Papan tulos luokka 3

• Viestiketjun aloittaja anni
  • Ensimmäinen viesti
anni
Sain eilen tulokset papasta, tulos luokka 3, puhtausaste 1
sekä kondyloomavirus. sain lähetetteen edelleen jatkotutkimuksiin, seuraavana siis edessä kolposkopia eli jonkunasteinen tähystys.
Soitin aikaa naistenpolille ja sairaanhoitaja sanoi että tämän vuoksi ei kannata yöuniaan menettää. Näyte otetaan muutaman viikon kuluttua ja siitä menee vielä pari viikkoa kun patologi antaa siitä tuloksen.
Ihmettelen vaan että miksi sitten luokka kolmosen kohdalla lukee että solumuutokset ovat epäselviä tai syövän esiasteeseen viittaavia.
Käsittääkseni tulos on kuitenkin jotakuinkin vakavahko.

Asia on minulle ihan uusi ja outo. Kondyloomakin ihmetyttää, se että mistä olen sen saanut ja sen oireettomuus. Toisaalta en kyllä paljoa edeskyseisestä taudista tiedä.

Papaan menin ihan joukkoseulonnan kautta, paria kuukautta aiemmin olin käynyt gynellä joka sanoi kaiken olevan ok. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Pelottaa vähän kun ajattelee mitä tuleman pitää..

et
Olen useita kertoja vastaillut tänne kyseiseen aiheeseen.

Sairaanhoitaja on ihan oikeassa yöunia ei kannata menettää. Tärkeintä on, että sinulla ei ole kuukautiset tuona tähystysaikana.

Luokka kolmonen kuvaillaan juuri noin: epäselviä solumuutoksia. Vasta luokka 5 on syöpää.

Tämä kolmonen vaatii lisätutkimuksia.

Kondylooma on yksi lajityyppi human papilloma viruksista (arvaa mistä papa-kokeen nimi?) Niitä on noin sata. Yksi aiheuttaa yskänrokon huuleen. Muutama esiintyy sukupuolielinten alueella, niistä osa edesauttaa kohdunkaulan syövän syntymistä. Siksi seulonnat.

Koska kondylooma ei kaikilla aiheuta mitään oireita, se usein havaitaan papa-kokeessa, joka kertoo muutakin tietoa.

Kondyloomaa usein vain seurataan. Se yleensä häviää elimistöstä 1-2 vuodessa. Kun tulos on luokkaa 3 tai monta kertaa peräkkäin luokkaa 2, tehdään lisätutkimuksia ja mahdollisia hoitoja. Hoito on osittain väärin sanottu, koska niillä vain autetaan elimistöä häätämään virus.

Kondylooma eli visvasyylä ei ole varsinainen sukupuolitauti, mutta se leviää samalla tavalla.

Jos sinulla on vakituinen suhde, niin kortsua ei tarvitse ottaa käyttöön. Uusissa suhteissa turvaseksi on aina suositeltavaa.

Ai niin, kondylooman tartunta-aikaa ei varmuudella tunneta. Siksi on vaikea tietää keneltä sen on saanut.

neiti papa
Papa- luokka IV on jo syöpä. Työkaverini sairasti 2 kertaa tämän luokan syöpää. Sai sädehoidot ja kaikki. Hiukset lähtivät päästä jne. Rankkaa oli. Nyt onneksi kunnossa ja töissä.

Äitini sairastui papa-luokka V ja menehtyi.

Kissa
""Kondylooma on yksi lajityyppi human papilloma viruksista (arvaa mistä papa-kokeen nimi?)""

Papa-kokeen kehitti mies nimeltä Papa Nicolaou, siitä nimi.

""Niitä on noin sata. Yksi aiheuttaa yskänrokon huuleen.""

Yskänrokon aiheuttaa herpes-virus. Suurin osa papillomaviruksista aiheuttaa syyliä käsissä ja jaloissa.

mie vaan
Itselläni myös oli samanlainen tilanne paitsi että olen vastaukset koepaloista saanut jo...keskivaikea/vaikea solumuutos, joka täytyy poistaa ja tutkia vielä uudelleen. Kyllähän tuo shokkina tuli itsellenikin, kun tosiaan olin sen kondyn voinut saada joskus viisi vuotta sitten...!! Mutta niinpä minulle lääkäri sanoi, että kyllä se hyvinkin on voinut minulla tuon viisi vuotta olla. Ainut mikä minua huolettaa, on se, että saadaanko minulta kerralla poistettua koko alue, kun lääkäri sanoi, että on todella laajalla alueella. Ja olen myös lueskellut kokemuksia, että jos on useammin joutunut käymään ""hoidossa"", niin se on vaikuttanut kyllä raskauksiin, keskenmenon riski suurenee ja ennenaikainen syntymä. Koska kyllähän tuo kohdunsuu joka hoitokerrasta kärsii ja lyhenee...?! Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen paljon näitä kommentteja lukenut ja mielestäni tuo on ihan järkeenkäypää.. Ja noista hoitokerroista jo kaksi voisi aiheuttaa suurtakin tuhoa...arpeutumista yms...

leila
Kondylooma ei ole (varsinainen) sukupuolitauti, vaikka sukupuoliteitse leviääkin. Jollain ihmisellä vain on virus elimistössään, ja siitäkin joukosta vain joillain se aktivoituu.

Itse olin neitsyt, kun kävin elämäni ensimmäisen kerran gynekologilla ja samalla otettiin papa, ja minulla oli kondylooma! Seuraavalla tarkastuskerralla, vuotta myöhemmin?, se oli hävinnyt, eli papa oli puhdas, mutta muutama vuosi siitä tuli ihmeellinen aristava kohta ihoon lähelle ""alapään"" ja jalan rajaa, siis jopa kauas ulkosynnyttimistä, ja koepala kertoi sen olevan kondylooman. Sain ajan laseroperaatioon, ja kun sinne menin, ei ollutkaan enää mitään poltettavaa. Koepala kai sen oli vienyt kokonaan mennessään, epäili lääkäri.

Olen miettinyt, voisiko esim. jalkasyylillä olla osuutta myös kondyloomaan? Eli jos saa jalkasyyläviruksen vaikka uimahallista, voiko samainen virus joskus puhjeta kondyloomana? Minulla kun oli teini-ikäisenä kymmeniä syyliä jalkapohjissa, ja niitä ei saanut millään pois, ennen kuin joskus 3-4 vuotta siellä oltuaan aivan yhtäkkiä katosivat.

et
Hitsit, meni piuhat solmuun. Tarkoitin tietysti syyliä, enkä yskänrokkoa.

Mielenkiintoinen ajatus tuo nuorena saadut syylät ja myöhempi kondylooma. Sitä varmaan voisi selvittää, mutta olisiko siitä hyötyä?

Laserhoidot ja muut todella aiheuttavat arpeutumista. Siksi niitä hoitoja ei kannata ihan huvin vuoksi tehdä. Tarpeeseen ne tehdäänkin, riskit ja hyödyt arvioidaan. Tosin joskus tuntuu, että odottaminen ja ehkä tiiviimpi seuranta voisi olla hyödyksi.

Tuota en ole ennen kuullut, että kondylooman hoidot lisäisivät keskenmenoja.

niin
En minäkään aiemmin tiennyt tuosta keskenmenojutusta mitään, mutta nyt olen monta tuollaista tarinaa lukenut netistä, jossa moni hoidossa käynyt on saanut keskenmenoja + ommeltu kohdunsuu raskauden lopulla, kun ei ole vauvan painoa kestänyt...Ja näillä oli hoitokertoja kahdesta neljään...mutta yksilöllistähän tuokin on...

Yhteistyössä