PCO todettu, suurentuneet munasarjat (koot 3,46 ja 3,23)

Osaako kukaan sanoa, onko nuo munasarjat paljonkin isommat kuin normaalisti? Munasarjojen koot näytti olevan 3,46 ja 3,23 ja kuvissa näytti kiertävän jonkin verran pieniä rakkuloita ulkoreunoilla.

Lääkärin sanoi, että selviä viitteitä alkavasta PCO:sta on, ja hoidoksi käski pitää painon matalalla. Olen tällä hetkelläkin hoikka, ehkä parin kilon painonpudotukselle on varaa, muttei yhtään enempää.

Lääkäri sanoi, että uskoisi minun ovuloivan suhteellisen normaalisti, koska kuukautiset tulee niinkin säännöllisesti (kierto nyt 30 pv). Jos painoa pääsee kertymään muutamia kiloja enemmän, kierto menee helposti sekaisin eli n. 35-50 pv. Jos en raskaudu luonnollisesti, käski olemaan yhteydessä. Varsin ylimalkaista siis.

Voinko olla ihan tyytyväisen rauhassa, että raskautumisongelmia ei todennäköisesti ole? Kuinka kauan lasta kannattaa yrittää, ennekö hakeutua lisätutkimuksiin? Ikäähän on tällä hetkellä 30v.


 
Heippa

minulla on todettu myös pcos,ei ylipainoa,eikä liikakarvaisuutta,eikä myöskään iho-ongelmia,ainoa ongelma on munasarjat joissa rakkuloita ja kuukautisten epäsäännöllisyys..Olen kerran tullut raskaaksi,tosin se meni kesken jo vkolla 8,mikä tapahtui vuoden yrittämisen jälkeen.Sen jälkeen ei ole mitään tapahtunut,eikä lääkäritkään oikein kunnolla auttaneet,antaneet vain clomeja,eikä nekään aina toimi..viimeisimmässä kierrossa kävin vain ultrassa ja näkyi että yksi munasolu kasvanut hyvin et ovulaatio tapahtui mutta vain oikealla puolella..yritettiin sitten miehen kanssa tosissaan jokapvä sit joka toinen pv,eikä mitään..menkat alkoi tänään ja hain uuden lähetteen yleiselle puolelle..epätoivo valtaa mielen,jatkuvia pettymyksiä.. joten todellakin suosittelen sinulle Sappi että jos tulee yhtn ongelmia-HAE APUA PIAN =) ei kannata jäädä yhtään odottelemaan! Osaako kukaan sanoa kuinka nopeasti yleiseltä puolelta ne lähettää koeputkihedelmöitykseen?

suru puserossa...=/ kisskiss84
 
Mulle lääkäri sanoi, että PCO potilailla munasarjat on normitilassa noin 4cm halkaisijalta. Itsellä hyperin takia ollut välillä jopa 11cm ja se on aika tuskallista!

Mun mielestä on rasittavaa kun sitä painonpudotusta suositellaan kaikille PCO potilaille, oli siihen tarvetta tai ei. Mulla on PCO todettu jo 16v. ja nyt ole 30v.
Sinä aikana paino on ollut kaikkea väliltä 55kg-85kg. Nyt näyttää vakiintuneen siihen 78kg. Pituutta on 168cm. Ja koko sinä aikana en ole tullut raskaaksi (ilman ehkäisyä 8v.) eikä minulla on ollut säännöllistä kiertoa. Ei, vaikka paino on ollut alimmillaan.

Itse asiassa kuukautisia alkoi tulla vaikka paino oli ylimmillään koska silloin elämä seestyi uuden miehen myötä muuten vaan! Siihen astihan niitä ei tullut kuin lääkkeillä. Tosin lääkärin mukaan en välttämättä ole koskaan ovuloinut.

On totta, että joillain PCO:lla ja ylipainolla on yhteyttä, mutta itse uskon että ensinnäkään en varmaan edes kykenisi 20kg painonpudotukseen, ja toisaalta, onko se edes terveydelle muuten välttämätöntä?!Olen kauhean tyytyväinen itseeni näin, pienen ylipainon kera.

En kyllä odottaisi mitenkään mahdottoman kauaa ennen (uusiin) tutkimuksiin menoa! Ja mielellään lääkärille, jolla on kokemusta lapsettomuudesta, tuntuu että kaikilla gynekologeilla ei juurikaan ole... Missäpäin Suomea asut, joku voisi neuvoa hyvälle lääkärille!

Jos PCO on vasta alkava, uskoisin että silloin raskautuminen olisi helpompaa kuin sitten kun se on tässä pisteessä kuin minulla. Eli jo aika voimakas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sappi:
Sekö on sitten niin, että vaikka kuukautiset ovat tällä hetkellä säännölliset (kierto 30 pv), niin en todennäköisesti ovuloi normaalisti?
Jos sulla on kierto 30 pv, niin kannattaa testata ovista noin kp13-20. Ei siitä oviksesta oikein muuten tiedä :/
 
MOI

itsellä PCOS ja koska hormoonitasapainomme on mitä on, niin ovis testi voi näyttää plussaa, vaikka ovista ei olekaan. LH pitoisuutemme kun on suurentunut, mut ilman muuta kannattaa aina yrittää.

Itse suosittelen hakeutuun mahdollisimman nopeasti asiantuntevaan hoitoon.
Yleensä suosittavat painon pudotusta ja aloittavat metformiini lääkityksen ylipainoisille. Tasaa kuukautiskierto. Tuolla kuumeilu puolella on hyvä PCO- ketju, jossa paljon vinkkejä aj mitä erilaisia hoitoja kullakin on.

voimia :hug:
 

Yhteistyössä