PCOS enkä haluaisi käyttää e-pillereitä. Mutta miten saada kuriin akne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zenza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

Zenza

Vieras
Hei!

Minulla todettiin muutama vuosi sitten monirakkulainen munasarjaoireyhtymä, eli PCO. Kohdalllani voi myös puhua PCOS:ta, sillä minulla on oireina aknea ja jonkin verran myös liiallista karvankasvua.

Olen kokeillut monia eri e-pillerimerkkejä ja kaikissa on ollut enemmän tai vähemmän haitallisia sivuvaikutuksia, samaten ehkäisyrenkaassa. Olenkin nyt ollut muutaman kuukauden ilman mitään hormoneja, ja olo on niin hyvä, että en millään haluaisi enää käyttää mitään!! Poissa ovat mielialanvaihtelut, ahdistus- ja masentuneisuuskohtaukset!

MUTTA, akne vaivaa. Selässä ja kasvoissa. Pillerit ovat sitä ja karvankasvua hillinneet. Kuukautiskierto on nyt ihan hyvä, varmaankin kun olen taudin diagnosoimishetkestä läihtunu kymmenen kiloa, harrastan säännöllistä liikuntaa ja syön suht terveellisesti. Mutta näppylät. Miten ne saisi pois? Edes vähän paremmaksi? Onko kokemuksia?

Haluaisin ylipäätään PCOS-oireisten kokemuksia elämästä ilman yhdistelmäehkäisyvalmisteita.

Minulla akneen on auttanut ainoastaan apteekin Basiron, sekä pesuaine että voide. Kuivatti kaiken pois, suorastaan korpuksi, mutta sen jälkeen ihoni alkoi rauhoittua. Nykyään käytän normaaleja tuotteita ja välillä (esim kuukautisten aikaan) tuota Basironia. Toki tuotteen kanssa täytyy olla kärsivällinen, viikko-pari meni ennen kuin helpotti.
Itsellänikin on PCOS.

Minulla akneen on auttanut ainoastaan apteekin Basiron, sekä pesuaine että voide. Kuivatti kaiken pois, suorastaan korpuksi, mutta sen jälkeen ihoni alkoi rauhoittua. Nykyään käytän normaaleja tuotteita ja välillä (esim kuukautisten aikaan) tuota Basironia. Toki tuotteen kanssa täytyy olla kärsivällinen, viikko-pari meni ennen kuin helpotti.
Itsellänikin on PCOS.

Hhhmmm, eli siis kuivattaa pahasti? Mulla nimittäin on taipumusta vielä ihon pintakuivuuteen, ja se osittain pahentaakin näppyongelmaa...

Viimeksi muokattu:
Suosittelen sinkkitabletteja. Annos vähintään 30 mikrogrammaa päivässä. Itsellänikin on PCO, ja tämä on tehnyt ihostani siedettävän. Isohkoa sinkkiannosta syödessä pitää tosin muistaa käyttää samanaikaisesti myös kuparilisää, sillä sinkki häiritsee kuparin imeytymistä.

Sen verran voisin vielä jatkaa, että minäkään en käytä yhdistelmävalmisteita koska minulla on aurallinen migreeni. Oikeastaan ainoat PCO:n aiheuttamat oireeni ovat puuttuvat kuukautiset sekä akne. En ole ylipainoinen, eikä minulla ole liikakarvoitusta.

Minulla on kuparikierukka, ja mikäli kuluu useita kuukausia ilman että kuukautisia kuuluu, otan keltarauhashormonikuurin. Gyne kirjoitti reseptin tätä varten. Näin vuodot saadaan pidettyä kohtuullisina silloin kun kuukautiset tulevat (gynen mukaan harvat menkat aiheuttavat voimakkaammat vuodot) sekä minimoitua syöpäriski.

Vanha ketju jo, mutta kokeillaan.. Tuosta sinkistä olen itsekin paljon lukenut, monilla auttaa. Mutta sinkki kasvattaa myös testosteronitasoja, ja itsellä ne jo muutenkin korkeat -> finnejä, rasvoittuvaa ihoa, niin annos ei saisi olla liian iso kuitenkaan? En ole uskaltanut kokeilla, jotain pakko keksiä kun iho vaan menee huonompaan kuntoon vaikka ikää tulee.. Nyt 28w. Kyllä on helvetin mukava "tauti".

Yhteistyössä