Parhaat harjoitteluluistimet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapselle pitäisi ostaa uudet luistimet. Viime talvena mentiin muovisilla ensimmäisillä luistimilla, mutta nyt tekisi mieli ostaa jo nauhalliset. Minni-luistimia tuli tänään katsottua ja ne vaikutti todella surkealta laadultaan ainakin ulkoisesti. Mitkä luistimet olisi parhaat maksamatta kuitenkaan maltaita? Hokkarityyliset olisi tarkoitus ostaa. Kyseessä siis 4-vuotias.

[QUOTE="elma";27773825]luistelunopettaja sanoi meidän 4vlle,ettei mitään harjoitusluistimia vaan suoraan kaunoluistimet.Oppi 2kk luistelemaan hyvin.[/QUOTE]

Miksi kaunoluistimet, kun tarkoitus on oppia oikea luistelutyyli eikä niitä etupiikkejä tarvita vielä mihinkään?

siis onko kyse tytöstä tai pojasta?

Pojalle ilman muuta hokkarit ja tytölle laadukkaat (eli nahkaiset ja sahaterällä) kaunoluistimet. Itse suosittelen tytölle taitoluistimia, mutta ne ovat aika hintavia. Käytettynä vois saada hyvät noin 50€:lla.

Alkuperäinen kirjoittaja taitoluistelijan äiti;27773879:
siis onko kyse tytöstä tai pojasta?

Pojalle ilman muuta hokkarit ja tytölle laadukkaat (eli nahkaiset ja sahaterällä) kaunoluistimet. Itse suosittelen tytölle taitoluistimia, mutta ne ovat aika hintavia. Käytettynä vois saada hyvät noin 50€:lla.

Miksi? Onko tyttöjen jalka erilainen, kuin poikien?

me ostettu lapsille eka luistimiksi hokkarit. sitten kun on niilä oppinut oikean tekniikan, tytöille ostettu kaunot. ihan peruskaunot, saa alle 50 eurolla helpostikin hyviä. tahtoo tuo vain mennä tytöillä siihen, että vaikka hokkareilla olisi oppinut oikean tekniikan, sitten, kun siirrytään ns. tyttöjen luistimiin, alkavat "juoksuluistelua" piikkien avulla. kai ne sitten vanhempana taas huomaavat, mikä ero on luistella oikein ja mitä on luistella piikeillä potkien. mitään harjoitusluistimia en ostaisi ollenkaan.

[QUOTE="vieras";27773876]Miksi kaunoluistimet, kun tarkoitus on oppia oikea luistelutyyli eikä niitä etupiikkejä tarvita vielä mihinkään?[/QUOTE]

Luistelukoulussa kaikilla oli kaunoluistimet.Opettaja on fysioterapeutti ja kokenut luisteluryhmien vetäjä.Ihan hyvähän se on,että suoraan oppii kaunoluistimilla menemään.

[QUOTE="...";27773965]Siis mitä miksi??

Tottakai jos haluaa pojasta taitoluistelijan niin sitten ne taitoluistimet, mutta muuten pojalle on hokkarit paremmat. Vai luisteleeko sinun poikasi kaunareilla koulun liikuntatunnilla?[/QUOTE]

Lähinnä kysymys on siitä, miksi nuo rajat menevät sukupuolen mukaan?

Ja itse en aio laittaa ensimmäisiksi luistimiksi tyttärellenikään kaunoluistimia, omasta kokemuksesta luistelutekniikan opettelu on helpompaa ilman niitä piikkejä, joilla ottaa vauhtia. ;)

[QUOTE="vieras";27774022]Miten rajoittaa?[/QUOTE]

Ei tue jalkaa kunnolla ja kaunareihin/taitoluistimiin vaihdettaessa tulee ongelmia. Suoraa luistellessa ne toimii, mutta luistelun perusjutut, esim. kaaret ja käännökset mahdottomia tehdä oikein niiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja taitoluistelijan äiti;27773987:
Muistakaa ettei harkkaluistimia katsota esim. luistelukoulussa hyvällä. Rajoittavat pahasti oikean luistelutekniikan opettelemista.

Mihin tämä perustuu? T. ent. taitoluistelija joka myös opettanut itse ja käytännössä kaikki tuntemani pieniä lapsia valmentaneet kiroavat piikit alkuharjoittelussa syvimpään helvettiin. Osaatko itse luistella? Vinkki; niillä potkitaan koko terällä, ei piikeillä, eli ne ovat alussa ihan oikeasti vain tiellä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja taitoluistelijan äiti;27774064:
Ei tue jalkaa kunnolla ja kaunareihin/taitoluistimiin vaihdettaessa tulee ongelmia. Suoraa luistellessa ne toimii, mutta luistelun perusjutut, esim. kaaret ja käännökset mahdottomia tehdä oikein niiden kanssa.

Hokkarit on iso ei, harkkateräiset piikittömät lasten luistimet todellakin parhaat mahdolliset pienelle aloittelijalle. On ihan eri asia alkaa harjoittelemaan suoraan luistelua kuin kaaria jne., ja piikit hidastaa harjoittelua ja paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja taitoluistelijan äiti;27774064:

Mitkä kaaret ja käännökset? Nyt kun ei puhuta mistään taitoluistelusta vaan pelkästään luistelusta. Kyllä kummasti ne jääkiekkoilijatkin pääsee jäällä muuta kuin pelkkää suoraa, eikä niillä mun mielestä ole kaunareita jalassa :whistle:

Mihin tämä perustuu? T. ent. taitoluistelija joka myös opettanut itse ja käytännössä kaikki tuntemani pieniä lapsia valmentaneet kiroavat piikit alkuharjoittelussa syvimpään helvettiin. Osaatko itse luistella? Vinkki; niillä potkitaan koko terällä, ei piikeillä, eli ne ovat alussa ihan oikeasti vain tiellä ;)

:O

Missä mahdat olla opettanut taitoluistelua? Et onneksi ainakaan meilläpäin. Täällä suositaan oikeita taitoluistimia ihan alusta asti.

Ja kyllä, osaan luistella itsekin koska olen myös harrastanut taitoluistelua.

Periaatteessa sillä luistimella ei ole niin kovasti väliä, kunhan on tarpeeksi tukeva varsi, niin että kun lapsi seisoo luistimilla, lustimet eivät lonksu puolelta toiselle. Hokkarit oivat yleensä tukevammat kuin huonot kaunoluistimet, joten jos säästyää pitää, niin osta hokkarit.

luistelukoululla tarkoitan aloittelija ryhmää jossa kukaan ei osaa vielä luistella.Mut onneksi tyttö ei opetellut ensin millään muovisilla luistimilla vaan suoraan tukevilla kaunoluistimilla,eikä tarvinnut taas opetella uusilla.Olen kuullut että suutarit voivat poistaa ensiluistelijoitten kaunoluistimesta sen alimman piikin teroituksen yhteydessä.Me ei poistatettu ja ihan hyvin lähti sujumaan.Ei käytä kylläkään niitä teriä kuin jarrutuksessa.

Päädyttiin sitten hokkarimallisiin tyttöjen luistimiin ja hyvin sujui luistelu. Samaan aikaan kentällä oli myös vuotta vanhempi tyttö kaunareilla ja hyvä oli, etten kaunareita ostanut meidän likalle (tosin ei käynyt edes mielessäkään), sillä sekin tyttö luisteli suoraan niillä etupiikeillä vauhtia ottaen.

Meillä on ollut pelkkiä hokkareita tai "tyttöjen hokkareita" eli niitä Minni-tms. luistimia aluksi, ja luistelu on alkanut kunnolla sujua vasta kun on otettu kaunarit käyttöön. Syynä ihan se, että kaunareilla ei pyllähdä niin helposti kun luistimen terä on takaa suora eikä pyöreä kuten hokkarissa. Eikä ole vielä piikeillä kumpikaan yrittänyt ottaa vauhtia. Itsekin olen vallan hyvin oppinut luistelemaan kaunareilla, joten hyvin minusta käyvät ensiluistimiksi.

Yhteistyössä