Pehmeä vai kova koppa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua kaipaa valintaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua kaipaa valintaan

Vieras
Tulossa kesävauva ja olen ajatellut hankkia Emmaljunga Ceroxit pehmeällä kopalla (koska kotona ja autossa on pienet säilytystilat). Olen nähnyt naapurilla sellaiset, hän kehuu ja minun, lapsettoman mielestä ne vaikuttavat ihan hyviltä.

Keskusteluista olen kuitenkin lukenut monenlaista. Toiset ovat ehdottomasti sitä mieltä, että kesällä pehmeä koppa on liian kuuma (toiset sanovat ettei ole). Jotkut sanovat ettei kesällä tarvita koppaa vaan pelkkä ratasosa (toiset ovat sitä mieltä ettei pelkkää ratasosaa voi vastasyntyneellä käyttää). Joillakin pehmyt koppa tuntuu liian pieneltä jo alle puolivuotiaana (toiset ovat saaneet siihen mahtumaan hyvin vielä yli vuoden ikäisen lapsen). En kyllä ole varma koskevatko nuo kaikki kommentit nimenomaan Emmaljungan pehmeää kantopussia/koppaa.

Voisitteko te, joilla on oikeasti kokemusta kyseisistä vaunuista + kesävauvoista, laittaa vielä minulle rehellisiä mielipiteitä suuntaan tai toiseen.

Mielestäni tärkein pohdinta on missä aiot nukuttaa lasta syksyn ja talven tullen. Itsellä kesävauva ja kova koppa hankittiin konkareitten neuvojen perusteella. JA hyvä niin. Pehmeä koppa olisi jäänyt pieneksi jo puolivuotiaana kaikkine toppavaatteineen ja makuupusseineen ja atljan kanssa. Kovaan koppaan mahtui tarpeeksi tavaraa pakkasilla ja unet maistui pojalle lämpöisessä kolossa 15 asteessakin 3 tuntia ja lämpimänä pysyi. Kopassa muuten eristeet reunoissa ja hyvä patja sekä ilmaventtiilit mm. oli kätevä heti synnyttyä kesähelteillä. Emmaljungat meillä ja ollaan tykätty. Auton kanssa hieman on ollut päänsärkyä, kun pieni auto niin ratasosa perälle ja kova koppa auton takapenkille, mutta sinne laitoimme kassit ja joskus pitemmällä reissulla jopa koirakin nukkui siellä, turvavyöhön kiinnitettynä.

Edellinen vastaus oli hyvä, mutta tarvitseeko sitä koppaa välttämättä enää talvella? Mulla on se käsitys, että pelkkä ratasosakin riittää. Rattaisiin mahtuu vällyjä vaikka miten paljon ja pehmeästä kopasta saa lämpöpussin ja sitten on joku suojus rattaiden jalkaosaan. Olenko ihan hakoteillä?

Pehmeässä kopassa on se hyvä puoli, ainakin osassa malleja, että siitä saa pohjasta vedettyä rattaiden valjaat läpi ja vauvan kiinni. Ei ainakaan meidän varhasta liikkujaa uskaltanut 5kk jälkeen jättää kovaan koppaan nukkumaan..Ja kyllä se koppakin käy jossain vaiheessa pieneksi. Pehmeästä kopasta saa tosiaan sitten myöhemmin lämpöpussin. meillä olis siis kova koppa josta luovuttiin 5kk ikäisenä turvallisuus ja viihtyvyys syistä. Vauva ei enää viihtynyt kopassa ja punnersi koko ajan pystyyn, kun ei nähnyt mitään. Laitettiin sitten rattaat puoli-istuvaan asentoon. Riippuu varmasti myös lapsen luonteesta, mutta sitä on vaikeaa mennä arvailemaan etukäteen. Toiselle laittaisin pehmeän kopan.

Ota vaan pehmeä koppa. On sen verran monikäyttöisempi! Kun vauva ei siihen enää mahdu, sitä ei tarvitakaan.

Kesävauva on sitten talvella juuri sen ikäinen, että nukahtaa kärrylenkillä ja herättyään haluaa taas katsella maisemia. Kun kopasta on pohjalevy pois, on näppärä vaan nostaa selkänojaa pystympään ja meno jatkuu.

Itse huomasin, että jos kärryjen ja muun sälän autoon pakkaaminen vaatii vähänkin viitseliäisyyttä, tulee sitten usein jäätyä kotiin homehtumaan...

Ceroxit toimii meillä ainoina rattaina, matkarattaitakaan ei lisäksi tarvittu.

pehmeä koppa on yleensä vähän pitempi sisämitoiltaan, joten isompikokoinen vauva mahtuu siihen paremmon.
pehmeät saa yleensä istumavaunuun "pohjaksi", joten ovat monikäyttöisemmät

Mun tyttö syntyi heinäkuussa, pahimmilla helteillä. Rattaina meillä oli Ceroxit pehmeällä kopalla.
Vastasyntynyt on todella pieni siellä pehmeässäkin kopassa. Kansi irti ja hyvin menee.
Sitten syksyllä piti jo saada vähän pääpuolta ylös ja otin kovikkeet pois, taas meni hyvin.
Kun tyttö oli 1,5v ja normaalin kokoinen, mahtui hän vielä nukkumaan päikyt sinne pehmeään lämpöpussiin.

Mitään muuta en vauvalle ottaisi. Sitäpaitsi ceroxin rataskorkeus on todella matala, joten se on hyvä rattaanakin. Se muutaman kuukauden vauva-aika on niin lyhyt, että meitä ei häirinnyt silloin matalalla nukkuva vauva.

Pehmeään koppaan ei talvella tarvita niin paljon toppausta (taljoja, makuupusseja, villakerrastoja jne) kuin kovaan koppaan, koska pehmeä koppa on itsessään jo aika paksu. Jos taas ei käytä koppaa talvella lainkaan, voi lämpöpussin lisäksi hankkia jalkapeitteen (niitä on topattuja ja ohuempia), jolla saa suojattua lasta paremmin. Kannen saa Emmaljungan pehmeästä kopasta kokonaan irti, joten kesällä se ei ole liian kuuma.

Ja tosiaan, vaikka vauva mahtuisi koppaan 1-vuotiaaksi asti, harva sen ikäinen suostuu enää makaamaan vaan haluaa istua. Ja koppaan, oli se sitten pehmeä tai kova, en uskaltaisi jättää lasta nukkumaan ilman valjaita enää siinä vaiheessa kun osaa nousta istumaan. Valjaitahan ei voi käyttää kopan kanssa.

Eli pehmeä koppa ilman muuta. On monikäyttöinen (siitä saa sen lämpöpussin, jossa muuten on valjaiden reiät valmiina, makuupusseissa yms. ei ole) ja käytön päätyttyä menee pieneen tilaan. Toimii erinomaisesti myös matkasänkynä (kuten kovakin koppa).

Yhteistyössä