PCO ja vähähiilihydraattinen ruokavalio

Ajattelin kertoa lyhyen version meidän tarinasta, jospa se jotakuta muuta auttaisi!

Eli mulla todettu pco, lasta yritetty nyt melkein kolme vuotta. Inssejä tehty 3, yksi IVF, kummassakaan hoidossa ei plussaa. Seuraava ivf suunniteltu syksylle.
Reilu pari kuukautta sitten aloitin vähähiilihydraattisen ruokavalion ja muiden mukavien juttujen (laihtuminen, pirteämpi olo) huomasin, että myös kuukautiskierto tasaantui. Aikaisemmin kierro lyhimmillään (siis ilman hormooneja) n. 60 päivää, mutta yli sadankin aika usein huideltiin!! Nyt sitten kierto 30 päivää, ja seuraava samanlainen, sillä erotuksella että ne menkat ei alkaneetkaan ja r-testi näyttää plussaa!!!! Jos olisin tienny ruokavalion näin paljon vaikuttavan, olisin kokeillu aikaisemmin!!! Suosittelen todella!!!
Nyt vaan toivon että kaikki menee hyvin ja saan nyytin syliin tammikuussa :)

Minulla todettiin PCO-tyyppiset munasarjat, hormonien epätasapaino, verikokeiden perusteella en ovuloinut lainkaan tai ainakin harvoin ja kuukautiskierto oli 50-120 päivää. Aloitin vähähiilihydraattisen ruokavalion ja kuukausi tästä kuukautiset alkoivat tulemaan 32-35 päivän välein. Tuloksena syntyi meidän ihanuus 3/2011 :heart:.

Kaikki jolla on painon/kuukautiskierron/ovuloimisen kanssa ongelmia, kokeilkaa vähähiilihydraattista ruokavaliota!!! Ette voi ainakaan hävitä mitään!

mymosa
kiva kuulla positiivisia kokemuksia, itsellä todettiin viime syksynä pco ja ollaan reilu vuosi yritetty ekaa yhteistä. Olen nyt alkanut enemmän perehtymään tuohon karppaamiseen ja sitä noudattamaan.

Toivottavasti tästä olisi meillekin apua.

Onko kellään tietoa, voiko vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa myös normaalipainoista? Mulla on todettu monirakkulaiset munasarjat ja pco:n kaltainen ongelma. Verikokeet on normaalit, mutta ovista ei tule. En oo 1,5 hoitojen aikana saanu itseäni niskasta kiinni, et aloittaisin vähähiilarisen ruokavalion kunnolla, vaikka paljon hyvää oon siitä kuullu. Nyt kun ivf häämöttää, mietin, et pitäiskö kokeilla vielä tätä ruokavaliota kunnolla.

Onko kellään kokemuksia voiko toimia hoikalla/normaalipainoisella?

^ Mä sain pco-diagnoosin kevättalvella 2009, ja samaisena keväänä aloitin karppaamaan. Tulin raskaaksi heinäkuussa (ja sain km:n elokussa). Karppaus on jatkunut siitä asti, mutta uusia raskauksia ei ole alkanut ellei kemiallisia lasketa.

Sen verran positiivisia uutisia kumminkin, että marraskuussa 2010 ultra paljasti, että toinen munasarja oli aivan normaali ja toinen enää vain lievästi pco-tyyppinen! Olen aivan satavarma, että vhh-ruokavaliolla on ollut ainakin jotain tekemistä asian kanssa :)

Lisäksi mun ovulaatio on aikaistunut. Pco-diagnoosin aikoihin se tuli siinä kp14-16 paikkeilla ja nykyään kp11-13. En tiedä miten tuollaisessa tapauksessa toimii, jos ovulaatiota ei tule ollenkaan. Tuskin siitä ainakaan haittaa voi olla, joten kyllä mä ainakin kokeilisin.

muoks. Niin siis, unohtui mainita, että BMI on huidellut tässä 3,5v yrityksen aikana 18-21 välillä, eli monirakkulaisuus ainakin mun kohdalla lieveni kun painoa tuli vähän lisää. En tiedä siis voisko alipainolla olla myös jotain vaikutusta?

Viimeksi muokattu:
Amanda: Mulla on sama tilanne eli PCO ja olen hoikka. Kysyin minua hoitavalta lääkäriltä, että voisiko vhh ruokavaliolla olla vaikutusta raskaaksi tuloon tai ylipäätään monirakkulaisuuteen. Vastaus oli, että tämä voi toimia vain ylipainoisilla PCO-laisilla jos he sitä kautta laihtuvat. Eli lääkärini mukaan hoikat eivät voi tehdä monirakkulaisuudelle mitään :( Ja ylipainoisillakin kuulemma se on se laihtuminen, mikä voi tehdä munasarjoista normaalit eikä se ruokavalio.

Itse en mene vannomaan tämän paikkansapitävyyteen, mutta lääkärini on yksi pisimpään alalla olleista lääkäreistä, joten uskoisin hänen tietävän aika hyvin nämä asiat. Mutta hyvä uutinen on se, että mikäli ovulaatio tapahtuu niin monirakkulaisuudella ei ole raskaaksi tuloon minkäänlaista negatiivista vaikutusta! =)

Jadekivi ja kultapuro, kiitos kommenteista! :)

Jadekivi, nousiko sulla paino karppauksen aikana? Onko sulla muita oireita kuin monirakkulaiset munasarjat (aknea tms.)? Jos on, huomasitko niissä muutoksia, kun aloit karpata? Hitsi, tekis kyllä itsekin mieli kokeilla sitä kunnolla, mut ei ole oikein ollu kunnollista motivaatiota, kun monesti kuulee, ettei norm.painoisilla ole siitä hyötyä. Kävin myös huvikseni sokerirasituksessa, eikä insuliinitoiminnassa sen mukaan olis mitään vikaa. Mut ei kai sitä mitään menettäisi, jos kokeilisi. Saako kysyä, onko sulla mitään hoitoja ollut missään vaiheessa vai tuleeko ovis luonnostaan? Mulla ei tule ollenkaan ilman hormonihoitoja ja sama ongelma lienee monilla PCO-tapauksilla.

Kultapuro, munkin lääkäri yksityisellä lapsettomuusklinikalla sanoo, ettei mulle ole hyötyä vähistä hiilareista / Metforminista. Hänkin on ns. PCO-guru, joten pitäisi kai luottaa. Mulla on PCO-oireista aknea ja hiustenlähtöä, mut verikokeet siis normaalit. Eli ilmeisesti kyse ei ole PCOS:stä, jossa verikokeetkin on sekaisin. Kuka tietää varmasti…? Kun luin tällaisen artikkelin, jäin kuitenkin miettimään asiaa, vaikka mulla verikokeet onkin ok. Oon aika perso hiilareille, mut kannattaisko sittenkin kokeilla karppaamista? http://www.jarrettfertility.com/PCOS patient handout.pdf

Viimeksi muokattu:
Amanda,
mä sain tosiaan ensimmäistä kertaa elämässäni painoni nousemaan, ja pääsin normaalipainoisten kastiin kun olin karppaillut puolisen vuotta. Alkuun paino tipahti pari kiloa, mutta vähitellen massaa alkoi kertymään ja nyt painon nousu on jumahtanut, joten uskon olevani jotakuinkin unelmapainossani tällä hetkellä.

Ja tosiaan, mulla löytyy pco:n oireista liikakarvaisuutta, aknea ja ilmeisesti tämä karmea hiustenlähtökin liittyy tähän, en siitä ole aiemmin kuullutkaan että olisi pco:n oire. Oireista akne on lieventynyt karppauksen myötä, olen huomannut, että erityisesti peruna on mun iholle todella haitallinen. Nykyään näppyjä kyllä tulee edelleen, mutta kipeistä finneistä kärsin enää ovulaation ja menkkojen aikoihin. Selässä aknen tilanne on myös kohentunut todella paljon. Tummia karvoja tulee kyllä edelleen omituisiin paikkoihin, ja säännöllisesti saan niitä nyppiä nännien vierestä, leuasta ja navan alta :kieh: Tuntee itsensä kyllä välillä todella naiselliseksi, kun on tällainen hormonihirviö.

Ovulaatio mulla on tullut kokoajan ihan itsekseen, ja siitä syystä lääkäri pco:n todetessaan sanoikin, ettei näe estettä raskautumiselle. Varoitteli vain suuremmasta keskenmenoriskistä :( Mulla munasarjojen toiminnassa on kyllä edelleen jotain häikkää vaikka rakkuloita ei enää olekaan kymmenittäin. Jonkin hormonin tuotanto tökkii, koska limakalvo ei kasva kunnolla ilman lääkitystä ja silläkin aika heikosti.

Viimeksi muokattu:
Hei! Te joilla on todettu PCO, niin mitä karppaus-dieettiä noudatatte vai vedättekö ihan päästä? :)Haluaisin kokeilla josko se auttaisi epäsäännölliseen kiertooni ja sitä kautta tulemaan helpommin raskaaksi...

Mii, itse oon vuosien varrella noudattanut erilaisia versioita eri ”tiukkuudella”. Sain PCO-diagnoosin jo kymmenen vuotta sitten, jolloin jenkkisivustoilta luin, että vähähiilarinen dietti voisi auttaa. Silloin aloin noudattaa Zone-dieettiä. Eli pieniä annoksia 5 krt päivässä ja kaikilla kerroilla jotain proteiinipitoista. Sen jälkeen muutin dieettiä hieman ja hiilareista jätin vain täysjyvät ja niitäkin siis vain hieman kerrallaan. Aloin kuitenkin syömään pillereitä, jotka ”auttoi” oireisiin ja tiukka linjakin ruokavalion suhteen löystyi, mutta osa opeista on jäänyt pysyväksi. Nyt päätin aloittaa uudestaan tiukemman dieetin. Pyrin syömään useasti päivässä (4-5 krt) ja jätän sokerit ja valkoiset viljat (myös peruna, riisi ja pasta) kokonaan pois. Täysjyvätuotteitakin syön vähän. Aamulla syön kyllä hitaasti keittyvää kaurapuuroa kananmunan kera. Jokaisella ruoalla syön jotain proteiinipitoista ja paljon kasviksia ja marjoja. Hedelmiäkin syön rajoitetusti. Tärkeintä mulla on se, et annokset on pieniä, jolloin insuliinipiikki jää matalaks. Oon tosiaan normaalipainoinen, joten voi olla ettei ruokavaliosta oo mulle mitään hyötyä… Mutta kaikki kivet on käännettävä ja korret käytettävä.

Jadekivi, jännä miten erilaisia PCO-tapaukset voi olla. Luulin aiemmin, että PCO:ssa ei koskaan ole ovulaatiota ja itselläni ei ole luomuovista koskaan löydetty - eikä kai olekaan. Mutta ilmeisesti ei pitäisi heti luopua toivosta! Nyt mulla taitaa olla hormonit niin sekaisin, ettei mitään tapahdu luomusti. Onko sulla muuten otettu verikokeita? Ja oliko nekin normaalit?

Onpas herättänyt keskustelua, ja hyvä niin :)

Mä olen aina ollu normaalipainoinen, karppauksella muutama kilo tuli alaspäin mutta ei siis suurta muutosta. Paino ei siis ainakaan mun PCO:hon vaikuttanut! Jotain verikokeita musta otettiin kun lapsettomuushoidot aloitettiin, ja kaikki oli normaalit. Ainoat merkit mulla siis todella epäsäännöllinen&pitkä kierto ja akne (joka ei ikävä kyllä juuri helpottanut karppauksellakaan...).
Mä aloitin karppauksen niin, että ekat kaksi viikkoa max 20g hiilareita/päivä ( ja ne hiilarit kasviksista), en juonut kahvia enkä yhtään alkoholia. Sitten kahden viikon jälkeen aloin nostaa hiilareita, edelleen pääpaino vain kasviksilla, vähän täysjyvää mukana.

Mulle lääkärit on myös sanonu että vain ylipainoisilla pco:hon voi vaikuttaa laihduttaminen ja ruokavalio, eli mulla ei heidän mielestään oo ollu mitään asialle tehtävissä. Nyt olen kyllä eri mieltä, auttoi ainakin mulla!

Tinttara, kiitos sulle alkuperäisestä viestistäsi! :) Sen lukeminen oli mulle viimeinen sysäys sille, että nyt loman jälkeen päätin aloittaa tosi tiukan vähähiilarisen ruokavalion! Kun 2010 alkuvuonna lopetin pillerit, noudatin tiukkaa linjaa. Kunnes gyne sanoi, ettei siitä ole mulle hyötyä, uskoin häntä ja aloin syömään enemmän hiilareita. Nyt kun ivf-häämöttää seuraavana hoitomuotona, päätin että eihän se mitään haittaa, jos yrittäisin vielä ruokavaliota. Sulla on Tinttara aika samalta kuulostavat ongelmat, joten todellakin sain sun tarinasta uutta uskoa. Kuinka nopeasti karppaus näkyi sulla kierron lyhenemisenä? Huippua, että tulit luomusti raskaaksi! Mikä nyt onkaan tilanne? Onko maha-asukilla kaikki hyvin? Onnea odotukseen! :)

Ruokavalion muutos näkyi oikeastaan heti. Tai ehkä se alku oli niin rankkakin että väkisin näkyi :) En muista tarkkoja päivämääriä, mutta se kierto jonka keskellä aloitin karppauksen, lyheni n. 30 päivään ja seuraava kierto oli sitten se jossa ihme tapahtui! Ja olis siitä karppauksesta muutakin hyötyä, ensimmäinen viikko oli karmea, varmaankin yhtäkkinen kahvinlopetus ja muutenki suuri muutos teki sen että päätä särki ja nukuin vaan! Varaudu siis ettei ole ehkä kauhena ihanaa....! Mutta sen jälkeen alkoi energiaa tulla, olo oli paljon pirteämpi eikä nälkä tosiaan vaivannu :) Ja syödähän tällä ruokavaliollla saa kuitenkin todella tukevasti ;)

Nyt oon jättäny karppauksen ja syön ihan tavallisesti, yritän vaan mahd. monipuolisesti maha-asukin vuoksi! Kaikki mennyt kyllä hyvin, ei juurikaan vaivoja, aikamoinen pelko vaan ollut persiissä että meneekö kaikki hyvin.... Mutta nyt rv13+4:heart:

Tinttara, huippua että sulla vaikutti niin nopeasti! Mulla alkoi eilen karppaus, mutta vasta hiljalleen vähennän - ensin vasta sokeri ja valkoinen vilja pois ja vähemmän hiilareita. Sitten vähennän vielä. Jätitkö muuten viljat kokonaan pois? Mun pitää vielä hakea oikeaa määrää. Mitä 20 g hiilareita suunnilleen päivätasolla tarkoittaa ruokana? Pitäis kai tsekata Finellin laskurista.

Oot jo onneks turvallisella puolella, joten koita vaan nauttia raskaudesta! :)

Amanda,
Itsekin luulin, että ei mulla pco:ta voi olla, kun kierto oli ihan normaali ja ovulaatiokin näytti tulevan itsekseen. Olikin pienoinen shokki, kun kävin endometrioositutkimuksissa ja tulin kotiin pco-diagnoosin kanssa :O

Multa otettiin lapsettomuustutkimusten yhteydessä ne kaikki perusverikokeet, ja niissä ei ollut mitään häikkää. Ilmeisesti PCOS-diagnoosin saaminen vaatii vielä jotain spesiaalimpia kokeita, ja niitä mulle ei tehty koska munasarjojen tilanne oli parantunut niin paljon parissa vuodessa. Mullahan siis ei tuota syndroomaa ole koskaan todettu, vaan papereissa on lukenut "polykystiset munasarjat".

Mii_4,
mä aloitin karppauksen tiukalla linjalla, eli jätin kaikki viljat, riisin, perunan, hedelmät pois. Nyttemmin olen jo vähän höllännyt ja syön satunnaisesti esim. tattaripastaa tai jäätelöä. Hedelmienkään kanssa en ole niin tarkka, ja syön pari kertaa viikossa kiiviä, greippiä, melonia tms. En missään vaiheessa ole laskenut hiilarimääriä tai punninnut ruoka-aineita, koska en tahtonut ruokavaliosta tulevan pakkopullaa. Me mennään siis miehen kanssa fiiliksen mukaan. Välillä on hiilaripitoisempia kausia (jolloin menee esim. paljon bataattia ja porkkanaa) ja välillä kitkutellaan vähemmillä hiilareilla (jolloin ateriat sisältää lähinnä erilaisia kaaleja, sipuleita yms).

Ruokavalio koostuu nykyään 60-70% kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Loput onkin sitten munia, maitotuotteita ja erilaisia lihoja. Pyrimme syömään mahdollisimman paljon riistaa ja munat syömme aina luomuna, lihat myös jos vain on saatavilla. Jugurteista ja juustoista suosimme niitä rasvaisimpia (maustamattomia) varsioita ja ruuanlaitossa kerma on aina kuohukermaa, ja paljon suositaan myös creme fraichea.

Karppausta aloitellessa kannattaa muistaa juoda paljon kivennäisvesiä (tarkistakaa, että niissä todella on erilaisia mineraaleja), koska elimistö kaipaa alkuvaiheessa paljon suoloja. Kivennäisvesien avulla saa yleensä pidettyä alkuvaiheen pahoinvoinnin ja päänsäryt poissa :)

Mä jätin pois kaikki viljat ekan kahden viikon ajaksi. Mä katsoin finellistä ruoka-aineiden hiilarit ja kyllä ihan punnitsin kaiken. Hyvä puolihan siinä on se, ettei sitä punnitusta tarvii tehdä joka kerta, suunnilleen samanlainen lounassalaatti=saman verran hiilareita :) Kyllä niitä kasviksia saa aikamoisesti siihen summaan syödä, varsinkin jos valkkaa niitä joissa vähiten, kukka- ja parsakaalia siis syöty runsaasti! Mun oli jotenki helpompi tehdä se niin tarkkaan, ei tullu lipsuttua yhtään! Mutta sitten kun alko nostaan hiilareita niin johan ne lipsumisetkin alkoi.... :(

Jadekivi ja Tinttara, kiitos kokemuksista! Tää aloitus näyttää olevan huisin vaikeeta... Kesälomalla tuli syötyä herkkuja paljon, joten nyt on karu muutos edessä. Piti muka aloittaa heti tiukasti, mut vielä en oo siihen päässy. Aiemmin kun karppasin, sain jonkin verran sivuoireita (mm. unettomuus ja sydämen tykytykset) ja nyt pelkään et ne tulis takas, jos aloitan liian nopeesti. Ja toisaalta itsekurikin puuttuu. Mut mitä sitä ei tän haaveen eteen tekis... Teidän kertomuksista sain kyllä lisää tsemppiä! :)

Eikö teillä tullu huono olo, jos laskitte hiilarit tosi alas? Mietin, et jaksaako sitä urheilla, jos ei syö yhtään hillareita. Pitää vaan yrittää päästä vauhtiin. Sen kai pitäis helpottaa jonkin ajan päästä? Niin muistelen siitä, kun viimeks karppasin.

^ Jos urheilee paljon, niin se tosiaan vie jonkin aikaa että keho oppii käyttämään energianlähteenään hiilareiden sijasta rasvaa. Mitään pikajuoksua ei tosin vähähiilarisella paljoa harrasteta, mutta kestävyysurheilua kyllä hyvinkin :)

Meillä mies on niin sokerihiiri, että oli pakko keksiä jotain "sallittuja" herkkuja. Meillä siis syötiin jossain vaiheessa paljonkin itsetehtyjä juustokakkuja, rahkoja, smoothieita, joista jätettiin vaan makeutus pois. Makeuttajana käytettiin siis hedelmiä tai marjoja. Sallin itselleni myös silloin tällöin palan tummaa suklaata (Lidlistä saa törkysen hyvää 80% suklaata :p). Näin kesäisin hyvä herkku on esim. kermavaahto ja mansikat. Ei tarvitse syödä edes paljoa, kun on jo ihan ähky!

Ja tosiaan, huonon olon saa parhaiten pidettyä poissa riittävällä veden juonnilla ja pitämällä suolatasapainon kohdallaan. Yleensä kun nämä pahimmat hiilarilähteet (leipä, pasta yms) jätetään pois, häviää ruokavaliosta myös se tuiki tarpeellinen suola. Mä en aikaisemmin ikinä laittanut ruokaan suolaa, mutta nyt olen pikkuhiljaa oppinut. Meillä käytetään ruususuolaa tai atlantin merisuolaa, niin saa varmasti kaikkia tarvittavia mineraaleja :) Pöytäsuola on niin puhdistettua ja valkaistua, ettei siitä niitä enää juuri löydy.

jadekivi, toi juominen on kyllä hyvä pointti! Koitan nyt lipitellä mahdollisimman paljon. Oon käyny akupunktiossa ja se kiinalaisen lääketieteen "lääkäri" on antanu myös ruokavalio-ohjeita, joita yritän tässä yhdistellä karppaamiseen. Se sanoi, et maitotuotteita pitäis vähentää ja syödä kypsempää ruokaa raa’an sijaan. Lisäks pitäis juoda mahdollisimman paljon, mieluiten lämmintä inkiväärivettä. Lämpimät kasvikset sopii ainakin molempiin ja tietty kala, kana, jne. No, noissa ohjeissa on sitten aivan eri filosofia kuin länsimaisessa lääketieteessä (maito ja raaka ruoka kuulemma ”tukkii” mulla elimistöä…), mutta koitan jotain nyt noudattaa, kun kerran siihen(kin) päätin uskoa, ainakin osittain. Mäkin vaihdoin suolan noin vuosi sitten atlantin merisuolaan mineraalien takia. Hauskaa, et löytyy muitakin ruokavaliolla kikkailijoita. :)

Onkohan pitkään kypsennetty kaurapuurokin huono? Oon niin tottunu syömään sitä aamulla. Pitäis kai syödä vaan vähemmän. Ja hitto, kun sain sen ohjeen vähentää maitotuotteita. Karppaamisessa ne olis just tarpeen! Mitä ihmettä söisin nyt aamupalaks? Vinkkejä?

Hyviä vinkkejä ja apuja! Kiitos kaikille! :) Mä aion aloittaa ihan kunnolla samantien tuon karppauksen, koska jos pikku hiljaa tiputan pois, niin siitä ei tuu sit mitään.. Itsekuri ei riitä, mut jos tiputan kaikki kerralla pois ni kestän paremmin. :) Tai ainakin uskon niin! :D
Tuon suolan vaihto täytyy toteuttaa ja kuplavettä tulee juotuakin aika paljon jo. Oon ihan kauhee kokis-addiktikko ni yritän vaihtaa sen tuohon vichyyn. Hyvin on toiminu tähän saakka!
Sen verran olisin vielä kysyny sulta jadekivi, et mitä tuo endometrioositutkimus pitää sisällään ja oliko kamalan kallis?

Yhteistyössä