Parhaat kotikonstit masennuksen tai ahdistuksen itsehoitoon, kiitos!

:| Luulen olevani niillä rajamailla, hakeudunko pyytämään lääkäriltä masennuslääkkeitä ja/tai psykoterapiaa, koska olen ollut taas tänä talvena aika "down". Mutta kai tätä ankeutta on muillakin ollut, joten oletteko havainneet hyväksi jonkin oman konstin tai harrastuksen? :eek:
 
Mä koin heti joulun jälkeen että mä olin burn out tai down, ihan miten kukin sitä haluaa nimittää. mä en jaksanut yhtään mitään. mä vaan nukuin, nukuin ja kun itseni sängystä sain ylös, en jaksanut tehdä mitään. pyykit pesemättä jne tiskikone oli ainoa mikä pyöri päivittäin.
mä sitten aloitin jumpan. kaks kertaa viikossa, se on mun omaa aikaa ja niistä mä pidän huolta että käyn. tänäänkin vaikka ei huvittais.
tällä kotikonstilla olen päässyt hieman burnoutistani eroon. ja suunta on vaan ylöspäin.
 
liikunta
kirkasvalolamppu talvisin
oma aika
terveellinen ja säännöllinen syöminen
vitamiinien saanti kunnossa

mutta suosittelen myös lämpimästi lääkkeitä, ei niissä ole mitään pahaa tai hävettävää! ja pienikin annos voi olla sulle avuksi
toinen asia on tietenkin jos harkitset raskautta / olet raskaana / imetätä, silloin ei ihan kaikki lääkkeet sovi
 
Sellaiseen lievään masennukseen olen kokenut parhaana keinona pitää päivärytmi tarkkana: aamulla reippaasti aamutoimet vaikka tuntuis kuinka pahalta (masennushan on yleensä aamulla pahimmillaan). Ja sen jälkeen pienelle lenkille ulos. Sitten lounaat ja muut kotihommat. jne. Sosiaalisuus auttaa minua kun masentaa. Eli tapaan ystäviä, tuttavia. Liikunta on hyväksi ja terveellinen syöminen, vaikka en kylläkään huomaa niiden ihan suoraan vaikuttavan masennukseeni. Mutta uskon että pidemmän päälle terveelliset elämäntavat auttavat. Tai kyllä esim jumpassa mieleni piristyy kummasti.
 
Minä syön kalanmaksaöljy-kapseleita. Oon kuullu että D-vitamiini on yks hyvä, joka auttaa torjumaan masennusta. Tää pimee ja harvinaisen kylmä talvi varmaan masentaa monia. Mutta onneksi aletaan jo saada auringonsäteitäkin :) Se ainakin piristää minua. Ja joka päivä ulkoilua ihan vähäsenki vaikka. Ja mielellään sillon ulkona kun on valoisaa. Ja joku mieluisa harastus tms tekeminen. Jospa näistä ois apua :)
 
Luonnon masennuslääke - https://nuvialab.com Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä