Pehmeä leipä kouluihin... katso!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipäää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Taare-:
ei pehmeää leipää joka päivä kouluihin. leipä ei ole tarpeellinen jokaiselle kouluruoalle vaan silloin syödään sitä ruokaa. pehmeää leipää ja sämpylää ehtii syödä kotonakin. koulujen ruoat tehdään muutenkin tiukalla budjetilla niin ei kiitos enää leipää siihen laskemaan ruoan rahan osuutta

Olen samaa mieltä! Kouluruoka on ihan riittävä päivällinen, ei sen ole tarkoitus korvata muita ruokailua. Syökööt lapset pehmeää leipää välipalalla koulun jälkeen jos on tarve. Meillä sitä ei tosin tarvita, tytär syö pelkkää ruisleipää niin kuin minäkin.
:)

Ja minä miellän pehmeän leivän aina vaaleaksi vehnämössöksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Pix:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Meillä ei muksut syö ruoan kanssa ikinä leipää, pitäiskö? :whistle:

Meillä ei ole ikinäkoskaan syöty leipää ruuan kanssa.

kyllä se olisi ravitsemuksellisesti tärkeää

Leipää voi syödä välipalana, aamiaisella tai iltapalaksi.Mielummin syövät sitä ruokaa ja salaattia ym sitten ruokana.

Syödä leipää ruuan kanssa?? Höpö höpö.
Leipää on meillä syöty muuten, ja puuroa sitäkin enemmän. Leivässä on sikana suolaa....

Leipää voi syödä välipalana, aamiaisella tai iltapalaksi.Mielummin syövät sitä ruokaa ja salaattia ym sitten ruokana.

meillä lapset syhö aamupallaki puuronkanssa leipää, ruualla ja iltapalaoila leoipää. jjos laitan limpun pöytään se menee yhdellä syömiselä. syövät ruokaakin hyvin, paitsi tuo kuopus, mutta se onkin olut aina ronkeli. muut syö vaikka pieniä kiviä :laugh:

Mä peesailen tätä ... eikös me kaikki tiedetä, et jos leipää on tarjolla (etenkin jotain herkkkusämppäriä) niin se aterian syönti voi jäädä toisarvoiseksi..etenkin jos ei ole lempparia. Todellakin, aamiasella ja iltapalalla, sekä välipalalla voi vetää ne ravintoympyrän 6 viipaletta(ko ne nyt oli?). :)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Mä peesailen tätä ... eikös me kaikki tiedetä, et jos leipää on tarjolla (etenkin jotain herkkkusämppäriä) niin se aterian syönti voi jäädä toisarvoiseksi..etenkin jos ei ole lempparia. Todellakin, aamiasella ja iltapalalla, sekä välipalalla voi vetää ne ravintoympyrän 6 viipaletta(ko ne nyt oli?). :)

Meillä ei taida lapsillakaa riitää tuo 6 vipaletta leipää ja vaikka olis pehmeää tarjolla valitsevat usein silti näkkäriä,mutta eiän sitäkään mnyt JOAK PÄIVÄ JAKSA SYÖDÄ!

Mua ei kyllä haittaa, vaikka koulussa lapsilla onkin ollut pääasiassa näkkileipää. Hyvää ja terveellistä siinä missä pehmeä ruuisleipäkin. Lähinnä itse ajattelen tuon pehmeän leivän suhteen sitä hävikkiä, mikä leivässä ehkä syntyy. Näkkileipä kun säilyy paljon pidempään kuin pehmeä leipä.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Meillä ei taida lapsillakaa riitää tuo 6 vipaletta leipää ja vaikka olis pehmeää tarjolla valitsevat usein silti näkkäriä,mutta eiän sitäkään mnyt JOAK PÄIVÄ JAKSA SYÖDÄ!

No ei varmaan, mut hyvää se on, nam! Näkkäri...niin siis, mä aattelen sen niin, että ensin ruoka sitten leipä. On ihan kiva, et välillä, esim. keiton kanssa on jotain tuoretta leipää, mutta en pidä leivänsyöntiä tarpeellisena lounaan tai päivällisen yhteydessä. Mä aattelen leivän välipalaksi.
Jos aterian jälkeen jää vielä nälkä, niin mikäs sen parempaa ko näkkärin rouskuttelu..
Ja puhe oli koulussa tarjottavasta leivästä, eli kertapäiväisestä satsista..eli ei taida olla suuri hätä jos tuoretta leipää ei just koulun aterialla ole tarjolla.
Kotosalla varmasti on!?
Jos jostain säästetään, niin mieluummin leivästä ko vihanneksista.

En voi oikeen osallistua tuohon hankkeeseen kun olen sitä mieltä että nykyaikana lasten lihavuus vaan lisääntyy ja leivässäkin on iso määrä hiilareita. Näkkileipä on terveellisempi tuosta näkökulmasta katsottuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
En voi oikeen osallistua tuohon hankkeeseen kun olen sitä mieltä että nykyaikana lasten lihavuus vaan lisääntyy ja leivässäkin on iso määrä hiilareita. Näkkileipä on terveellisempi tuosta näkökulmasta katsottuna.

kuitenkin SUURIMMASSA OSASSA ROVANIEMEN kouluja on AINA ruisleipäki tarjolla. Olen nin monessa koulussa tehnyt keikkaa että tiedän, voi olla joitakin pienempiä kouluja joissa e ole. ja täällä on muutamassa ip- kerhossa ihan samat välipalat kuin eskareillakin

sanoa sieltä toisesta puolelta eli keittiötyöntekijän puolelta.
Monestikin työt on niin äärimmilleen jo mitoitettu, ettei käytännössä ole mitenkään mahdollista ehtiä leipomaan itse leipää. Ja sitten kun ei voi itse leipoa niin tulee kustannuskysymys vastaan. Jo tällä hetkellä kouluruokaan käytössä oleva raha on minimaalinen ja uskokaa tai älkää, se yksi muualta tilattu leipäviipale voi maksaa jo liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
sanoa sieltä toisesta puolelta eli keittiötyöntekijän puolelta.
Monestikin työt on niin äärimmilleen jo mitoitettu, ettei käytännössä ole mitenkään mahdollista ehtiä leipomaan itse leipää. Ja sitten kun ei voi itse leipoa niin tulee kustannuskysymys vastaan. Jo tällä hetkellä kouluruokaan käytössä oleva raha on minimaalinen ja uskokaa tai älkää, se yksi muualta tilattu leipäviipale voi maksaa jo liikaa.

ei välttämättä. ostaa kerralal, saa halvemmaal, esim paikallisesta leipomosta aj pakastaa,näin tehdään muuallakin.

ei välttämättä. ostaa kerralal, saa halvemmaal, esim paikallisesta leipomosta aj pakastaa,näin tehdään muuallakin.

Ei se sitten kyllä enää sitä pehmeää leipää ole.
Paikallisesta leipomosta ostettiinkin, mutta pitäähän heillekin siitä kate jäädä niin yllättävän kallista. Jos jo nyt saa pähkäillä, että mitä tarjotaan niin joku ylimääräinen juttu voi olla mahdoton.
Ja summathan vaihtelevat ihan paikkakunnittain, mutta pieniä ne ovat joka puolella.

EI RUISLEIPÄ LIHOTA!VAAN SE MITÄ SEN PÄÄLLE LAITTAA. margariinia ei tarvitse paljoa laittaa.....
Leipä on varmasti parempaa kuin se, että lapsi lähtee nälkäänsä ostamaan kaupasta tai lähikioskista karkkia tai muuta hvää nälkäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ei se sitten kyllä enää sitä pehmeää leipää ole.
Paikallisesta leipomosta ostettiinkin, mutta pitäähän heillekin siitä kate jäädä niin yllättävän kallista. Jos jo nyt saa pähkäillä, että mitä tarjotaan niin joku ylimääräinen juttu voi olla mahdoton.
Ja summathan vaihtelevat ihan paikkakunnittain, mutta pieniä ne ovat joka puolella.

on kyllä. kyllä ainkin ruisleipä säilyy pakkasessa aj on ihan pehmeää kun sulataa niin etei laita mikroon, vaaan antaa rauhassa sulaa ja tarjoaa seuraaavana päiväänä

Ei meillä ollut varmaan koskaan koulussa ku näkkäriä. Kotona kyllä oli leipää sitten liikaakin (johtui isän työpaikasta). Ainoa pehmeä"leipä" mitä koulussa oli, oli rieska.

Taitaa kuitenkin olla kustannuskysymys (hävikki, kuten joku sanokin )
miksi tuoretta leipää ei ole kouluissa tarjolla.
Näkkäri vie nälän, ja pitää sen kyllä sen aikaa, kun kotiin pääsee.
kyllähän se toinen ruoka kuuluu olla kotoota.

En missään tapauksessa ole sitä mieltä, että kouluissa pehmeää leipää pitäisi olla useemmin kuin kerran pari viikossa.
Menee sitten siihen, että ruoka jää toisarvoiseks, kun oppilaat mässää leivän kanssa.(Oli se sitten tummaa ja vaaleeta)

Joskus ollut meidänkin koulussa erilaisia leipäviikkoja ja tulos on nähty. Ruokaa mennyt huomattavasti vähemmän :/

Meidän koulussa lapset saivat kerran viikossa sämpylöitä, kerran viikossa pehmeää leipää ja muuten tosi laadukasta merimiesnäkkäriä ja ruislimppua. Osa lapsista valitti, että näkkäristä ja ruislimpusta tulee vatsa kipeäksi. Samat lapset ahmivat pehmeää leipää rajattomasti. Mielestäni se on luonnollinen seuraus siitä, että jos lapset tottuvat kotona helppoon pullaruokaan, heidän elimistönsäkin heikkenee ja vatsa ei jaksa kunnolla sulattaa ruis- tai kokojyvävalmisteita. Jos elimistö on laiska, eivät aivotkaan jaksa kunnolla "pureskella" opetettavia sisältöjä. Yhteys kehon ja mielen välillä on todella nähtävissä tässäkin asiassa. Siksi en kirjoita adressia ja kehotan muitakin miettimään.
Niin ja meidän koulussa jätettiin pehmeä leipä pois, koska kaikki opettajat pistivät merkille saman. Sämpylöitä tarjotaan edelleen, koska ne leivotaan kokojyväjauhoista ja koulun keittiössä ilman lisäaineita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras. :

mutta on paljon perheitä joissa ei ole. siksi maanantáisin ja perjantaisin koluissa menee ruokaa kaksinkertainen määrä. tää on ihan todistettu juttu. siksi en pidäkään siitä että perjantaisin on keittoa,mjutta minähän en sitä päätä.

kouluun saa jalvalla muutakin ruokaa kuin keittoja, ammatitaitoine keittäjä ekee kyllä halvemmalalkin.

EI RUISLEIPÄ LIHOTA!VAAN SE MITÄ SEN PÄÄLLE LAITTAA. margariinia ei tarvitse paljoa laittaa.....
Leipä on varmasti parempaa kuin se, että lapsi lähtee nälkäänsä ostamaan kaupasta tai lähikioskista karkkia tai muuta hvää nälkäänsä.

Älä mulle siinä meuhua, mä pysyn näkkileipälinjalla sillä se on ihan tarpeeks ravitsevaa tarpeeks terveellistä ja tarpeeks halpaa. Mulle tärkeää on myös raha kun päätöksiä tehdään. Jeps juu olen vaikuttamassa näihin asioihin nyt ja varmasti ensi kaudellakin, eli siksi en lähde kansalaishankkeeseen joka sotii omia periaatteitani vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras. :

mutta on paljon perheitä joissa ei ole. siksi maanantáisin ja perjantaisin koluissa menee ruokaa kaksinkertainen määrä. tää on ihan todistettu juttu. siksi en pidäkään siitä että perjantaisin on keittoa,mjutta minähän en sitä päätä.

kouluun saa jalvalla muutakin ruokaa kuin keittoja, ammatitaitoine keittäjä ekee kyllä halvemmalalkin.

Se kyllä silti ei ole koulun vastuulla hankkia nimenomaan sitä pehmeää leipää ja sitten joutua heittämään sitä hukkaan . (eikä kyllä koulujen vastuulla ruokkia lapsia viikonloppunakaan)

Yhteistyössä