Papa+mahdollinen raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tellu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tellu

Vieras
Varasin PAPA-kokeeseen ajan parin viikon päähän, kun terkkari siitä muistutteli. Edellisestä kokeesta onkin vierähtänyt jo reilut kaksi vuotta. Nyt vain tulee ristiriitaisia tietoja, kun netistä selaa. Ovulaatio ajoittuu viikko ennen koetta eli jos mahdollisesti tärppäisi, niin kiinnittyminen olisi juuri käynnissä niihin aikoihin. Toisissa infoissa sanotaan että koetta ei suositella raskaana oleville kuin pakosta ja toiset sanoo, ettei ole mitään haittaa. Jossain puhutaan, että vain kohdunkaulasta napsastaan ja se hieman ohentaa ja keskenmenon vaara kasvaa. Jossakin puhutaan, että kohdun pohjasta asti otetaan???
Terkkari sanoi, että voi sen kyllä ottaa.
Neljäs yrityskierto on nyt menossa.
Pitääkö jättää yritys välistä ja mennä kokeeseen. Onhan ne kokeet tärkeitä, mutta ottaa jo valmiiksi päähän, eikä haluaisi minkään ylimääräisen pilata yritystä.

Tuossa vaiheessa kun ei vielä tiedä, missä mennään mahdollisen raskauden suhteen.

Epätietoisena ja ristiriitaisin mielin,Tellu

Mulle oli kanssa tullut aika ja satuin raskautumaan just ennen aikaa niin sanoivat että sitä ei raskaana olevilta oteta että täytyy sitten synnytyksen jälkeiseen aikaan siirtää.

Sinuna en rupeaisi riskeeraamaan...

Hei,
Itse olin ihan raskauden alussa rv5 kun olin omalla gynekologillani "vuositarkastuksessa". Kerroin olevani raskaana ja papasta oli reilu pari vuotta kun se viimeksi oli otettu. Gyne sanoi että kyllä hän voi papan ottaa ettei siitä ole haittaa. Tosin minun raskaus meni kesken rv10 mutta en usko että papan otto vaikutti siihen mitenkään. Keskeytys tehtiin lääkkeellisesti ja nyt odotellaan plussatuulia.

Aivan. Tässäkin tuli jo kaksi vastausta, joissa asiantuntijat ovat antaneet heille eri mielipiteet. Riskeerata en todella haluaisi. Kiitos teille vastauksista. Taidan soitella vielä eteenpäin ja mahdollisesti vaihtaa aikaa myöhemmäksi esim. heti seuraavien kuukautisten jälkeen.
Plussatuulia Katrinille ja meille kaikille...

Mullakin papasta ties kuinka kauan ja piti käydä näyte antamassa synnytyksen jälkitarkastuksen jälkeen, mut se venähti ja 6kk synnytyksestä tulin onnellisesti uudestaan raskaaksi. Papaa ei sit otettu vaan otetaan synnytyksen jälkeen taas. Mulla tosissaan papasta varmaan kohta 3-4vuotta.

Mä oon käynyt otattaan papan jo siinä vaiheessa, kun on ollut tiedossa, että pian aletaan yritteleen. Sitten siitä ei tarvi huolehtia ja ompahan kuitenkin tullut otettua...

Mutta tosiaan melko ristiriitaisia ovat tiedot, voiko sitä ottaa raskaana ollessa vai ei... Hyvä idea siirtää aika myöhemmäksi seuraavien kuukautisten jälkeen niin ompahan ainakin varman päälle. Tosin jos seuraavia kuukautisia ei kuulukaan niin jää sitten varmaankin raskauden jälkeen otettavaksi... ;) Mutta kyllä sen varmasti silloinkin ehtii... :)

Monta keskenmenoa kokeneena en ottaisi enää riskiä...siirtäisin papaan menoa ja niin lääkärikin minulle sanoi ,että kaikki turha kopelointi jätetään väliin. Sanoi ,että papan ehtii hyvin ottaa synnytyksen jälkeenkin ,kun mitään oireitakaan ei ole ja ns. pakkoa miksi se pitäisi ottaa.

Kiitos kaikille kommenteista. Päädyin lykkäämään testiä tuonne kesän jälkeen. Nyt painaa työt ja lomat vuorotellen päälle. Sitten syksymmällä varaan ajan ja ajoitan sen heti menkkojen jälkeen. Niin ei pääse ainakaan mitään vahinkoa tapahtumaan. Oma kulta on kuitenkin ollut kainalossa jo 8 vuotta, papoja otettu ja mitään ei koskaan ole löytynyt. Ja mitään tuntemuksia ei ole nytkään eli tulehdukset, ym.. Kierto säännöllinen.
Nyt vain loppukesä yritystä ja tsemppi päällä...
...ja paljon plussia+++
Tellu

Ilmeisesti papan voi ottaa vaikka raskaana onkin. Minulla menossa rv 12 ja lääkäri otti papan tänä aamuna. Kysyn eikö siitä ole haittaa ja sanoi että näin alku raskaudessa siitä ei voi olla haittaa.

Hei Tellu!
Minäkin päädyin lykkäämään testiä. Raskaus on juuri todettu ja minulle sanottiin, että sen voi kyllä sen papan ottaa myös synnytyksen jälkeen. Aina on kuulemma pieni keskenmenon riski. Alkuraskaudessahan niitä otetaan useinkin, mutta riski on riski ja sitten myöhemmin raskauden edetessä ei enää otetakaan. Joku syyhän siihenkin on, eli se keskenmenon riski. Tuo internet-taivas antaa todella monenlaista kommenttia tästä aiheesta puoleen ja vastaan.
Nauti kesästä ja pidä yritys päällä, ehkä se myöhemmin palkitaan sillä pienellä kääröllä. Onnea yritykseen.

Miksiköhän ihmeessä se minulta sit otettiin?? Nyt alkaa pelottaan jos siinä riski kuitenkin on olemassa, lääkäri kyllä vakuutteli että mitään haittaa siitä ei voi olla.. Oliko tietämätön lääkäri??

Niin. Näyte voidaan ottaa 20 raskausviikkoon asti,sanotaan. mutta lääkäreissä, kuten muissakin on omia kuppikuntia. Toiset eivät halua riskeerata, mutta kuten tuolla aikaisemminkin on mainittu, että se ohentaa kohdunkaulaa ja silloin riski on aina olemassa. Minimaalinen varmaankin. Riskejähän on aina ja vaikka jollekin tulisi keskenmeno, ei se tarkoita, että se juuri papasta johtuisi. Voihan siinä olla paljon muutakin.
Onhan se hyvä aina tutkia ja varmistaa.
Ole Kaisla huoleti ja nauti raskaudestasi. lääkäri ei ollut varmastikaan tietämätön. Toiset suosittelee toiset ei.

Kun yritystä on takana yli vuosi, näkökulma asiaan voi olla vähän toinen. Eri asia jos tietää varmasti olevansa raskaana, kuin jos vain leikittelee ajatuksella sen mahdollisuudesta. Jos papa otetaan viikko hedelmöittymisen jälkeen, silloin hädin tuskin edes on mitään, mikä menisi kesken. Et saa ikinä tietää, olisitko ollut raskaana, jos papa-koe nyt sitten voisi jotenkin estää kiinnittymisen.
Minä olisin antanut ottaa papan, mutta asenteeni onkin se, etten ole raskaana, ennen kuin toisin todistetaan.

Yhteistyössä