pärjäisittekö tällä summalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhyys iskee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhyys iskee

Vieras
Jään kohta äippälomalle ja rahallinen pärjääminen jännittää.. Laskelmieni mukaan meillä jää kaikkien pakollisten laskujen ja lainan jälkeen n.1800 euroa kuussa elämiseen. Perheessä 2 aikuista ja 3 lasta, joista siis yksi on vauva.

Ollaan eletty viime vuosina melko mukavasti ja nyt huolettaa. Minkälaisia summia te muut käytätte elämiseen kuussa? minusta tuntuu ettei tuolla rahalla muuta saa kun ruuat ja bensat.

kyllä mustakin tämä kysymys tuntui heti tyhmältä kun näin tuon summan kirjoitettuna. Isoltahan se näyttää. Mutta mä olen tainnu tottua melko mukavaan elämään. Täytyy tarkistaa noita kulutustottumuksiaan...

No, kyllähän tuolla ruuat saa ja bensatkin, mutta ei siinä ylettömästi ole varaa ylimääräiseen, kuten ostella lehtiä/tupakkaa/olutta/meikkejä/syödä ulkona tai harrastaa jotain kallista. Nyt vaan opettelette elämään niukasti, niin kyllä se siitä.

En tajua. Meillä on 3 henkinen perhe ja meille jää pakollisten laskujen jälkeen käteen 600e/kk ja pärjätään ihan kivasti. Meille tulee yksi lehtitilaus viikottain, käymme välillä ulkona syömäss, ostan alemyynneistä vaatteet, kenkiin panostamme, käyn kampaajalla kahdesti vuodessa, syömme monipuolisesti ja terveellisesti. Meillä säästöjä turvana, mutta ostamme niillä vain hätäjuttuja, kuten uuden pesukoneen edellisen hajotessa jne. Muuten emme koske säästöihin.

Jos meillä olisi vuokran ja laskujen jälkeen 1800 € käytössä, siitä menisi helposti 1400 euroa säästöön. Me kun olemme tottuneet pärjäämään niin, että vuokran ja laskujen jälkeen jää n. 400 € käteen. Siitä sitten ruoat, terveys- ja hygieniatuotteet, kosmetiikka, kissojen ruoat ja hiekat, lääkkeet ja bensat (150-200 €/kk), ja jos haluaa vaatteita niin ne vähennetään syömisistä.

meille jää usein kaikkien pakollisten laskujen jälkeen 600e, ja se tekee tiukkaa, perheen koko kuitenkin 5hlö, onneksi palkka vaihtelee välillä jää jopa tuo 1800e, ja silloin tunnemme itsemme hyvin toimeentulevaksi.. kirppareilla käyn älyttömästi, meillä hyvä kirppari tarjonta, seuraan paljon netin kautta pidettäviä huutiksia yms.. ruoka tehdään tarkkaan,teen kaiken mahdollisen itse. kerran kuussa käydään syömässä jotain roskaruokaa..ja lapset saavat jotkut lelutkin kerran kuussa kaupasta ja kirpparilta aina vaan kun löytävät itse jotain kivaa..:) ja lisäksi kaksi isointa lasta harrastavat urheilua joka maksaa n. 60e puolivuotta. minusta meidän elämä kuulostaa ihan hyvältä. auto on, korjauksiin ei oikein ole varaa. mutta liikumme paljon pyörillä. Maalla elämämme saattaisi olla ahdistavaa. Eli kyllä tuolla 1800e pärjää varmasti, mutta varmaan vähän pitää tottumuksiaan muuttaa, ja tekeehän siinä ison palveluksen omille lapsille, ei totuta heitä siihen että aina saa kaiken mitä haluaa..

Yhteistyössä