panniikkihäiriö ja häät, apua?

• Viestiketjun aloittaja Minä vain 80
  • Ensimmäinen viesti
Minä vain 80
Voisikohan joku kenties antaa minulle neuvoja tai kertoa omista kokemuksistaan?

Minulla on siis ensi kuussa häät ja kärsin paniikkihäiriöstä. Minua jänittää ja pelottaa jo kamalasti etukäteen? Olen murrosiästä asti taistellut tämän paniikkihäiriön kanssa ja oppinut elämään sen kanssa joten kuten, nyt olen 26v. Kolmannen lapsemme jälkeen sairastuin raskauden jälkeiseen masennukseen ja paniikkihäiriö vain paheni. Olen kokeillut SSRI lääkkeitä, mitkä voisivat auttaa kyseiseen häiriöön ,mutta ne eivät minulle ole sopineet.

Minulla on kaapissa propral 10mg nimistä lääkettä jänittäviin tilanteisiin, mutta en usko että siitä on yksinään apua... Minulta löytyy myös oxamin 15mg tarvittaessa unettomuuteen. Voisiko jotenkin näitä yhdistelemällä selvitä tilanteesta "hengissä"? Propralhan on oikeasti verenpainelääke, mutta auttaa käsien tärinään yms. oireisiin.

Tiedän että netistä ei yleensäkkään pidä kaikkea uskoa tai luottaa lääke ohjeissiin. Eli tiedostan asian ja haluankin kysellä muiden kokemuksia yms. Omalla paikkakunnalla on sellainen tilanne että alan lääkäriä ei ole ollenkaan. Paikka on siis auki, mutta kukaan ei ole hakenut siihen. Olen ollut jonossa jo yli 3kk lääkärille, mutta en vieläkään ole päässyt. Olen masennuksesta käynyt psykologin luona juttelemassa, mutta sekin on vuoden aikana vaihtunut 4 kertaa enkä uusinta ole edes tavannut. Ja terveyskeskuslääkäri tuskin osaa minua auttaa. Ja niistä on niin huonoja kokemuksia etten edes sieltä menisi neuvoja kysymään.... :headwall: :'(

ELI OLISIN TODELLA KIITOLLINEN AVUSTA!

Minä itse olen pärjännyt tarvittaessa ihan vain 1/4 rauhoittavasta lääkkeestä. Tämä on ihan soppeli annos, ei puuroudu puhe eikä väsytä juuri. Tuli myös mieleen, että mikäli otat alkoholia, niin silloin ei kannata ottaa tuota rauhoittavaa. Mitäs jos ottaisit vaikka pienen lasin jotain viiniä ennen tilaisuutta. Esim. väitöstilaisuutta ennen väittelijä tarjoaa konjakkikahvit vastaväittäjälle ja kustokselle. Lähtee pahimmat jännityksetkin pois.

Vieras vielä
Jatkan vielä :). Tuo propral olisi varmaan ihan hyvä suht. isolla annoksella esim. 40 mg (tosin saattaa huimata). Rohkeasti vain kokeilet esim. tuota rauhoittavaa pienellä määrällä, jos et ota alkoholia. Itse käytän lääkettä pahimpina tilaisuuksina ihan ilman huolta, sillä kärsimään en enää ala paniikistani.

minä vain 80
Luulen että se proprall voisi olla 4omg hyvä otta ennen tilaisuuttaa, sekä lisäksi puolikas tai kokonainen oxamin. Itse en ole paljon lääkkeitä käyttänyt kun olen yrittänyt selvitä mahdollisimman vähillä lääkkeillä. En kumminkaan halua pilata noin tärkeää tilaisuutta paniikkikohtauksella. On kumminkin ikimuistoinen tiaisuus. Ei samana päivänä käytetä alkoholia, kun ajateltiin varsinaiset juhlat kesällä järjestää. Nyt ovat paikalla vain lähimmät sukulaiset.

Itse saan juuri pahimmat paniikkikohtaukset esiintymis tilaisuuksissa. Kaupassa käynnit ja normaali elämä ei juurikaan tuota ongelmia. Viimeksi juuri kummina ollessa sain pahoja oireita. Sydän hakkasi sataa, kädet ja jalat alkoivat täristä ja henki salpaantua. Tilanne oli kamala ja pelkään sen toistuvan. Jouduin anttamaan lapsen toiselle kummeista ja poistua hetkeksi paikalta. silloin en ollut mitään lääkkeitä ottanut ennen tilaisuutta. Ja nyt haluan täysin varma ettei sama toistu. :ashamed:

propral on beetasalpaaja joka pääasiassa alentaa sykettä.jos otat vielä rauhoittavaa(jos et ole tähän tottunut) niin saattaa tulla huimausta.eli verenpaineet matelee alhaalla...se ei ole hyvä ajatellen sitä tilannetta kun seisot kirkossa paikallaan.

auttaisko jos kokeilisit ennen häitä tätä yhdistelmää ettei tule ihanana päivänä huono olo lääkkeistä.

tsemppiä sulle ja muista että vaikka se tilanne jännittää niin kyllä sä selviät.siellähän on kaikki rakkaat sun tukena ja se rakkain siinä vieressä!!!

ja vielä vinkkinä: opettele joku tehokas rentoutumiskeino ja kokeile sitä jos oireet pukkaa päälle!

Näin luontaisihmisenä suosittelen kokeilemaan joko Vogelin kauranversouutetta tai Bachin kukkatippoja. Niitä on esim. Rescue Remedy tai sitten ihan kukkatippa-asiantuntijalta haet sopivat tipat.

Itsekin jännitin ihan sairaasti häitä, 250 vierasta, mutta nappasin pari luontaistuotekaupan "rauhoittavaa" ennen tilaisuutta ja hyvin ne menivät. Ja olihan mies siinä vieressä koko ajan ja muut tutut ympärillä...

Tsemppiä ja onnea häihin!! :flower:

Yhteistyössä