PAPA kokeesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelokas

Vieras
Osaisko joku sanoa mitäs meinaa kun papa kokeessahan on nämä luokat, mutta jos sitten ei kuulukkaan kokeen tulos mihinkään näistä luokista ( 1-5 ) niin mitähän meinaa? Syöpä vai?

Hoitaja vaan käski tulla lääkärin pakeille kun menkat seuraavan kerran ohitse, mutta ei sitten vaivautunut kertomaan sen enempää puhelimessa. Aattelin jos jollain olis ollut samantyylistä joskus tapahtunut.

Suurimmat sairaanhoitopiirit lienevät jo siirtyneet uuteen luokitukseen. Jos on ok, niin sitten on ihan vaan maininta että normaali.
Vastaustyypit

Normaali solulöydös
Tavallisin tutkimustulos terveen väestön seulonnassa on normaali solulöydös. Vastaustekstissä kuitenkin muistutetaan, että oireettomankin naisen on syytä käydä ajoittain tarkastuksessa

Kehotus käydä lääkärissä
Vaikka näytteessä ei todeta kohdun kaulaosan pahanlaatuiseen kasvaimeen viittaavia muutoksia, siinä voidaan kuitenkin havaita muita muutoksia, joiden perusteella asiakasta kehotetaan käymään lääkärissä. Vastauskirjeeseen liitetään tällöin tutkimusvastaus lääkärin arvioitavaksi.

Monet solumuutokset paranevat itsestään. Tällöin riittävä jatkotoimenpide on uuden PAPA-näytteen ottaminen esim. 4-12 kuukauden kuluttua. Jos näytteessä havaitaan jokin mikrobi (sieni, bakteeri, trikomonas, actinomyces tai herpes) voi lääkehoito olla tarpeen. Kaikkia mikrobeja ei PAPA-näytteestä voida todeta, vaan esimerkiksi klamydian osoittaminen vaatii mikrobiologisia tutkimuksia. Asiakkaan tulisikin tulehdusta epäillesssän hakeutua esimerkiksi gynekologin tai terveyskeskuksen omalääkärin vastaanotolle tutkimusten ja hoidon tarpeen määrittämiseksi.

Tarve jatkotutkimuksiin
Joskus vastauksessa ilmoitetaan solumuutoksista, jotka edellyttävät jatkotutkimuksia. Gynekologinen soluvastaus ei ole diagnoosi, vaan se ainoastaan osoittaa jatkotutkimuksien tarpeen. Kaikki epäilyttävät solumuutokset tulee varmistaa jatkotutkimuksilla. Vahvojenkin solumuutosten taustalla voi olla joko HPV:n aiheuttama tai muu krooninen tulehdus. Jatkotutkimukset ovat tarpeelliset, jotta kohdunkaulan syövän esiasteen mahdollisuus voidaan poissulkea ja löydettäessäkin hoitaa varhaisvaiheessaan.

Hoitajat eivät saa kertoa niitä tuloksia.Meillä ainakin vaan lääkäri saa tulokset kertoa oli sitten tulos mikä tahansa.
Mulla oli viimeksi luokka 3 ja syytä ei saatu selville että miksi.Koepalat otettiin ja niissä ei mitään ollut.
Luokka 2 tarkoittaa että on joku tulehdus,esim.hiiva.Siihen lääkäri sitten antaa lääkekuurin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Hoitajat eivät saa kertoa niitä tuloksia.Meillä ainakin vaan lääkäri saa tulokset kertoa oli sitten tulos mikä tahansa.
Mulla oli viimeksi luokka 3 ja syytä ei saatu selville että miksi.Koepalat otettiin ja niissä ei mitään ollut.
Luokka 2 tarkoittaa että on joku tulehdus,esim.hiiva.Siihen lääkäri sitten antaa lääkekuurin.

mun ainaki käskettiin soittaa terveydenhoitajalle kokeiden jälkeen parin viikon päästä niin se kertoo tulokset :o

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:

mun ainaki käskettiin soittaa terveydenhoitajalle kokeiden jälkeen parin viikon päästä niin se kertoo tulokset :o

Näin meilläkin. Mutta ap, älä suotta huolehdi/pelkää liikaa, sillä on kuitenkin verrattain yleistä, että papassa näkyy jotain, joka vaatii jatkotutkimuksia/hoitoa/uutta näytettä myöhemmin.