Mä olin viime keväänä ""parvorokko-seurannassa"" nimenomaan sillä kahden viikon verikoe systeemillä, onneks näytti aina negatiivista. Jouduin kaikenlisäks käymään 2 kertaa näissä 2 viikon testeissä, koska tartuntavaara tuli kahteen kertaan vähän yli kuukauden sisällä. Siinä sitä sitten laskettiin päiviä ja tarkkailtiin mahdollisia ihoreaktioita ja rään väriä, oon nimittäin koivulle allerginen niin siinä oli sitten vielä sekin nuha päällä..
Tässä vähän tietoa jota mä sain ongittua sekä neuvolasta, että verikokeita tehneiltä sairaanhoitajilta ja netistä (saattaa olla vähän sekavaa ku siitä on kuitenki jo yli puoli vuotta). Parvorokko tarttuu pisaratartuntana. Parvorokon itämisaika oli muistaakseni 6-28 päivää. Sitä esiintyy enemmän lopputalvella ja alkukeväällä, eikä siihen ilmeisestikään vielä ole lääkitystä, koska se ei ole ""vaarallinen edes"" pienelle vauvalle. Ainoastaan raskaanaolevat äidit ovat suuressa riskiryhmässä. Mutta vaikka äiti olisi saanut tartunnan, ei se tarkoita sitä että sikiö sen myöskin automaattisesti saa vaan siinä taisi olla sellainen 40% mahdollisuus että sikiö ei siihen sairastu. Jos sikiöön tarttuu parvorokko, on siinä useita eri vaihtoehtoja mitä sitten tapahtuu. Sitä ilmeisestikään voida kuitenkaan hoitaa mitenkään siinä vaiheessa kun ""vauva on vielä mahassa"". Tauti saattaa aiheuttaa keskenmenon tai elimellisiä muutoksia/puutoksia/rappeutumia. Ne oli niin ikäviä juttuja että olen onnistunut pyyhkimään ne muististani suhteellisen hyvin.
Parvorokkotartunnan voi myös saada mistä vaan, se ei siis ole ainoastaan ""lasten ja nuorten tauti"" niin kuin vielä kai noin viitisen vuotta sitten luultiin vaan sen voi siis saada aikuisenakin. Aikuisella oireet saattavat olla vain tavallisen flunssan oireet ja siksi jopa oma työkaveri ihan missä vaan, ei ainoastaan esim päiväkodissa tai vaikka koulussa, voi olla taudinkantaja..suomalaisista naisista on noin 2/3 sairastanut parvorokon jossain vaiheessa elämäänsä ihan tietämäättäänkin. Lapsilla oireet vaihtelevat siten että toisilla saattaa tulla vain yksi näppylä jonnekin kainalon alle, mistä kukaan ei sitä edes huomaa ja muuten on vähän flunssaa ja toiset taas ovat täynnä näppylöitä ja kuume nousee jne.
Parvorokko on tosi ikävä ja pelottava sairaus näin raskaana olevalle, mutta siitä ei kannata ottaa mitään paniikkia. Ystäväni lapsen päiväkodissa oli viime keväänä parvorokkoa liikkeellä mutta sen sai vain 3 lasta vaikka päiväkodissa on yhteensä lähes 90 lasta. Käsien pesu ja muiden aivastelujen väistely on parhaat keinot yrittää välttää parvorokko tartunta.
Toivottavasti tästä oli sulle jotain hyötyä!