PCO ?? mitä ihmettä, onko raskautuneita?

vauvakuumeen puolella ovat vähän muissa maailmoissa tähän vastaamaan

Niin kävin jälkitarkastuksessa toisen km:n jälkeen eilen.
ultrattiin ja lekuri näki helminauhaa munasarjoissa ja sanoi että tämä näyttäisi kyllä pco:n tyyppiseltä näyltä..

Sain kuitenkin lähetteen samalla myös keskenmenopaketti tutkimukseen (veritesteihin) josko myös sieltä jotain saataisiin näitten syyksi saatua tai toivottavasti ei .. kun siinä tutkittiin kromosomi häikkiä ja vaikeita perinnöllisiä sairauksiakin..

ja käsitellään sitten tulosten tultua uudelleen tuota pco tilannetta.. hän sanoi että varmuutta ei ole kuitenkaan näin helposti sanottavissa..

hassua olen kuitenkin tullut 9kk:den aikana raskautunut "luomusti" 2krt..

mutta eikös PCO potilailla ole korkeampi keskenmeno prosentti??

luin oireita.. ja tunnistin itsestäni sokeriarvojen vaihtelut, ei ylipainoa, ihon ja hiusten tosi nopea rasvoittuminen, ei välivuotoja, nykyään tosi säännölliset menkat..
miten muilla??

miten varmistetaan diagnoosi?

miten hoidetaan?

Oletteko raskautuneet pysyvästi? vai onko syytä saatu miksi ei onnistu ..?

muita mietteitä?

Kiitos .. olen vähän ymmällä :/
 
Hei!

Minä sain pari viikkoa sitten pco-diagnoosin. Munasarjoissa havaittiin helminauhamaisesti rakkuloita ja verikokeista ja follikkeliultrasta todettiin, että ovulaatiota ei tapahdu. Oireita minulla on ollut aina ja tuota onkin epäilty jo pitkään... Minulla on poika (s04) joka on saatu aluille lääkityksellä (clomifen-terolut) jota käytetään yleensä, mikäli pco:ää sairastava haluaa raskaaksi. Keskenmenoriski on kyllä aina olemassa, mutta ainakin minulla tämä ensimmäinen raskaus (5kk yritystä clomifen -terolut-yhdistelmällä) eteni normaalisti. Mikäli minulla on ollut keskenmenoja, niin ovat sitten olleet todella varhaisia, koska terolutteja syödessä olen tarkka kuin kello. Oireista: minulla oireina on nuo rakkulat munasarjoissa, ylipainoa (10 kg), rasvoittuva iho, sekä kuukautisten pois jääminen (ei tule ollenkaan ilman teroja).
Pco:ää sairastava voi tulla raskaaksi normaalistikin, kuten sinulla on käynyt ja tilanne voi muuttua (minulla esim. saattaisi laihtuminen auttaa, mitä kovasti yritänkin...).
Pco:ää ei käsittääkseni hoideta sen kummemmin, ellei potilas yritä tulla raskaaksi, tai esim. iho-ongelmat kiusaa, tms. Tällöin käytetään hormonihoitoja, kuten tämä clomifen, jota nyt minäkin taas alan syömään. (Tarkoituksena siis saada kakkonen aluille :D ) Seuranta on myös ainakin nyt minulla, tarkkaa kun hormonihoidot aloitetaan, eli joudun ravaamaan follikkeliultrissa (katsotaan kypsyykö munasoluja ja vissiin myös etttä miten monta meinaa irrota) ja ensimmäinen raskausajan ultrakin voi olla jo viikolla 7. Eli nyt vaan jännäillään... :D
 
Kävin tiistaina ultrassa juuri näiden rakkuloiden takia.Siis katsastamassa missä mennään tällä hetkellä.
Lääkäri kertoili ettei näistä clomeista jne (syönyt olen myös itse)
ole vastaavaa hyötyä.
Kun vaivaan kuuluu usein myös ylipaino hoitona paras on kuulema sokerin vähentäminen minimiin.Auttaa elimistöä itse hoitamaan itseään,paino putoaa ja "vähentää" rakkuloita samall(siis painonpudotus)
Ei ole merkitykselllistä niinkään rasvan vähentäminen vaan juuri sen sokerin.Nyt yritän tämän muun laihduttamisen ohella välttää sokeri ja katsotaan miten käy.
Appiukko sokeriarvojensa takia joutui jättämään sokerin pois ja totta paino pudonnut kk:ssa viitisen kiloa.

=)
Niinkuin mainitsinettä olen clomeja syönyt todella kauan aikoinaan,en suostu enää.Mahdollisimman pitkään yritän kaikilla muilla kuin lääkkeillä.Niistä ei ainakaan minulle ollut kuin haittaa.

 
Hanana
Moikka! mulla on pco ja sen takia 2 alkuraskauden keskenmenoa :'( Viime raskaus kuitenkin onnistui, ja raskaudet oon saanu alulle clomeilla, koska mulla ei ton pco.n takia todettu koskaan luomuovista. Esikoisen jälkeen me oltiin ilman ehkäisyä. Aloitin syömään taas teroluttia, jotta saisin kierron lyhyemmäksi. Tarkoituksena oli aloittaa clomit seuraavassa kierrossa jälleen, mutta jollain ihme tuurilla olinkin saanut luomuoviksen ja nyt siis raskaana pelkillä teroilla:) viikkoja 8, eli vielä jännitellään, selvitäänkö ilman sitä keskenmenoa...

Mutta hormoonihoidoista mulla on ainakin tosi hyvät kokemukset, vaikka molemmat munasarjat on pahasti pco-tyyppiset. Ja näköjään myös ihmeitä sattuu... :)
 
Hanana
Moikka! mulla on pco ja sen takia 2 alkuraskauden keskenmenoa :'( Viime raskaus kuitenkin onnistui, ja raskaudet oon saanu alulle clomeilla, koska mulla ei ton pco.n takia todettu koskaan luomuovista. Esikoisen jälkeen me oltiin ilman ehkäisyä. Aloitin syömään taas teroluttia, jotta saisin kierron lyhyemmäksi. Tarkoituksena oli aloittaa clomit seuraavassa kierrossa jälleen, mutta jollain ihme tuurilla olinkin saanut luomuoviksen ja nyt siis raskaana pelkillä teroilla:) viikkoja 8, eli vielä jännitellään, selvitäänkö ilman sitä keskenmenoa...

Mutta hormoonihoidoista mulla on ainakin tosi hyvät kokemukset, vaikka molemmat munasarjat on pahasti pco-tyyppiset. Ja näköjään myös ihmeitä sattuu... :)
 


Minulla todettiin PCO seitsemän vuotta sitten.Silloin oli kuukautiskierto ihan pielessä.Hoitona oli terolut-clorifem.Kuukautuskierto palautui ennalleen,mutta raskaaksi en tullut.Lopetin lääkkeiden syömisen ....ja jonkin ajan kuluttua olinkin jo raskaana.Seitsemän vuoden aikana minulla on ollut neljä keskenmenoa...mutta mikä parasta,kaksi normaalia synnytystä.
Kesällä synnytin kuolleen tyttövauvan rv 21.Keskenmenolle ei löytynyt syytä tutkimuksista huolimatta.Lääkärin kanssa keskustelimme PCO:sta,mutta sen yhteyttä näin myöhäiseen kskenmenoon ei voi todistaa.Lääkärin mielestä raskauden onnistuminen PCO:sta kärsivälle on joko tai.raskaus onnistuu tai sitten ei.
Itselläni on vain toinen rakkulainen munasarja,joten olen miettinyt,että munasolun irtoaminen sairaasta munasarjasta on jo alku epäonnistumiselle.Tämä on vain omaa mietiskelyä..eikä sitä tietääkseni ole lääketieteellisesti selvitetty.
Mutta toivoa aina on...siitä todisteena ainakin minulla on nuo ihanat lapset.
 

Yhteistyössä