PCO- kokemuksia kaipailen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

WompaTiger

Aktiivinen jäsen
05.06.2008
4 305
0
36
Mulla todettiin juuri PCO-tyyppiset munasarjat. Gyne oli raskautumisen suhteen melko toiveikas, koska olen nuori, enkä ole ylipainoinen. Minulle märättiin terolut 10mg/vrk kiertoa säännöllistämään, koska kp on taas 63 ja pitkiä epäsäännöllisiä kiertoja muutenkin ollut. Auttaakohan se raskautumaan? Luulen kyllä itse, että en edes ovuloi, koska en ole tuntenut ovulaatio-oireita koko sinä aikana kun vauvaa on yritetty (nyt 7kk). Clomit aloitetaan viimeistään kun yritystä on takana vuosi, eli 5kk päästä, mutta mahdollisesti myös aikaisepaa jos tikuttamalla totean että ovista ei tapahdu.

Eli siis kuinka pitkään teillä on raskautumisessa mennyt ja onko vaiva helpottanut ensimmäisen synnyttyä? Onko mahdollista saada useita lapsia PCO tyyppisillä munasarjoilla vai onko raskautuminen liian vaikeaa? Onko kierto saatu säännöllistymään ja tarvittiinko clomifemia?

teroilla saatiin kierto säännölliseksi ja toisesta kierrosta napsahti plussa - lapsi nyt 2,5v. Toinen sai alkunsa ihan ilman mitään apua: söin piltsuja n. 6kk imetyksen jälkeen ja lopetuksen jälkeen toisella kierrolla onnistuttiin. Nyt tuolla sängyssä tuhisee pariviikkoinen vauva.

Joten ainakin meillä homma on onnistunut mainiosti teroilla ja ilman, vaikka pco vaivaakin. En ole ylipainoinen, mulla oli vaan kierto aivan sekaisin. Omasta ovulaatiosta en osaa sanoa kyllä mitään. Tsemppiä, mahdollisuus on siis kuitenkin onnistua!

Mulla on pco, mutta olen kaksi ekaa kertaa raskautunut hyvin, (parin, kolmen kierron sisällä), mutta toisen syntymän jälkeen tilanne huonompi, ollaan yritetty kaksi vuotta ja mitään ei tapahdu. Käytössä on ollut Terolut. Ekan lapsen sain 20 vuotiaana ja toisen 24 vee. Nyt olen 30 ja raskautuminen siis ei meinaa enää onnistua.

Mä söin kanssa pidempään pillereitä ja niiden jälkeen tärppäsi, mutta tuli varhainen kekenmeno n. rv 5-6. Sen jälkeen ei mitään. Onko noissa teroissa mitään ovista vahvistavaa tekijää vai ovatko vain kierron säännöllistymiseen? Mä syön niitä nyt että menkat alkais ja ens kierrosta alan sit syödä ihan säännöllisesti.

Kaksi lasta sen jälkaan kun Pco todettiin.
Toinen sai alkunsa laparoskopian jälkeen ja toinen kun olin syönyt metuja puoli vuotta.
Terot,clomit eivät auttaneet mua lainkaan.
Pco:ta hoidetaan nyt metuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Mulla auttoi vasta koeputkihedelmöitys.

Mutta koska mulla on ollut tuo keskenmeno, niin eikö se meinaa että kuitenkin voin raskautua? Mitkä syyt teillä johti keinohedelmöitykseen, oliko miehen siittiöt millaiset ja kuinka monta rakkulaa sulla oli havaittavissa? Mulla oli 12, kun se raja normaaliin ultraajan mukaan on 10. Helminauhamaisena muodostelmana ja keskellä yksi suuri.

Minulla myös takana lapsettomuus, jonka taustalla PCO. Alkuun söi Lugesteronia (keltarauhashormoni) lähes vuoden - turhaan. Sen jälkeen clomifen -kuurit ja sen jälkeen inseminaatioon ja lopulta koeputkihedelmöityksellä (3.kerta) vasta onnistuimme. Ja tähän siis kului aikaa 4 vuotta tuosta Lugesteronin aloituksesta. Minäkin olin nuori, mutta sen verran tuo PCO sotki kuukautiskiertoani enkä siis ovuloinut, joten lapsettomuushoidot olivat meille ainoa ratkaisu.

Onni onnettomuudessa, ekan raskauteni jälkeen raskauduinkin luomusti imetyksen lopettamisen jälkeen, joten saattaapi olla ekan raskauden jälkeen oli helpompi tulla raskaaksi. Aika näyttää, onko kuukautiskiertoni nyt tasaantunut raskauksien myötä, niin kuin se voi joillakin PCO:sta kärsiville tehdä.

Lisää tieto aiheesta saisit varmasti tuolta lapsettomuus-puolelta...

Mulla todettiin PCOmaiset munasarjat kun yritystä oli ollut 1v 1kk ilman tulosta. Menkkojakaan ei ollut ollut enää neljään kuukauteen. Sain terot jolla saatiin kierto säännölliseksi. Mun tapauksessa terot EI auta raskautumiseen koska en ovuloi. Teroja söin pari kierto, että todettiin et ne toimii ja vuoto tulee säännöllisesti. Sitten aloin clomeja syömään. Niitä söin 3 kuukautta ennen tärppiä. Se oli myös ensimmäinen kierto jossa tunsin munasolun irtoamisen.

Seuraava raskaus alkoikin luomusti yk 3. Kävin ultrassa ennen yritystä enkä saanut enää reseptiä koska gyne sano et munasarjat on ihan normaalit ja näki et ovis oli ollut. On kuulemma melko tavallista että raskaus "parantaa" PCO:n.

Nyt ollaan 4 kuukautta yritetty kolmosta ja kävin taas ultrassa kun kierto on jo melkein 50 päivää. Sain terot ja parin kierron päästä taas clomit jos sitä ennen ei tärppää. Munasarjat on kuulemma taas enemmän PCOmaiset ja kiertojen venyminen kertoo siitä et ovista ei taaskaan välttämättä tapahdu.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Mä söin kanssa pidempään pillereitä ja niiden jälkeen tärppäsi, mutta tuli varhainen kekenmeno n. rv 5-6. Sen jälkeen ei mitään. Onko noissa teroissa mitään ovista vahvistavaa tekijää vai ovatko vain kierron säännöllistymiseen? Mä syön niitä nyt että menkat alkais ja ens kierrosta alan sit syödä ihan säännöllisesti.

Terot ovat vain keltarauhashormonia joten niissä ei ole mitään mikä vaikuttaa ovulaatioon. Päinvastoin, ne voi sen jopa estää. Eli jos syö niitä vaikka kp 15-24 ja jostain syystä olisi luonnollinen oma ovulaatio tulossa vaikka kp 21, terot estää että se ei tapahdu. Mutta jos ovis on tulossa vaikka kp 17 sitä ei terot pysty vielä enää estämään. Syy, miksi ne estää myöhään tulevan ovulaation on että koska ne on sitä hormonia mitä on elimistössä luonnostaan ovulaation jälkeen, kroppa luulee et ovis on jo ollut eikä näin ollen toista enää tule. Terot kasvattaa vain kohdunlima kalvoa niin et se voi sitten, kun hormonitasot laskee (kun lopettaa niiden oton), kohtu vuotaa pois.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Mulla auttoi vasta koeputkihedelmöitys.

Mutta koska mulla on ollut tuo keskenmeno, niin eikö se meinaa että kuitenkin voin raskautua? Mitkä syyt teillä johti keinohedelmöitykseen, oliko miehen siittiöt millaiset ja kuinka monta rakkulaa sulla oli havaittavissa? Mulla oli 12, kun se raja normaaliin ultraajan mukaan on 10. Helminauhamaisena muodostelmana ja keskellä yksi suuri.

Onhan se positiivista, että olet ollut raskaana. Meillä ei keinohedelmöitykset eli inssit auttaneet mitään. Meillä ei ole siittiöpuolella mitään vikaa.
En muista rakkulamääriä mutta mä en ovuloi, eikä mulla ole kuukautisia lainkaan ilman lääkitystä. Edes 26kg:n painonpudotus ei auttanut mitenkään. Ilmeisesti mun munasolut ei olleet koskaan kypsiä vaikka insseissä niin näytti. :)

ja ensimmäistä yritettiin 5v (ilman hoitoja kiitos veemäisen lääkärin ) no luomusti napsahti toista yritettiin alusta asti hiukan päälle vuosi niin olin uudelleen raskaana joka päättyi keskenmenoon.
siitä nelisen kuukautta ja taas odotellaan ja kaikki ainakin tähän asti ollu hyvin.

viimeksi juuri ultrassa lääkäri tiiras samalla mun munasarjoja ja molemmissa alkaa olla aika paljon niitä rakkuloita määrää en muista. mutta joka tapauksessa jos tämä raskaus kestää loppuun niin viimeinen lapsi meille

Mulle sanottiin myös lapsettomuustutkimuksissa, et vaikuttais PCO:lta, mut en tiedä oliko se sitten lopullinen diagnoosi.

E-pillereiden lopettamisen jälkeen ei menkkoja näy ja menin terveyskeskukseen lääkärille ja sain terolutit. Menkat tuli normaalisti, mut kun terot loppui niin ei tullut menkkojakaan. Pääsin sit lapsettomuustutkimuksiin ja siellä sit puhuttiin PCO:sta. Ensin taas teroluteilla menkat alkuun ja sit aloitin Clomifenit. Siinä vaiheessa yritystä oli takana n. 1½ vuotta. Clomeilla raskauduin toisesta kierrosta, joka meni sit kesken vk 7. Lääkäri käski pitää parin kuukauden tauon Clomeista ja käyttää jotain ehkäisyä.
Me ei ehkäisyä kuitenkaan käytetty, kun aattelin et enhän mä kuitenkaan raskaaks tuu ilman lääkkeitä. Kuinkas ollakkaan raskauduin samantien ja nyt tuolla nukkuu sängyssä reilun vuoden ikäinen poika.

Lapsen syntymän jälkeen en oo käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä, ja menkat tulee vähän miten sattuu. Lääkäri mulle silloin sanoi, et mä saatan ovuloida pari kertaa vuodessa tai sit en ollenkaan...

Mulle lääkäri sanoi että näillä munasarjoilla on aika epätodennäköistä saada lapsia. No, eipä se haitannut kun ei vielä ollut miestäkään. Sitten kun mies löytyi, tulinkin yhtäkkiä raskaaksi. Ja toisen kerran. Ja vielä kolmannenkin. Kolme lasta kahdessa vuodessa, ilman mitään lääkityksiä. En tiedä mikä minut itsekseen paransi.

Meillä ei vielä tärppiä, mutta nyt on kierrot tasaantuneet, kiitos vyöhyketerapian ja elämäntapahoidon, jota tosin nyt oon erittäin huonosti toteuttanu (laihdutus ja ruokavalio, liikunta), en tiedä olisko yrttiteelläki viel osuutta asiaan. Clomifenista ei ollu mulle apua, vaikka kolminkertaista annosta popsinkin useamman kierron.

Yhteistyössä