parhaat itsetehdyt (joulu)lahjat lasten kanssa (plus kortti-ideat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mussu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mussu

Vieras
Ja ensin: joku urppaa kuitenkin että miksi pitää tehdä itse jne jne kun aina on skeidaa, niin...tavoitteena siis tehdä jotain kivaa kummeilla ja isovanhemmille koska nämä kuitenkin lapsia muistavat.

Mitä on tehty:
- jääkaappimagneetteja (pariakin eri mallia)
- heijastimia (pehmeitä)
- linnunpönttöavaimenperä
- froteehuppu (siis suihkun jälkeen hiuksiin laitettava)
- riisisuklaaherkkuja
- nekkuja
- kynttilänjalka
- geelikynttilöitä
- koruja (helmistä rannekoruja)
- piparkakkutaloja yms.

Yritetty tehdä juttuja, jotka olis oikeesti ihan kivoja ja käyttökelposia (mitä siis itsekin ottaisin vastaan) ja kuitenkin pieniä ja näppäriä (ettei lapsen taideteos vie koko olkkarin kirjahyllyä..) mutta sellaisia mitkä vois myös hävittää jos ei tykkää/kyllästyy.

Eli olisko hyviä ideoita, aihe saisi olla aika helppo, jotta lapset pääosin osaa sen itse tehdä. Olis toivoittavaa myös että sama idea kävis kaikille.

Googlattu on, mutta hyviä linkkejäkin saa laittaa.

Mä olen miettiny että jos ostais "blankon" kangaskassin ja siihen painas tai maalais jotain. Olis samalla ekoteko, kun saisi ehkä jonkun läheisen käyttämään kestokassia :)

Mie suunnittelin jos tekisin tuon 2v:n kanssa kauppakassin. Eli ompelen kankaisen kassin ja annan pojan kangastusseilla piirrellä kassiin.

Miun äiti ainakin tykkäisi tuollaisesta. Muista sukulaisista en ole ihan varma, mutta voihan sen kassin vielä vaikka täyttää jollain :D

*muoks* joku muukin suunnitellut samaa...

Alkuperäinen kirjoittaja -DLD-:
Mä olen miettiny että jos ostais "blankon" kangaskassin ja siihen painas tai maalais jotain. Olis samalla ekoteko, kun saisi ehkä jonkun läheisen käyttämään kestokassia :)

toi on jo tehty, mutta idea hyvä (samoin sauna-alustat painamalla)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Noi sauna-alustat oliskin hyvä idea. Mitä sä niihin painoit ?
Oliskohan mitään hyvää tekstiä, minkä voisi niihin kirjoittaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vaik:
Huovuttamalla saa helposti tosi kivoja juttuja ja lapsetkin osaa tehdä

heiheihei, ihan hyvä idea, mutta mitäköhän vois huovuttaa? siis varmaan just jotain avaimenperiä tms, mutta olisko jotain muuta?

Pannunalusia, piparimuotin avulla sellasia ripustettavia pehmosydämiä, päähineitä, pompuloita, ja neulalla ihan mitä vaan, mutta on lapselle ehkä vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja askartelija:

me painettiin ompun kuvat =) ei nimiä siis, vaikka nekin olis ihan kivat

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja HanTa:
sokeripala lyhty...

Tähän vinkki, et kuumaliimalla kaikista siisteiten kasattua sen!

Me leivotaan tulevana jouluna kaveriperheille ja naapuriin kahvikakut esikoisen kans, hän saa olla "the pääleipuri" =)

niin, totakin vois miettiä, erityisesti toi meidän esikoistyttö tykkää hurjasti leipomisesta. toisaalta piparit olis helpoimmat, koska ne säilyy, kakut ja muut tarttis pakastaa tai tietyy just koska kummi/mummi on tulossa.
voishan sitä tehdä jotain vähän erikoisempia pipareita. Purkki vois olla jotenkin käsitelty tms. esim. vois olla joku iso kurkkupurkki ja tekis siihen vaikka ikkunaväreillä jonkun kuvan.
hmm...

Alkuperäinen kirjoittaja Pink lady:
sokeripala lyhty...

Vau! Miten?

Siten, et ostaa niitä just saman kokosia sokeripaloja, ja niistä vaan kerroksia päällekkäin, ja linnan muotoon. Voi tehdä pieniä, isoja, matalia, korkeita, oman maun mukaan. Sit kun esim. tiimarissa on kaikenmaailman tonttuja ym myytävänä, niin mä laitoin sinne pihamaalle semmosia pakettikoristeeksi tarkkoitettuja tonttuja seisoo, askartelin kuusia ja pumpulista lunta ympärille. Tai jos tekee tarpeeksi ison, niin siellä voi polttaa tuikkuja, jos vaan on palamattomalla alustalla jne...

sokeripala lyhty...

Me leivotaan tulevana jouluna kaveriperheille ja naapuriin kahvikakut esikoisen kans, hän saa olla "the pääleipuri" =)

niin, totakin vois miettiä, erityisesti toi meidän esikoistyttö tykkää hurjasti leipomisesta. toisaalta piparit olis helpoimmat, koska ne säilyy, kakut ja muut tarttis pakastaa tai tietyy just koska kummi/mummi on tulossa.
voishan sitä tehdä jotain vähän erikoisempia pipareita. Purkki vois olla jotenkin käsitelty tms. esim. vois olla joku iso kurkkupurkki ja tekis siihen vaikka ikkunaväreillä jonkun kuvan.
hmm...

Kahvikakuthan säilyy useita päiviä ilman pakastamistakin.

Meillä on jo perinne, et esikoinen leipoo joulupukille ison sydän piparin, ja koristeleesen. varmaan samaa tyyliä käytetään nyt päikkäkavereiden joulutervehdyksiin.

sokeripala lyhty...

hmm...

Kahvikakuthan säilyy useita päiviä ilman pakastamistakin.

Meillä on jo perinne, et esikoinen leipoo joulupukille ison sydän piparin, ja koristeleesen. varmaan samaa tyyliä käytetään nyt päikkäkavereiden joulutervehdyksiin.

=) noita isoja sydämiä ja niihin lahjansaajan nimi on jo tehtykin =) ne on aika kivoja, Kerran tein myös työkavereille ja ne oli ihan myyty. jotenkin se että siinä on oma nimi on ihan erijuttu kun tavis piparit.

Alkuperäinen kirjoittaja askartelija:

me painettiin ompun kuvat =) ei nimiä siis, vaikka nekin olis ihan kivat

http://www.jokipiinpellava.fi/nxl/2610/tama_puoli_pain_persetta-pefletti_070213.280x210q90.fi.jpg

oliskohan tää kiva ? :D

-Isoihin lasipurkkeihin lasivärillä maalaus; kynttilälyhty.
-Huovuttamalla piparimuotin avulla rintakoruja.
-T-paidat (valkoiset esim. ) ja niihin lapset taiteilevat kangasväreillä saajalle sopivat kuvat/kädenjäljet tms.

No, itsetehty ja itsetehty, mut me tilattiin viime vuonna molemmille isovanhemmille seinäkalenterit meidän perheen kuvilla varustettuina, ja kyllä ainakin mun vanhemmat tykkäsi tosi paljon!

Näistä osa on jo tähän listattu, mutta kun ei jaksa muistaa mitkä :)
Me ollaan siis tässä vuosien varrella tehty:

- kankaisia kauppakasseja. Värjäsin lasten jalkapohjat ja ne käveli niillä kauppakassin poikki. Kirjoitin toiselle puolella kassia että: "Tässä menee meidän ukki..." ja toiselle: "...ja tässä mennään me" ja lasten nimet niihin jalanjälkiin.
- mehiläisvahakynttilöitä
- hamahelmiavaimenperiä
- kirjanmerkkejä (näitähän voi tehdä kontaktimuovilla päällystetystä kartongista, kankaasta, pahvista, mistä vaan)
- ostoslistavihkoja (liimasin ison nipun erivärisiä pieniä papereita päällekkäin, jokaiseen paperiin lapset piirsi kuvan, kirjoitti jotain, liimasi tarran tai jotain muuta)
- onnenpurkki (nätti purkki, jota voi myöhemmin käyttää vaikka piparkakkupurkkina, sinne kirjoitettiin lasten kanssa iso nippu mukavia lausahduksia isovanhemmille. Oli siis kivoja lausahduksia isovanhemmista, lasten satuja, vitsejä, piirustuksia.. ajatuksena se, että kun on tota välimatkaa paljon, niin purkki vähän lievittää isovanhempien ikävää lastenlapsia kohtaan)

No, itsetehty ja itsetehty, mut me tilattiin viime vuonna molemmille isovanhemmille seinäkalenterit meidän perheen kuvilla varustettuina, ja kyllä ainakin mun vanhemmat tykkäsi tosi paljon!

=) toikin on tehty, mutta vois kyllä uusia kun lapsiakin on tullut lisää (tehtiin siskon kanssa)

Yhteistyössä