PCOS ja raskautuminen

Hellurei pitkästä aikaa! Vieläkös täällä porukka syö metformiinia? Rupesin hiljattain yhdistelemään pisteitä ja ensinnäkin, olen ollut Metforemin aloituksesta lähtien vuorotellen vihainen ja surullinen, siis jopa siinä määrin että herään öisinkin itkemään, räjähdän pikkuasioista jne. Täysin luonteenvastaista minulle. En aluksi yhdistänyt tätä metformiiniin, vaan ajattelin olevani vähän masentunut tästä koko lapsettomuuskuviosta. Toisekseen, nyt tammikuussa terolut ei tepsinyt normaalilla tavalla, vaan jouduin odottamaan kuukautisia kaksi viikkoa kuurin loputtua. Lähes aina aiemmin on alkanut kuurin 8. päivä.

Siis foliohattu on nyt tiukasti päässä, mutta voisiko nämä johtua metformiinista? Olen pienentänyt annoksen kahdesta takaisin yhteen, ja painoa putosi sen myötä tällä viikolla kaksinkertainen määrä... Mulla ei siis ole ollut mitään ongelmia verensokerin kanssa, sokerirasitus on testattu viitisen vuotta sitten ja 2019 verensokerit mitattu useaan kertaan.

Yleensä luotan lääkäreihin mutta tämän lääkkeen osalta en vain näe mitään pointtia jatkaa käyttöä. Lääkäri ei puhunut mistään yhteydestä munasolujen laatuun, se voisi olla ainoa syy jatkaa kuuria. Löytyiskö tästä keneltäkään lisää tietoa?
 
Hellurei pitkästä aikaa! Vieläkös täällä porukka syö metformiinia? Rupesin hiljattain yhdistelemään pisteitä ja ensinnäkin, olen ollut Metforemin aloituksesta lähtien vuorotellen vihainen ja surullinen, siis jopa siinä määrin että herään öisinkin itkemään, räjähdän pikkuasioista jne. Täysin luonteenvastaista minulle. En aluksi yhdistänyt tätä metformiiniin, vaan ajattelin olevani vähän masentunut tästä koko lapsettomuuskuviosta. Toisekseen, nyt tammikuussa terolut ei tepsinyt normaalilla tavalla, vaan jouduin odottamaan kuukautisia kaksi viikkoa kuurin loputtua. Lähes aina aiemmin on alkanut kuurin 8. päivä.

Siis foliohattu on nyt tiukasti päässä, mutta voisiko nämä johtua metformiinista? Olen pienentänyt annoksen kahdesta takaisin yhteen, ja painoa putosi sen myötä tällä viikolla kaksinkertainen määrä... Mulla ei siis ole ollut mitään ongelmia verensokerin kanssa, sokerirasitus on testattu viitisen vuotta sitten ja 2019 verensokerit mitattu useaan kertaan.

Yleensä luotan lääkäreihin mutta tämän lääkkeen osalta en vain näe mitään pointtia jatkaa käyttöä. Lääkäri ei puhunut mistään yhteydestä munasolujen laatuun, se voisi olla ainoa syy jatkaa kuuria. Löytyiskö tästä keneltäkään lisää tietoa?
Mulle lääkäri silloin aiemmin selitti, että pcos:ssa on useimmiten sokerin imeytymiseen liittyviä ongelmia, joka tarkoittaa, ettei sokeri imeydy soluihin niin kuin pitäisi ja solut kuitenkin sitä tarvitsevat. Myös munasolut. Sitä ongelmaa korjaamaan käytetää metforemia ja ne ongelmat eivät hänen mukaansa näy missään sokeriarvoissa. Kun siis itsekin kerroin, että mulla ei ole ollut mitään sokeriprobleemia. Mä en ole havainnut siitä muuta kuin satunnaisia vatsavaivoja ja menkatkin tulleet pian terolutien loppumisen jälkeen.

ON: Kävin taas äsken pettymässä gynellä. Gonalin nosto ei ole tehnyt muuta kuin kasvattanut valtavasti pikkufolleja (50), mutta johtofollia ei edelleenkään ole ja isoin vain 11mm. Nyt nostetaan annosta vielä pykälä ja torstaina ultrataan. Jos ei johtofollia löydy, niin tämä kierto on menetetty. o_O:mad:
 
Mua kiinnostais kyl kauheasti tuo mitä johtofollien koosta sanotaan teille. Mulla ol yks isompi oikealla ja vasemmalla 12mm ultratessa kp 13. Ovulaatio ennustettiin parin päivän päähän, limakalvo oli liian ohut vielä. No bongasin ovulaation tikkuun kolmen päivän päästä. Olin tietysti riemuissani, mut onkohan ollut mitään tsäänssiä että johtofolli olis ehtinyt kasvaa jne. Minkäkokoisia johtofolleja teillä on ollut?

mulla oli siis tässä kierrossa letrot ja metut käytössä.

Bingo mielialoille! Jukolauta kun on heitellyt. Viime aikoina olen itkenyt pienille asioille, ollut räjähdysherkkä kotona ja sit myöskin hyvin jaksanut hyvin tehdä kaikkea ylimääräistä. Ei oo kauaa ku en meinannut saada itseäni tekemään mitään, itkin ja olin niin masentunut.
 
@KukkaSosuli Mä just kotimatkalla mietin, että enpäs kysynyt mikä olis optimaalinen koko tässä vaiheessa. Mullakin nyt kp13 ja yks 11mm näkyi, mutta lääkäri epäili, että se on jotenkin huonossa paikassa ja ovuloimaton. Älä kysy, en ymmärrä kaikkea mitä se puhuu. :ROFLMAO: Ovulaatiota ei siis tällä erää lupaillut ja sanoi, että torstaina kun on seuraava ultra ja kp16, niin on syytä lopettaa hoito, jos ei follit kehity, kun sitten alkaa olemaan limakalvo pian jo liian vanhaa ja on syytä antaa sen vuotaa pois.
 
Huoh kai jatkan noita metuja vielä, onpahan sitten kokeiltu niidenkin kanssa. Ehkä on mielialaongelmat ihan vaan luonnollista masennusta.

Voi kökkö Hypsy, toivottavasti sieltä tulee spurtti vielä. Muistan jonkun pco-kanssasiskon kirjoittaneen, että hänellä kasvoi rakkula n. 12 millistä 20 milliin kahdessa päivässä :eek: Mulla kävi ekassa letrokierrossa just niin, että useita 10-12mm rakkuloita mutta johtofollia ei tullut. Sen jälkeen tuplattiin annos ja heti seuraavassa kierrossa ovuloin.

Kukkasosulilla on kyllä nyt jännät paikat! Toivon niin hirveästi että teillä molemmilla nyt onnistuisi, kai sitä myötäelää niin voimakkaasti näiden multirakkuloiden kanssa ja toivoo että edes osalla menis hommat kerralla maaliin lääkkeiden avulla!

Itse oon tässä kypsytellyt ajatusta ivf-hoidoista. Olin pitkään niitä vastaan, koska olen korvia myöten täynnä hoitoja jo tässä vaiheessa, mutta nyt on alkanut tuntumaan että kadun myöhemmim, jos en käännä sitäkin korttia. Varmaan jos parin viikon päästä ilmoittaudun hoitoihin, päästäisi ekaan ivf-putkeen vasta syksyllä koska ensin varmaan pitäisi kokeilla inseminaatiot ja nuo pistoshoidot. Jonotilannekin on täällä HUSin alueella kuulemma hirvittävä.
 
@Disco Volante toi odottelu on kyllä ihan kauheaa. Miten sitä onkin niin paljon. Se lähetteen ja ekan ajan odottelukin oli niin kauheaa!
Olipas kiva kuulla tuo, et follit voi ottaa kasvupyrähdyksen. Mä jotenkin alan olla sitä mieltä, että tää eka kierto saa sen ovulaation ja seuraavat meneeki sit päin persettä ja vielä tänä keväänä pitää siirtyä eteenpäin. Ja sit toisaalta on kauhean toiveikas tämän kierron suhteen. Mut eihän mulla ole mitään yhtä olettaa, että tää kroppa toimis toivotun mukaan
 
Mua on välillä harmittanut kirjoittaa kaikki omat epäonnistumiset tänne, kun arvelin että menee muilta fiilikset kun mikään ei onnistu. Ja tässä on tullut pessimistiksi jo omalta osalta.

Uskon siis kyllä, että muilla voi letrot toimia luotettavasti - eikä mikään estä raskautumasta jo ekasta oviksesta ;) Että peukut nyt todellakin pystyssä!

Toisaalta juuri tuo oman kropan ailahtelevaisuus tässä hoitojen aikana on ajanut ajattelemaan niin, että parempi kun se oman kropan hormonitoiminta ajetaan kokonaan alas ja tuotetaan raskauden edellytykset lääkkeellisesti. Sittenpä olisi sekin kokeiltu. Mutta tämä nyt on taas tätä negatiivista settiä :D
 
@Disco Volante Oho, onpa kiva kuulla, että ihmeitä voi tapahtua noiden follien kasvamisen suhteen. :rolleyes: Lääkäri vähän naurahti, kun kysyin onko siinä annoksen nostossa enää mitään järkeä tässä kierrossa. Sanoi, että kyllä ne kasvamaan saadaan, mut liian suurella nostolla on jo hyperstimulaation riski suuri. Seuraava kierto kai aloitetaan heti isommalla annoksella. Ehdin vain jo iloita siitä, että pääsisin kasvotusten kertomaan ilouutisia isälleni, jonka nään piiitkästä aikaa, kun asuu ulkomailla ja on ainoa kuka joskus kyselee lapsiasioista. :unsure:

On tämä vain pirullinen vaiva. Jotenkin pistää vähän katkeraksi, kun toiset piinalistailee joka kuukausi ja itse ei saa edes ovulaatiota aikaiseksi. :confused:

Toivottavasti @KukkaSosuli ovulaatio toimis ja kohta plussaa pukkais. :love:

@Disco Volante Voihan se olla, että sullakin pian tärppää, kun lähtee ns. puhtaalta pöydältä ;)(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Disco Volante
Moikka kaikki!

Uusi kuumeilija ilmoittautuu! Ikää 35, miehellä pari vuotta vähemmän.

Ensimmäinen lapsi haaveissa.
Käytönnössä aina olen tiennyt tarvitsevani apua raskautumiseen, ja pitkään harkitsimme, haluaisimmeko hoitoihin lähteä.

Ehkäisyä ei ole ollut käytössä n.4v. Muutama vuosi sitten tein elämäntaparemontin ja laihduin noin 20kg, nykyisin liikun runsaasti, BMI normaalin ylärajalla. Mulla PCOS, joka jo parikymppisenä todettu,labrat ok. Miehellä sperma normaalia.

Helmikuussa sitten päätimme hakeutua kunnallisen puolen lapsettomuushoitoihin, ensikäynti oli eilen.Nyt kp20, Terolut käytössä kierron tasaamiseen helmikuusta lähtien. Eilen aloitin myös Metforminin nousevin annoksin. Ensi kierrosta (kp3-7) Letrozol 2,5mg käyttöön.

Tää koronasta johtuva jännitys hoitojen alkamisesta ja jatkumisesta, on nyt vahvistanut entisestään tunnetta, että me todellakin halutaan vauva❤
 
Hei! Onko täällä enää ketään?
Luin koko ketjun läpi ja päätin liittyä mukaan
Ikää on 29v, pcos todettu useita vuosia sitten. Viimeinen pillerilaatta loppui viikko sitten, kp 3 siis menossa. (aiemmassa parisuhteessa 6 yrityskiertoa, joissa 4 käytin letrozolia)

Ollaan jonossa naistentautien polille syksyllä, mutta ajattelin jo nyt jättää pillerit pois ja pitää kierrot kurissa terolutilla kesän ajan. Onko kenelläkään pelkät terolutit säännöllistänyt kiertoa niin että olisi tullut ovulaatio?

Aika yksityiselle on parin viikon päästä, ajattelin kysellä vähän toimintasuunnitelmaa mitä tehdä ennen kuin pääsee hoitoihin julkiselle puolelle. Tuntuu niin pitkältä miettiä että vasta syksyllä jonoon, kuinka pitkälle se aika sitten julkisella puolella menee. Voisiko esimerkiksi metformiinia kokeilla terolutin kanssa. Letrozolia ei varmaan ominpäin uskalla kokeilla Bmi 22, eli normaalipainoinen olen, mutta kaikki ovulaatiota edistävä apu on tarpeen.

Kierrot ei oikeen ollenkaan toimi itsekseen ja kuukautisia ei tule kuin parit ehkä vuodessa. Hankala tästäkään tarkemmin tietää kun lähes koko aikuisiän olen syönyt e-pillereitä

Ongelmana myös hormonaalinen akne, joka varmaan räjähtää käsiin lähiaikoina (pillerit piti kurissa) mulla on myös otettu kaikki veriarvot silloin aiemmassa raskausyrityksessä ja testosteroni oli hieman koholla. Onko muilla mitattu ja oliko koholla? Onko arvoa yritetty laskea jotenkin?
 
Viimeksi muokattu:
Minulla kans pcos todettuna ollut - 09 vuodesta alkaen. Epäsäännöliset kierrot joita joskus yritettiin tasoittaa teroluteilla. Kp30-350 eli aivan täysin hukassa säännöllinen kierto. Tiedossa oli että tarvitsen varmasti apuja raskautumiseen. Yli 4 vuotta oltiin mieheni kanssa ilman ehkäsyä ajatuksella tulee jos on tullakseen. 2018 alku vuodesta kuitenkin vauva kuume nousi niin korkeaksi että hankin apua. Gyneltä sain letrot ja terolutit käyttööni ja ekasta kierrosta tärppäsi ja siitä helmikuinen - 19 lapsi. Nyt haaveissa toinen, letrozol kierto juuri menossa kp 26 eli piinapäivät menossa.
 
Meillä siis juuri takana ensikäynti lapsettomuusklinikalla. Kierto ihan mitä sattuu, ja Teroluteja syönyt nyt 3kk ja sillä kierto 26-29vrk. Ovuloimaan en alkanut sillä. Metroja nousevin annoksin ad 2g/vrk,( nyt annoksella 500+500mg tää viikko)pyysin ne nyt Letrojen tueksi, koska ikää jo 35v, ja raskaustoive kova. Mullakin BMI normaali, ja sokereissa ei oo mitään. Gyne sanoi, et tulee kiertoa ja hormonitoimintaa. Syön myös omatoimisesti Inocaps-kapseleita, joiden pitäisi auttaa PCO-naisia. Niitä en oo kyl löytäny kuin nettiapteeki

Kp 26 menossa, toivottavasti kuukautiset alkaa pian, ja pääsee kokeileen ekaa kertaa Letroja, kp 11-12 follokkeli uä.

Tsemppiä ja plussatuulia teille!
 
@papuleijona ja @Haavelija93
Onhan täällä muitakin!

@haavalija93 Hienoa että eka raskaus tärppäsi ekassa letro kierrossa! Onko nyt siis toisessa yrityksessä taas eka letrokierto? Toivottavasti tärppää taas ekalla!

@papuleijona Kiitos vitamiini vinkistä! Olen kuullut myös että vadelmanlehtiteetä kannattaa juoda jos raskaaksi haluaa. Ajattelin myös kokeilla vyöhyketerpiaa

Kiva kun pääset ensikertaa kokeilemaan letrojaja seuraavassa kierrossa Toivotaan toki että törppäis jo tässä kierrossa

Mulla tuli 4 letrokierrossa 2 ovulaatiota edellisessä yrityksessä.
 
@papuleijona ja @Haavelija93
Onhan täällä muitakin!

@haavalija93 Hienoa että eka raskaus tärppäsi ekassa letro kierrossa! Onko nyt siis toisessa yrityksessä taas eka letrokierto? Toivottavasti tärppää taas ekalla!

@papuleijona Kiitos vitamiini vinkistä! Olen kuullut myös että vadelmanlehtiteetä kannattaa juoda jos raskaaksi haluaa. Ajattelin myös kokeilla vyöhyketerpiaa

Kiva kun pääset ensikertaa kokeilemaan letrojaja seuraavassa kierrossa Toivotaan toki että törppäis jo tässä kierrossa

Mulla tuli 4 letrokierrossa 2 ovulaatiota edellisessä yrityksessä.
No ei perjaatteessa oo eka, söin ennen joulua pari letrokiertoa mutta en voi sanoa että niitä vois laskea yritykseksi kun ei sitten päästy otolliseen aikaan edes puuhiin.
Nyt ollaan sitte ihan oikeesti nähty vaivaaki tän kierron eteen, jos niin voi sanoa. Eli perjaatteessa yk3 mut mie ajatellisin että yk1 :giggle:
 
  • Tykkää
Reactions: lovecoco
Miten muilla menee?
Mulla nyt kp16 menossa.
Outoja alavatsakipuja ja paineen tunnetta, vihlaisuja ollut kp 10-15 välillä, kahtena päivänä valkovuotoakin.
En yhtään tiedä oliko ovulaatiota, vai viittaako kivut johonkin kystan kasvuun
Kävin kp13 vyöhyketerapiassa, että ehkä se laittoin kroppaa toimimaan tai sitten nämä liittyy vaan normikiertoon, josta mulla ei oo kokemusta kun olen lähes koko aikuisiän syönyt pillereitä
 
Toivottavasti olis ovis kipuja :)

Mitäs täällä yk2 pyörähti käyntiin kp8 viiminen letro eilen otettu. Ovis testi näyttää melko tummahkoa viivaa muttei vielä plussa. Voi kylläkin johtua pcossästä että ovis testi haamuilee tummanakin... Kuitenkin uskon että ovuloin aikasessa vaiheessa kiertoa koska esikoinen näky testissä selvänä viivana jo kp24.
 
  • Tykkää
Reactions: lovecoco
Hei, mitä kuuluu?
Mulla tuli tosi pitkä kierto, joka veti mieltä matalaksi. Nyt kp 11 ja uä tänään. Letrozolista oli ollut apua ja uä:ssä näkyi kaksi 15mm follikkelia, pistän tänään ja huomenna Bemfolaa, ylihuomenna Pregnyl-irroituspiikin ja yhdynnät sovitellaan siihen Toivon plussatuulia meille kaikille
 
  • Tykkää
Reactions: lovecoco
Mulla tosiaan nyt yk2 menossa :) Kp9. Edellisessä kierrossa tuli ovulaatio luomusti Ehkä ekaa kertaa elämässä, koska aina kierrot on venynyt. Kierron pituudeksi tuli 30 päivää.
Tähän kiertoon aloitin diformin lääkityksen tasaamaan hormonitoimintaa, toivottavasti tulee ovulaatio tässäkin kierrossa
 
Hei. Olen kirjoitellut täällä useamman vuoden ajan säännöllisen epäsäännöllisesti. Itsellä todettu ensin 2011 PCO-tyyppiset munasarjat ja 2019 sitten PCOS. Lasta yritetty toukokuusta 2018 asti tuloksetta. Minulla on runsaasti ylipainoa, jota olen saanut huonosti pudotettua. Käytössä ajoittain Terolut ja yhdessä kierrossa ollut myös Letrozol, mutta nyt en saa käyttää sitä, ennenkuin olen saanut painoindeksin alle 35. Lapsettomuuslääkäri julkisella määräsi minulle Metforemia, mutta en pystynyt sivuvaikutuksien takia syömään sitä. Hän suositteli myös Donaferty-nimistä lisäravinnetta, mutta sen valmistus oli tuolloin lopetettu. Nyt kuitenkin löysin Yliopiston apteekista Donaferty Premium-tuotteen ja otin sen käyttöön. Valmiste sisältää myo-inositolia ja sillä on tutkittu olevan myönteisiä vaikutuksia PCOS-potilaiden käytössä mm. sokeriaineenvaihduntaan ja ylipainoon.

Nyt sitten utelisin, että onko teillä muilla kokemuksia kyseisestä tuotteesta? Olen itse käyttänyt ks. tuotetta nyt vasta kolme päivää.
 
Hei. Olen kirjoitellut täällä useamman vuoden ajan säännöllisen epäsäännöllisesti. Itsellä todettu ensin 2011 PCO-tyyppiset munasarjat ja 2019 sitten PCOS. Lasta yritetty toukokuusta 2018 asti tuloksetta. Minulla on runsaasti ylipainoa, jota olen saanut huonosti pudotettua. Käytössä ajoittain Terolut ja yhdessä kierrossa ollut myös Letrozol, mutta nyt en saa käyttää sitä, ennenkuin olen saanut painoindeksin alle 35. Lapsettomuuslääkäri julkisella määräsi minulle Metforemia, mutta en pystynyt sivuvaikutuksien takia syömään sitä. Hän suositteli myös Donaferty-nimistä lisäravinnetta, mutta sen valmistus oli tuolloin lopetettu. Nyt kuitenkin löysin Yliopiston apteekista Donaferty Premium-tuotteen ja otin sen käyttöön. Valmiste sisältää myo-inositolia ja sillä on tutkittu olevan myönteisiä vaikutuksia PCOS-potilaiden käytössä mm. sokeriaineenvaihduntaan ja ylipainoon.

Nyt sitten utelisin, että onko teillä muilla kokemuksia kyseisestä tuotteesta? Olen itse käyttänyt ks. tuotetta nyt vasta kolme päivää.
Mulla on hyvin samantyyppinen tarina. PCOS todettu 2009 ja ehkäisy jätetty pois 12/18. Vuosi yritettiin luomuna vaikka oli melko selvää etten ovuloi ollenkaan: kierrot venyivät aina, pahimmillaan yli sataan päivään. Joulukuussa 2019 hakeuduimme yksityiselle ja homma lähtikin rullaamaan. Miehessä ei vikaa, eikä minussakaan oletettavasti muuta kuin ovuloimattomuus ja tietenkin edelleen se pcos. Olen myös runsaasti ylipainoinen (yli 40). Lääkäri määräsi metforemin ja myo-inositoli-valmisteen (itse käytin Inocapsia), pääsimme myös heti tammi-helmikuussa aloittamaan ovulaation induktion suoraan pistoshoidoilla Gonal F + Pregnyl. Ensimmäisessä kierrossa kypsyi pitkän taistelun jälkeen yksi follikkeli, joka irroitettiin Pregnylillä, mutta en raskautunut. Toisella kierrolla kypsyi kaksi follia ja ovulaatio ehti tapahtua vähän salaa jo ennen irroituspiikkiä, mutta lääkäri ei silti vaikuttanut kovin toiveikkaalta ja halusi kolmannessa kierrossa kokeilla Letrozolia, Gonalia ja Pregnyliä. Oletettu ovulaatio tapahtui 15.3. ja 25.3. hain toivosta luopuneena Letrozolit apteekista seuraavaa kiertoa varten. Ja samaisena päivänä plussasin. Nyt menossa rv 20+5.

Olisiko teillä mahdollista hakeutua yksityiselle, ettei tarvisi odotella esim. sitä letrozolin aloitusta? Teilläkin on jo kohtuuttoman pitkä odotus takana. :( Kokemukseni mukaan asiat rullaavat yksityisellä aika paljon sujuvammin, mutta rahaahan siihen palaa enemmän. Meillä meni 3,5kk ja 2500€, mutta ollaan toki onnekkaita, että tärppäsi niin äkkiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sennay
Mulla on hyvin samantyyppinen tarina. PCOS todettu 2009 ja ehkäisy jätetty pois 12/18. Vuosi yritettiin luomuna vaikka oli melko selvää etten ovuloi ollenkaan: kierrot venyivät aina, pahimmillaan yli sataan päivään. Joulukuussa 2019 hakeuduimme yksityiselle ja homma lähtikin rullaamaan. Miehessä ei vikaa, eikä minussakaan oletettavasti muuta kuin ovuloimattomuus ja tietenkin edelleen se pcos. Olen myös runsaasti ylipainoinen (yli 40). Lääkäri määräsi metforemin ja myo-inositoli-valmisteen (itse käytin Inocapsia), pääsimme myös heti tammi-helmikuussa aloittamaan ovulaation induktion suoraan pistoshoidoilla Gonal F + Pregnyl. Ensimmäisessä kierrossa kypsyi pitkän taistelun jälkeen yksi follikkeli, joka irroitettiin Pregnylillä, mutta en raskautunut. Toisella kierrolla kypsyi kaksi follia ja ovulaatio ehti tapahtua vähän salaa jo ennen irroituspiikkiä, mutta lääkäri ei silti vaikuttanut kovin toiveikkaalta ja halusi kolmannessa kierrossa kokeilla Letrozolia, Gonalia ja Pregnyliä. Oletettu ovulaatio tapahtui 15.3. ja 25.3. hain toivosta luopuneena Letrozolit apteekista seuraavaa kiertoa varten. Ja samaisena päivänä plussasin. Nyt menossa rv 20+5.

Olisiko teillä mahdollista hakeutua yksityiselle, ettei tarvisi odotella esim. sitä letrozolin aloitusta? Teilläkin on jo kohtuuttoman pitkä odotus takana. Kokemukseni mukaan asiat rullaavat yksityisellä aika paljon sujuvammin, mutta rahaahan siihen palaa enemmän. Meillä meni 3,5kk ja 2500€, mutta ollaan toki onnekkaita, että tärppäsi niin äkkiä.
Kiitos @Hypsy kommentistasi. Ei ole vielä ajateltu tuota yksityiselle menoa juurikin sen hintavuuden takia. On muutenkin aika rennosti yritetty. Isäntä on lähinnä sillä Tulee, jos tullakseen-meiningillä ja itsekin olen ollut aika rennosti, vaikka tiedän, että en ovuloi juuri lainkaan. Kuitenkin oltu ilman ehkäisyä koko ajan, mutta ei ole ns. hampaat irvessä koko ajan yritetty. Nyt viime kuukausina on menkat tulleet luomusti, ilman Terolut-kuuria. Kierto kuitenkin hyvin vaihteleva, siellä 30-40 päivän välillä. Mutta täytyy olla iloinen, että menkat kuitenkin tulee, eli ovulaatiokin ehkä tapahtuu.

Nyt taas enemmän päällä toive omasta lapsesta ja siksi aloitin tuon Donafertyn. Sain amk-opinnot alta pois, joten ehtii paremmin keskittyä töihin ja painonpudotukseenkin.
 
Kiitos @Hypsy kommentistasi. Ei ole vielä ajateltu tuota yksityiselle menoa juurikin sen hintavuuden takia. On muutenkin aika rennosti yritetty. Isäntä on lähinnä sillä Tulee, jos tullakseen-meiningillä ja itsekin olen ollut aika rennosti, vaikka tiedän, että en ovuloi juuri lainkaan. Kuitenkin oltu ilman ehkäisyä koko ajan, mutta ei ole ns. hampaat irvessä koko ajan yritetty. Nyt viime kuukausina on menkat tulleet luomusti, ilman Terolut-kuuria. Kierto kuitenkin hyvin vaihteleva, siellä 30-40 päivän välillä. Mutta täytyy olla iloinen, että menkat kuitenkin tulee, eli ovulaatiokin ehkä tapahtuu.

Nyt taas enemmän päällä toive omasta lapsesta ja siksi aloitin tuon Donafertyn. Sain amk-opinnot alta pois, joten ehtii paremmin keskittyä töihin ja painonpudotukseenkin.
Niin tosiaan, jotkut kun pystyy ottamaan rennosti vaikka yritys oliskin päällä. Toisin kuin minä. :D Meillä tosin ikääkin jo niin paljon, että ei olisi ollut paljon aikaa odotella.
Mullakin oli Terolut käytössä, sitä en muistanut mainita.

Muutamia vuosia sitten, kun laihdutin reilusti, ovuloinkin luomusti, joten kyllä se taitaa monesti faktaa olla, että se auttaisi. Valitettavasti mulla ei ole tosta myo-inositolista yksistään kokemusta, mutta kovastihan sitä suositellaan pcos-potilaille. Toivottavasti siitä on apua ja raskautuisit ilman Letrozoleja. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sennay
Minulla PCOS todettu jo noin parikymppisenä. En ole todennäköisesti ovuloinut juuri ikinä. Muutama vuosi sitten tein elämäntapamuutoksen ja nyt bmi ollut vuosia jo 26 luokkaa.

Aloitin keväällä omatoimisesti Inocapsit, Teroluteja sain kierron tasaamiseksi ja nyt ensimmäisellä hoitokerralla:Letrozol+Gonal F ja Pregnyl-piikeillä tuli plussa. Nyt rv 7+3. Toivottavasti pysyy pieni mukana❤
Uskon, että Inocapsista varmasti myös taustalla apua. Kinusin myös Metut, vaikka minulle ei juuri ylipainoa olekaan. Ne lopetettiin nyt plussaan.

Tsemppiä, ja voimia❤
 
  • Tykkää
Reactions: Sennay
Minulla PCOS todettu jo noin parikymppisenä. En ole todennäköisesti ovuloinut juuri ikinä. Muutama vuosi sitten tein elämäntapamuutoksen ja nyt bmi ollut vuosia jo 26 luokkaa.

Aloitin keväällä omatoimisesti Inocapsit, Teroluteja sain kierron tasaamiseksi ja nyt ensimmäisellä hoitokerralla:Letrozol+Gonal F ja Pregnyl-piikeillä tuli plussa. Nyt rv 7+3. Toivottavasti pysyy pieni mukana
Uskon, että Inocapsista varmasti myös taustalla apua. Kinusin myös Metut, vaikka minulle ei juuri ylipainoa olekaan. Ne lopetettiin nyt plussaan.

Tsemppiä, ja voimia
Kiitos @papuleijona kommentistasi ja onnea odotukseen. ❤ Tuo elämäntapamuutos se on itsekin tehtävä, jotta saan painon laskemaan ja varsinkin pysymään. Sehän se onkin se vaikein osuus, että saa pysyvän muutoksen aikaan.
 
  • Rakkaus
Reactions: papuleijona
Hei vaan tännekin kanssasiskoille! Tein paluun palstalle kun hoidot pääsivät jatkumaan, ja täältähän tulikin heti uutta tietoa mitä nappeja kannattaisi vetää naamaan tämän PCO:n kanssa. Inocapseja siis heti hankkimaan!

Mulla ei ole raskautumiseen auttanut terolut, metformin, letrozol eikä nyt Gonal-F, joten olen orientoitunut vain vetämään nämä pakolliset oi-hoidot läpi (vielä kolme pakollista kiertoa) jotta päästään IVF. Onneksi muilla monirakkulaisilla on ollut parempi vaste ja ketjusta on jo hävinnytkin porukkaa :D
 

Yhteistyössä