paskat tää työnteko kannattaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
No, meillä on vain mies töissä ja silti jää kyllä rahaa enemmän kuin 300e kuussa. Eihän meillä riittäis tuo summa edes puolen kk ruokaan.

muoks, luin ilmeisesti väärin. Tarkoitettiin ilmeisesti, että 300e jää käyttöön ruokaostosten jälkeen. Noh, meillä jää varmaan jotakuinkin saman verran tai vähän enempi, mutta ravintoloissa ei käydä kuin tosi harvoin, pari kertaa vuodessa reissataan ja vaatteita ostelen pääasiassa käytettynä tai H&M:ltä :kieh: Itse leikkaan lasten ja miesten hiukset, samoin omani leikkaan ja vätjään, ei mene parturiinkaan rahaa. Ja ruokamenoissa ei yleensä säästellä, ostetaan mitä mieli tekee. Mutta kun osaa säästää toisessa asiassa, niin voi toisessa asiassa olla vähän "ronskimpi".

Apllähän ruoka kuului laskuosuuteen, kun maksavat ruokatilin kerran kuussa. Jos oikein ymmärsin.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Jos asumis-, päivähoito- ja ruokakustannusten jälkeen jäisi 300 euroa. Niin saahan siitä jo vuodessa säästettyä 1600e. Kyllähän sillä rahalla reissuun pääsee, vai eikö? Jos siitä pitää vähentää vielä lasten harrastuskulut, niin kannattaa valita halpoja harrastuksia. Paljon löytyy vaihtoehtoja, joissa kausimaksut jäävät alle sataseen ja varustemaksutkaan evät montaa kymppiä ole. Eli teillä on vaihtoehtoisesti vara panna lapset kalliisiin harrastuksiin tai vaihtoehtoisesti halvat harrastukset ja vuosittainen lomareissu.

no toki näinkin.
mutta 1600 e kuussa, ei muuten kovin kauas viisi henkinen perhe pääse :)

Meille menee kans kaikki mitä tulee ja menis enempikin. Mä yritin kartoittaa yks päivä että mistä vielä säästäis niin en edes keksiny!

Ja kyllä minäkin ihmettelen ja suuresti että miten ne ihmiset voi ostaa niitä taujuttoman kalliita taloja!!! Kuin paljon ne lyhentää lainaa. Ku meillä on 25vuojen laina ja lyhennetään 800-900?kuukaudessa. Ja se on maksimi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
olen ap.
just tätä mä haen.
mikä meillä mättää,
käytännössä toisen kokonainen käteenjäävä palkka menee kokonaan
lainoihin (auto,asunto , joka on 100 neliöinen maalla (halpa siis ) tavallinen talo )
ja toisen palkalla maksetaan yhden kahden lapsen jääkiekko, ruokalasku, puhelimet telkkari ,sähkö ymsyms.

eli toi jää käteen.

me siis varmaan vaan ollaan "väärässä työssä "
väärällä palkalla.

Paha sanoa. Mutta kyllä mäkin ihmettelisin. Okei se jääkiekko ei varmasti ole ihan ilmaista touhua, mutta kuitenkin.
Onko niissä juoksevissa kuluissa sitten paljon sellaisia ns. kertaluontoisia ylimääräisiä menoja?

Nyt kun mietin, niin mun sosiaalinen verkosto on kokolailla mittava.
Suvun, tuttujen ja kavereiden kanssa käydään "oravannahkakauppaa". Eli käytännössä mä en maksa kampaajalle mitään, auton huolloista ja korjauksesta maksan vaan kalleimmat varaosat ja niistäkin henkilökuntahinnan.
Kun tarvitsee sähkö-, tai putkimiestä tai remonttia, maksetaan vaan tarvittavat materiaalit. Rahaa ei mene lapsenvahdeille. Netin ja miehen puhelimen maksaa firma.
Jos tarvitsen jostain syystä tilitoimistoa, lakineuvoja, pitopalvelua, pakettiautoa tms, niin yleensä hinta on parin puhelun verran, ei muuta.

Toisinpäin teen vastapalveluksiakin, aikaa ja vaivaa säästämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no, suhteellista, meillä ajetaan pelkkiä työmatkoja päivässä 30km, asumme maalla, ja julkista liikennettä ei ole.
jotne toki bensaan menee rahaa, ja todellisuudessa "autoon johon on varaa" menisi näillä ajamisilla paljon rahaa, jos sen joutuisi korjaamaan, kun ei ole apua vanhemmista, itsestä eikä kavereista autohuoltoon.

30 kilsaa työmatkoihin ei mielestäni ole vielä paljon. Miehen työmatkat on pidemmät eikä julkisilla kulkeminen oikein onnisistu vaikka kaupungissa asutaankin. Itse olen nyt äityslomalla, sitä ennen hetken työttömänä huonopalkkaisen pätkätyön päätyttyä. Mies ajaa työmatkat dieselfarkulla, joka on vanha mutta luotettava. Miehellä on kyllä taitoa korjata auton pikkuviat, mutta aika harvoin tuolle on tarvinut mitään muuta tehdä kuin öljyn- ja renkaiden vaihto. :)

Tiedän toki, että kaikki eivät toimi (pysty toimimaan?) samoin, mutta meidän taloudessa ei autoa varten lainaa oteta. Tulisi turhan kalliiksi.

Meille menee kans kaikki mitä tulee ja menis enempikin. Mä yritin kartoittaa yks päivä että mistä vielä säästäis niin en edes keksiny!

Ja kyllä minäkin ihmettelen ja suuresti että miten ne ihmiset voi ostaa niitä taujuttoman kalliita taloja!!! Kuin paljon ne lyhentää lainaa. Ku meillä on 25vuojen laina ja lyhennetään 800-900?kuukaudessa. Ja se on maksimi.

Ei tarvitse onneksi ostaa tajuttoman kallista taloa. Meillä on 2 vuotta vanha okt ja laina-aika 20v, lyhennys vähempi kuin teillä.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
olen ap.
just tätä mä haen.
mikä meillä mättää,
käytännössä toisen kokonainen käteenjäävä palkka menee kokonaan
lainoihin (auto,asunto , joka on 100 neliöinen maalla (halpa siis ) tavallinen talo )
ja toisen palkalla maksetaan yhden kahden lapsen jääkiekko, ruokalasku, puhelimet telkkari ,sähkö ymsyms.

eli toi jää käteen.

me siis varmaan vaan ollaan "väärässä työssä "
väärällä palkalla.

Paha sanoa. Mutta kyllä mäkin ihmettelisin. Okei se jääkiekko ei varmasti ole ihan ilmaista touhua, mutta kuitenkin.
Onko niissä juoksevissa kuluissa sitten paljon sellaisia ns. kertaluontoisia ylimääräisiä menoja?

Nyt kun mietin, niin mun sosiaalinen verkosto on kokolailla mittava.
Suvun, tuttujen ja kavereiden kanssa käydään "oravannahkakauppaa". Eli käytännössä mä en maksa kampaajalle mitään, auton huolloista ja korjauksesta maksan vaan kalleimmat varaosat ja niistäkin henkilökuntahinnan.
Kun tarvitsee sähkö-, tai putkimiestä tai remonttia, maksetaan vaan tarvittavat materiaalit. Rahaa ei mene lapsenvahdeille. Netin ja miehen puhelimen maksaa firma.
Jos tarvitsen jostain syystä tilitoimistoa, lakineuvoja, pitopalvelua, pakettiautoa tms, niin yleensä hinta on parin puhelun verran, ei muuta.

Toisinpäin teen vastapalveluksiakin, aikaa ja vaivaa säästämättä.

Tuossa on varmaan yksi meillä, kaikki maksaa. isovanhempia ei ole, eli sieltä ei saada apua, lastenvaatetta me kierrätetään kavereitten kans sen minkä voidaan, mutta koska minulla on kaveripiirin vanhimmat, arvaatte varmaan, mikä osani siinä on.
kaikesta maksetaan, parturi,autonkorjaus, lapsenvahtiin menee päiväkotimaksut , mutta muuten emme käy missään, joten emme sellaista tarvitse.
Täytyy alkaa ihan pitää kirjaa, koska en jaksa uskoa että 200 e H&M tili nyt on ihan kaikkeen syyllinen, laskun määriin siis..

Mutta kiitos vastanneille, asiallisia vastauksia, sakin, ja näistä on hyvä lähteä suunnittelemaan lisää.

Oletko ap varma, ettei ole mitään, mistä voisitte vielä tinkiä? Onko pakko olla maksullisia tv-kanavia esim? Joku toinen saman tienaava tinkii sellaisista ja säästää senkin rahan vaikka lomailuun. Ruoka on sellainen, missä myös säästää ja paljon, jos viitsii vähän nähdä vaivaa eli tekee itse ja jättää valmismössöt kauppaan. Peruskotiruoka on edullista. On helppo kadetia toisten ulkomaanmatkoja, kun ei tiedä millaista elämää toisen kodin seinien sisäpuolella eletään. Jos vaikka juurikin ruuassa säästävät tai harrastavat ainoastaan jotain halpoja juttuja. Kai se on lopulta siitä kiinni mitä haluaa rahoillaan tehdä. Toinen lähtee etelään ja toinen ajaa hienolla autolla ja syö pihvejä ja harrastaa kalliita muotiharrastuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja rahan sijoittelu on oma valinta:
Oletko ap varma, ettei ole mitään, mistä voisitte vielä tinkiä? Onko pakko olla maksullisia tv-kanavia esim? Joku toinen saman tienaava tinkii sellaisista ja säästää senkin rahan vaikka lomailuun. Ruoka on sellainen, missä myös säästää ja paljon, jos viitsii vähän nähdä vaivaa eli tekee itse ja jättää valmismössöt kauppaan. Peruskotiruoka on edullista. On helppo kadetia toisten ulkomaanmatkoja, kun ei tiedä millaista elämää toisen kodin seinien sisäpuolella eletään. Jos vaikka juurikin ruuassa säästävät tai harrastavat ainoastaan jotain halpoja juttuja. Kai se on lopulta siitä kiinni mitä haluaa rahoillaan tehdä. Toinen lähtee etelään ja toinen ajaa hienolla autolla ja syö pihvejä ja harrastaa kalliita muotiharrastuksia.

tämä on totta. Monet lapsiperheet syövät todella edullisesti. Ja taas toisisaa pitää talvellakin syödä tomaatteja.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Ei jää meilläkään. Vakuutukset ja asuntolaina+ päivähoitomaksut+ ruoka vie kaiken eli kahden ihmisen palkan. Itsekin olen miettinyt mistä ihmiset ostavat noita 300 000 euron omakotitaloja, joita täälläkin on mynnissä useita ja heti menevät kaupaksi. Ei ne sen ihmeellisemmin voi tienata kuin mekään ja siltikin ulkomaanmatkoilla joka kevät ja syksy. Meillä kaksi lasta, useilla muutama enemmän ja siltikin on varaa kaikkeen. En käsitä.

Asuin aiemmin omakotitalossa vuokralla, ja tuo vuokraisännän perhe maksoi lapsilleen asuntolainoja, vaikka olivat isopalkkaisia insinöörejä nuo lapset. Eivät tulleet palkoillaan toimeen, vaan tosiaan lasten isovanhemmat maksoivat paljon menoja.

Alkuperäinen kirjoittaja rahan sijoittelu on oma valinta:

tämä on totta. Monet lapsiperheet syövät todella edullisesti. Ja taas toisisaa pitää talvellakin syödä tomaatteja.

Ei kai tomaateista tarvitse luopua, jos haluaa syödä edullista perusruokaa? Tomaattejakin on eri hintaisia. Ja juurekset on halpoja. Salaatin sijaan voi välillä syödä vaikka porkkanaraastetta yms. Kyllä siinä säästää kun vähän katsoo mitä syö ja pyrkii tekemään itse, eikä osta kaikkea valmisannoksina.

Terveellisestä ruuasta ei kannata luopua. Ennemmin suosittelen jättämään kauppaan kaikki prosessoidut kevyttuotteet, joita jo mainostetaan sillä, että niissä on vähän kaloreita. ?? No niitä kaloreita nyt satutaan tarvisemaan elämän ylläpitoon. Ei ole mitään järkeä maksaa suurempaa hintaa vähäkalorisesta teollisesesta mössöstä ja jättäa luonnollinen vähänkäsitelty ravintorikas ruoka ostamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Terveellisestä ruuasta ei kannata luopua. Ennemmin suosittelen jättämään kauppaan kaikki prosessoidut kevyttuotteet, joita jo mainostetaan sillä, että niissä on vähän kaloreita. ?? No niitä kaloreita nyt satutaan tarvisemaan elämän ylläpitoon. Ei ole mitään järkeä maksaa suurempaa hintaa vähäkalorisesta teollisesesta mössöstä ja jättäa luonnollinen vähänkäsitelty ravintorikas ruoka ostamatta.

juuri näin

Meillä talo valmistuu kesällä ja sen jälkeen aletaan lyhentämään 1300 ? lainaa kuussa. Lapsia ei ole vielä kun yksi mut silti tuota rahaa tuntuu menevän kaikkeen. Lapsi ei vielä harrasta, vanhemmat emme harrasta tosin meillä on kaksi autoa ja niiden kulut. Miehen kanssa ajamme molemmat töihin eri suuntiin, joten kaksi autoa on ehdoton juttu. Mulla päivässä työmatkaa on yht. 30 km, miehellä 110 km. Eli näin menee bensaa ja dieseliä.

Ruokamenoista itse aloin kuukausi sitten karsimaan, kun S-tilille oli tullut bonusta 700 euron ruokaostoksista. Heti auttoi, kun laitoin lauantain ruokaostospäiväksi, tein viikon ruokalistan valmiiksi ja viikolla ostetaan vain maitoa, leipää yms. kesken loppuvaa.

Elämä on kallista, me ei käydä matkoilla juurikaan, me panostetaan meidän kotiin ja hehtaarin tonttiin. Ja kaikki ostetaan itse, tosin lapselle aika paljon käytettyä ja vaihdetaan ystäväperheen kanssa. Itselle ostetaan H&M, Lindex, KappAhl-vaatetta, joka ei tee isoa lovea pankkitiliin.

Sit noihin 300 000 taloihin, toisilla on oikeesti 3000 euron kuukausipalkka. Molemmilla. Siitä on varaa ostaa kallis talo ja uudet autot. Ja loppuun, me ei kuuluta noihin isopalkkaisiin vaan mies on keskipalkkojen tasolla ja mä pienipalkkainen.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Meillä talo valmistuu kesällä ja sen jälkeen aletaan lyhentämään 1300 ? lainaa kuussa. Lapsia ei ole vielä kun yksi mut silti tuota rahaa tuntuu menevän kaikkeen. Lapsi ei vielä harrasta, vanhemmat emme harrasta tosin meillä on kaksi autoa ja niiden kulut. Miehen kanssa ajamme molemmat töihin eri suuntiin, joten kaksi autoa on ehdoton juttu. Mulla päivässä työmatkaa on yht. 30 km, miehellä 110 km. Eli näin menee bensaa ja dieseliä.

Ruokamenoista itse aloin kuukausi sitten karsimaan, kun S-tilille oli tullut bonusta 700 euron ruokaostoksista. Heti auttoi, kun laitoin lauantain ruokaostospäiväksi, tein viikon ruokalistan valmiiksi ja viikolla ostetaan vain maitoa, leipää yms. kesken loppuvaa.

Elämä on kallista, me ei käydä matkoilla juurikaan, me panostetaan meidän kotiin ja hehtaarin tonttiin. Ja kaikki ostetaan itse, tosin lapselle aika paljon käytettyä ja vaihdetaan ystäväperheen kanssa. Itselle ostetaan H&M, Lindex, KappAhl-vaatetta, joka ei tee isoa lovea pankkitiliin.

Sit noihin 300 000 taloihin, toisilla on oikeesti 3000 euron kuukausipalkka. Molemmilla. Siitä on varaa ostaa kallis talo ja uudet autot. Ja loppuun, me ei kuuluta noihin isopalkkaisiin vaan mies on keskipalkkojen tasolla ja mä pienipalkkainen.

Saako kysyä mitä teillä nykyään syödään? Ihan vinkkinä vaan muille, jos joku muu aikoo siinä asiassa alkaa säästää.

Edellisestä unohtui, aika paljon voi säästää myös sähkön ja veden kulutuksen seurannalla, ottaa hiukan hitaamman nettiyhteyden, maksulliset tv-kanavat pois yms. Ite yritän säästää puhelinlaskussa soittamalla töistä (vaikka ei varmaan saisi) ja kavereihin pidän yhteyttä sähköpostitse, kun nettiä joka tapauksessa maksetaan. Autoa meillä käytetään pakosta paljon, joten yritän hoitaa mahdollisimman paljon asioita kävellen ja samalla reissulla, kun tuun töistä. Ei tarvi lähteä erikseen auton kanssa ja jälleen kuluttaa lisää KALLISTA polttoainetta.

Saako kysyä mitä teillä nykyään syödään? Ihan vinkkinä vaan muille, jos joku muu aikoo siinä asiassa alkaa säästää.

Tottakai saa :). Puhtaasti kotiruokaa. Perunaa ja lihaa, keittoja, laatikkoruokia, koko perhe syö aamupuuroa ja mä syön vielä iltapuuronkin lapsen kanssa. Kävellen käyn hakemassa Lidlistä neljän viljan hiutaleita kun ne on halvempia. Tulee lenkki samalla. Oon myös alkanut tehdä niin, että teen seuraavan päivän päivällisen edellisenä päivänä kaikessa rauhassa valmiiksi. Eli tänään huomenna illalla syötävän. Siten ei tarvi lähteä nälkäisenä kauppaan hakeen nopeaa ruokaa, siihen menee helposti 20 ? kun menee nälässä kauppaan ja ostaa kaikkea hyvää. Menkää juuri syöneenä niin ostaa järkevämmin ;)

Tottakai saa :). Puhtaasti kotiruokaa. Perunaa ja lihaa, keittoja, laatikkoruokia, koko perhe syö aamupuuroa ja mä syön vielä iltapuuronkin lapsen kanssa. Kävellen käyn hakemassa Lidlistä neljän viljan hiutaleita kun ne on halvempia. Tulee lenkki samalla. Oon myös alkanut tehdä niin, että teen seuraavan päivän päivällisen edellisenä päivänä kaikessa rauhassa valmiiksi. Eli tänään huomenna illalla syötävän. Siten ei tarvi lähteä nälkäisenä kauppaan hakeen nopeaa ruokaa, siihen menee helposti 20 ? kun menee nälässä kauppaan ja ostaa kaikkea hyvää. Menkää juuri syöneenä niin ostaa järkevämmin ;)

Meilläkin syödään suunnilleen noin :) Hyvää, halpaa ja ravitsevaa.

Meillä seurataan kuukausittain veden ja sähkön kulutusta ja kirjataan lukemat ylös. Ei tule yllätyksiä isojen laskujen suhteen, kun ollaan soitettu mm sähkölaitoksella ja pyydetty ajoisa isompia laskuja eli ei odoteta tasauslaskua ja järkytytä, et apua mistä tämänkin maksaa. Sähköyhtiöt on myös kilpailutettu ja se tehdään säännöllisesti. Hintaerot on melkoisia.

Yhteistyössä