pehmoisia ihania pullia???

:wave: Kiitoksia jo!!!

SimojenÄippä
Teetkö pullataikinan käsin vai koneella?
Jos teet koneella niin älä laita niin paljon jauhoja kuin käsin tehtyyn taikinaan.
Minä leivoin aamusella pullia..kohta jo syötykin... :D

Kokeileppa leipasta pulla vesitaikinasta. Elikkä maidon sijasta laitat vettä ja lisäksi rasvatonta maitojauhetta. Että tulee hyvää pullaa! Kuohkeita ja pehmeitä, mut ei lässähtäneitä. Maitojauhepaketti suht kallis mut siitä leivot monet pullat. Jos jätät taikinan liian löysäksi, ei nouse ja pullat lässähtävät uunista otettaessa. Kertoo jauhopeukalo... =)

Leipuri Hiiva
:D Siis ihan totta voin tehdä pullan veteen, laittaa rasvaa puolet vähemmän, jättää kananmunan pois, ja tehdä löysää taikinaa... ja silti tulee makoisaa pullaa!? Minäpä kokeilen tuota! Kiitokset kaikille vinkin antajille! :flower:

Itse pidän hyvänä nyrkkisääntönä sitä, että taikinassa on sopivasti jauhoja kun se alkaa irrota kulhon reunoista. Sitten vaan hyvä loppualustus että taikina on varmasti tasaista. Myös jauhoissa on eroja, en tarkoita merkkejä vaan ikää. Jos jauhot on tuoreita niin niissä on enemmän kosteutta jäljellä kuin vanhemmissa, jolloinka tarvittavan jauhon määrä on suurempi.
Toinen hyvä kikka on tehdä taikinajuuri. Mittaa taikinan neste sekä hiiva kulhoon ja lisää siihen noin 1/3 osa jauhoista. Anna tekeytyä noin 15 - 30 min (kunnes "kuplii" kunnolla) vedottomassa paikassa (mikro tai uuni hyvä) ja tee taikina loppuun. Seuraavan nostatuksen tarvitsetkin sitten vasta valmiiksi muotoilluille pullille.
Rasvan käyttö on kaksipiippuinen asia. Lisää makua, mutta vähentää nostetta.
Kananmunaa ei välttämättä tarvita, alunperin käytetty lähinnä jauhonparanteena kun jauhojen tuoreus on ollut kyseenalaista.
Ja vielä viimeisenä maitokysymys. Maito ei ole välttämätöntä vaan pullan voi tehdä myös veteen.
Nämä niksit olen kerännyt pullataitureilta vuosien varrella.
Eli itse olen leiponut pullan juurimenetelmällä veteen, kananmunaa en ole käyttänyt ja rasvana on ollut culineessea (maidoton rasva) ja hyvää on tullut. Myös maitoallergikko ystävänikin on piti ja muutkin kehuivat pullan kuohkeutta ja makua.

nelli2
Kokeileppa (olikohan)Myllärin kotipulla-aines pussia...Siihen ei tarvii lisätä kuin vesi/maito... Siitä pussista tulee 1/2 litran taikina.JA HYVÄÄ TULEE!!!!!!!!!!! Jos vaikka innostaisi sitten muuhunkin leivontaan... :D

Yhteistyössä