Parisuhdepohdintaa, apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei!

Lyhyesti. Elämme mieheni kanssa parisuhteessa seitsemättä vuotta, lapsia on kolme. Viimeisen vuoden parisuhteemme on ollut kovilla. Läheisille tapahtunut rajuja juttuja, myös meidän perheessä. Nuorin, nyt 1,5v, nukkuu edelleen aika huonosti ja meidän välissä. Molemmille järjestyy omaa aikaa, kun vuorottelemme lasten hoidossa, mutta yhteistä aikaa ei ole.

Mieheni on luonteeltaan erakko ja minä haluaisin jutella asiat juurta jaksain. Mies ei halua puhua mistään. Minä valitan miehelle, kun hän on paljon poissa kotoa, ettei huomioi minua eikä puhu. Mies valittaa minulle, että mäkätän, en anna hänen olla rauhassa (eli yritän jutella) enkä kuuntele. Olemme täysin solmussa. Minun mielestäni mies on aina pahalla tuulella. Suuttuu vielä enemmän, kun yritän kysyä, mikä kiristää.

Tänään sitten sanoi, ettei häntä kiristä mikään muu kuin minä.

Tähänkö tämä nyt loppui?

Jos puhuminen ei onnistu, onnistuisiko kirjoittaminen?

Ihmiset ovat erilaisia. Yhdelle on kristallinkirkkaana päässä, mikä vaivaa, milloin se alkoi, mistä se alkoi, mitä haluaa olevan toisin ja miten asioita voitaisiin muuttaa. Toinen taas ei itse oikein tiedä, mikä vaivaa. Ei tiedä, milloin kaikki alkoi, mistä kaikki alkoi, mikä on syytä ja mikä seurausta eikä edes sitä, mitä haluaisi muuttuvan. Jos tuo ensimmäinen luonne painostaa jälkimmäistä luonnetta puhumaan ja kertomaan, niin jälkimmäinen luonne kokee sen painostukseksi ja vetäytyy entistä enemmän kuoreensa. Omien ajatustensa kirjoittaminen ylös voi auttaa jälkimmäistä luonnetta selkeyttämään itselleen, miksi ollaan nykyisessä tilanteessa ja mitä tilanteelle vois tehdä.

Opiskele aihetta miten introvertti kohtaa extrovertin. Ei asiat miksikään muutu, jos ette ymmärrä toistenne luonteita. Mikäli introvertti kokee sinut ahdistavana, niin mieti, millä tavoin esittäisit asiat siten, että hän saa aikaa ja tilaa ajatuksilleen. Älä odota välitöntä responssia, vaan anna aikaa pohtia asioita.