parisuhdeongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allapäin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allapäin

Vieras
no hei. ajattelinpas laittaa tänne anonyymin viestin ja kysyä mielipiteitä tilanteeseen, jotta näkisin muunkin kuin oman kantani asiasta. Helpottaisi asian selvittämistä päässäni. Olen miettinyt, että näänköhän asiaa tarpeeksi muualtakin kuin omasta perspektiivistäni. Koitan kertoa tilanteemme mahdollisimman selkeästi ja toivon rehellisiä mielipiteitä asiasta.

ELi, olemme mieheni kanssa olleet pitkään yhdessä ja mielestäni meillä on ollut ihan hyvä parisuhde. Meillä on kaksi pientä lasta (4 ja 2-vuotiaat) ja niinkuin varmasti useimmissa pikkulapsi perheissä sitä omaa aikaa on aika vähän. Mä olen ollut kotiäitinä kokoajan lasten kanssa ja mies tekee työtä, joka fyysisesti raskasta työtä jossa iso vastuu myös ja välillä työpäivät myös venyy. Eli muutenkin vapaa-aikaa ei ole kovin paljoa. Meistä kumpikaan ei käytä alkoholia eikä siis sellaisia menoja ole. Viikonloppuisin olemme koittaneet vuorotella nukkumisaamuja ja viikolla ollut molemmilla yksi harrastus/vapaailta. Silti molemmat olemme joskus tunteneet väsymystä ja arki tuntunut hiukan työläältä. (meillä ei ole sellaisia tukiverkkoja jotka juurikaan ottaisivat lapsia hoitoon, miehen vanhemmat ovat voineet joskus tosi satunnaisesti muutamaksi tunniksi viikonloppuna muttei kovin usein)

vaikka väsymystä on välillä ollutkin, elämä on mennyt omalla painollaan ja itse koen olleeni ihan onnellinen, miehestä en ole niinkään varma. Luulen että työ vaan vie kaikki mehut ja mua itseä harmittanut, kun hän ei sitten jaksaisi olla läsnä mulle ja lapsilleen. Ja jotenkin mies on kokenut, että hänellä ei ole lainkaan "omaa elämää". No, pari kuukautta sitten tähän soppaan vielä tuli rintasyöpä. ELi mä sairastuin. kasvain on leikattu pois ja mä olen sytostaattihoitojeni alkutaipaleella. Vielä olo on ollut suht ok, pari huonompaa päivää, mutta kuitenkin ihan jalkeilla joka päivä jne. mutta tietysti tarvitsen enemmän lepoa ja toipumistilaa ja tilaa myös ajatuksilleni. Lapset ovat nyt arkisin päiväsaikaan päiväkodissa. Mutta nyt illoista ja varsinkin viikonlopuista on tullut riitoja miehen kanssa. Musta on tuntunut kohtuuttomalta, että mies odottaisi nytkin samoja asioita multa kuin ennen sairastumista. hänestä tuntuu kohtuuttomalta, että esim. hän ei saisi nukkua toisena viikonlopun aamuna (olen siis saanut aikaisemmin viikolla sytostaattitiputuksen, ja olin ihan kohtuu kuntoinen, mutta en kuitenkaan olisi jaksanut täysin itseksenikään hoitaa.) ja hänestä tuntuu että hänen niskaan kaatuu kaikki. Toisaalta, minkä minä tälle voin, ei tämä sairaus todellakaan ollut oma valinta. Ja jotenkin musta pahimmalle tuntuu, että musta oisi kiva tehdä asioita perheen kanssa yhdessä, mutta mies on on niin tilt, ettei jaksa tehdä meidän kanssa mitään. Mies on sitä mieltä, että ei kyse ole pelkästään sairaudesta vaan mun luonteesta.... o.O

Oman lusikkansa soppaan on laittanut anoppi, joka on sanonut, että mies on kuin vanki omassa kotonaan. ja säälii hirveästi poikaansa joka on joutunut tällaiseen tilanteeseen ja pelkää jopa että poikansa saa sydärin kun joutuu tekemään niin paljon ensin töissä ja sitten kotona, eikä lainkaan vapaa-aikaa. (ja samaa kyllä jo puhunut ennen sairauttani). On kllä nyt sanonut, että voi ottaa lapsia hoitoon, mutta sivulauseessa antanut ymmärtää kuinka työlästä se on-- ja kun kaikesta pitää olla vielä niin hirveen kiitollinen, niin.. mulle tullut ihan sellanen olo, etten haluaisi sinne edes lapsia viedä.. KUMPA VAAN JAKSAISIN HOITAA ITSE!!!! (ja ehkä just sit odottaisin, että mies hoitaisi) Anopin vuoksi mulla tietysti kiukku korvissa asti.. ei tällaisen sairauden kanssa jaksaisi yhtään ylimäärästä mielipahaa. Ja toki tiedän, että anoppi ihan omaa luokkaansa juttujensa kanssa, enkä enää edes ala hänen kanssaan näistä asioista puhumaan, riita vaan tulisi (jos ajatusmaailma on tollanen, niin enhän mä sille mitään oikeesti voi tehdä).

Mutta siis ihan toivottamalta tuntuu tilanne, mies saa vaan omalta äidiltä vahvistusta omaan "tilanteeseensa". ja mies on sitä mieltä että mä olen ihan hullu ja kohtuuton ja en ajattele muita kuin itseäni ja vaan luonteeltani sellanen tyyppi, joka ajattelee vaan itseään, jne. siksi halusin nyt kysyä että mitä mieltä te olette. tämän perusteella. ja ennenkaikkea mitähän mun nyt pitäis tehdä?? Tänään olin jo niin maassa, että mieleen tuli, että pakkaan lapset ja lähden.. Mutta mihin? ja vielä tän syövän kanssa. voi paska.

hmmm... hankala tilanne. Oletko miettinyt sellaista syöpään sairastuneiden tulikurssia tms. Ei se syöpä ole mikään murtunut jalka, joka vaan hoidetaan kuntoon ja sitten elämä jatkuu. Vaikuttaa siltä, että sulle ei oikein ole annettu tilaa sairastaa ja käydä läpi tätä syöpä asiaa.
Linkissä on Lounais-suomen syöpäyhdistyksen kursseja: http://www.lssy.fi/tietoa/kurssit.htm#rinta

Lisäksi vaikuttaa, että teillä on keskusteluyhteys hiukan katki. Periaatteessa systeeminne on hyvä, mutta koska tilanne on muuttunut ettekä ole tyytyväisiä tilanteeseen, pitää asiat kartoittaa uudelleen.
Nosta siis kissa pöydälle, näytä kirjoituksesi miehellesi ja miettikää mitä voisi tehdä. Lähetä vaikkapa tämä sama teksti miehellesi kirjeenä ja pyydä vastausta kirjeenä. Silloin joutuu oikeasti miettimään asioita eikä toinen keskeytä.
Muista, että avioliiton/suhteen ylläpitävä voima on se TAHTO!

Iso voimahali! Tosi surullista teidän elo tällä erää tuon sairautesi vuoksi! Mä itse kuvittelen, että sun miehesi varmaankin oikeesti pelkää sun puolesta niin paljon, ettei osaa sitä pelkoaan tuoda esille muuten kuin "äksyilemällä" ja toimimalla omalla tavallaan. Oletteko käyneet juttelemassa kenenkään ammattilaisen kanssa? Noin suuri juttu, kuin rintasyöpä pienten lasten äidillä ja omalla rakkaalla vaimollaan on miehellesi ja sulle niin kova kriisin paikka, ettei siitä varmaankaan ole voimia selvitä ilman ulkopuolista apua. Sun ei tartte jaksaa yksin, ja sitä varten koitat nyt saada esim.neuvolan, psykiatrisen sairaanhoitajan/kriisihoitajan kautta apua tilanteeseenne. Monestihan tällaisissa "pahoissa paikoissa" se ahdistus/paniikkitila tulee viiveellä, eikä sitä välttämättä edes heti itse tiedosta, mistä ne "ketutukset", raivonpuuskat yms.johtuu, mutta ne on sitä hätää, jonka itse tuntee joutuessaan keskelle omaa, henkilökohtaista kriisiä.. Voi kunpa voisin jotenkin auttaa, mutta kun muuta en voi, niin toivon sydämestäni, että haette edes sitä keskusteluapua, sillä se todellakin auttaa ja voi pelastaa monelta mutkalta teidän parisuhteenne!

Sun pitäisi vain sinnikkäästi jaksaa pitää puoliasi ja perustella että sairaana et jaksa samaa kuin normaalisti. Miehesi on uskomattoman itsekäs, ja anoppisi sokea, mutta toisaaltahan ihminen ei hevillä luovu saavutetuista eduista. Vaikka ne olisi kyseenalaisiakin etuja.

Jollei mies kuitenkaan suostu hoitamaan hommiaan niin hanki ulkopuolista lastenhoitoapua. Mies varmaan maksaa mielellään.

mikä hitto sun miestä ja varsinkin anoppia vaivaa? yks vapaa ilta viikossa on luksusta, ja sitäpaitsi ethän säkään mene sen enempää,moni nainen on paljon enemmän kii lapsissa kun sun miehesi.

ai niin miehillähän on eri oikeudet ku naisilla,tosiaan olin unohtaa, siis koska nainen tekee suuremman työn lapsen maailmaan saattamiseksi kuin mies, niin tottakai naisella on suurempi vastuu. hah mitä p#skaa. sun anoppisi on kamala,eikä miehes oo parempi!

voimia sulle! kamalaa kun miehesi ei tue sinua :(

Yhteistyössä