PCO + vähähiilihydraattinen dieetti

• Viestiketjun aloittaja Riksu82
  • Ensimmäinen viesti
Riksu82
Elikkäs te, jotka sairastatte PCO:ta niin oletteko kuulleet tai ovatko lääkärit suositelleet teille vähähiilihydraattista dieettiä. Itse olen lukenut useasti eri lähteestä, että tästä voisi olla hyötyä..
Mitäs mieltä olette? Itse ajattelin kokeilla.

Mulla on PCO-tyyppiset munasarjat, varsinaista PCO diagnoosia en ole saanut. Jonkin verran on PCO:lle tyypillisiä oireita, mm. huono iho, hieman painoa kertynyt, karvotus on "runsasta". Varsinaisesti ylipainoa ei ollut, mutta halusin kuitenkin epäonnistuneiden ICSI-hoitojen jälkeen tiputtaa painoa. Kokeilin karppausta ja sain n. 3 kk:ssa tiputettua 7 kg. Liikuntaa en lisännyt, karsin ruokavaliosta pois sokerin, valkoiset jauhot. Aluks noudatin muutaman viikon tiukkaa dieettiä ja vähitellen laajensin ruokavaliota. Nyt meille tehtiin marraskuussa 3. ICSI ja nyt rv 5+6 ja uskon että painonpudotuksella oli merkittävä vaikutus hoidon onnistumiseen. Tosin vielä ei olla "selvillä vesillä", vasta ultrassa selviää kuinka hoito on onnistunut.

Luin kirjan "laihdu ilman nälkää, vähähiilihydraattinen dieetti" (en ole ihan varma nimestä) ja siinä oli hyviä ohjeita, suosittelen.

Hyvää joulun odotusta kaikille :xmas: !!

RouvaHuldaHuoleton
Minulle erikoislääkäri suositteli hiilihydraattipitoista ruokavaliota METFORMIINIhoidon tueksi, eli nimenomaan niin päin että vaaleaa leipää, vaaleita pastoja jne. Ja paino putosi (n -13kg ennen raskautumista), olo parani... eli uskon kyllä että oli hyötyä. Mutta taitaa toimia vain tuon metun kanssa, koska sehän on verensokerilääke, hiilareista tulee sokeria eli vaikuttavat sitten "toisiinsa".<br><br>

Riksu82
Olipas yllättävä tuo metu asia...

Itseni tosiaan ei tarvitsisi painoa pudottaa yhtään, mutta olen käsittänyt että kun verensokeri pysyy tasaisena niin se vähentää testosteronin tuotantoa joka taas vaikuttaa ovulaatioon..

RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 01:17 Riksu82 kirjoitti:
Olipas yllättävä tuo metu asia...

Itseni tosiaan ei tarvitsisi painoa pudottaa yhtään, mutta olen käsittänyt että kun verensokeri pysyy tasaisena niin se vähentää testosteronin tuotantoa joka taas vaikuttaa ovulaatioon..
Mie en kauhean tarkasti kysellyt, kun ajattelin että samapa tuo mitä kokeilen. Aika vakuuttava tietty oli se lääkäri, se on kyllä tosi ajan tasalla näissä hoitojutuissa ihan verrattuna meidän keskussairaalaan. Parasta varmaan on kysellä lisää, mutta mulla tuo siis toimi. Eli en voi kyllä pahaa sanaa sanoa, vaikka hullulta tuntui kun söi vähän päin vastoin kuin olis esim painonvartijoissa "opetettu" ja silti paino tippui oikeastaan itsestään...

Kun sanoin lääkärilleni että pitääkin ruveta muuttaa ruokavaliota niin saan parannettua PCO:ta niin sanoi vain että älä turhaan kun olet normaali painoinen,ei hyötyä kuulemma hoikilla ja normaali painoisilla.Ajattelin kuitenkin jos vuoden alusta lopettaisin karkin syönnin.Muuten syön erittäin säännöllisesti ja aika terveellisesti mutta karkkia kuluu viikossa 500g-2kg :ashamed: Eli todella runsaasti.Luulen että siitä on hyötyä jos lopetan karkin syönnin.

Vielä piti sanoman...miltä kuulostaisi jos vuoden alusta kokeiltaisiin porukalla (PCO:laiset) vähä hiilihydraattista ruokavaliota?Katsotaan toimisiko se/auttaisiko.Ei siitä haittaakaan olisi. :)

Riksu82
Juu kaikki mukaan!
Itse olen kanssa todella hoikka, mutta sellainen karkki hiiri, että oksat pois! Karkkia, suklaata ja keksejä meni joka päivä!
Itse olen jo dieetin aloittanut. Lähinnä olen karsinut ruokavaliosta vähemmälle leivän syöntiä, perunaa, riisiä sekä tietty kaikki herkut on pannassa. Jouluna ajattelin kyllä joustaa ja syödä suklaata ja pipareita.. ihan vain pikkasen :)

Ai sinä Riksu olet ehtinyt jo aloittaa? =) Itse tässä olen taas mussutellut joka päivä karkkia ja suklaata :ashamed: ajattelin josko sitten joulun jälkeen...kauheaa,pakko kyllä yrittää.Nyt huomaan ettei mahakaan oikein toimi kun olen ahtanut itseni täyteen sokeria.Keksejä,perunaa,vaaleaa leipää ym. en ole syönyt moneen moneen vuoteen kuin ehkä kerran vuodessa jos silloinkaan...karkista vielä yritän päästä eroon.Mutta mukana olen tai siis tulen mukaan joulun jälkeen. :wave: =) Jos saisi vielä muitakin mukaan vähä hiilarisille?

RouvaHuldaHuoleton
Muistakaahan hiilareista luopujat että jos syötte metuja niin ette tee sitä sitten ilman lääkärin lupaa! Ettei mene olot kamaliksi, kannattaa varmistaa että saako sitä lääkettä syödessä karpata, koska metut vaikuttaa juuri siihen ruoka-aine ryhmään!

Muutoin, hyviä dieettihetkiä ja hyvää oloa!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 23:31 Riksu82 kirjoitti:
Elikkäs te, jotka sairastatte PCO:ta niin oletteko kuulleet tai ovatko lääkärit suositelleet teille vähähiilihydraattista dieettiä. Itse olen lukenut useasti eri lähteestä, että tästä voisi olla hyötyä..
Mitäs mieltä olette? Itse ajattelin kokeilla.
Kannattaa lueskella www.karppaus.info foorumia. Monet saaneet avun ruokavaliosta. Minulla tuo painonhallinnan osalta toimi.<br><br>

Riksu82
Kiva kuulla, että muitakin on aloittamassa dieettiä! Voidaan sitten tulla tännä yhdessä manaamaan makeanhimoamme :p Saas nähdä kuinka meidän käy..
6 päivää ilman yhtään karkkia! Oon niin ylpee ittestäni, sillä tämä on minulle jo saavutus =) Työpaikan pöydät notkuu täynnä erilaisia suklaita ja herkkuja...

Kannattaa luke kirja nimeltä Helppo Gi dieetti (muistaakseni oli ton niminen).

nostaa kolesterolia
ja munuaisten toimintaa liika protetiini. Ihmisen normaali ruokavalion tulisi sisältää 50% hiilareita. varmaan normaali ruoalla laihduttaminen auttaa tulemaan paremmin raskaaksi

Yhteistyössä