Pari, kolme siideriä ja imetys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkoholi poistuu äidinmaidosta samaan tahtiin kuin verestäkin. Sen takia maitoa ei tarvitse pumpata pois, vaan se puhdistuu vähitellen itsekseen sitä mukaa kun maksa ehtii polttaa kaiken alkoholin. Palamisnopeus riippuu mm. ruumiinpainosta, netistä löytyy muistaakseni joku laskuri jolla voi tarkistaa paljonko promilleja on minkäkin ajan jälkeen vielä jäljellä.

[QUOTE="vieras";29118687]Alkoholi poistuu äidinmaidosta samaan tahtiin kuin verestäkin. Sen takia maitoa ei tarvitse pumpata pois, vaan se puhdistuu vähitellen itsekseen sitä mukaa kun maksa ehtii polttaa kaiken alkoholin. Palamisnopeus riippuu mm. ruumiinpainosta, netistä löytyy muistaakseni joku laskuri jolla voi tarkistaa paljonko promilleja on minkäkin ajan jälkeen vielä jäljellä.[/QUOTE]

Niin, ja lisäyksenä vielä - äidinmaidossa on siis yhtä paljon promilleja kuin veressäkin. Jos olet vaikka 0,2 promillen humalassa niin maidon alkoholipitoisuus on 0,2 promillea (eli maitosi on n. 200 kertaa laimeampaa kuin tavallinen siideri).

• Tykkää
Reactions: Empuuu
[QUOTE="vieras";29118687]Alkoholi poistuu äidinmaidosta samaan tahtiin kuin verestäkin. Sen takia maitoa ei tarvitse pumpata pois, vaan se puhdistuu vähitellen itsekseen sitä mukaa kun maksa ehtii polttaa kaiken alkoholin. Palamisnopeus riippuu mm. ruumiinpainosta, netistä löytyy muistaakseni joku laskuri jolla voi tarkistaa paljonko promilleja on minkäkin ajan jälkeen vielä jäljellä.[/QUOTE]

Antaisitte korviketta...paljon turvallisempaa kun mistään mitään ymmärrä. Ei se alkoholi sieltä tissiin jo kertyneestä maidosta mihinkään poistu kuin pumppaamalla.

[QUOTE="vieras";29118707]Niin, ja lisäyksenä vielä - äidinmaidossa on siis yhtä paljon promilleja kuin veressäkin. Jos olet vaikka 0,2 promillen humalassa niin maidon alkoholipitoisuus on 0,2 promillea (eli maitosi on n. 200 kertaa laimeampaa kuin tavallinen siideri).[/QUOTE]

Mutta ajattelepa pientä vauvaa, jonka maksa ei kestä vielä yhtään alkoholia. Kyl ootte typeriä... Ostakaa korviketta, paljon turvallisempaa teille.

[QUOTE="Vieras";29118789]Mutta ajattelepa pientä vauvaa, jonka maksa ei kestä vielä yhtään alkoholia. Kyl ootte typeriä... Ostakaa korviketta, paljon turvallisempaa teille.[/QUOTE]

Jekovit-tipoissakin on alkoholia, ja silti sitä on sallittua antaa jo kahden viikon ikäiselle päivittäin. Tuskinpa tuollaista tuotetta saisi markkinoida vastasyntyneille, jos jo minimaalinen alkoholimäärä olisi oikeasti haitallista.

En kannata kännäämistä (enkä humalassa imettämistä), mutta jotain suhteellisuudentajua olisi hyvä kuitenkin olla, eikös totta.

ei sitä tartte pumppailla pois. Mulla on aina ollu periaate että jollen ole ajokunnossa niin en myöskään imetä, enkä ole kykenevä sillä hetkellä edes lasta hoitamaan. Eli sen aikaa sitten lypsettyä rintamaitoa varastosta - vaikka sanotaankin että se muutama ei estä imetystä.
Niin mä en siis juo muutenkaan kuin yhden saunan jälkeen tai ruokaillessa jos sitäkään jollei lapsi ole hoidossa.

Niin, minäkään en ole aiemmin juonut imetysaikana. Join 3 siideriä (pientä tölkkiä) ja imetykseen jäi sitten väliä 4 tuntia siitä viimeisen juomisesta.
Hirveä morkkis kuitenkin tuli ja ihan takuulla oli viimeinen kerta imetysaikana.

[QUOTE="Vieras";29118786]Antaisitte korviketta...paljon turvallisempaa kun mistään mitään ymmärrä. Ei se alkoholi sieltä tissiin jo kertyneestä maidosta mihinkään poistu kuin pumppaamalla.[/QUOTE]

No sieltäpä tulee taas asiantuntevaa tekstiä.. :D

"Yksinkertainen laskutoimitus kertoo, että äidin pitää olla aika järkyttävässä jurrissa, jotta saa johdettua vauvaansa enemmän etanolia kuin d-vitamiinitipoista. Maidon promille kuulostaa hurjalta, mutta desissä se on yhtä kuin millilitran kymmenesosa. Tällaista alkoholitippaa ei vauvan verestä pystytä edes havaitsemaan."

http://yle.fi/uutiset/nakokulma_vauvat_aidit_ja_alkoholi_-_lahteeko_lapasesta/6833868

Alkoholia ei ole rintamaidossa niin kuin veressä. Vauva ei saa maidosta kuin murto-osan alkoholia vaikka äiti olisi 4 promillen humalassa. Tietenkään ei missään nimessä suositella äidin imettävän kovassa humalassa joten vauvan on parempi olla korvikkeella selvän ihmisen käsittelyssä. Netistä poimittu johon lääkäri näin vastannut.

Minä olen ottanut kerran illalla ihan kännit ja sitten joskus 3-4 aikaan yöllä vauvan herätessä mies käytti mun vieressä syömässä ja vei pois. Vain kerran enkä suosittele jos ei ole selväpäinen mies, kuten mulla oli. Oli vaan sellaiset juhlat että mun läsnäolo oli must, eikä se lapsi siitä määrästä mitään saa. Enkä missään kaatokännissä edes ollut, mutta humalassa kotiuduin yhden aikoihin.

Joo täällä "tietävät" kuvittelee että jos vauva juo rinnan tyhjäksi, niin se on sama kuin juottaisi vauvalle siiderin tuttipullosta :D Ei minun vauva ole känniin tullut kun olen lakannut juomasta aamu kolme ja on seiskalta tuotu rinnalle, kyllä ne täynnä sillon jo olikin :) Ja nyt kuullaan me imettäjät sitte kunniamme kuinka olemme vastuuttomia akkoja :D Minä otin jopa selvää alkoholista ja imetyksestä ja lukenut nuo parit edelliset stoorit. Että näin teille "minä olen superäiti enkä juo koska vauva tulee känniin" -äidit ;)

Tuossa ei ole muuta kyseenalaista tuolla määrällä kuin se että oletko kykenevä hoitamaan lasta turvallisesti? Jos et niin silloin parempi sen aikaa tarjota vaikka ennalta pumpattua maitoa lapselle.

Niin juuri. Ottaa päähän ku ihmiset kuvittelee et rintamaidossa on samat promillet ja kilahtaa vauvan päähän. Muutaman jälkeen voi imettää mutta kun humaltuu liikaa, ei kannata. Näin se on. Eli rintsmaito EI humalluta vauvaa.

Alkoholia on esim. siiderissä 4-5 PROSENTTIA. Prosentti on yksi sadasosa.

Kun imettävä äiti juo alkoholia, sitä kertyy hänen vereensä esim. yksi PROMILLE. Promille on yksi tuhannesosa. En nyt mene arvailemaan kuinka monta pitää juoda että on yhden promillen humalassa, mutta todennäköisesti enemmän kuin pari.

Rintamaidossa on alkoholia saman verran kuin veressä, eli x määrä PROMILLEJA. Parista kolmesta siideristä ei sellaista alkoholimäärää kerry, että sillä olisi rintamaidossa mitään merkitystä.

En kylläkään kannata humalassa imettämistä, humalassa ei tulisi hoitaa lapsiaan, ovat he minkä ikäisiä tahansa. Mutta vastauksena ap.n kysymykseen, ei tarvitse pumpata.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin.;29122679:
Niin juuri. Ottaa päähän ku ihmiset kuvittelee et rintamaidossa on samat promillet ja kilahtaa vauvan päähän. Muutaman jälkeen voi imettää mutta kun humaltuu liikaa, ei kannata. Näin se on. Eli rintsmaito EI humalluta vauvaa.

Siis rintamaidossahan nimenomaan on samat promillet kuin veressä. EI samat prosentit kuin äidin nauttimissa alkoholijuomissa. Kuten edellinen vastaaja tähdensi, promille ja prosentti ovat kaksi eri asiaa. Samaten juoman alkoholipitoisuus EI OLE yhtä kuin veren alkoholipitoisuus tuon juoman nauttimisen jälkeen - muutenhan yhdestä siideristä tulisi neljän prosentin (!) humalaan.

Rautalangasta: juoma, jossa on esimerkiksi yksi promille (eli 0,1 %) alkoholia, on 40 kertaa laimeampaa kuin kolmosolut/siideri (jonka vahvuus on n. 4 %). Toisin sanottuna saat juoda sitä 20 litraa, jotta alkoholimäärä vastaisi yhtä puolen litran tölkkiä siideriä. Vastaavasti jos juoman alkoholipitoisuus on esim. 0,2 promillea (eli 0,02 %), saat juoda sitä 100 litraa.

Ap, ei tarvitse pumpata maitoa pois. Vauvasi ei siitä humallu, vaikka olisit kuinka kännissä. Niinkuin täällä selväksi tehty, älä hoida vauvaa kännissä. Piste. :)

Uusimmat

Yhteistyössä