PCO

• Viestiketjun aloittaja Louna
  • Ensimmäinen viesti
Louna
Vuosi on yritystä takana ja menkat tulleet pillereiden lopetuksen jälkeen miten sattuu-pisimmillään kierto venynyt 80 päivään. Yhden terolut-kuurin söin ja toimi ihan hyvin, sen jälkeen sama homma eli pitkä kierto (50pv).Tällä viikolla sitten todettiin munasarja-ultrassa PCO ja täytyy sanoa, että harmittaa vietävästi vaikka tiesinkin jotain häikkää olevan. Onko muita samasta ongelmasta kärsiviä? Onko tärpännyt luomuna vai hoitojen avulla? Vähän hirvittää mitä on mahdollisesti edessä, seuraavaksi varmistetaan tuo diagnoosi labroilla ja tutkitaan miehen sperma. On jotenkin tyhjän tuntuinen olo, sitä etukäteen hölmönä ajatteli ettei kauan mene kun tärppää! Kummasti sitä viisastuu matkan varrella... :headwall:

äitti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2004 klo 16:45 äitti kirjoitti:
eipä luomuna tärppää :'(
voitasko me pco:laiset yhtyä kaveriks jakamaan nää kokemukset ja tuntemukset tästä "sairaudesta" yhdessä?
Itestä ainakin tuntuu välillä että voikun oisi jolle puhua tästä ja että oisi sellanen ihminen joka ymmärtäs varmasti :( :wave:

Hei!
Minulla todettu lievä Pco 03 ja saimme 02/04 luomuna ihanan pojan. Nyt sitten olemme yrittäneet 4kk:t toista..ei ole tärpännyt. Lääkäriin olen kyllä jo taas menossa. Ennen esikoista oli perus tutkimukset tehty ja olin menossa jatkotutkimuksiin sekä Clomi resepti "kädessä", mutta eipä tarvinnut sillä kertaa mennä apteekkiin.
Joten toivoa on! Mutta "vaikeassa " pco:ssa ilmeisesti heiman hankalampaa nämä jutut.

Kyllä tekin oman kullanmurun vielä saatte!!! Luomuna tai hoidoilla ei saa toivoa menettää!!!! Voimia ja Onnea!!!

Louna
Kiitos kannustuksesta! Itsehän en vielä tiedä, miten vaikeasta muodosta on kyse, ultrassa tilanne oli selvä toisen munasarjan osalta, toinen kuitenkin "normaalimman" oloinen. Labroilla selvinnee, ei vaan malttais millään odottaa-hormonimäärityksiä otetaan ensi kierron alkupäivinä ja siihen voi mennä aikaa näiden kiertojen kanssa. Lääkärin mukaan riittää jos tuleva kierto on alle 50 päivää, jos menee yli niin käynnistellään teroilla. Haluaa kuitenkin ensin kokeilla josko itsekseen alkaisivat. Tulosten saaminen menee varmaan jonnekin tammikuun loppupuolelle, eikä kärsivällisyys ole hyveeni! Ihmetyttää kyllä koko homma, söin pillereitä viitisen vuotta eikä niitä ennen ollut kierroissa mitään ongelmia. Hyvä kuitenkin kuulla että joitakin on tästä huolimatta onnistanut, pakko yrittää uskoa nyyttiin omalla kohdallakin. Onneksi mies on ihanasti tukena ja suhtautuu rauhallisesti asiaan ja siihen että joutuu itsekin testeihin. Täytyy nyt vain malttaa mielensä siihen asti kun tulokset selviävät. :wave:

Sama tauti löytyy myös minulta, oikea munasarja muutenkin oudosti muodostunut pcon lisäksi. Kaksi lasta olen luomuna saanut, aikaa otti esikoiselta pari vuotta ja toinen tuli nopeammin. Tuttavalla paha pco, mutta vuosien yrittämisen jälkeen (hormoonit lisänä kuukautisten tulemiseksi) tärppäsi!!ja lapsi jo maailmassa. Toivoa kaikille!!

Mulla taas menkat on olleet teini-iästä asti sekaisin. Niitä käynnisteltiin vähän väliä Terolut- kuureilla. Jo silloin lääkäri varoitteli mahdollisesta lapsettomuusongelmasta, mutta eihän sitä osannut 16-17 kesäisenä vielä semmosista murhetta kantaa... Söin lähes 10 vuotta Femoden e-pillereitä, joilla kierto pysyi kohdallaan, iho kunnossa eikä karvoja kauheesti kasvanut kummallisiin paikkoihin. Kun sitten lopetin pillerit, loppuivat myös kuukautiset. Sitten lääkäri totesi ultralla vaikean PCO:n (en ikuna ollut kuullutkaan, saati sitten lukenut moisesta vaivasta). Hoitona ensin Lugesteron tabletit (noin vuoden verran, vuoto tuli kyllä niillä) ja puolen vuoden päästä kokeiltiin Clomifen-tabletteja. Noin 1,5 vuoden hoidon ja odottelun jälkeen tärppäsi! (Olimme juuri päättäneet, että rankempia hoitoja emme lähde edes kokeilemaan.) Raskaus meni ilman mitään ongelmia, lopputuloksena täyden kympin ihana tyttövauva! Meidän tarinalla onnellinen loppu, toivon todella että myös teillä muilla! Vaivahan sinällään on jo muutenkin kiusallinen ja "hermoja syövä" kaikkine oheisvaivoineen. Lääkäriin tässä pitäisi kai taas hakeutua, jälkivuodon jälkeen kun ei menkkoja ole näkynyt...

minulla myös pco.
ivf vuosia sitten ja tuloksena ihanat terveet kaksoset.
nyt käytyäni lääkärissä kertoi ettei pco yksin aiheuta lapsettomuutta.
raskaaksi tulemista helpottaa esim laihduttaminen jos ylikiloja ja clomifen kuuri ym.
olin luullut nää vuodet että pco aiheutti lapsettomuuteni,mutta siihen liittyikin paljon muuta.
onnea vauvanhankintaan.kyllä se tärppää ja jos ei niin rohkeesti vain hoitoihin niin saatte kaipaamanne pienokaisen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2004 klo 17:38 tupu kirjoitti:
minulla myös pco.
ivf vuosia sitten ja tuloksena ihanat terveet kaksoset.
nyt käytyäni lääkärissä kertoi ettei pco yksin aiheuta lapsettomuutta.
raskaaksi tulemista helpottaa esim laihduttaminen jos ylikiloja ja clomifen kuuri ym.
olin luullut nää vuodet että pco aiheutti lapsettomuuteni,mutta siihen liittyikin paljon muuta.
onnea vauvanhankintaan.kyllä se tärppää ja jos ei niin rohkeesti vain hoitoihin niin saatte kaipaamanne pienokaisen.

Mulla kyllä nimenomaan PCO aiheutti tätä lapsettomuutta mistä meillä on kärsitty.
Toi on niin monimuotonen tauti et ei sitä voi mennä kukaan sanomaan ettei se tauti yksistään aiheuta lapsettomuutta, joillakin se tekee niin yksistään ja toisilla siihen sisältyy muutakin.

Yhteistyössä