Pärjääkö ADD:n kanssa sitä sen kummemmin hoitamatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamutohveleissa bussipysäkillä :-)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aamutohveleissa bussipysäkillä :-)

Vieras
Siskollani on ADD-diagnooosi, ja epäilen myös itse kärsiväni siitä. http://www.nicehouse.fi/terveys/mieli/add.htm

Minulla häiritsevimmät oireet ovat kova hajamielisyys, tavaroiden jatkuva hukkaaminen ja unohtelu. Aika hyvin pärjään laittamalla asioita ylös, käyttämällä kännykän muistutusta ja yrittämällä pitää tavarat mahdollisimman hyvin omilla paikoillaan.

Olen usein omissa maailmoissani, ja saatan unohtaa vaikka kaupassa ottaa ostokseni, bussissa ajaa pysäkin ohi, lähteä kotoa roskapussi kädessä, jäädä hissistä pois väärässä kerroksessa jne., joka päivä hölmöilen jotain, joskus useammankin kerran.

Noiden lisäksi en pysty keskittymään asioihin jotka eivät minua paljonkaan kiinnosta, esim. koulussa en pärjännyt tuon takia, vaikken mitenkään tyhmä tai vähälahjainen muuten olekaan. Tänäkin päivänä esim. laitteiden käyttöohjeet tuottavat minulle suurta tuskaa, ja muutenkin sellaisten uusien asioiden opettelu, joissa on paljon muistamista.

Joskus tunnen itseni hermotuneeksi, ja täytyy oikein keskittyä ettei näytä sitä ulospäin, varsinkin jos olen yksin uudessa paikassa tai tilanteessa.

Siskoni mielestä minun kannattaisi myös hankkia diagnoosi ja ehkä lääkitys, mutta itse en ole varma kannattaako se, jos olen ihan suht hyvin tähänkin asti pärjännyt. Minulla on vakituinen työ josta saan ihan Ok palkkaa, ihmissuhteet on kunnossa, lisäksi juurikin kännykkä ja muistilaput helpottavat elämää.

Kannattaisiko minun mennä puhumaan tästä jonnekin, vai elää niinkuin tähänkin asti, mitä mieltä?

Jos lääkitys on helpottanut siskosi elämää, voi se helpottaa sinunkin elämääsi. Jos taas koet, ettet tarvitse lääkitystä ja pärjäät ilmankin, et varmaankaan tee sillä diagnoosillakaan mitään.

mun pojalla on ADD samoin mulla itse tehty diagnoosi,poika käy terapiassa on illman lääkitystä hyvin on alkannut pärjään.
minä taasen olen oppinnut vain elään ADD kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Jos lääkitys on helpottanut siskosi elämää, voi se helpottaa sinunkin elämääsi. Jos taas koet, ettet tarvitse lääkitystä ja pärjäät ilmankin, et varmaankaan tee sillä diagnoosillakaan mitään.

Siskollani on ollut lääkitys mutta hän on lopettanut sen, koska koki pärjäävänsä ilman. Itse ehkä ajattelen pärjääväni myös, ja ilman virallista diagnoosiakin.

Olen aika pitkälti sitä mieltä, että on monia ihmisen ominaisuuksia, joista on tehty sairauksia, ei sata vuotta sitten ollut mitään diagnooseja, ainoastaan hullut olivat teljettynä johonkin.:-))

Ei mutta, mieluummin tosiaan pärjään näin niinkuin tähänkin asti. Välttämällä liikaa stressiä ja muita asioita, joissa ko. piirteet tulevat esiin, sekä muistilappuja käyttämällä elämäni laatu pysyy suurinpiirtein hyvänä.

Olisi kiva kuulla muiden saman diagnoosin saaneiden kokemuksia, mutta niitä ei varmaan täällä paljon ole.

Pärjää ja pärjää, mutta minusta ainakin on hyvä tietää, että tarpeen vaatiessa voin ottaa lääkettä keskittyäkseni paremmin. Olen kehittänyt myös omia strategioita eri tilanteisiin. Itseäni on helpompi ymmärtää ja asioita ennakoida, kun tiedän, mistä kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mun pojalla on ADD samoin mulla itse tehty diagnoosi,poika käy terapiassa on illman lääkitystä hyvin on alkannut pärjään.
minä taasen olen oppinnut vain elään ADD kanssa

Sepä kait se kaikkein paras konsti onkin. Itsekin suht hyvin olen sen kanssa oppinut elämään, mutta ottaa se silti aivoon välillä aika rankastikin, kun mokia sattuu vaikka kuinka yrittäisi keskittyä siihen mitä tekee. :-/

Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Pärjää ja pärjää, mutta minusta ainakin on hyvä tietää, että tarpeen vaatiessa voin ottaa lääkettä keskittyäkseni paremmin. Olen kehittänyt myös omia strategioita eri tilanteisiin. Itseäni on helpompi ymmärtää ja asioita ennakoida, kun tiedän, mistä kyse.

Voiko lääkettä siis käyttää ihan tilapäisesti, eikä koko aikaa? Esim. ennen jotain tiettyä tilaisuutta, tehtävää yms. jolloin tietää että pitää olla skarppina ja pystyä keskittymään??

Itse vierastan eniten ajatusta, että joutuisin syömään jotain lääkitystä säännöllisesti koko ikäni.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:

Voiko lääkettä siis käyttää ihan tilapäisesti, eikä koko aikaa? Esim. ennen jotain tiettyä tilaisuutta, tehtävää yms. jolloin tietää että pitää olla skarppina ja pystyä keskittymään??

Itse vierastan eniten ajatusta, että joutuisin syömään jotain lääkitystä säännöllisesti koko ikäni.

Voi käyttää. Lääkitys tepsii vain vaikutusajan, eli muutaman tunnin. En itsekään ota lääkkeitä vapaapäivinä, työpäivinä vain. Ei se hirveitä auta, mutta jonkin verran kyllä.

WOW is old news that wont get them any beginners. RIFT is a more appropriate game and stealing people daily. With other MMOs coming as well, WOW will be an overseas memory soon.

Yhteistyössä