Papa kokeesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä

Vieras
Olen 17 rv:lla ja eilen otettiin neuvolassa papa koe ja jotain muitakin kokeita emättimestä.
Nyt sitten tänä aamuna tuli paperiin pyyhkiessä ruskeaa lima vuotoa! Menin tietysti ihan paniikkiin ja itkukin pääsi.
Kaiken lisäksi luin täältä että papa koetta ei saa ottaa raskausaikana voi aiheuttaa keskenmenon!!!! Näytteen otti multa neuvolan th.

Rauhoitu, papakokeita otetaan kyllä raskausaikanakin. Lisäksi siinä ""naarmutetaan"" limakalvoa emättimestä, ja tämä aiheuttaa yleensä pientä vuotoa. Se miksi papaa ei mielellään oteta raskausaikana on, että osa muutoksista on raskauden aiheuttamia, ja raskaudenaikainen papatulos johtaa usein ""turhiin"" uusinta-papoihin pikku löydösten takia.

Mikäli on vain pientä ruskeaa vuotoa ja ei supistele, sinä et ole todellakaan saamassa keskenmenoa. Älä panikoi!

Kyllä papan voi ottaa raskauden aikana ja se usein otetaankin mikäli viimeisestä näytteestä on aikaa. papan ottamisen jälkeisenä päivänä voi tulla pikkuisen verta ja sekin on ihan normaalia. Ei se papa ole vauvaa mitenkään satuttanut. Limakalvoilta voi jotain tulla. Älä huolehdi!

Parempihan se on että papa otetaan, ettei sinulla vaan ole jotain hoidettavaa sairautta!!! Ja se että olet lukenut täältä ettei sitä saisi ottaa on tosiaan pötypuhetta. Jossain neuvoloissa otetaan rutiinisti jos ed papasta on yli 2 vuotta aikaa tai jotain oireita yms.

Tiedän (olen itsekin raskaana) että kaikkea tulee kyllä murehdittua, mutta yritä rauhoittua, mikään ei viittaa siihen että jotain olisi pielessä.

Ja minä olen muuten ammatiltani lääkäri.

Kun pystyisi uskomaan. Mietin vaan että kuinka kauan sitä täytyy pelätä että jos tulee tästä keskenmeno?
Yöllä oli menkkakipua, mutta sitä on kyllä ollut aiemminkin koko raskauden ajan.
Menin vaan ihan paniikkiin!!!

Mulla menossa rv 18 + ja viikko takaperin lääkäri teki sisätutkimuksen ja otti myös näytteitä. Multa vuosi lopun päivää verta. Mun mielestä siinä ei ollut mitään ihmeellistä, näytteiden otto meinaan sattui ja limakalvot on superherkkänä näin raskauden aikana. Rauhoitu.

Jos olet sellainen ihminen, joka rauhoittuu järkipuheesta niin soita lääkärille tms. Mikäli et usko järkipuheen auttavan varaa aika yksityiselle missä saat ultran, jossa näkyisi jos vuoto tulisi kohdusta (mitä en hetkeäkään usko). Ja mikäli keskenmenoriski papan takia olisi selvästi kohonnut, niin sitä ei todellakaan otettaisi raskaana olevilta.

Älä panikoi, pahennat vaan oloasi. Ota yhteyttä jonnekin edes puhelimitse jos olosi on kauhean vaikea.

En saanut neuvolan th:ta kiinni, niin yhdistivät jollekkin muulle th:lle ja kerroin asiani. Noh sanoi johtuvan eilisestä kokeesta ja sanoi että jos tulee hyytymiä tai kirkasta verta niin sitten lääkäriin. No arvatkaapa vaan, nyt sitten koko ajan kyttään ja pelkään että sitä verta alkaa tulla.
Tälläinen hössö kun olen.

Mulle tehtiin papa ihan ekoilla viikoilla milloin keskenmenon riski on kaikkein suurin. Kysyin voiko tehdä ja th sanoi että voi. Otettiin kylläkin vain kaksi niistä kolmesta näytteestä, kolmas (se joka otetaan kohdun suulta) jätettiin ottamatta varmuudeksi. Oli pientä vuotoa kokeen jälkeen ja menkkamaista kipua. Mutta vauva on edelleen masussa.
Tsemppiä - toivottavasti saat mielenrauhan asian suhteen pian.

Mulla otettiin siis eilen päivällä, eikä tullut mitään vuotoa.
Se vuoto tuli vasta tänä aamuna ja nyt päivällä aina silloin tällöin pyyhkiessä tulee semmosta rusehtavaa/ruskeaa limaa paperiin.

Minkälaisia vastauksia vielä kaipaat?
Eikös täällä jo asiantuntija ja muut kokeneet kertoneet kommenttinsa?

Kannattaisi varmaan miettiä välillä jotain ihan muuta. Teet vaan itselleis kurjan olon jos jatkat asian vatvomista päässäsi. Kun kerran on todettu, että syytä huoleen ei ole.

Hauskaa viikonloppua! Mene vaikka katsomaan raketteja jos asut pk-seudulla ;-)

En tarkoita tätä millään pahalla, mutta yritä nyt rauhoittua. sulla on vielä yli puolet raskaudesta jäljellä niin tuolla tavalla teet itsestäs hullun ennen synnytystä.
itse myös stressailin alku raskaudesta kaikesta mahdollisesta, mutta viikolla 7 kun ilmeni, että ollaan molemmat erittäin harvinaisen ja vaikean perinnöllisen sairauden kantajia ja suuri mahdollisuus, että lapsi on erittäin vakavasti sairas niin silloin loppui turhat stressit. ymmärsi sen, että mistä tosiaankin kannattaa stressata ja mikä elämässä on tärkeintä. meillä onneksi lapsi pelkkä kantaja (ei sairas), mutta jotenkin sitä ymmärsi, että mistä oikeasti tarvii stressata ja oppi ottamaan rennommin.
onnellista ja mukavaa raskausaikaa!:) nauti siitä, älä tuhlaa sitä turhaan stressiin!:)