Papa tuloksissa muutoksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Hei,
Sain papa tuloksena asc-us joka vastaa ilmeisesti vanhaa luokkaa 2. Vastaus oli siis vain asc-us epäselvä atypia. Onko minulla siis kuitenkin HPV kun soluissa muutoksia? Vai olisiko siinä pitänyt erikseen mainita esim HPV positive tms, mistä siis tiedän? Ja mitä ylipäätänsä ko. ascus tarkoittaa muuta kun ehkä tulehdusta, voiko muuttua syöväksi, ja kuinka nopeasti? Kontrolli 24kk vasta. Pelottaa hirveästi ;(

[QUOTE="vieras";28596527]Mulla on yleensä ollut luokka yksi, mutta kerran sitten oli luokka 2. Kontrolli 6 kk kuluttua ja näyte oli puhdas eli luokka 1.[/QUOTE]

Mulla sama.

Ascus tarkoittaa että siellä on epätyypillisiä soluja tuntemattomasta syystä. mikä tahansa kihdun suun ärsytys, tuledus tms voi tehä tuon. ei siis tarkota että taustalla olis just papillooma vaan syitä on monia. Soluissa ei ome nähty dysplasiaa joten mitään välitöntä syöpäriskiä ei ole. Tuo kontrolloidaan ja mikäli se toistuu niin sitten aletaan tarkemmin vasta tiiraamaan.

Valitan, en osaa sanoa :( Mulla oli ensin 8 kk sitten papa, tuloksena joku epäselvä plaaplaaplaa ja 2 luokka oli siis tulos, sit kävin viime kuussa papassa ja tuloksena solumuutos ja 2 luokkaa papa, taas! Nyt sanottiin että PITÄÄ odottaa vuosi ennen kuin menee uudestaan papaan, sitten jos on vielä 2 luokkaa tai 3 luokkaa jo, niin sitten saan heti lähetteen sairaalaan... Huoh, olla tässä nyt sitten vuosi ihan huolesta kiemuralla :(

Kiitos vastauksistanne. Itse jäin todella epätietoisaksi kun sh soitti eikä osannut kertoa mitään tai vastata mihinkään esittämäni kysymykseen. Lääkärille yritin saada edes soittoaikaa mutta kuulemma sekin turhaa kun ei tiedetä mitään. Ajattelin jo että varaisin ajan yksityiselle koploskopiaan josta saisi tiedon kun koepalan ottaa mitä laatua. Hirveä ahdistus :(

[QUOTE="yks vaan";28601637]Valitan, en osaa sanoa :( Mulla oli ensin 8 kk sitten papa, tuloksena joku epäselvä plaaplaaplaa ja 2 luokka oli siis tulos, sit kävin viime kuussa papassa ja tuloksena solumuutos ja 2 luokkaa papa, taas! Nyt sanottiin että PITÄÄ odottaa vuosi ennen kuin menee uudestaan papaan, sitten jos on vielä 2 luokkaa tai 3 luokkaa jo, niin sitten saan heti lähetteen sairaalaan... Huoh, olla tässä nyt sitten vuosi ihan huolesta kiemuralla :([/QUOTE]

Ei ole pakko vuotta oottaa ja kärsiä. Mene yksityiselle, niin ottavat kyllä aiemmin. :hug:

Mulla ollu vissiin 3 kertaa luokka 2. Viime kerralla ei edes ollut mitään tulehdusta tms, mikä selittäisi sen. Piti vaan odottaa kontrollia 6kk. Se on todella piinaavaa. Sukupuolitauteja ei ole. Aina on palannut takas luokkaan 1, mutta kammo papoja kohtaan on jäänyt. Mun pitää kerran vuodessa käydä ja taas olis nyt kesä-heinäkuussa mentävä.