papa-koe

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut
On tehty nyt vuoden sisällä kahteen otteeseen eli puolen vuoden välein ja muutoksia on löytynyt. Seuraavaan papaan taas puolen vuoden päästä, kun kuulemma oli ""muutoksia"". Mitä on luvassa, jos edelleen löytyy jotakin?lääkäri puhui jotakin laserista?kannattaako odotella taas puoli vuotta vai pitäisikö kiiruhtaa nopeammin hoitoon?itseä vain huolestuttaa.
 
Tuula
Mulla sama juttu, sitä on nyt seurattu jokusen kerran. Kun se oli pari kertaa peräkkäin II -luokkaa, sain gyneltäni lähetteen naistentautien polille, jossa tehtiin kolposkopia= otettiin koepaloja emättimen seinämistä ja limakalvoilta. Se ei ollut minusta paha toimenpide, kurja tietysti mutta kyllä siitä selviää. Kävin kesken työpäivän ja palasin normaalisti töihin.

Siitä tuli kotiin vastaus, että kondylooman aiheuttamia muutoksia ja sain kehoituksen mennä taas kontorolliin 6 kk päästä. Kävin siinä juuri tällä viikolla, tulos menee suoraan gynelleni. Käsitin, ettei sille tehdä mitään vielä niin kauan kuin se pysyy II -luokkana mutta sitä seurataan.

Voi tietysti olla kuntakohtaisia eroja, joissakin hoidetaan helpommin, joissakin vasta kun on ihan pakko.


 
vivian
Kävin myös kakkostuloksen jälkeen erikoislääkärillä, joka otti koepalat. Koepaloissa ei näkynyt mitään pahanlaatuista, mutta koska minulla oli myös pitkään jatkunutta vuotoa, pyysin, että minulle tehtäisiin tuo viipalehoito varmuuden vuoksi, että kohdunsuulta saataisiin pois tuo ""sairas"" kohta. Lääkäri oli onneksi kanssani samaa mieltä ja hän laserilla polttikin (ei paha, vuotoa vain oli muutaman viikon sen jälkeen) ohuen rinkulan pois ja se tietysti lähetettiin patologille. Kuinka ollakaan, sain jonkin ajan päästä kotiin kirjeen, jossa todettiin sen olevan kolmosluokkaa eli kohdunsyövän varhaista esiastetta. Soitin ihmeissäni ja hätääntyneenä lääkärille, että miksei tuota jo koepaloissa nähty - hän sanoi, että jos näytteen ottaa puolikin milliä väärästä kohtaa, niin siinä ei pahanlaatuisuutta silloin näy. Minun kohdallani siis tuo viipalehoito oli onni. Se viipalehoito uusittiin pyynnöstäni varmuuden vuoksi tiputtelun jatkuessa 5 kuukauden päästä ja sen jälkeen sain normaalin tuloksen ja rauhoituin, nyt käyn vuoden välein papassa, enkä takuulla tule unohtamaan käyntejä.
 
konkari
Odottele ihan rauhassa sitä seuraavaa kertaa. Homma on tarkkailussa ja se riittää. Yleensä vasta III luokassa tehdään elimistön omaa puolustusta auttavia hoitoja.

Ihan varmuuden vuoksi ei kannata tehdä hoitoja, koska niistä jää aina arpia. Arpikudos ei ole niin joustavaa kuin muu kudos.


 

Yhteistyössä