Pärjääkö vauvan ja taaperon kanssa kaksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tiedän joitakin tapauksia, jossa äiti ei pärjää kotona vauvan ja taaperon kanssa yksin, vaan isompi lapsi on päivät hoidossa ja illalla isän pitää joko ottaa taapero menoihinsa mukaan tai hommatta sille hoitaja. Koko kuvio näyttää tosi hankalalta. Meillä on toinen lapsi harkinnassa ja olen ajatellut hoitaa heidät yksin kotona, en tahdo laittaa lasta hoitoon niin pienenä. Kokemuksia?

Kyllä mä olen hoitanut vauvan ja taaperon kotona. Nyt on 3v, 2v ja 2kk ikäiset ja isoin on kahtena päivänä viikossa hoidossa (on niin menevä tapaus että viihtyy siellä ). Loput 3 arkipäivää olen sitten kaikkien kolmen kanssa kotona yksin ja ihan hyvin menee.

Niin ja ikäerot on ekalla ja tokalla 1v3kk, toisella ja kolmannella 1v9kk.

No ihan on lapset kotona mun kanssa. Ikäeroa tasan vuosi. Aika hullua ajatella että tekis lisää lapsia ja pistäis entisiä hoitoon kun on kyse ihan pienistä lapsista :D

Mulla on molemmat lapset kotona (2v ja 9kk) Hyvin pärjään ja olen itse vasta 20vuotias.
Ei ole ainakaan vielä tarvetta ollut siihen että hoitoon tartteis laittaa. Isän ei tarvitse ottaa harrastuksiinsa lapsia mukaan tai muuallekkaan. Silloin tietty jos minä johonkin menen niin katsoo lapsia mutta sehän on ihan normaalia.

Miksikäs ei pärjäisi? Se on pitkälti asenteesta kiinni. Meillä kahden ekan ikäero 1v 2kk (nyt jo 7 ja 6 vuotiaat vesselit) ja lisäksi on 1v 3kk kaksoset ja ihan selväjärkinen olen (omasta mielestäni) vielä, ja kotona olen. :D

Oletko tullut ajatelleeksi, että äidillä voisi olla vaikka synnytyksen jälkeinen masennus tai muu sairaus, jonka takia ei pärjää lasten kanssa? Tai että hoitopaikka olisi sosiaalitoimen määräämä tukitoimenpide?

En usko että pärjäät, en tiedä että kukaan koskaan olisi pärjännyt kahden pienen kanssa ilman apua, siksi meillä on maailman kallein sosiaalihuolto ja päivähoidot jne jne jotta avuttomat pummit voi niihin turvautua ja maksattaa sen kaiken verovaroista.
Tai pärjäsinhän minä kyllä 1,5v hoitovapaalla kun lapset oli 2,5v ja 11kk vapaan alkaessa.

On pärjätty vaikka mies monta vuorokautta viikosta pois.
Meillä 3,5v 2v ja 1kk :)
Ulkoiltu on niinkuin ennenkin ja muutenkin päivärytmin niin kuin ennenkin.
Itsestä kiinni... Minulla ei mitään tukiverkkoa täällä eli yksin hoitanut kaikki kun mies pois.

Kahden ekan, ikäeroa on vuosi, olin yksin kotona hoitamassa koko ajan. meniät tarhaan kun olivat 2 ja 3 v. Nuorimman ilmoittaessa tulostaan, olivat lapset juuri vaihtaneet lähimpään päiväkotiin. jatkoivat siis sitten siellä koko mun äippä ja vanhempain vapaan ajan 10 päivää/ kk. Olivat kuitenkin sillo 4,5 v ja 3,5 v. Nuorin edelleen kotihoidossa ja vanhemmat tarhassa. Minä ja mies töissä.

Kiitos vastauksista. Sitä minäkin, että pärjää. Vaikea sitä kai on toisten tilanteista sanoa, jotenkin tuntuu, että ne ketkä puhuu koko ajan miten hankalaa kaikki on ja lapset vaikuttavat olevan taakka, eivät ehkä ole tehneet lapsia "oikeista" syistä tai sitten heillä on ollut liian ruusuinen kuva asiasta. Tiedän, ettei se aina varmasti helppoa ole, mutta ei se nyt niin hankalaakaan voi olla. Ja totta, en tiedä onko näillä joillakin äideillä masennusta vai mitä. Olen kyllä miettinyt sitä mahdollisuutta. Noh, kukin taplaa tyylillään. Itse uskon, että ihan tykkäänkin olla kotona kahden kanssa. Kotikissa kun olen muutenkin ja vauvan kanssa mennyt hyvin. Joillakin ei meinaa onnistua edes yhden helpon lapsen kanssa vaan se pitää laittaa hoitoon, että äiti ja isä saavat siivottua tai jotakin muuta normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedän joitakin tapauksia, jossa äiti ei pärjää kotona vauvan ja taaperon kanssa yksin, vaan isompi lapsi on päivät hoidossa ja illalla isän pitää joko ottaa taapero menoihinsa mukaan tai hommatta sille hoitaja. Koko kuvio näyttää tosi hankalalta. Meillä on toinen lapsi harkinnassa ja olen ajatellut hoitaa heidät yksin kotona, en tahdo laittaa lasta hoitoon niin pienenä. Kokemuksia?

Kyllä mä oon ainakin pärjänny.Enkä kyllä tiedä ketään joka ois taaperoa pannu hoitoon siksi että on vauva talossa.Isompia leikki-ikäisiä on kaverit laittaneet pari kertaa viikossa päiväkotiin virikepaikalle.

Kaikki ruiippuu siitä miten hyvin vauva nukkuu yönsä, jos vauva valvottaa yöt ja taapero päivät, voi olla äiti todella väsynyt.

Täytyy peesata. Meijän vauva valvoi kuukauden ajan kaikki yöt. Sain nukutta noin 2 h/yö. Päivät oli yhtä tuskaa uhmaikäisen taaperon kanssa, joka tietty hyödynsi sen kun huomasi, ettei äidin pinna olekaan enää kovin pitkä. Onneksi tuo yövalvomisvaihe ei kestänyt pidempään, ei olisi mun pääni kestänyt kovin pitkään.
Jos taas yöt saa nukutta kohtuudella, niin hyvin pärjää.

Kaikki ruiippuu siitä miten hyvin vauva nukkuu yönsä, jos vauva valvottaa yöt ja taapero päivät, voi olla äiti todella väsynyt.
Tuostakin selviää hengissä
=)
Niin ja valvottaa tän hetken nuorimmainen,eikä vanhemmat nuku päivällä.
Jotakuinkin selväjärkinen edelleen olen.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
Tuostakin selviää hengissä
=)
Niin ja valvottaa tän hetken nuorimmainen,eikä vanhemmat nuku päivällä.
Jotakuinkin selväjärkinen edelleen olen.

Työkaveri totesi aikoinaan ettei muista paljoakaan kuopuksen vauva-ajasta, vain kaiken kaatavan väsymyksen. Vauva valvotti yöt ja taapero päivät.

Minulta onnistui. Ikäeroa 1v5kk, mutta tiedän, että kaikilta ei onnistu. meillä vauva valvotti yöt (koliikki ) ja taapero päivät, mutta kyllä se siitä kun asenne kohdallaan ja oltiin paljon ulkona eikä jääty kotiin murehtimaan/masentumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista. Sitä minäkin, että pärjää. Vaikea sitä kai on toisten tilanteista sanoa, jotenkin tuntuu, että ne ketkä puhuu koko ajan miten hankalaa kaikki on ja lapset vaikuttavat olevan taakka, eivät ehkä ole tehneet lapsia "oikeista" syistä tai sitten heillä on ollut liian ruusuinen kuva asiasta. Tiedän, ettei se aina varmasti helppoa ole, mutta ei se nyt niin hankalaakaan voi olla. Ja totta, en tiedä onko näillä joillakin äideillä masennusta vai mitä. Olen kyllä miettinyt sitä mahdollisuutta. Noh, kukin taplaa tyylillään. Itse uskon, että ihan tykkäänkin olla kotona kahden kanssa. Kotikissa kun olen muutenkin ja vauvan kanssa mennyt hyvin. Joillakin ei meinaa onnistua edes yhden helpon lapsen kanssa vaan se pitää laittaa hoitoon, että äiti ja isä saavat siivottua tai jotakin muuta normaalia.

Olet aika asenteelline tai olet saanut vauvan joka on nukkunut yönsä läpi jo muutaman viikon/kuukauden ikäisestä...

Yhteistyössä