panttaus ilman toisen omistajan suostumusta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asunnon ostaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asunnon ostaja

Vieras
Olen ostamassa uutta asuntoa ja minulla tarvitsisi olla useampi 10 tonni rahaa tai vastaavasti pantata jotain omaisuutta sen edestä. Omistan veljeni kanssa puoliksi omakotitalon + tontin joiden arvo on tällä hetkellä noin 550 000€. Haluaisin siis tuon pari kymmentätonnia pantata omasta osuudestani, johon veljeni ei suostu. Pystynkö panttaamaan mitenkään ilman veljeni suostumusta? vai jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi laittaa oma puolisko myyntiin, jolloin veli sen voi lunastaa (tähän käytännössä hänellä ei ole mahdollisuuksia, koska ei saa rahaa tuota puolta tuosta summasta) ja jos veljeni ei pysty minun osuutta lunastamaan niin silloin asuntohan menee myyntiin. Mutta siis voinko pantata omaa osuuttani mitenkään vaikkei veljeni siihen suostu?

Talossa ei tällä hetkellä asu ketään, on ollut vähän yli kuukauden asumattomana. Olisimme halunneet pitää talon ns mökkinä, kun tämä okt sijaitsee sellaisella alueella missä monilla kesämökkejä ja tämän vuoksi olisin halunnut tuon pienen osan omasta osuudestani pantata. Veljeni ei siitä suostu edes keskustelemaan, joten myynti taitaa sitten olla ainut vaihtoehto.

Yhteistyössä