Parasetamolia kourakaupalla!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muita???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muita???

Vieras
Onko muita, jotka joutuvat syömään reippaasti särkylääkettä raskauden aikana? Kärsin kovista päänsäryistä, ja nyt pahimmillaan on särkenyt n. joka toinen päivä niin, että olen joutunut ottamaan keskimäärin pari kolme Panadolia päivässä. En ole kovin huolissani, sillä aikaisempi raskaus oli jokseenkin samanlainen, paitsi särkyä oli vielä enemmän ja lääkkeitäkin taisin joutua popsimaan vielä useammin. Eipä tuo lääkkeiden syöminen näytä aiheuttaneen pojalleni mitään. Aiempi neuvolantäti rauhoitteli, että parasetamoli on turvallista, vaikka joutuisi vähän enemmänkin ottamaan. Mutta aina silti mietityttää... Pari kertaa olen ottanut myös Buranan toivoen, että se katkaisisi säryn pitemmäksi aikaa, mutta eipä senkään teho kovin pitkään riitä.

Sekin on aika jännää, että yksikään minua hoitaneista äitiysneuvolan terkoista ei ole ollut tietoinen päänsärystä raskausoireena, vaan aina on ihmetelty ja veikkailtu säryn syyksi ties mitä. Mutta kun tuttujen kanssa puhuu ja näitä palstoja lukee, päänsärky tuntuu olevan melko yleinen raskausvaiva, ja monet uskovat sen johtuvan hormoneista. Ihan vain mielenkiinnosta ja ehkä myös lohtua saadakseni kyselenkin, että oleko ainoa lääkkeitä runsaasti popsiva odottaja?

Päätäni särki todella usein, ja kovaa! Syytä ei löytynyt. Lopetin muista syistä kokonaan sokerin syönnin (=karkit, pullat, keksit, limsat, jätskit, hillot, marmelaadi yms.) n.2 kk sitten. Sen jälkeen pääni on ollut KERRAN kipeä.

En tiedä johtuiko säryt lisäaineista, paljosta sokerista vai mistä. Tepsi kuitenkin ja olen siitä todella onnellinen! Kannattaa kokeilla.

Kävin pari viikkoa sitten lääkärillä flunssan vuoksi. hän sanoi, että parasetamolia suositellaan otettavan raskaana max 2 päivässä. Kuormittaa kuulemma maksaa. Sitten myös sanoi, että buranan voi ottaa hätätapauksessa silloin tällöin. Itselläni myös on särkenyt päätä usein. Olen ajatellut että on flunssaa, mutta taitaapa olla siis ihan asiaan kuuluva oire;) Yritän kitkutella ilman lääkettä, vaikka tuskaa välillä onkin. Yhden olen päivässä joskus ottanut. Flunssassa enemmän.

Mulle on kyllä aina sanottu, että voi ottaa sen kuusi tablettiakin päivässä, joka on siis maksimiannos. Mulle on jopa suositeltu, että jos on toistuvaa päänsärkyä, kannattaa syödä muutama päivä parasetamolia kuuriluontoisesti 1000 mg x 3 / vrk, jotta saisi särkyputken katkeamaan. Aiemmassa raskudessa söinkin muutaman kerran tuollaisen kuurin, mutta nekään eivät pitemääksi aikaa katkaisseet särkyä. Joten tällä kertaa olen tyytynyt napsimaan tarpeen mukaan.

Mutta en niinkään ole huolissani päiväannoksista vaan siitä, että syön panadolia niin usein. Kukaan ei ole osannut sanoa tarkkaan, kuinka monta kertaa särkylääkepäiviä esim. viikossa on liikaa. Jos joku tietää, niin olen kiitollinen.

Mulla särki pää myös raskausaikana, lääkäri määräsi Panadol Extend 600mg, jok atehosi hieman paremmin kuin käsikaupan panadol. Sanoi myös että Panacodin voi ottaa jos on tosi paha päivä. En siis päässyt välillä ylös sängystä kun pää meinasi hajota.

minulla myös kovia särkyjä,tosin mulla se on oikein migreeniä mutta kuitenkin minulle määrättiin nyt raskausajaksi juuri tuota panacodia(mitä saa siis vaan reseptillä) mikä on vahva lääke mutta neurologini sanoi että mielummin heti yksi vahva millä se menee ohi kuin että koko ajan syö mietoja lääkkeitä. ja neurologini sanoi että jos tarve vaatii eli migreeni kohtaus ei mene ohitse niin panacodia voi ottaa 5 kpl viikossa mikä tosin tuntuu jo hurjalta määrältä niin vahvaksi lääkkeeksi ja raskausaikana mutta kaipa nuo neurologit jotain tietää.
onnekseni kohtauksia ei ole tässä raskaudessa vielä ainakaan juuri tullut.
mullakin kovat päänsäryt tulkittiin vasta "joku aika" sitten migreeniksi kun kestivät kerrallaan useita viikkoja ja täytti migreenin oireet sekä niitä tuli aina suht säännöllisesti. enpä vielä vuosi sitten tiennyt että päänsärkykin voi olla niin hirveää.

mulla esikoisen odotuksen aikana migreeni ja päänsäryt katosivat kokonaan mutta nyt toisella jouduin oikestaan alkupuoliskon kamppailemaan jatkuvasti pienten tai suurten päänsärkyjen kanssa. LÄäkäri ja terkkari suosittelivat panadolia ja migreeniin nimenomaan "jättiannosta". Ja kumma kyllä panadol on tehonnu suht hyvin vaikka normaalisti jos panadolia olisin tarjonnu päänupilleni migreeniin niin ei vaikutusta.
Päänsärkyihin on niin monenlaisia syitä mutta ite oon miettiny myös sitä että heti synnytyksen jälkeen monet potevat todella kovista ja hankalistä päänsäryistä ensimmäisten kuukausien aikana, ja jotka katoavat sittemmin. Eli oon miettiny kanssa sitä hormonien osuutta asiaan...

Täällä kanssa yksi joka kärsii migreenistä ja päänsärystä. Migreeni on helpottunut raskaus aikana mutta välillä joutuu ottaaan panadolia ja panacodia roppa kaupalla että saa migreenin ohi. Pelottaa kanssa synnytyksen jälkeen että kuinka kova migreeni sieltä paukahtaa kun hormoonit menee sekasin ja miten vauvan kanssa pärjää jos särky on kovaa.

meillä lapsettomuuslääkäri antoi luvan käyttää imigran migreenilääkettä hoitojen ja mahdollisen raskaudenkin aikana, on kuulemma tutkittu niin, etei vaikuta lapseen, toivottavasti ei tarvitse käyttää, mutta kanattaa aina kysyä ihan erikoilääkäriltä neurologi tai gyne, terkkarit tai terveyskeskuslääkärit(neuvolassa) eivät välttämättä tiedä ohjeistaa ihan oikeissa ongelmissa kuin yleisluonteisesti.

Mulle on määrätty raskausajan migreeniin max 3 mg parasetamolia /vrk ja tarvittaessa panacodia. Ovat kuulemma turvallisia. Tuntuu olevan siis yleinen lääkäreiden antama ohje päänsäryn hoitoon raskausaikana.

Yhteistyössä