Patologinen valehtelija?

Onko jollain tietoa tällaisesta tai kokemusta. Kyse ei ole nyt näistä palstapersoonista, joista arvuutellaan, että onko ihan real person, vai ei. Kyse on eräästä läheisestä ystävästä. Pikku hiljaa on esiriippu raottunut ja olen saanut huomata paljon asioita, jotka ovatkin täyttä puppua tai siis kaikki viitaa siihen. Jos kyselen jutteluittemme yhteydessä näistä asioista, niin ihan sujuvasti kertoo tarinan toisensa jälkeen. Koko ystävyytemme aikana en ole epäillyt mitään, mutta sitten sainkin tietooni toisenlaista infoa. Ei minkään puskaradion kautta, vaan hänen vanhemmat kertoivat. Nyt kun ystäväni kanssa ollaan jutuissa, niin todella joutuu miettimään, etä mikä on totta ja mikä ei. Uskooko hän itsekkin näihin valheisiin, kun kykenee ne todemukaisesti kertomaan. Mikään tarina ei rakoile, mutta kun tiedän, että ne ovat valheita. Ja kyse ie ole mistään lapsuuden tarumoista, vaan ihan arkipäivän juttuja. Pieniä asioita, joissa vale on päässyt, ei mitenkään merkittäviä. Miksi ylipäätään niissä hän haluaa valehdella. En ymmärrä! Olen ihan pihalla kun haluaisin luottaa, mutta en enää kykene. En voi kaverini vanhemmilleenkaan kertoa saatikka hänen miehelleen. Hain tietoa aiheesta ja kaikki linkit liittyivät psykopaattiin. :eek: Jos jollain on ihan oikeesti tietoa tai kokemusta, niin kertokaa.Kiitos

Suzu
Tunnen erään naishenkilön, jolla on sama ominaisuus. Huomasin asian vuosia sitten, kun hän usein perui erilaisia menoja (neuvola, lääkäri, lasten koulu) ja aina tuntui olevan tosi hyvä ja pätevä syy. Pari kertaa hän jäi sitten kiinni ihan selvästä valeesta (jalka murtunut ja lenkillä jne.) Yritin joskus varovasti jutella aiheesta, mutta hän sanoi, ettei koskaan valehtele, joskus vain hiukan "helpottaa" elämäänsä tällaisilla tarinoilla.
Nyt olen huomannut, että hän käyttää samaa tapaa myös saadakseen tahtonsa läpi, saattaa esimerkiksi sanoa, että jokin asia on tehtävä tai jonnekin mentävä, jotta joku toinen ei loukkaantuisi. Jos asiaa tältä toiselta kysyy, hän ei ole edes kuullut siitä.
Näen häntä edelleen toisinaan, mutta lähden siitä, että mikään siitä, mitä hän sanoo, ei päde ennenkuin tarkistan asian muualta. Näin olen välttynyt paljolta harmilta. Olemme vähemmän tekemisissä kuin ennen.
Tällaisia ihmisiä on olemassa, ja ongelma on todellinen. Heidän kanssaan voi pitää yhteyttä halutessaan, kunhan ei anna heidän sotkea omaa elämäänsä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2004 klo 16:44 Katti kirjoitti:
Et itsekään kovin looginen ole:
Olet kuullut hänen vanhemmiltaan hänen valhteluistaan, mutta et voi kertoa asiasta hänen vanhemmilleen...!!!

MITÄ TÄMÄ TARKOITTAA???
Kuulen pienemmälläkin. :wave:
Olen tekemisissä hänen vanhempiensa kanssa myös. He taas tietenkin puhuvat tyttärensä perheestä, missä ovat olleet ja mitä on tapahtunut. On aivan hirveän paljon ilmennyt nyt asioita, jotka ovatkin oleet ihan toisin vanhempien kertomana. Ja myöhemmin on siis selvinnyt, että heidän versio oli se "oikea" tai sitten heille on kerrottu jotain ihan muuta, josta minä taas tasan tiedän totuuden.. Sitä, miksi joku haluaa valehdella jotain pieniä asioita ja muunnella juttuja, niin se ei valkene. Halusin tietää, että voiko ihiminen olla nin pahasti mielikuvissaan elävä, että ei itsekkään enää sitä tajua. Jos näin on, niin ne arjen valheet pitävät sisällään kyllä jotain suurempaa ongelmaa. Ja sitä en halua mennä hänen kotiväelleen kertomaan, että "ei, ei se niin mennyt kyllä XXXX kertomana." Olen jotenkin niin arka siitä puhumaan ja miksi pitäisikään. Oma suhtautuminen on kylläkin muuttunut nyt ystävääni ja sitä en halua. Joko selvisi tämän kautta?

Olen tuntenut erittäin läheisesti tällaisen henkilön, joka paitsi valehteli kaikesta myös viljeli näitä valheitaan ympäriinsä. Se oli, sanalla sanoen, turhauttavaa! Itse näki jonkun tilanteen tapahtuvan ja tiesi tasan tarkkaan mitä tapahtui ja kuka sanoi mitä, ja kohta tämä yksi kertoo siitä ihan oman versionsa täysin kirkkain silmin, aivan selvästi omaan tarinaansa uskoen. Pahinta on, että monet uskovat hänen juttujaan ja hyvyyttään. Hän osaa käsitellä ihmisiä.
En tiedä mitä tästä aiheesta ja ihmisestä voisin muuta sanoa. Sairas hän on.

muiskis
Ihan kun mun tutusta puhuisitte. Hän on todellakin niin valheissaan elävä, että itsekin yskoo niihin ja ei varmastikaan hirsipuussa sanoisi totuutta, valheenpaljastustestikin takuulla menisi läpi!!! En aluksi ymmärtänyt ollenkaan miksi ihan tavallisistakin asioista pitää valehdella, mutta kun olen sanut kuulla hänen menneisyydestään ja muista tapahtumista, perheestään ja ihmissuhteistaan, niin alan ymmärtää jotenkin. Mutta ei hän missään tapauksessa terve ole, hoidon tarpeessa olisi, mutta minkäs teet kun saa jopa hoitoihmiset uskomaan kaikki puheet! jotenkin olen ihmetellyt kuinka hänellä on otsaa, eikö omatunto kolkuta, mutta ei hän itsekään varmaan tajua miksi niin tekee, olisi mielenkiintoista lukea aiheesta enemmänkin...joillekin ei varmasti ole sitä omaatuntoa luotu ollenkaan...

Yhteistyössä