Parhaat vinkit muutajalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Valossa

Jäsen
23.05.2008
32
0
6
Me päästään lopultakin muutamaan isompaan asuntoon! 46m2 kaksio on käynyt melkoisen ahtaaksi, kun poika syntyi vajaa vuosi sitten. Nyt saadaan melkein 30m2 lisää tilaa.

Muuttamaan päästään vasta elokuussa, mutta kauhea hinku olis jo päästä pakkaamaan. Olisko teillä mitään hyviä vinkkejä, miten voisi jo näin etukäteen helpottaa tulevaa muuttoa? Sen verran aion tehdä, että käyn tavarat läpi ja laitan kaiken turhan kierrätykseen tai myyn. Tarkoitus olisi, että vaikka isompi asunto saadaan, tavaraa sinne tulis vähemmän.

Pakkaat kaiken mitä et tartte. Ja toki käytä järkeä silleen, että ette huomaa asuvanne kesää laatikoiden keskellä. Mut siis esim. kaikki talvikamppeet, ylimääräiset astiat jne. pakataan pois, hankkiudutaan eroon turhista tavaroista ja esim. pienistä vaatteista.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Valossa:
Joo tosiaan, kyllähän nuo talvikamppeet voi pakata jo nyt.
Mistähän saisi pahvilaatikoita?

Kaupoista kannattaa kysellä, mutta heti aamusta. Muuten ehtivät litistää ja viedä ne pois.

joo jostai prismasta saa ainakin suhtaamupäivästä kun soittaa ja varaa, ainakin pk-seudulal kandee ajoissa varata. varsinkin kuun lopulla jos muuttaa.. vinkiks vaan

Pakkaa sellaset jutut mitkä ei oo käytössä paljoo, vatteet, kirjat, osa astioista, "tärkeät paperit", valokuvat, liinavaatteet, koristeet (joulu, pääsiäis tai mitä nyt sattuuu olemaan käyt läpi ne ja "harvennat" sisältöä).

Ja tosi tärkeetä... Kirjota ihmeessä niihin laatikoihin mitä ne pitää sisällään. Mä oon niin monta kertaa todennu että en sitten muistakkaan mitä siellä on. :whistle: Vaikka isolla "Keittiö" ja tarkempi lappu et mitä suunnilleen on, lautasta vai kodinkoneita. Jos vaikka tartteekin jotain ennen muuttoa ja viimeistään sitten kun alkaa purkamaan niitä.

Ja aloita siivous ajoissa jos ei tulee siivoojia sitä tekemään. Ettei sitten viimesenä päivänä tarvii kuurata joka koloa.

Paras vinkki, minkä minä olen saanut on se, että kun pakkaa pahvilaatikoihin, kirjoittaa aina päälle mihin huoneeseen kukin laatikko kannattaa kantaa. On nimittäin sairaan kätevää alkaa purkaa kamoja paikalleen kun nostelee vaan tavarat hyllyille jne. ei tarte edes takaisin juosta.
Ja aina siististi pakattu on ilo purkaa :D Sano EI jätesäkeille!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Pakkaa sellaset jutut mitkä ei oo käytössä paljoo, vatteet, kirjat, osa astioista, "tärkeät paperit", valokuvat, liinavaatteet, koristeet (joulu, pääsiäis tai mitä nyt sattuuu olemaan käyt läpi ne ja "harvennat" sisältöä).

Ja tosi tärkeetä... Kirjota ihmeessä niihin laatikoihin mitä ne pitää sisällään. Mä oon niin monta kertaa todennu että en sitten muistakkaan mitä siellä on. :whistle: Vaikka isolla "Keittiö" ja tarkempi lappu et mitä suunnilleen on, lautasta vai kodinkoneita. Jos vaikka tartteekin jotain ennen muuttoa ja viimeistään sitten kun alkaa purkamaan niitä.

Nimenomaan tää on PAKKO tehdä :D Helpottaa sit purkamisvaiheessa, kun tietää mihin huoneeseen mikin loota on parasta kantaa.

Meillä on toiminut muuttaessa hyvin se systeemi, että toinen on toisessa paikassa pakkaamassa ja toinen kantaa tavaroita uuteen paikkaan. Yhdessä vaan isommat. Meillä ainakin voipi syntyä muuten hyvinkin kovaäänistä "keskustelua" kun tuo muutto muutenkin tunnetusti aiheuttaa stressiä. Astiat olen pakannut yleensä pyyhkeiden yms kanssa, sillä jos ne kietoo sanomalehteen, niin saa pestä sitten purkaessa. Vaatteet, lakanat ym. olen mättänyt jätesäkkeihin. Laatikoiden päälle olen myös kirjoittanut mitä ne sisältävät, niin välttyy turhalta arpomiselta sitten kun jotain etsii. Kaikki mitä edes mietinkin, että tarvitsenko tätä, niin heitin pois, sillä sitä turhaa roinaa kertyy joka tapauksessa taas uutta. Kuukausi sitten viimeksi muutettiin, ja todennäköisesti se oli viimeinen muutto. Onnea sinullekin uuteen kotiin jo näin etukäteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:

Nimenomaan tää on PAKKO tehdä :D Helpottaa sit purkamisvaiheessa, kun tietää mihin huoneeseen mikin loota on parasta kantaa.

Mä joskus kirjotin "Vaatteita" tai "keittiö/makukhuone".. . Siitä olikin kiva alkaa arvailemaan kenen vaatteita ja mitä tarkottaa "Keittiö".

* muuttolaatikot painaville tavaroille ja astioille. Ei mitään pahvilaatikoita.
* Nokkakärryt painavien tavaroiden siirtoon.
* Isoa elmukelmua suojaamaan huonekalut (ei siis ruokalaatua).
* Jätesäkkiin vaatteet ja pehmeät tavarat
* Tavaroihin tieto mitä sisällä ja minne menee
* Roskat roskiin ja roinat kirpputorille ennen muuttoa
* Ruuvimeisseli, palli ja siivousvälineet sivuun, jotta viimeisenä saa vielä lamput katosta irti ja siivous sujuu
* juotavaa ja kertakäyttömukit kantoväelle

meillä suojataan hienommat huonekalut aaltopahvilla. B)

niin ja niistä laatikoista vielä: meillä on aina paljon muuttolaatikoita vuokrattuna muuttofirmasta, mutta silti esim. kirjat pakkaan mieluiten alkon pullolaatikoihin, koska ne ovat niin sopivan kokoisia, jaksaa kantaa vaikka olisi täynnä kirjoja. Jos ison muuttolaatikon täyttää kirjoilla, sitä ei helpolla siirrellä, enkä tykkää pakata samaan laatikkoon osittain kirjoja ja osittain jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja minni:
Meillä on toiminut muuttaessa hyvin se systeemi, että toinen on toisessa paikassa pakkaamassa ja toinen kantaa tavaroita uuteen paikkaan. Yhdessä vaan isommat. Meillä ainakin voipi syntyä muuten hyvinkin kovaäänistä "keskustelua" kun tuo muutto muutenkin tunnetusti aiheuttaa stressiä. Astiat olen pakannut yleensä pyyhkeiden yms kanssa, sillä jos ne kietoo sanomalehteen, niin saa pestä sitten purkaessa. Vaatteet, lakanat ym. olen mättänyt jätesäkkeihin. Laatikoiden päälle olen myös kirjoittanut mitä ne sisältävät, niin välttyy turhalta arpomiselta sitten kun jotain etsii. Kaikki mitä edes mietinkin, että tarvitsenko tätä, niin heitin pois, sillä sitä turhaa roinaa kertyy joka tapauksessa taas uutta. Kuukausi sitten viimeksi muutettiin, ja todennäköisesti se oli viimeinen muutto. Onnea sinullekin uuteen kotiin jo näin etukäteen :)

Itse en ikinä jättäisi pakkaamista viimeiselle päivälle!Kaaos tulee vähemmästäkin.Mikäli siis kirjoittaja tosiaan tarkoitti että hän pakkaa ja joku toinen vie uuteen kotiin.Muuttopäivänä on tekemistä hurjasti -pakkaus pitää olla siihen mennessä jo hoidettu homma!

Tarkoitin sillä, että kaikkia tavaroita ei ole voinut pakata muuttopäivään mennessä. Osa astioista, vaatteista tms. on taatusti vielä pakkaamatta. Kun tavarat on viety, niin sitten vielä siivoaa samantien.

Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
meillä suojataan hienommat huonekalut aaltopahvilla. B)

niin ja niistä laatikoista vielä: meillä on aina paljon muuttolaatikoita vuokrattuna muuttofirmasta, mutta silti esim. kirjat pakkaan mieluiten alkon pullolaatikoihin, koska ne ovat niin sopivan kokoisia, jaksaa kantaa vaikka olisi täynnä kirjoja. Jos ison muuttolaatikon täyttää kirjoilla, sitä ei helpolla siirrellä, enkä tykkää pakata samaan laatikkoon osittain kirjoja ja osittain jotain muuta.

Tuon kirjojen pakkaamisen minäkin opin kun olin täyttänyt muutoman laatikon enkä saanu niitä enää siirrettyä. :headwall: :laugh:

Henkarissa olevat vaatteet, 5-10 henkaria yhteen ja jätesäkki pukupussiksi
Alat jo nyt siivoamaan ja myyt kaiken ylimääräisen pois, ja pakkaat esim talvivaatteet jo laatikoihin.
Laatikon päälle mitä siellä on ja mihin huoneeseen viedään, muutomiehet tietää sitten mihin pistävät laatikon ja sinä tiedät mitä siellä on

Kiitos kaikista vinkeistä. Meillä on onneksi vielä suhteellisen helppoa tämä muutto, kun kauheaa omaisuutta ei ole ehtinyt vielä kertyä. Hommaa helpottaa vielä, että matkaa uuteen asuntoon on ehkä 2km, varmaan pakettiautolla ajellaan edestakaisin muutaman kerran muuttopäivän aikana.

Jos muutatte asuntoon jossa on enemmän huoneita ku entisessä niin osta jo valmiiks lamppuja. Oikea älyn väläys kun muutettiin ja oli pimeä syksy.. osa huoneistakin oli sitten pimeitä,ei vaan ollu tullu mieleen aikasemmin.

Jos muutatte asuntoon jossa on enemmän huoneita ku entisessä niin osta jo valmiiks lamppuja. Oikea älyn väläys kun muutettiin ja oli pimeä syksy.. osa huoneistakin oli sitten pimeitä,ei vaan ollu tullu mieleen aikasemmin.

Hyvä huomio muuten! Varsinkin kun tässä nykyisessä asunnossa oli valmiiksi lamput kahdessa huoneessa. Eihän meillä ole itellä kuin kaks lamppua...