Pedofiili lähipiirissä??

"lastenhoitaja"
Voi olla tai voi olla olematta. Mulle on annettu joskus sellainen ohje, että jos joku aikuinen viihtyy epätavallisen paljon jonkun lapsen seurassa ja pyrkii aina olemaan lapsen kanssa kahden,esim suljettujen ovien takana niin kyseessä saattaa olla pedofiiliaa.

Mutta ne on niin hankalia loppupeleissä tunnistaa, pidä tutka vähän korkeemmalla jatkossa ja seuraa tilannetta normaalia herkemmin. Kyllä niitä oireita sitten omasta lapsestaankin yleensä huomaa..
 
"vieras vaan"
Mun äidin uudehko miesystävä viettää myös paljon aikaa lapseni kanssa tämän ollessa mummolassa enkä ole osannut siitä huolestua. Käyvät mm. kahdestaan lähipuistossa. Minkä vuoksi epäilyksesi heräsivät? Josko on vaan lapsirakas? Kyllä monet miehetkin haluavat touhuta lasten kanssa ja 2-vuotiaathan ovat ihan mahtavassa iässä.
 
"vieras"
Ei tulis itsellä mieleen epäillä pedofiliaa, musta on ihana jos mies viihtyy lasten kanssa ja touhuaa heidän kanssa mielellään. Jos kuitenkin epäilet sitä niin sun tehtävä äitinä on lopettaa se, keinolla millä hyvänsä. Ota puheeksi äitisi kanssa asia ensiksi.
 
En kyl määkään osannu huolestua siitä että anopin mies viihtyy kahdelleenkin pojan kanssa. Enkä havainnu huolestuttavaa. Hän tykkää olla ukkina ja antaa aikaa puolison lastenlapsille. Käyttää vaikka puistossa. Luulis että jotain lapsesta näkis jos tapahtuu pahaa. Esim suhtautumisessa kys. henkilöön.
 
"mami"
[QUOTE="lastenhoitaja";28739509]Voi olla tai voi olla olematta. Mulle on annettu joskus sellainen ohje, että jos joku aikuinen viihtyy epätavallisen paljon jonkun lapsen seurassa ja pyrkii aina olemaan lapsen kanssa kahden,esim suljettujen ovien takana niin kyseessä saattaa olla pedofiiliaa.

Mutta ne on niin hankalia loppupeleissä tunnistaa, pidä tutka vähän korkeemmalla jatkossa ja seuraa tilannetta normaalia herkemmin. Kyllä niitä oireita sitten omasta lapsestaankin yleensä huomaa..[/QUOTE]

Niin ja niitä lapsen oireita en jäisi odottelemaan. Siinä vaiheessa ollaan jo myöhässä asian suhteen. Mutta 2-vuotias osaa usein jo kertoa itse, millainen ihminen joku hänestä on ja sitä kannattaa kuunnella. Mitään ei välttämättä ole tapahtunut, mutta lapsi aistii kyllä epämiellyttävättilanteet.
 
"Ani"
On myös sellasia miehiä, jotka vaan vetävät lapsia puoleensa, terveesti. Mun mies on semmonen. Se aina hupsuttelee lasten kanssa.
Mutta asiaan. Seuratkaa tilannetta salaa. Älkää vielä mitään ääneen sanoko. Siinä saattas moni suotta loukkaantua.
 
"vieras"
[QUOTE="mami";28739548]Niin ja niitä lapsen oireita en jäisi odottelemaan. Siinä vaiheessa ollaan jo myöhässä asian suhteen. Mutta 2-vuotias osaa usein jo kertoa itse, millainen ihminen joku hänestä on ja sitä kannattaa kuunnella. Mitään ei välttämättä ole tapahtunut, mutta lapsi aistii kyllä epämiellyttävättilanteet.[/QUOTE]

Niinpä. Oireita ei saa jäädä odottelemaan, ap:n velvollisuus on suojella lastansa ja estää pedofiilin tekemiset jos epäily on herännyt.
 
"lastenhoitaja"
[QUOTE="mami";28739548]Niin ja niitä lapsen oireita en jäisi odottelemaan. Siinä vaiheessa ollaan jo myöhässä asian suhteen. Mutta 2-vuotias osaa usein jo kertoa itse, millainen ihminen joku hänestä on ja sitä kannattaa kuunnella. Mitään ei välttämättä ole tapahtunut, mutta lapsi aistii kyllä epämiellyttävättilanteet.[/QUOTE]

Jos tilanne on lapselle epämiellyttävä, niin jotain on kyllä jo tapahtunut. Pidetty sylissä ikävällä tavalla, koskettu paikkoihin joihin ei kuulu koskea, puhuttu jotain sellaista joka ei normaaliin kanssakäymiseen kuulu tai pyydetty lasta tekemään jotain "outoa" tms. Ne pienetkin teot on jo tuomittavia. Oireet voi olla tosi moninaisia, jotkut ei oireile näkyvästi ollenkaan. Mutta läheiset ihmiset yleensä huomaa, kun lapsella on paha olla, vaikka lapsi sitä yrittäisikin peitellä.

Täällä on ap:lle vähän luettavaa aiheeseen liittyen. Ei nyt lietsoakseni epäilyksiä mutta kuitenkin, onhan näitä juttuja ihan hyvä muutenkin vähän tietää jos lasten kanssa on tekemisissä, omien tai muiden.

Sosiaaliportti - Seksuaalisen hyv
 
[QUOTE="vieras";28739581]Niinpä. Oireita ei saa jäädä odottelemaan, ap:n velvollisuus on suojella lastansa ja estää pedofiilin tekemiset jos epäily on herännyt.[/QUOTE]

Muttei silti kannata hötkyä. Pedofilia on asia joka tulee ottaa vakavasti, mutta jolla saa toista vahigoitettua jos asia ei olekaan tosi. Nykyään asiaa toitotetaan joka tuutista ja tyyppejä nähdään sielläkin missä niitä ei ole. Mieti ap asiaa hyvin tarkkaan ja seuraa lasta+sitä miestä. Mitä muuta oot havainnu kun sen että käyvät kahestaan ulkona?
 
"lastenhoitaja"
Muttei silti kannata hötkyä. Pedofilia on asia joka tulee ottaa vakavasti, mutta jolla saa toista vahigoitettua jos asia ei olekaan tosi. Nykyään asiaa toitotetaan joka tuutista ja tyyppejä nähdään sielläkin missä niitä ei ole. Mieti ap asiaa hyvin tarkkaan ja seuraa lasta+sitä miestä. Mitä muuta oot havainnu kun sen että käyvät kahestaan ulkona?
Niinpä. Ei tietenkään pidä jäädä odottamaan että lapsi oireilee jo hyvin näkyvästi. Mutta ei ketään voi syyttää ja lasta heti eristää, jos lapsi ei oireile, ei ole kertonut mitään kummallista, näyttöä ei ole ja epäiltykin käyttäytyy normaalin rajoissa. Ainoa epäily on äidin ajatus asiasta, joka on voinut lietsoontua ihan tästä "yleisestä hysteriasta". Eli jos epäilyttää mutta mitään näyttöjä ei ole, tilannetta seurataan hetki tarkemmin ja lasta tarkkaillaan normaalia enemmän. Lasta voi myös puhuttaa, mutta siinä kannattaa pohtia tarkkaan mitä sanoo/kysyy ja vielä lapsen ikä- ja kehitystaso huomioonottaen, ettei pelästytä lasta tms.
 
[QUOTE="Ani";28739574]On myös sellasia miehiä, jotka vaan vetävät lapsia puoleensa, terveesti. Mun mies on semmonen. Se aina hupsuttelee lasten kanssa.
Mutta asiaan. Seuratkaa tilannetta salaa. Älkää vielä mitään ääneen sanoko. Siinä saattas moni suotta loukkaantua.[/QUOTE]


Totta, mun isä esim on ollu ja on tällanen lapsimagneetti. Omakin muksu tykkää vaarista kovasti.
 
"vieras"
[QUOTE="lastenhoitaja";28739630]Niinpä. Ei tietenkään pidä jäädä odottamaan että lapsi oireilee jo hyvin näkyvästi. Mutta ei ketään voi syyttää ja lasta heti eristää, jos lapsi ei oireile, ei ole kertonut mitään kummallista, näyttöä ei ole ja epäiltykin käyttäytyy normaalin rajoissa. Ainoa epäily on äidin ajatus asiasta, joka on voinut lietsoontua ihan tästä "yleisestä hysteriasta". Eli jos epäilyttää mutta mitään näyttöjä ei ole, tilannetta seurataan hetki tarkemmin ja lasta tarkkaillaan normaalia enemmän. Lasta voi myös puhuttaa, mutta siinä kannattaa pohtia tarkkaan mitä sanoo/kysyy ja vielä lapsen ikä- ja kehitystaso huomioonottaen, ettei pelästytä lasta tms.[/QUOTE]

Epäilyttävää, mutta ei mitään näyttöä ole? Mitä näyttöä siihen edes voisi saada? Lapsi jos oireilee ja itsellä on tunne, että jotain on pielessä miehen suhteen niin voiko enää enempää 'näyttöä' olla?

Olen samaa mieltä, että asia pitää harkita tarkkaan (miten ottaa asia esille ja alkaa selvittämään) jotta ei satuta turhan takia miestä, mikäli hän ei olekaan pedofiili. Mutta enemmän äidin pitää olla huolestunut lapsesta ja selvittää asia lapsen kannalta.
 
"vieras"
Jos joku naispuolinen ihminen olisi lapsesi kanssa kahdestaan ulkona tai veisi puistoon, olisiko se epäilyttävää?

Mun mielestä on ihan kamalaa, jos miestä pidetään pedofiilina ihan vaan siksi että viihtyy lapsen kanssa, eikä ole mitään muuta syytä epäilyille, mutta naisen tekemisiä ei kukaan tajua kyseenalaistaa. Se hyväksikäyttäjä voi olla kumpi vaan.
 
"lastenhoitaja"
[QUOTE="vieras";28739651]Epäilyttävää, mutta ei mitään näyttöä ole? Mitä näyttöä siihen edes voisi saada? Lapsi jos oireilee ja itsellä on tunne, että jotain on pielessä miehen suhteen niin voiko enää enempää 'näyttöä' olla?

Olen samaa mieltä, että asia pitää harkita tarkkaan (miten ottaa asia esille ja alkaa selvittämään) jotta ei satuta turhan takia miestä, mikäli hän ei olekaan pedofiili. Mutta enemmän äidin pitää olla huolestunut lapsesta ja selvittää asia lapsen kannalta.[/QUOTE]

No ap sanoi että ainoa merkki on vain se että hänelle tuli sellainen "tunne" tai intuitio. Joka ehkä vielä selittyy hänen omilla kokemuksillaan miehistä. Mutta lapsi ilmeisesti on ollut ihan normaali eikä tuo epäilty mieskään käyttäydy oudosti. Ja kuitenkin olleet ilmeisesti julkisilla paikoilla, ettei mies nyt varta vasten hakeudu mihinkään suljettuihin tiloihin lapsen kanssa jne.

Näyttöä on esim. lapsen muuttunut käytös (hyvin laajat oireet), lapsen huolestuttavat/oudot puheet, epäillyn outo käytös tilanteissa joissa "jää kiinni", epäillyn muu outo käytös: hakeutuu epätavallisen paljon lapsen seuraan, epätavallisissa paikoissa jne. Toisaalta moni pedofiili yrittää peittää tätä käytöstään mahdollisimman hyvin. Sit tietysti ihan fyysiset merkit lapsessa.

Sanoinko ettei äidin pitäisi asiaa selvittää? Sanoin kyllä mielestäni aika tarkasti että kannattaa seurailla tilannetta nyt tarkkaan... Pointti oli se että oman "intuition" vuoksi pelkästään ei kannattane ekana hyökätä kenenkään kimppuun ja syyttää pedofiiliksi. Valitettavasti nykymiehet joutuu pedofiiliavainon kohteeksi nykyään ihan suottakin, jotkut jopa ajattelee että mies ei esim. voi haluta työskennellä päiväkodissa, ellei sitten ole joku sairas pedofiili. Vaikka tosiasiassa miehet voi olla ihan yhtä lapsirakkaita kuin naisetkin, eikä siihen liity minkäänlaista pedofiiliaa. Esim. oma isäni on aina hassutellut meidän ja muiden lasten kanssa, samaten oma mieheni on sellainen. Jotkut ajattelee että miehen pitää olla lasten seurassa joku jäyhä auktoriteetti vaan, että olis normaali mies. Vaikka tosiasiassa se jäyhä voikin olla kamala pedofiili, joka toimii kaikkien huomaamatta, ja josta kukaan ei ikinä uskoisi käytöksen perusteella.

Eli, pedofiilia on kyllä hyvin vaikea erottaa pelkästään persoonan perusteella.
 
"vieras"
[QUOTE="lastenhoitaja";28739702]No ap sanoi että ainoa merkki on vain se että hänelle tuli sellainen "tunne" tai intuitio. Joka ehkä vielä selittyy hänen omilla kokemuksillaan miehistä. Mutta lapsi ilmeisesti on ollut ihan normaali eikä tuo epäilty mieskään käyttäydy oudosti. Ja kuitenkin olleet ilmeisesti julkisilla paikoilla, ettei mies nyt varta vasten hakeudu mihinkään suljettuihin tiloihin lapsen kanssa jne.

Näyttöä on esim. lapsen muuttunut käytös (hyvin laajat oireet), lapsen huolestuttavat/oudot puheet, epäillyn outo käytös tilanteissa joissa "jää kiinni", epäillyn muu outo käytös: hakeutuu epätavallisen paljon lapsen seuraan, epätavallisissa paikoissa jne. Toisaalta moni pedofiili yrittää peittää tätä käytöstään mahdollisimman hyvin. Sit tietysti ihan fyysiset merkit lapsessa.

Sanoinko ettei äidin pitäisi asiaa selvittää? Sanoin kyllä mielestäni aika tarkasti että kannattaa seurailla tilannetta nyt tarkkaan... Pointti oli se että oman "intuition" vuoksi pelkästään ei kannattane ekana hyökätä kenenkään kimppuun ja syyttää pedofiiliksi. Valitettavasti nykymiehet joutuu pedofiiliavainon kohteeksi nykyään ihan suottakin, jotkut jopa ajattelee että mies ei esim. voi haluta työskennellä päiväkodissa, ellei sitten ole joku sairas pedofiili. Vaikka tosiasiassa miehet voi olla ihan yhtä lapsirakkaita kuin naisetkin, eikä siihen liity minkäänlaista pedofiiliaa. Esim. oma isäni on aina hassutellut meidän ja muiden lasten kanssa, samaten oma mieheni on sellainen. Jotkut ajattelee että miehen pitää olla lasten seurassa joku jäyhä auktoriteetti vaan, että olis normaali mies. Vaikka tosiasiassa se jäyhä voikin olla kamala pedofiili, joka toimii kaikkien huomaamatta, ja josta kukaan ei ikinä uskoisi käytöksen perusteella.

Eli, pedofiilia on kyllä hyvin vaikea erottaa pelkästään persoonan perusteella.[/QUOTE]


Oma mieheni rakastaa yli kaiken lastemme seuraa ja tietää, että arvostan suunnattomasti sitä, että hän viettää aikaansa ja panostaa lapsiin. Oma isäni ei ollut mun elämässä mitenkään, joten ehkä se johtuu siitä... En tiedä, mutta olen aina miehessä katsonut ja pitänyt tärkeänä, että hän on lapsirakas ja tuli olemaan hyvä isä.

Olen kanssasi samaa mieltä siis, ettei missään tapauksessa voi ajatella, että jotain hämärää on jos mies tykkää lapsista. Sehän olis järjestöntä! Ja siinähän tapauksessa meissä naisissakin olisi jtn 'vikaa' kun ollaan vauvakuumeisia yms.

Itse pidän sitä tunnetta ja intuutiota mikä ihmisestä tulee hyvin tärkeänä ja oman työnikin kautta joudun luottamaan siihen paljon. Siksi en ajattele, että se on vähäpätöinen tai pikkujuttu. Toivotaan ettei ap:n epäily ole kuin mielikuvituksen tuotetta ja kaikki menee hyvin.
 
"hillevi"
Mulla oli viime kesänä samanlainen olo, kun miehen tädin miesystävä kävi meillä kylässä. Tyttö oli tuolloin 2v ja mies olisi kovasti vienyt tyttöä kaikenaikaa pissalle ja yms. (olivat nähneet edellisen kerran, kun tyttö oli vauva) En jättänyt hetkeksikään silmistä ja sanoin, että itse vien pissalle. Tänä kesänä ei onneksi tulleet meille (muuten ei nähdä). Ikinä en tule jättämään lapsiani tämän miehen kanssa hetkeksikään kahden kesken.
 
"lastenhoitaja"
[QUOTE="vieras";28739755]
Itse pidän sitä tunnetta ja intuutiota mikä ihmisestä tulee hyvin tärkeänä ja oman työnikin kautta joudun luottamaan siihen paljon. Siksi en ajattele, että se on vähäpätöinen tai pikkujuttu. Toivotaan ettei ap:n epäily ole kuin mielikuvituksen tuotetta ja kaikki menee hyvin.[/QUOTE]

En sanonut että se on vähäpätöistä tai pikkujuttu, vaan merkki jonka vuoksi asiaa kannattaa nyt seurata tarkemmin.
 
"vieras"
[QUOTE="lastenhoitaja";28739765]En sanonut että se on vähäpätöistä tai pikkujuttu, vaan merkki jonka vuoksi asiaa kannattaa nyt seurata tarkemmin.[/QUOTE]

No mutta sanoit että ainoa merkki ap:n kohdalla on vain se intuutio, ja tekstistäsi sai sen kuvan, ettet pidä sitä kovin merkittävänä. Mutta ei takerruta tähän epäolennaiseen, kiitos!
 
Suojelija
Ei voi ketään tietenkään tuomita, jos näyttöä ei ole. Pedofiili osaa käyttäytyä tarvittaessa hienosti, mutta lasta tällainen henkilö voi esim uhkailla. Siksi "tenttaamisessa" kannattaa valita sanat huolella. Panostaisin tarkkailuun, jos on aihetta huoleen. Mielestäni pedofiileille pitää saada paljon kovemmat rangaistukser kuin esim ehdollinen, ja jonkinlainen rekisteri olisi hyvä, josta voisi tarkistaa seksuaalirikokset. Lapsi on Suomessa lainsuojaton ja pedofiilin häpeää jaksetaan ymmärtää :( Rangaistuksia kovemmiksi, käykää kansalaisaloite.fi:ssä!
 

Yhteistyössä