pappa INTE betalar, kohtalotovereita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huh

Vieras
Olikos ketään joilla varakkaat vanhemmat eivät ole koskaan auttaneet vaikka rahaa olisi?

Itse olen kotoa lähtenyt 19-vuotiaana narsistisen (varakkaahkon) isän luota ja koska hän ei olisi halunnut päästää minua lähtemään määräysvallastaan ja uhrin roolistaan (väkivaltaa ym) niin viimeisenä ukaasinaan sanoi että nyt jos lähdet niin mitään et saa kotoa koskaan.

No mitään en ole saanut vaikka on ollut vaikeaa rahallisesti varsinkin opiskeluaikoina jolloin näin melkein nälkää, on ollut sairastumisia ja lasten hoitoapua olisi joskus tarvittu - mitään ei tipu. En ole saanut killinkiäkään kotoa. Pari lahjaa olen saanut (valmistujais- ja häälahja) mutta nämä lahjat on kirjattu vanhempieni pitämään velkakirjaan eli olen velkaa heille lahjani arvon (siis heidän mielestään, en tietenkään ole maksanut niitä).

Lapsenlapsille ei tule koskaan lahjan lahjaa, ei mitään huomionosoitusta ja kertaakaan eivät ole lapsiani hoitaneet tai edes syliin ottaneet.

Rahaa siis olisi mutta ei sitä empatiaa.

Kohtalotovereita?

Se on kylläkin pappa betalar inte...

Ei maksa munkaan vanhemmat mitään, koska en ole heidän kanssaan missään tekemisissä.
Anoppi ei maksa myöskään.

Kyllä näin jotakuinkin on. Tosin vähän lipsumista tullut viime vuosina. Ei haittaa, sinnitellään omillamme. Ei tosin ole määräilevät vanhemmatkaan. Ei kaikilla ole tällaista rahankyvömeininkiä, käyttävät omiin juttuihinsa ja säästävät. Ihan sama.

On joo. Ja takana jotain samanlaista. Itsellään lääniä, metsää, mökkiä, osaketta, taloa, venettä mutta apuatukealahjoja ei tule eikä tule tulemaan vaikka ollaan välillä saatu toimeentulotukea.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm hmm:
Ei maksa munkaan vanhemmat, ja miksi pitäisi? Oon aikuinen ja tulen toimeen omillani. Ihan hyvä vaan, että ihmiset oppii siihen, ettei sitä rahaa puussa kasva.

en tarkoittanutkaan sellaista "koko ajan auttamista" vaan sellaista että jos lapsella on hätä (kriisi, äkillinen sairaus tms) niin hädän hetkellä edes saisi apua.

Apua ei vain tipu vaikka olisi millainen hätä....

Itse olen kaiken maksanut ja töissä käynyt opiskeluaikana. Ja näin on suurimmalla osalla ystävistänikin. Nykyään ollaan "varakkaita" itse.

Kyllä se lähtökohta on se, että täysi-ikäinen kustantaa itse oman elämänsä, eikä odota suu auki ruokaa vanhemmiltaan, kuin linnunpoikanen.

En oikein jaksa arvostaa ihmisiä, jotka saavat kaiken valmiina. Raha ei kasva puussa ja asioiden eteen pitää itse tehdä töitä. Oppiiko kaiken valmiina saanet tuon?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Itse olen kaiken maksanut ja töissä käynyt opiskeluaikana. Ja näin on suurimmalla osalla ystävistänikin. Nykyään ollaan "varakkaita" itse.

Kyllä se lähtökohta on se, että täysi-ikäinen kustantaa itse oman elämänsä, eikä odota suu auki ruokaa vanhemmiltaan, kuin linnunpoikanen.

En oikein jaksa arvostaa ihmisiä, jotka saavat kaiken valmiina. Raha ei kasva puussa ja asioiden eteen pitää itse tehdä töitä. Oppiiko kaiken valmiina saanet tuon?

Täysin samaa mieltä kyllä. MUTTA onhan eri asia tietää ja tuntea, että tarpeen tullen (oli se syy mikä tahansa) vanhemmilta voi pyytää apua, rahallista tai palvelusta. Ei tarkoita sitä ettäkö hoitaisin omat raha-asiani päin puuta ja itkisin vanhemmilta rahaa tai hoitoapua kun tiedän että niiltä sitä saa. Vaan se tunne että on hyvät suhteet vanhempiin ja tietää että auttavat jos tarvis. Ja vastavuoroisesti tulee tietenkin autettua heitä, joskaan ei rahallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
ei taida siis olla kohtolotovereita, taitaa olla maan tapa että isi maksaa...

oletko joku idiootti? Ai kun ei jaksa vastata sun juttuus? Eiköhän kuule suurimmalla osalla ole niin, ettei vanhemmilla ole varaa paljoa autella

Täällä yksi, jonka vanhemmat ei ole auttaneet koskaan mitenkään! Kotoa lähdin jo 14 vuotiaana. Kerran pyysin lainaksi 50?, eivät lainaa, koska äidin siskokaan ei maksa lainojaan takaisin... Luulisi että olen hiukan eri asia... No näillä mennään!

hyvä vaan että ei maksa ei ne mullakaan maksa turhä pyydellä äkilliset menot maksetaan tai jos ei oo varaa niin soittaa sinne ja kysyy maksu aikaa tai on yksin kertaisesti maksamatta ei ne lääkärissä luotto tiedotontä käännä pois

En varmaankaan kuulu tähän ketjuun, koska vanhempani EIVÄT ole varakkaita mutta eivät tietysti myöskään tue minua rahallisesti.

Syntymäpäivä/joululahjat annetaan kyllä puolin ja toisin lapsille ja aikuisillekin, jos nyt joku on aivan PA, niin parikymppiä voidaan lainata puolin ja toisin.

Nytkin odotan että saisin palkan, että antaisin siitä äidilleni.

Mekin ollaan miehen kans menty aina omillamme vaikka välillä on tiukkaa ollut. Molemmilla hyvätuloiset kodit. Kotijoukot varmasti auttas pyydettäessä, mutta miehen puolelta siitä kyllä muistutettais kaikissa mahdollisissa sivulauseissa. Somempi on kun mennään omillamme eikä jouduta kiitollisuuden velkaan ja tilivelvollisiksi kelleen.

Hassua se, että ajatus omien lasten tukemisesta ja auttamisesta on automaatio. Varmasti olen apuna ja tukena asiassa kuin asiassa täysin pyyteettä enkä tasan tilivelvoittamassa heitä. Rakkaita autetaan aina.

Kyl mun isä maksaa sen mitä voi omistaan, mut sukulaiset myös. Esim. rippilahjaksi sain 34000e ja sit valmistumiset ym. niillä piti hoitaa ajokortit ja muut.
Mutta ei nekään mitään normi elämistä ala maksamaan. Jos ei työssä käy on ihan turha odottaa mitään koko suvulta.

Yhteistyössä