Laatan alla pitäisi olla vesieristys ainakin vesialtaiden kohdalla. Laatta ei pidä juuri lainkaan vettä, ja saumat eivät senkään vertaa. Yleinen väärä käsitys on, että laatta pitäisi vettä. Olen kysynyt asiasta monesta laattaliikkeestä, ja kaikista on sanottu, että siksihän pesuhuoneisiinkin laitetaan vesieristys. Jos esim. pakastin hajoaa tai tulee vesivahinko, vesi menee laattalattian läpi syvälle rakenteisiin asti, mutta päällepäin ei välttämättä näy vaurioita. Puulattia sentään on helppo purkaa ja nähdä, mihin asti vahinko on yltänyt.
Olen asunut talossa, jossa oli laattaa keittiössä. Huonoja puolia oli vaaleiden saumojen puhtaana pitäminen, tummat saumat lienevät paremmat. Vauva löi kieriessään aika usein päänsä lattiaan, auts kun kivi kolahtaa päähän kovassa vauhdissa. Lisäksi jalat väsyvät, täytyi aina pitää sisäkenkiä keittiössä. Jokainen posliiniastia myös hajoaa, jos tipahtaa lattialle. Lasiastiat menivät pienenpieniksi sirpaleiksi olohuoneeseen asti. Ei mene puu- tai muovilattialla. Mehutahrat ym värikäs tahra pitää pyyhkiä välittömästi, ettei ehdi imeytyä saumoihin. Isompi vesilätäkkö tekee lattian huikean liukkaaksi, tässä on varmaankin laatueroja laatoissa. Laattalattia on kyllä kauniin näköinen.
Uuteen kotiimme ei tule laattaa keittiöön, jos minä saan päättää. Keittiöön tulee samaa puuta kuin muihin huoneisiin. Eteiseen ehkä laattaa. Wc:tä mietin myös. Laatta olisi kivan näköinen, mutta kun pojilla tuppaa menemään joskus pissat pöntön viereen, niin olisi helppo vain suihkutella pissat viemäriin. Laattalattialla niin ei voi tehdä, ellei ole se vesieristys alla.