Pariisi ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1-vuotias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1-vuotias

Vieras
Kaipaisin kokemuksia matkasta Pariisiin n. yksivuotiaan kanssa. Matka on tarkoitus toteuttaa kesällä. Eniten kiinnostaa tuo liikkuminen, pääseekö metroon rattaiden kanssa mitenkään? Tarkoitus on hankkia pieneksi taittuvat, kevyet rattaat, mutta tuleeko silti vaikeuksia?

Kaikkea muutakin olisi kiva kuulla! Olen käynyt Pariisissa kerran ennenkin, mutta silloin ei osannut katsoa sillä silmällä tuota vauva-/lapsiystävällisyyttä... Kiitos!

Hei, Pariisi ei totisesti oe kovin lapsiystävlline, niinkuin ei Ranska muutenkaan. Matkarattaat on kätevät, suomalaismallisten isojen rattaiden kanssa ei metroon mahdu. Bussit ei myöskää ole kaikki katutasolla, mutta kevyet rattaat saa onneksi nostettua yksinkin.
Hauskaa lomaa, kyllä siellä pärjää vaikka kärsivällisyttä joskus tarviikin:)

Joo, eivät muutkaan eteläisemmät maat ole niin lapsiystävällisiä kuin Suomi. Johtunee vanhemmasta arkkitehtuuristakin...

Kantoliina tai -reppu mukaan, ja kevyet pienet matkarattaat.

Useissa maissa ei muuten saa mennä rattaiden kanssa ilmaiseksi takaovesta kuten täällä, kannattaa varmistaa ettei tule vihaisia kuskeja ;) siksikin pitää saada rattaat taittumaan kevyesti, jos joutuu niiden kanssa menemään etuovesta.

Ihmiset ovat kyllä lapsiystävällisempiä!

olen lähdössä Pariisiin kohtapuoleen ja 3,5kk kanssa. Olen varautunut siis matkarattailla (Cracot ja lepoasento) sekä liina ja reppu ja paljon kärsivällisyyttä!! Onneksi on mies mukana kantamassa rattaita niin saa vauvan itse liinaan. Olen myös kuullut vauva-varkauksista eli ei lasta vieraaseen syliin tai rattaita itsekseen hetkeksikään!!

Olen kyllä olut vauvan (tosin kaverin) kanssa Ateenassa, jossa varmaan vieläkin vaikeampaa (hirveet ruuhkabussit jne jne ) ja selvitty on. Kunhan on oikea asenne ja silmät auki niin pärjää vaikka missä. Hauskaa matkaa!!

Miksi ihmeessä pitäisi raahta 1-v Pariisiin?
Kaupungi on todella ruuhkainen ja meluinen. Kadut ihan sikakapeita ja ihmisiä tuhansia. Metrot täynnä portaita ja kiireellä eteneviä ihmisiä, etten ainakaan lähtis rattailla sinne ylikäveltäväksi.
Kaikkiin nähtävyyksiin saa jonottaa tuntikaupalla eikä lastenhoitopaikkoja ole vessoissa.
Kaikki on vaan niin pientä ja ruuhkaista et vaikea uskoa yksvuotiaan sellasesta nauttivan...
Menkää miehen kanssa kahdestaan tai lapsen kanssa johonkin lapsiystävällisempään/ruuhkattomampaan paikkaan.

...niin tai voittehan olla lapsenne kanssa sisällä kotona kunnes hän lähtee kouluun, vieläkin vaivattomampaa. Miksi raahata lapsia? Eikö lomailussa ole kyse että kaikilla on mukavaa ja leppoisaa? Tuskin vauvan kanssa haluaakaa täpötäysiin ja ruuhkaisiin metroihin (paitsi pakolliset lentokenttä-hotelli) tai jonottamaan tuntikausiksi nähtävyyksille, sitä en tekisi miehenkään kanssa. Vaan leppoisaa kävelyä ihanissa puistoissa, rauhallisia sivukujia ja katukahviloita ja puistonpenkeillä imetystä jne...

Järki kädessä ja ei vauvan kanssa tarvii jumittua kotiin, ei ihme jos paljon masennusta tässä maassa. Vauva liinaan tms ja matkalle!!

Vanhempani kävivät Pariisissa 80-luvun puolivälissä. Tuolloin kaupunki oli melko epäsiisti. Hienot pariisittaret kakattivat lapsensa keskellä jalkakäytävää ja siihen tuotokset myös jätettiin. Autoille tehtiin parkissa tilaa siten, että eka pakitettiin takana olevaan autoon ja sitten ettenpäin niin kauan, että sopivat tila tuli, autojen puskurit olivat lommoilla, ei mikään ihme:)

Ystäväperheeni kävi Pariisissa pari vuotta sitten. Coca Cola-pullo maksoi ravintolassa 10e.

Kiitos kommenteista. Matkalle ollaan joka tapauksessa lähdössä, on varattukin jo. Kyseessä on äitini merkkipäivämatka, jos jotakuta kiinnostaa. Tuskin olisi oman perheen kesken muuten valittukaan Pariisia näin pienen lapsen kanssa.

Olen kyllä sillä kannalla, että jos haluaa matkustaa, niin siitä vaan. Kyllä terveitä, onnellisia vauvoja kasvaa suurkaupungeissakin. Etelänlomalla kävimme jo vauvan ollessa puolivuotias. Toki silloin oli helpompaa, kun oli vuokra-auto, huoneistohotelli ja muutenkin rauhallinen kohde. Ja todella hyvin ja kivasti meni kaikkien kannalta, vauvakin viihtyi selvästi. Raskaana ollessani olimme Prahassa matkalla, ja tuolloin panin merkille, että hirveän paljon oli ihan pieniä lapsia ja vauvoja rattaissa turisteina. En tiedä sitten, onko Praha paljon vauvaystävällisempi kuin Pariisi. Tietysti mihin tahansa voi lähteä matkalle, jos hermoja ja rentoa asennetta riittää.

Mutta vielä Pariisi-kommentteja, kiitos!

Ihan mielenkiintoisia kommentteja. Kyllä täällä ihan hyvin lasten kanssa pärjää ja hymyilyttää kommentti miksi raahata 1v lasta Pariisiin:) Itse asun Pariisin keskustassa 9kk ikäisen vauvan kanssa. Totta on että kadut ovat kapeita, niillä on koirien jätöksiä, ihmisiä on paljon jne, mutta samalla tavalla täällä lasten kanssa voi liikkua kuin missä tahansa muuallakin. Ruuhka-aikana (n. klo 8-10 aamulla ja 16.30-19) voi olla hankalaa mahtua metroihin ja busseihin rattaiden kanssa. Riippuu tietysti metro- tai bussilinjasta. HUOM! Bussi- tai metrolippu pitää ostaa vaikka matkustaisit rattaiden kanssa. Metroon mennessä voit pyytää lipunmyyntitiskiltä että avaavat isomman ""portin"", josta pääsee rattaiden kanssa helpommin läpi. En ole varma löytyykö joka asemalta, mutta kannattaa kysyä.

Useimpien nähtävyyksien yhteydessä on puisto, jossa voi vähän hengähtää ja vaikka syöttää vauvan. Lastenhoitohuoneita on harvoissa paikoissa. Mutta ainakin Printemps tavaratalon lastenosastolta sellainen löytyy. Mutta eiköhän sitä vaipanvaihto onnistu muuallakin. Ruokakaupoista löydät esim. Nestlen (suomessa Bona?) soseita.

Tervetuloa Pariisiin ja varmasti vauvanne nauttii matkasta yhtä paljon kuin te vanhemmatkin.

PS: Mihinköhän ne lapsiaan kadulla kakattavat pariisittaret ovat hävinneet. Eipä kyllä ole omalle kohdalle sattunut...

Kaikella ystävyydellä, mutta en ihan hoksannut nimim. !:n pointtia. Sinänsä ihan hauskoja yksityiskohtia, mutta miten ne liittyvät lapsen kanssa matkustamiseen? Eikö lapsen kanssa voisi mennä Pariisiin, koska siellä oli kaksikymmentä vuotta sitten epäsiistiä? Vai että kannattaa mennä, koska kakattaminen on niin helppoa?

Yhteistyössä