Pco ja vulvodynia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tw86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tw86

Vieras
Moikka! Pitkään yksin asioita mietittyä päätin kokeilla josko täältä löytyisi kohralotovereita. Minulla siis todettu monirakkulaiset munasarjat ja siihen kyytipojaksi vielä vulvodynia. Pco ei lasten saamisen suhteen ole ongelmana,niitä siunaantunut kaksin kappalein luomusti. Alkaa vaan raivostuttamaan nämä kaikenmaailman alapäävaivat siinä määrin,että kohta repeää pelihousut !
Minulla vulvodynia kohtuullisen lievä,pystyn kyllä seksiä harrastamaan,mutta todella usein tekee kipeää eikä siitä nauttiminen ole useampaan vuoteen onnistunut.
Pco oireina lähinnä todella usein toistuvat vuotohäiriöt (milloin minkäkinlaista vuotoa ihan mihin aikaan kierrosta vaan),epäsäännölliset kuukautiset, lievä akne, ei kuukautisiin liittyvät kivut joihin särkylääke ei auta ja uutena tuttavuutena verenvuoto seksin jälkeen.
Yksi vaihtoehtohan pco:n hoitoon olisi ehkäisypillerit..mutta jos on vulvodynia niin e-pillereiden käyttö pitäisi käsittääkseni lopettaa. Olisko täällä ketään vulvodyniasta tai pco:sta kärsiviä? Muiden kokemuksia ja vinkkejä kaipailisin :)
Näiden lisäksi odottelen vielä kontrolliin pääsyä,kun viime syksynä hoidettiin kohdunsuun solumuutoksia. Tässä on kerinny jo miettimään itelleen syövät jne..tuntuu et eihän tässä oo enää mitää järkeä!

Moi! Mulla ei tuota pco:ta ole, eikä diagnoosia vulvodyniastakaan, mutta kovasti itse olen sitä mieltä, että vulvodynia mulla on. En vain saamattomuuttani ole hakeutunut lääkäriin. Oireina siis yhdyntäkivut, usein ilman seksiä joudutaan olemaan kuukausia, välillä kausia jolloin seksiä on, mutta en mä siitä pysty nauttimaan kun koko homma tuottaa vaan kipua. Yhden kerran olen synnyttänyt, ja toisen kerran synnytän pian (nyt rv39+). Kaikki raskauden aikaiset alapäätutkimukset on tosi kivuliaita, mutta viimeksi synnytyksen jälkeen kun paikat parantui, seksiä pystyin harrastamaan ja tuntui jopa, että se kipu oli selkeästi lieventynyt. Onko sulla vaikuttanut synnytykset?

Ei tästä mitään apua sulle ollut, mutta harvoin pääsee edes itse puhumaan aiheesta. Tuntuu, että tää vaiva on aika harvinainen :/ voimia sulle! Noi vuodot kuulostaa kyllä todella kurjilta.

nyt nelikymppisenä pco on ilmeisesti historiaa, vuodot ihan säännölliset. loop hoidossa olin toissa kesänä (papillooman aihuttamia solumuutoksia) oli muuten yhtä tuskaa tuo kontrollikäynti ja sisätutkimus, ikinä ennen ei ole koskenut sisätutkimukset eikä papa kokeet

Pco:sta mulla ei tietääkseni ole kokemusta mut vulvodynia on, tai ainakin yksi gyne lukuisten joukossa ehdotti sitä diagnoosiksi ja asiaan perehdyttyäni on vaivani selvästi sitä.

Itse olen siitä onnellisessa asemassa että synnytykset paransivat vaivani lähes kokonaan ja varmasti osuutta oli e-pillereiden lopetuksella. Nykyään tuntuu kipuja vain ovulaation aikoihin ja ennen kuukautisia, mikä on huomattavasti vähemmän ja lievempää kuin ennen. Mulla ei juuri sisäistä kipua ollut vaan pinnallista "kosketuskipua".

Juu, ei tämäkään varmaan sua mitenkään helpottanut mutta kivaa että on kohtalotovereita. Toivottavasti joku osaa auttaa sua tuon pco:n kanssa!

Kiva (tai no "kiva") saada vastauksia :)
Miä en tuosta vulvodyniasta ollut tietonen ennen kun toukokuussa kävin yksityisellä gynellä kun eivät kunnalliselle ottaneet. Nyt kun jälkeenpäin miettii nii onhan mulla jo kolmisen vuotta ollut noita yhdyntäkipuja,millon enemmän,millon vähemmän. Synnytykset ei mun osalta kyllä asiaa auttaneet yhtään :/ En tiedä mitenkä sit yleensä on,vaikuttaako vai ei.
Mulla on aina ollut kivuliaat ja runsaat kuukautiset mutta nää pco oireet tuli oikeastaan toisen synnytyksen jälkeen,vajaa 2 vuotta sitten. Ehkä puolisen vuotta jälkitarkastuksen jälkeen mulle ekaa kertaa sanottiin (ainakin niin että ite ymmärsin sen ekaa kertaa) että on monirakkulaiset munasarjat.
Onhan tää ihan perseestä :D "Hyvässä" lykyssä saa 3vk neljästä kulkea rätti hanurissa!

Ja nyt jälkeenpäin kun oon lukenut sit ihmisten kokemuksia tai jopa tietoa tuosta jäädytyshoidosta,joka mulle tehtiin ni on sekin kuulemma jotenkin vanhentunut keino hoidella solumuutoksia. Sekin sit ihmetyttää kun eivät sinne terveyskeskukseen halua ottaa näytille vaikka taustalla vähän kaikenlaista vaivaa..