Parkanon ratsastustalli, kokemuksia???

"johis"
[QUOTE="mmm";24062530]Ponit on OIKEASTI tosi huonosti hoidettu ja ohjaus on vähän mitä sattuu. Olen ollut siis tuolla leirillä ja saatiin kavereiden kanssa kuulla omistajilta ja opettajalta aika paljon huutoa ihan pikku asioista, kuten siitä että olimme 5min myöhässä tai ponin riimun lukko oli väärinpäin. Ei kannata mennä tuonne ihan oikeasti rahoittamaan eläinrääkkäystä. Ponit ja talli ovat tooooosi huonossa hoidossa. Hyih![/QUOTE]





Olin tuolla 2010 leirillä ja täytyy sanoa että ei mikään hyvä talli ollut. Ponit olivat vanhoja ja lihavia laitumet oli vähän hassussa kunnossa. ilmeisesti poneilla ei ole mikään sorttisia kunnon karsinoita? käytiin tallissa eikä ne näyttäneet kovin hyviltä tai hyvä kuntoisilta. Maastot oli kivoja ja mukavan haastavia. opetus nyt oli sitä tätä että olikohan siin vähän takaosan käännöksiä ja laukkaympyrää. huomattiin että hevosilla ei ollut kenkiä lainkaan! vähän rupesi huolestuttamaan kun näki ylipitkiä kavioita ja lohjenneita. lisäksi en nähnyt kertaakaan ruokakärryjen menevän talliin tai edes laitumelle että saiko ne sitten vain kauraa ja heinää?
Niin jotkut hevoset oli laihija jotkut lihavia riimut oli varmaan ikivanhoja.. lukkoja oli yritetty korjata ties miten. Estetunnit oli hyviä tietty siinä oli haastetta pysyä itse mukana kun ei ollut satulaa!! ): Ponit oli yötä päivää mussuttamassa ruohoa... No joo kesä ja laidun mutta nämä taitavat olla aina ulkona.. johtuukohan tämä että talli ei ole kauhean hyvässä kunnossa? Lisäksi harjatkaan eivät näyttäneet miltään uusilta. Teoria tunnilla opetettiin laittamaan pintelit. :D suosittelen alkeisleiriksi shettisleiriä.
 
._.
Joskus kauan sitten olin siellä kaverini kanssa joka vakituiseen paikassa kävi..Oli ihan villi länsi. Itsekkin sain hepan maastoon, vaikkei kukaan edes tiennyt osaanko kunnolla ratsastaa. Karsinat oli pieniä ja 2 ponia samassa, huonosti kuiviketta yms. Silloin pentuna se oli kivaa, kun kukaan ei valvonut mitä heppojen kans tehtiin, mutta nyt aikuisena tulee vaan puisteltua päätä koko touhulle. Voi toki olla että asiat ovat muuttuneet paljon sen jälkeen.
 
joskus käynyt
Ei oo toki joo mikää paraspaikka itse olen toki menossa sinne taas kesällä mutt vaan sen takia että kaveriki tulee mut joo jos haluaa kunnon opetuksen ni kannattaa mennä johki muualle leiri illat ja uiminen ja kaikki on kivaa mut tosiaan se yksi omistaja on aika tyly ei kannata mennä jo haluaa kunnon opetuksen ja hyvä kuntoiset ponit!!! :)
 
"juuups"
hepat eivät ole missään parhaimmassa kunnossa kuten moni muu on jo sanonut. hevoset ovat jo aika vanhoja mutta suurimmassa osassa puhtia piisaa! ja onhan siellä toki varsoja jotka ovat varmasti tulevaisuudessa ratsastuskäytössä. kyllä sen tietää jos on siellä käynyt että hevoset viettävät aikaansa ulkona, eikä niille ole karsinoita, vain muutama löytyy. mutta kesäsin on todella hyvät olot hevosilla olla ulkosalla! mitä ne sisällä lämpimällä säällä seisovat? ja kyllä hevosille viedään heinää yms. opetus ei ole kummoista, mutta itse olen ainakin mennyt tuonne viettämään mukavaa viikkoa hyvässä seurassa hevosten selässä :) jos haluaa leirillä kunnon opetusta ja täydelliset hevoset, voi etsiä leirinsä muualta. tämä on täysin mielipidekysymys :) tunneilla kyllä käydään perusasioita yms, mutta vuokrausleirillä on päivässä yksi vapaa tunti, jolloin sitten voi silloin tehdä mitä haluaa. ( paitsi mennä maastoon ja hypätä, koska ymmärtäähän sen, että leiriläiset ovat pitäjien vastuulla, ja jos jotain sattuu ) maastot ovat kyllä aivan ihanat ja varsinkin kun pääsee ilman satulaa :) kaikki hevoset ovat todella hyvä luontoisia ja kilttejä, tosi mukavia ratsastaa ! jotkut hieman laiskoja :) jos et vaadi täydellistä opetusta ja isoja hyviä hevosia, voi mennä kokeilemaan toki parkanoon :) ihan miten itse tykkää, olen ite ainakin tykännyt !
 
"Huolestunut"
Te jotka käytte edelleen kyseisellä tallilla ja havaitsette siellä eläinten huonoa hoitoa/kohtelua, niin kannattaa tehdä kyllä eläinsuojeluilmoitus. Vaikka paikasta olisi tehty niitä ennenkin, mutta mikään ei ole muuttunut- on aiheellista että paikan päällä käydään uudestaan katsomassa mikä on tilanne. Suomessa (kuten monessa muussa maassa) on eläinsuojelu ihan lapsen kengissä. Eläimiä saa kohdella vaikka kuinka huonosti eikä kukaan puutu kovemmalla kädellä eli siis rangaistukset saisivat olla kovempia.
Tässä vielä linkki SEY:n sivulle eläinsuojeluilmoituksen tekoa varten http://www.sey.fi/elainsuojelu/seyn_elainsuojeluvalvojat/tee_elainsuojeluilmoitus_netissa
 
Loveparkano?
Ketäs on tulos isoilla poneilla vuokrausleirille nro 1 ja 5? Itte olen tulos ja kiinnostas ketä on tulossa :) Ja Parkano on todellakin paras paikka! Vaikka ponit ovat vähän niin ja näin. Mahtavat fiilikset ku pääsee taas leireille tänä vuonna kun on kesäleirejä ? Parkanossa on ihanat paikat ja majjotus + ruoka on ihan mahtavaa! Sitte kaikki kivat iltatekemiset (Leiriolymppialaiset oli viimevuonna itse kun olin leirillä) Ihan mahtavaa! Parkano voi vaikuttaa huonolta ja kaikelta muulta kusiaivosilta mielisairailta mutta oikeesti rakastan tätä paikkaa! Kun yhteen poniin kiintyy niin siitä on vaikee päästää irti.


Joo että tässä parkanon parhaat puolet.
 
Loveparkano?
Ja sit viel lisäys. Kaikki jutut on mahtavia vaikka pari kertaa vaan oon käynykki.
Ponejakin on jokaisen makuun hitaista kuumiinkiihtyjiin, isoista keskikokosiin ja pieniin.
Kaikessa autetaan misä tarttee ja maastot on leirin kohokohta.
Jos et vaadi täydellistä opetusta ja isoja hyviä hevosia, voi mennä kokeilemaan toki parkanoon ihan miten itse tykkää, olen ite ainakin tykännyt !
 
"Vieras"
Tää onki vanha ketju, mutta vuosien kokemuksella sanoisin että jos nyt on vielä kesäleireille paikkoja ei oo hyvä paikka. Parhailla talleilla paikat menee heti kun leirit varmistuu eli jo ennen joulua, muutamaan paikkaan täälläkin päin pitää varata vuosi aikaisemmin eli kun 2013 leiri loppuu vaarat paikan vuodelle 2014
 
RoosRakas
Oon menossa 7 leirille 21.7.2014 ;) Kuka muu tulee sinne?
Tää on aika vanha ketju, Mut nyt kerron Parkanosta :)

-Luuletteko et kaikil ois varaa ostaa 30 sänkyy ja n. 40 satulaa??Ja viel elättää ponit!
-Patjat ei tipu! Mulla ei tippunu yhtään kertaa se patja!
-Hei haloo! Hevonen ei synny kengät jaloissa...!
-Ja hei, hevonen/poni pystyy astumaan 30 cm esteiden yli tai jopa korkeempia!
-Sitä "jyrkkää" mäkee ei ees ravata!
-Ruoka oli niinku kotiruokaa et luuletteko et siel tarjotaa jotai niinku ravintolassa?
-Meillä ei ollu mitään hiljaisuutta ku jotkut valvo johonki yhtee ;D
-Mukava maasto lukuun ottamatta yhtä metsäpolkuu :) (Mun mielipide)
-Henkilökunta todella mukavaa! (Rikottii ikkuna :D eikä Pirjo suuttunu :O)
-Ja jos ponilla ei oo karvaa jossai kohassa nii se on voinu vaikka raaputtaa itteän! :)
-Se patja on kyl yli 3 cm.

Ei tuu heti mielee muuta mut ne jotka on tulossa 7 leirille nii nähää siel ;)
 
7leiriläinen
Näin tän sun viestin luultavasti myös suomi24 parkanon keskustelupalstalla. Oon siis tulossa kaverin kanssa tohon 7leirille ja kaikki kesän2014 7leiriläiset tervetuloa juttekee kikissä: n1nnu
Ois nimittäin tosi kiva tutustuu etukäteen:)
 
4m4
Olin viimekesänä 7vuokrausleirillä ja oli ihan parasta!! Opetus on vähän mitä on mutta ponit ihan parhaita! Maastot on ihan kivat mennään palloilla ja metsäpoluilla ja se jyrkkä mäki käveltiin ei todellakaan laukattu!!!! Jos haluut leirille missä on rentol menoo ja kivat kaverit suosittelen pRkanoo mut jos haluut opettavainen leirin suosittelen jotain muuta tallia :) ja ainiin joo niinkuin täällä on mainittu osa erittäin vanhoista pokerista on tosi laihoja ja kaviot lohkeilleet mutta ne vaan pää asiassa on vaan laitumella ei oo enää paljoo tunneilla...
 
parkanon talli on suosta
https://www.google.fi/search?q=parkanon+ratsastustalli&rlz=1C1VFKB_enFI607FI608&espv=2&biw=1120&bih=658&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=CYPsVOLwEqK-ygPitYL4CA&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=1.5#imgdii=_&imgrc=nyI5U_bf2z2KkM%253A%3B6fhcwDfn6oZpWM%3Bhttp%253A%252F%252Foi43.tinypic.com%252F1fjl9v.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.hevostallit.com%252Fparkanon-ratsastustalli%3B1600%3B1200









katsokaa toi linkki älkääkä koskaan menkö tonne. jouduin ratsastaan kys. ponilla vaikka kavio näytti tuolta. tallin ''ohjaaja'' (joka todellisuudessa ei ole varmaan koskaan ratsastanut ja ohjaaminen on sitä että se vahtaa ja moittii kentän laidalla, ponit myöskään ei anna kys. ''ohjaajan'' ottaa itseään kiinni.) niin siis tallin ''ohjaaja'' sitoi tuohon kavioon jeesusteippiä ja pyyhkeitä ja sitten menoks :/ en mee tolle tallille enään KOSKAAN! Suosittelen talli satumaata, ponimaata, sammin ratsutilaa tai yyterin ratsastuskoulua. Noissa on tasokasta ridausta ja opetusta.
 
vierailija
KYLLÄ, MINÄ VASTAAN VANHAAN KESKUSTELUUN :D
Kyseisellä tallilla olen käynyt enkä aio enää koskaan mennä tuohon paikkaan. En edes tiedä mistä aloittaa :D Alotetaan vaikka varusteista... Melkein kaikilla on omat suitset, mutta suurimman osan suitset ovat epäsopivat tai niistä puuttuu osia tai ne on ruosteessa... Kuolaimista puhumattakaan... Poni nimeltä Bambi oli erittäin nuori poni mutta silti sillä oli kipuja(hoitamattomia) ja se seisoi laitumella ilman liikutusta.. No, arvatkaapa millaset suitset sillä oli/on... Ne oli homeessa (:) Monella ponilla on jalka/selkäkipuja ja ne seisovat vain laitumella.. Tallilla ei ole minkäänlaista pakkasrajaa eikä hikisille poneille laiteta loimea... edes pakkasella. Tallilla tuskin käy montaaa ihmistä ja jos käy niin saisivat hävetä.. Tallirakennus on kamala ja haisee homeelle, henkilökunta epäpätevää ja töykeää..Menen kyllä joskus tarkastamaan tallin miltä vaikuttaa nykyään, hyi! teen kyllä eläinsuojeluilmoituksen heti paikanpäältä jos siltä näyttää... Hevoset muuten saavat ruuaksi pelkkää heinää..
 
vierailija
Oon menossa 7 leirille 21.7.2014 ;) Kuka muu tulee sinne?
Tää on aika vanha ketju, Mut nyt kerron Parkanosta :)

-Luuletteko et kaikil ois varaa ostaa 30 sänkyy ja n. 40 satulaa??Ja viel elättää ponit!
-Patjat ei tipu! Mulla ei tippunu yhtään kertaa se patja!
-Hei haloo! Hevonen ei synny kengät jaloissa...!
-Ja hei, hevonen/poni pystyy astumaan 30 cm esteiden yli tai jopa korkeempia!
-Sitä "jyrkkää" mäkee ei ees ravata!
-Ruoka oli niinku kotiruokaa et luuletteko et siel tarjotaa jotai niinku ravintolassa?
-Meillä ei ollu mitään hiljaisuutta ku jotkut valvo johonki yhtee ;D
-Mukava maasto lukuun ottamatta yhtä metsäpolkuu :) (Mun mielipide)
-Henkilökunta todella mukavaa! (Rikottii ikkuna :D eikä Pirjo suuttunu :O)
-Ja jos ponilla ei oo karvaa jossai kohassa nii se on voinu vaikka raaputtaa itteän! :)
-Se patja on kyl yli 3 cm.

Ei tuu heti mielee muuta mut ne jotka on tulossa 7 leirille nii nähää siel ;)
 
saatana
Oon menossa 7 leirille 21.7.2014 ;) Kuka muu tulee sinne?
Tää on aika vanha ketju, Mut nyt kerron Parkanosta :)

-Luuletteko et kaikil ois varaa ostaa 30 sänkyy ja n. 40 satulaa??Ja viel elättää ponit!
-Patjat ei tipu! Mulla ei tippunu yhtään kertaa se patja!
-Hei haloo! Hevonen ei synny kengät jaloissa...!
-Ja hei, hevonen/poni pystyy astumaan 30 cm esteiden yli tai jopa korkeempia!
-Sitä "jyrkkää" mäkee ei ees ravata!
-Ruoka oli niinku kotiruokaa et luuletteko et siel tarjotaa jotai niinku ravintolassa?
-Meillä ei ollu mitään hiljaisuutta ku jotkut valvo johonki yhtee ;D
-Mukava maasto lukuun ottamatta yhtä metsäpolkuu :) (Mun mielipide)
-Henkilökunta todella mukavaa! (Rikottii ikkuna :D eikä Pirjo suuttunu :O)
-Ja jos ponilla ei oo karvaa jossai kohassa nii se on voinu vaikka raaputtaa itteän! :)
-Se patja on kyl yli 3 cm.

Ei tuu heti mielee muuta mut ne jotka on tulossa 7 leirille nii nähää siel ;)
Tää on hyvä esimerkki miks inhoon 'heppatyttöjä', joko ne on ylisuojelevia ja luulee et kaikki on eläinrääkkäystä tai ne pualustaa niide lempitalli koska ne ei tiädä mite asiat on. Ensinnäkin jos perustaa tallin pitäs olla varaa hankkia varustus ja tarvittavat kamat KAIKILLE koneille. Ja hevonen ei synny hevosenkengät jalassa tiätenkään, mutta ne silti ratsastaessa tarvii ne ettei kaviot menisi aivan mäsäks, ja vaikka ei olisikaan kenkiä niin kavioiden kuntoa pitäisi silti ylläpitää, ja parkanon hevosilla on ollut ylikasvaneita ja huonokuntoisia kavioita. Ja jos siällä ei hevosilla olis asiat muuteki vähä päin helvettiä ni ei siitä eläinsuojeluilmotuksia tehtäs.
 
vierailija
Tein itse elsun toisskaesänä. Lähetin kuvat suoraan vEll. Lle...
Syynä kaviot, ihan hirveät. Halkeilleet ja ylipitkät. Plus ei vettä laidunhevosilla. Pelkkä levää kasvava amme. Riimu oli yhdellä hevosellasi suussa koska oli ollut niin löysällä , ja kun sen korjasin ja asiasta varmuudeksi ja kohteliaisuuttani vielä tallille soitin, sain osakseni vaan pelkkää vittuilua.
 

Yhteistyössä