Patti kainalossa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eilen huomasin n. herneen kokoisen kyhmyn oikeassa kainalossa. On hieman kipeä ja kosketusarka. Patti on syvällä ihon alla eikä punoita eli ei kai sitten kuulosta karvatupintulehdukseltakaan?
Kellään ollut harmittomia, itsestään hävinnyt? Pari päivää ajattelin kuulostella ja sitten varata ajan lääkäriin :/
Pysäytti ajatus funtsimaan...

mulla oli kans joskus joku herneen kokonen patti kainalossa ja oli myös hieman aristava. Meni itekseen pois, oli luultavasti just vaan joku turvonnu imusolmuke tai sit tukkeutunut rauhanen tai jotain. Vaaraton kuiteskin oli. Ja mun muistaakseni se patti oli kainalossa jonkun aikaa. Ei kannata paljoa pyöritellä, tulee vaan kipeemmäks. Ja voihan se oikeesti olla karvatupintulehduskin, ei kai ne nyt aina välttämättä niin punoita. Joku pöpö mennyt sisään kainalokarvoja ajellessa tai jotain...

Jos se patti aristaa, niin tuskinpa kysessä mikään syöpään viittaava patti ainaakaan on.

Onko se tasaisen pyöreä?Imusolmuke on.Esim.flunssa tai muun sairastaminen voi tehä siitä aristavan.Ja sitä EI SAA pyöritellä.Jopa itikan pisto voi saada lähimmän imusolmukkeen aristavaksi.Eikä se pakosta häviä mihinkään,mutta jos ei liiku näytä lekurille.

Mulla on ollut lukemattomia kertoja, joskus selvä imusolmuke, joskus tulehtunut ihohuokonen/hikirauhanen, kerran oli paise. Seuraile vähän, älä näprää, jos kasvaa tai kipeytyy häiritseväksi niin näytä terkkarille. Tai näin minä tekisin. Ei varmaan ole mitään vaarallista :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla oli kans joskus joku herneen kokonen patti kainalossa ja oli myös hieman aristava. Meni itekseen pois, oli luultavasti just vaan joku turvonnu imusolmuke tai sit tukkeutunut rauhanen tai jotain. Vaaraton kuiteskin oli. Ja mun muistaakseni se patti oli kainalossa jonkun aikaa. Ei kannata paljoa pyöritellä, tulee vaan kipeemmäks. Ja voihan se oikeesti olla karvatupintulehduskin, ei kai ne nyt aina välttämättä niin punoita. Joku pöpö mennyt sisään kainalokarvoja ajellessa tai jotain...

Jos se patti aristaa, niin tuskinpa kysessä mikään syöpään viittaava patti ainaakaan on.

Aivan samaa meinasin kirjotella. Olen kanssa käynyt tollasen patin kanssa lekirissa vuosia sitten ja sanoi olevan tosiaan tukkeutunut rauhanen tms ja että jos ei lähe itekseen ajan kanssa, niin voidaan tyhjentää. Ei kuulostanut kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta ja hävis itekseen ajan kanssa, oli hieman arka.

Sinuna kävisin silti näyttämässä lekurille. Itse olen kolmesti käynyt näyttämässä patteja rinnassa ja kainaloissa. Kaikilla kerroilla pääsin ultraan selvittämään, mitä ne patit on. Kainaloihin on tullut patit, kun olen sheivannut sheiverillä ja imusolmukkeet on tykänneet kyttyrää ja rinnat kuulemma elävät kuukautiskierron mukaan eli patit on normaaleja.

Huomasin tammikuussa että mulle oli tullut KIPEÄ patti oikeaan kainaloon.. SE oli noin sentin pituinen, ja se ei ollut kiinnittynyt mihinkään. Asuin sillon espanjassa, soitin Suomeen lääkärille, ja hän kehotti käyttämään petadinea muutama kerta päivässä.. Suurin osa kivusta lähti mutta patti jäi. Toukokuussa kun tulin Someen niin kävin näyttämässä lääkärille, 2 vko ant.biot. ei auttanut yhtään. Elokuusa leikattiin, se oli rintakudosta, mikä oli kertynyt kainaloon. Kuulemma hyvin yleistä.

olen 14.vuotias tyttö ja minulla on patti kainalossa , se on ollut jonkun 2viikkoa. se ei oo ollu yhtää kipeä mutta nyt kun olen kipeä ja minulla on kuumetta niin se on vähän kosketusarka , pitäskö olla huolissaan ???? en ole kertonut tästä kenellekkään. sheivaan kainalokarvat voiko se johtua siitä ?:o se on pieni kokoinen ja pyöreä ;)

en usko että mitään vaarallista. luultavasti rasvapatti. mulla on ollut nyt samanlainen patti kainalossa lukuisan vuoden, kövin noin vuosi sitten isäni vastaanotolla, joka on siis lääkäri ja kävin ultrassa ja ei ollut syöpää tai muutakaan vakavaa. nyt olen menossa uudestaan ultraan, jos sen pystyisi poistamaan, koska minun pattini on senverran iso, että häiritsee elämää. en usko että patissasi on vakavaa, mutta jos alkaa häiritsemään elämääsi, niin kannattaa käydä lääkärillä juttelemassa :)

en usko että mitään vaarallista. luultavasti rasvapatti. mulla on ollut nyt samanlainen patti kainalossa lukuisan vuoden, kövin noin vuosi sitten isäni vastaanotolla, joka on siis lääkäri ja kävin ultrassa ja ei ollut syöpää tai muutakaan vakavaa. nyt olen menossa uudestaan ultraan, jos sen pystyisi poistamaan, koska minun pattini on senverran iso, että häiritsee elämää. en usko että patissasi on vakavaa, mutta jos alkaa häiritsemään elämääsi, niin kannattaa käydä lääkärillä juttelemassa :)

"Muutaman" vuoden myöhässä vastauksines ;)

olen 14.vuotias tyttö ja minulla on patti kainalossa , se on ollut jonkun 2viikkoa. se ei oo ollu yhtää kipeä mutta nyt kun olen kipeä ja minulla on kuumetta niin se on vähän kosketusarka , pitäskö olla huolissaan ???? en ole kertonut tästä kenellekkään. sheivaan kainalokarvat voiko se johtua siitä ?:o se on pieni kokoinen ja pyöreä ;)

mulla ihan sama ongelma ja oon kans 14v.. vähän pelottaa että se on joku syöpä... mutta itsekkin sheivaan kainalokarvat ja muutenkin tuo teksti kuvailee tismalleen minun tapaustani. Eli voiko olla syöpä...? :/

[QUOTE="huolissaan";28303256]mulla ihan sama ongelma ja oon kans 14v.. vähän pelottaa että se on joku syöpä... mutta itsekkin sheivaan kainalokarvat ja muutenkin tuo teksti kuvailee tismalleen minun tapaustani. Eli voiko olla syöpä...? :/[/QUOTE]

Rintasyöpä noin nuorella on aivan äärimmäisen harvinainen. Eli hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole.

mulla on ollut n. 2 viikkoa patti vasemmassa kainalossa. Turvonnut ja kipeä. leveydeltään noin 4-5 cm. yritin soittaa lääkärille aikaa mutta en saanut. En aja kainalo karvoja kun ei ne kasva...olen 25v..en tiedä mitä tekisin

Hei! Olen 15 vuotias tyttö ja minulta on 2 viikkoa sitten leikattu olkapää ja siitä syystä en ole voinut liikutella kättä... Oikea kainaloni on ollut jo jonkin aikaa kipeänä ja huomasin aamulla että minulla on herneen kokoinen patti kainalossa.. se on kipeä vaikka siihen ei koskisi.. joten tiedättekö mitä tämä merkitsee? :/

Hei!

Mulla oli kans patti kainalossa n.15vuotiaana. Se ärtyi aina kuukautisten aikaan ja häiritsi elämää niin paljon, että menin gynekologin vastaanotolle. Lopulta sain lähetteen leikkaukseen. Patti leikattiin ja se oli ilmeisesti sisäänpäin kasvanut ihokarva, joka aiheutti tulehduksen tai vastaava. Tarkkaan eivät osanneet sanoa vaikka kyllä se tutkittavana kävi.

Muuten oli hyvä päästä siitä eroon, kun se tosiaan alkoi olla häiriöksi niin paljon, että kaksi viikkoa kuusta meni aina tekemättä mitään. Huono puoli oli kuitenkin se, että onnistuivat leikatessa nirhaamaan hermoa, mistä seurasi sitten n. neljä vuotta ankean säkenöiviä hermosärkyjä ko. kädessä. Pitkään siinä meni, mutta ilmeisesti se hermo sitten parani (onneksi ei mennyt poikki) ja nyt on ollut lähinnä huoletonta kymmenisen vuotta.

Paitsi, että tänä vuonna on nyt tuntunut patti jo kaksi kertaa uudestaan. Välillä oli poissa. Mietin, että pitää varmaan mennä samalle gynekologille ja kysyä näyttääkö patti samantyyppiseltä ja voisiko sille tehdä ilman leikkausta jotain, kun alusta asti saisi asiaan kiinni.

Ai niin, ja yleisajatuksena voi lohduttautua, että jos patti on kipeä niin se suuremmalla todennäköisyydellä ei ole syöpää. Syöpä, kun hivuttautuu hiljaa ja huomaamattomasti ja ne patit ei yleensä ole kipeitä ainakaan alkuun.