Parhaat siivous ideat - tässä mun 2 parasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli vessan saa nopeasti vieras kuntoon kun laittaa käsidesiä paperinpalaan ja pyyhkäisee pytyn ja altaan kuntoon. Lähtee isommatkin sotkut.
Meillä kun 5 kossia ruikkii väliin mihin sattuu niin vessa ei ole 2 min enempää puhtaan näköinen. Ja joo paasaan kyllä siitä miten vessassa käydään mut ei se tunnu noille luupäille perille menevän.

Toinen minkä äsken hoksasin kun pesuhuoneen peilistä ei enää kuvaansa nähny. Eli kaadoin etikkaa luutuun ja pyyhin peilit sillä. Kuivaus sanomalehdellä ja voin kyllä sanoa ettei meillä ole ikinä ennen niin kirkasta peiliä ollut. Eli jatkossa pesen peilit ja ikkunat noilla.

Inhoan siivousta joten kaikki nopeat ja tehokkaat konstit on mun mieleen..

Meillä on koira (ja koirankarvoja), ja luotan swiffer -pölymoppiin pikasiivouksessa.

Vessan peilikaapit olen pyyhkinyt ikkunanpesuaineella ja mikrokuituliinoilla. Näitä kumpaakin on aina vessojen kaapeissa eikä tarvitse lähteä mistään hakemaan. Muutoin pesen vessat yleensä aina kloriten kanssa. Hyvä, halpa ja tehokas.

Mikset ap laita pojankosseja itse pyyhkimään roiskeitaan vessasta? Tai käske pissaamaan istualtaan jos ei muuten osu ;)

Lidlin putsispyyhkeet (W5 Multi Surface Wipes) toimii meillä. Eli siis sellaset "kosteuspyyhkeet" siivoukseen, tietty epäekologista, mutta eipä tarvi pyörittää joka viikko erikseen siivousliinapyykkiä koneessa.

Mr.Muscle uuninpuhdistusaine on paras ammeeseen ja kalkkiutuneisiin hanoihin.

Taikatassu käy ihan mihin tahansa. Pitää vaan muistaa, että se kuluttaa pintaa, joten pitää harkiten hinkuttaa sen kanssa.

Imuroimiskertoja voi minimioida sillä, että vetelee lattioita lastalla ohimennessään. Kerää paremmin pölyt, varsinkin eläinten karvat, ja helppo vaan noukkia roskikseen.

Nopea ikkunapesu on Pirkka ikkunanpuhdistussuihke + talouspaperilla pyyhkiminen. Toimii parhaiten peileihin ja sellaisiin "sisäikkunoihin". Auringonvalo on niin pirun petollinen, että parhaimmassakin ikkunanapesussa meinaa paljastaa jotain monstereita..

Meillä on koira (ja koirankarvoja), ja luotan swiffer -pölymoppiin pikasiivouksessa.

Vessan peilikaapit olen pyyhkinyt ikkunanpesuaineella ja mikrokuituliinoilla. Näitä kumpaakin on aina vessojen kaapeissa eikä tarvitse lähteä mistään hakemaan. Muutoin pesen vessat yleensä aina kloriten kanssa. Hyvä, halpa ja tehokas.

Mikset ap laita pojankosseja itse pyyhkimään roiskeitaan vessasta? Tai käske pissaamaan istualtaan jos ei muuten osu ;)

Minä oon kans käyttäny noita ikkunan pesuaineita ja liinoja mut tuo etikka kyllä vei voiton niistä. Pytyt pesen yleensä Domestoksella tai kloritella. Mut tuo käsidesi siis pikasiivoukseen.

Ja joo kyllä nuo kossitkin joutuu vessoja pesemään. Aina ei vaan ehdi olla perään kattomassa kuka kävi viimeksi

Vessan peilin pikapesuun sain joskus vikin kaverilta: haavanpuhdistusainetta (esim septidin) pumpulilappuun ja sillä pyyhkii.

Lavuaarin pesen aina iltapesulla käydessä,ihan käsisaippualla ja sienellä,tai jos ei ole näkyvää likaa niin pelkän sienen kans huuhtaisen. Kun siitä tekee rutiinin (esim just iltapesun yhteyteen) se tulee tehtyä joka päivä = ei ole koskaan hirmu likainen eikä tunnu siivoamiselta. Muissakin kodin siivousjutuissa yritän tehdä niistä "huomaamattomia" ettei ne tunnu siivoukelta eli joltain mikä pitää erikseen suorittaa. Esim keittiössä meillä on sellanen "esiinvedettävä" leikkuulauta (siis sellanen että laatikoston ylin "laatikko" on leikkuulauta). Oon miehellekin opettanu että siinä ei saa leikata mitään märkää,ainoastaan leipää/pullaa yms kuivaa JA: Muruset putsataan siitä aina samalla kun korjataan ruokatavarat pois,eli aina joka ruokailun päätteeksi.

etikkaan kastetulla sokerinpalalla saa kätevästi tummentumat ja palaneen ruoan poistettua lieden keittolevyjen ympäriltä.
Jos ruoka on palanut kattilaan eikä sitä tahdo saada tiskattua pois niin tilkka vettä pohjalle ja päälle ripottelet vähän soodaa tai leivinjauhetta, irrottaa hyvin lian!

myös pelkkä vesi ja sokerinpala toimivat keittolevyjen reunojen puhdistuksessa.

jos uunin pohjalle on palanut jotain kiinni, liotus mäntysuopaliuoksella, 50 astetta ja 30 min. sen jälkeen perusteellinen pyyhkiminen ja läikät, jotka eivät vielä irtoa, voi hangata pois veteen kostutetulla sokerinpalalla.
uuni voi tuoksua mäntysuovalle pesun jälkeen, mutta tuoksu ei tartu paistoksiin :D

lidlin kosteuspyyhkeillä pyyhitään pöntön istuimet yms.
peilit ja eläinten nenän- ja tassunkuvat ikkunoista pesen ihan vain kostealla mikrokuituliinalla, tulee puhdasta eikä tarvitse kuivata erikseen vaan kuivuu kirkkaaksi.
pyykkejä kerätessäni olen ohimennen pyyhkinyt matkalta pölyjä pyykeillä :D

Perunajauho ja pölynimuri pelastivat jälleen kerran (karkeahkopintaisen, harmaan) kankaisen sohvan, johon kaatui marjakiisseliä. Olen saanut pois jopa mustikkakeiton. Enimmät kiisselit kannattaa pyyhkäistä pois rätillä/paperilla/lusikalla, mutta kevyesti, ettei soppa painu kankaaseen enempää. Sitten päälle oikein runsaasti perunajauhoa. Silitä jauho käsin sohvaan, anna imeytyä hetken ja imuroi pois. Käytä imurin putkea, ilman suulaketta. Kaada reilusti lisää jauhoa ja hankaa se kunnolla sohvan pintaan. Taas hetki odottelua ja imurointi. Jos kiisseli on ehtinyt tarrata kankaaseen, olen kolmannella kerralla raaputtanutkin sohvaa imuroinnin yhteydessä.

Todennäköisesti sohvaan jää kosteista jauhoista ruma vaaleanharmaa tahra, mutta loppu kankaaseen juuttunut perunajauho tulee pois, kun sohvan imuroi vielä sitten, kun kangas on kuivunut kunnolla. Edelleen ilman suulaketta.

Mä muuten putsaan liettä kuivalla sokeripalalla, eikö se sula, jos se on kostutettu?

Liesituulettimen metalliverkkoisen rasvasuodattimen putsaan niin, että kaadan altaaseen niin kuumaa vettä, kuin hanasta suinkin tulee. Laitan suodattimen veteen likaisempi puoli ylöspäin (eli ulkopinta ylöspäin) sillä liasta suurin osa on rasvaa ja se kelluu. Ripotan reilusti konetiskijauhetta suodattimen päälle ja jätän likoamaan. Kohta sen voi nostaa altaasta puhdistuneena, huuhtoa ja laittaa paikoilleen. Ei tarvitse noitua tiskiharjan kanssa.

Ikkunat ja peilit saa pikana puhtaaksi niillä kertakäyttöikkunaliinoilla.
Pyykinkuivaajaan jää aina sinne sihtitelineeseen karmeat läjät nukkaa, eikä imurilla niitä saa, mutta pitkävartisella pölyhuiskalla yltää hyvin.
'onneksi on'-puhdistuskivellä lähtee saunanoven ikkunasta kalkki ja takanlasista noki. Noki lähtee myös hyvin, kun otat takasta tuhkaa talouspaperiin ja hankaat lasit sillä.

Meilläkin on vessassa aina niitä lidlin kosteuspyyhkeen tapaisia puhdistusliinoja. Niillä saa nopeasti siistittyä yleisilmeen jos ei jaksa tehdä perusteellista pesua tai tulee vaikka yllätysvieraita. Pyyhkäisen niillä silloin tällöin, niin vessa ei ole koskaan törkyinen pesujen välissä.

Lasta tosiaan on paljon kätevämpi kuin rikkaharja, sillä saa tietynlaisista matoistakin hyvin hiuksia ym. roskaa irti kevyesti vetämällä!

Meillä kertyy aina tasoille kaikkea sälää kun toistaiseksi meillä ei vielä ole vaatekaapin ja astiakaapin lisäksi juurikaan muuta säilytystilaa, sitä sälää varten meillä on tyhjä laatikko johon aina pienen siivouksen yhteydessä kerätään ylimääräiset tavarat, ja sieltä niitä voi sitten etsiä. Tasot pysyy tyhjempinä ja nopeammin sieltä laatikosta etsii tarvitsemansa kuin tursuavilta pöytäpinnoilta, ja sieltä laatikosta on sitten nopea noukkia ja viedä kerralla kaikki sellaiset tavarat paikoilleen, joilla joku paikka on.

Jos jotain tavaraa ei ole käytetty yli vuoteen, sen voinee heittää pois viemästä tilaa tärkeämmiltä tavaroilta.

[QUOTE="jojo";27398522]Mä muuten putsaan liettä kuivalla sokeripalalla, eikö se sula, jos se on kostutettu?
[/QUOTE]

Ei varsinaisesti sula, mutta hajoaa ja murustuu eli kuluu pikkuhiljaa, ja jos on paljon puhdistettavaa, joutuu vaihtamaan uuteen palaan aika tiuhaan. Mä käytän sekä kuivana että kasteltuna, tuntuu että osa liasta lähtee paremmin kostealla ja osa kuivalla sokeripalalla :)

Hiuslakalla saa seinään pinttynyttä likaa (meidän tapauksessa lapsen töherrykset) pois. Suihkuta, anna vaikuttaa hetki, pyyhi.

En myöskään vaihtaisi Vileda spritz (vai mitälie) moppiani mihinkään :D Painallus, se suihkuttaa aineen lattiaan, pyyhit.. Ei jatkuvaa kumartelua ämpärin kanssa.

[QUOTE="jojo";27398522]Mä muuten putsaan liettä kuivalla sokeripalalla, eikö se sula, jos se on kostutettu?

Liesituulettimen metalliverkkoisen rasvasuodattimen putsaan niin, että kaadan altaaseen niin kuumaa vettä, kuin hanasta suinkin tulee. Laitan suodattimen veteen likaisempi puoli ylöspäin (eli ulkopinta ylöspäin) sillä liasta suurin osa on rasvaa ja se kelluu. Ripotan reilusti konetiskijauhetta suodattimen päälle ja jätän likoamaan. Kohta sen voi nostaa altaasta puhdistuneena, huuhtoa ja laittaa paikoilleen. Ei tarvitse noitua tiskiharjan kanssa.[/QUOTE]

Mä hoidan tuon homman astianpesukoneella,puhdasta tulee.

Ikkunat pesen nykyään ikkunanpesuaineella ja vauvan sideharsovaipoilla. Ensimmäisellä levitän aineen ikkunaan ja toisella kiillotan. Helppoa, käytännöllistä, kuivaa hyvin eikä varmaan nukkaa. Tämän kikan keksin, kun oli pakko pestä ikkunat ja talouspaperi loppui kesken homman. Neljään isoon ikkunaan käytin yhteensä 3 riepua.

Mulla on fairy pumppupullossa. Inhoan kun tiskaan käsin ja pitää likaisilla käsillä nostaa sitä fairypulloa et saa pesuainetta. Pumppupulloa voi painaa käden syrjällä/ranteella tms puhtaalla kohdalla. Noissakin vaan eroa että mikä toimii, mahdollisimman leveäpohjainen pullo pysyy parhaiten pystyssä.

[QUOTE="a p";27399460]Mulla on fairy pumppupullossa. Inhoan kun tiskaan käsin ja pitää likaisilla käsillä nostaa sitä fairypulloa et saa pesuainetta. Pumppupulloa voi painaa käden syrjällä/ranteella tms puhtaalla kohdalla. Noissakin vaan eroa että mikä toimii, mahdollisimman leveäpohjainen pullo pysyy parhaiten pystyssä.[/QUOTE]

Tää on kyllä hyvä vinkki! Myydäänkö fairya pumppupulloissa valmiina..? En muista ainakaan nähneeni (vielä :D ) sellaista?

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27399643:
Tää on kyllä hyvä vinkki! Myydäänkö fairya pumppupulloissa valmiina..? En muista ainakaan nähneeni (vielä :D ) sellaista?

Ei myydä. Joskus oli jotain vaahtoa mut oli kallista. Eli tyhjään käsisaippua pulloon oon laittanu tuota. Nykyään ostankin noita sen pullon enkä saippuan takia :D . Samoin vessaan saatan ostaa jotain jos pullo on kiva ja sit täyttää jostain täyttöpakkauksesta jatkossa.

Meillä on kaksi kissaa, joista toinen tykkää pissata seisaalteen kissavessassa ja sitten ne lirut tahtoo valua pitkin laatikkoa ja joskus lattialle asti. Tiedän homman olevan aika yleistä ja suosittelen just noita Lidlin puhdistuspyyhkeitä, saa pyyhittyä pissat pois ja hajukin lähtee aika hyvin. Viimeistään etikalla pyyhkäisten.

Lasiesineistä ja lasisesta kahvipannusta saa viimeisetkin tummentumat pois ruokasoodalla. Hetken liotus ja normipesu, kyllä kiiltää :).

Meillä on kahvinkeittimenä semmoinen termoksellinen kannu, saa puhtaaksi kahvin rasvasta konetiskiaineella. Myös hetken liotus (välillä ravistelu) ja normi pesu. Tähän ei välttis sooda oo paras, voi syövyttää pinnan.

Yhteistyössä