Pärjäisittekö tällaisella summalla kuukaudesta toiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisters
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sisters

Vieras
Mä olen miettinyt, että jäisinkin kotiin hoitamaan lapsia, jolloin mun tulot kyllä romahtaisi. Saisin siis kuukaudessa käteen hurjat 360 e + lapsilisät kahdesta lapsesta eli mun tulot olisi kuukaudessa noin 570 euroa. Pystyykö tällaisella summalla elättämään kuukaudesta toiseen nelihenkisen perheen? Mies vastaa lainanlyhennyksistä, auton ja talon aiheuttamista kuluista. Mun vastuulla on siis lähinnä ruoka ja vaatteet.

Kaipaisin kokemuksia tällaisella summalla elämisestä! Onko liian tiukkaa? Pystyykö koskaan ostamaan mitään katsomatta hintalappuun? Onko sijaa heräteostoksiin? Pystyykö harrastamaan mitään maksullista harrastusta?

Kiitos kommenteista!

Riippuu varmaan lasten iästä. Eihän ihan pienet mitään tarvitse, eivätkä osaa vaatia kalliita muroja tai jäätelöitä jos ei heitä opeta siihen.

Ei meillä ainakaan alle 3-v kuluttaneet oikeastaan muuta kuin vaippoja.

Mutta riippuu myös siitä, miten ihmienn itse kokee sen senttien laskemisen. Itse nautin siitä, että huomaan,että vähällä pärjää ja ei tarvitse paljon mitään, toiset taas ahdistuvat siitä.

Kyllä itse pärjäisin tuolla rahalla, pärjäänkin täll hetkellä. Meillä myös mies vastaa periaatteessa lainasta, talon kuluista, vakuutuslaskuista ja auton kuluista, mutta mutta... mies ei aina selviä niistä, ja aina minulla on tähän saakka ollut jopa säästössä auttaa häntä laskuissa. Toistaiseksi. Tosin mieskin käy joskus kaupassa, en pelkästää minä.

Meillä vain asuntolaina, ei muita lainoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisters:
Alkuperäinen kirjoittaja Uua:
Mä hoidan lainan, vastikkeen, vaatteet ja ruuat 3 hlö talouteen 1100? kk

Saanko udella, millaisia summia käytät noihin? Jääkö sulla kuukaudessa yhtään tilille, vai elätkö kädestä suuhun?

Mulle jää n 500 ruokiin yms ja riippuu kuinka nuuka olen, joskus jää ja joskus ei. Mut varsinaista kituuttamista ei tarvi harrastaa

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
sehän on vain arvokysymys

:D

todellisuudessa en tiedä riippuu miehenkin tuloista eli kuinka paljon hänellä jää *yli* just ruokaan ja jos jotain yllättävää sattuu

Niin... mä olen mielestäni sellainen viherpiipertäjä, joka karsastan turhaa kulutusta ja shoppailua. Että siinä mielessä ei heikota yhtään jäädä huonommille tuloille. Sen sijaan alan ahdistua, jos en voi ostaa hyvää ruokaa ja harrastaa sellaisia harrastuksia, jotka ovat ehkä hintaviakin. Tokihan mies voisi äärimmäisessä tapauksessa elättää koko perheen, mutta se tarkoittaisi, että myytäisiin auto ja asunto pois, irtisanottaisiin vakuutukset, lopetettaisiin harrastukset, alettas viljeleen omat potut ja porkkanat, käytäs metsästämässä, jne...:) Johan alkais raha tehdä pesää tilille! :)
Mutta en mä sellaista halua. Mä haluaisin jatkaa suunnilleen samaa rataa kuin nykyäänkin, eli että on oma talo, auto ja tieto siitä, että ruokarahaa on tilillä. Tässä siis nyt mietin, onnistuisiko sellainen, jos jään pois töistä.

Meillä myös nelihenkinen perhe.

Mä saan tällä hetkellä satasen enemmän kuin sinä, kuntalisän vuoksi, mut nyt sekin loppuu. Mun mies on tavallinen duunari (palkka ennen veroja vajaat 2400e?) ja ihan ok ollaan pärjätty. Vaatteita meille tosin ostetaan vain ihan pakon edess. Lapset kulkee lähinnä serkkujen vanhoissa vaatteissa, joten ainoastaan siistimpää vaatetta ja joskus kenkiä joutuu ostamaan itse. Minä hoidan meidän perheen ruoka- ja vaateostokset, jäte-, netti- ja televisiolupamaksut. Sekä tietysti oman puhelinlaskuni. Miehen vastuulla on sitten laina, vakuutukset, bensat, sähkö, vesi yms. isot laskut. Toisinaan mies joutuu maksamaan noi munkin laskut, mutta yhteistä talouttahan tässä eletään, joten ei se ole ongelma!

Leivät meillä hankitaan leipomon tehtaanmyymälästä, tarjousleipää siis sieltäkin. Ruoka on ihan perusruokaa, siis jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa yms, jota sitten syödään pari päivää kerrallaan. Mistään en koe, että olisi tarvinnut vielä luopua. Varaa on käydä joskus hampurilaisravintolassa syömässä tai ostaa hetken mielijohteesta jotain, käydä parturissa.. Joten vieläkin pienemmällä rahalla pärjättäisiin varmasti.

Käteen jää 324 ? kuussa. Lapsia ei oo kuin yksi, toinen tulossa tosin. Eihän toi riitä edes ruokaostoksiin (+vaipat, pesuaineet). Ennen lapsia olin töissä monta vuotta ja säästin rahaa, että voin olla aikanaan lasten kanssa kotona. Eli hieman pelivaraa on noiden säästöjen ansiosta. Itteeni ei tule tuhlattua ja kaikki turha karsittu minimiin. Mutta en nyt koe tätä mitenkään kauheaksi. Haluan olla kotona lasten kanssa ja elän toivossa, että joku mut aikanaan vielä huolii töihin.

Meillä minä saan käteen noin 1000 euroa kuukaudessa (kotihoidontuki+asumistuki+lapsilisä)ja mies saa noin 250 euroa/kk.
Ja tuo raha jakantuu suurinpiirtein näin 570e/kk vuokra, muut laskut noin 200e/kk luokkaa tietenkin riippuu kuukaudesta. Ja loput jää ruokaan ja muihin ostoksiin.
Ihan hyvin pärjää, mutta kyllä sitä jo loppukuusta odottaa että lapsilisä tulee jotta pääsee kauppaan. Vaateostoksia tehdään vain kun on pakko ostaa jotain.
Mutta kyllä sitä pärjää melkein millä tuloilla vain kun asenoituu niin että pärjää. Riippuu ihan omista elintavoista pärjääkö vai ei.

Yhteistyössä