Pankkitilin avaaminen

• Viestiketjun aloittaja erikaeija
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
tiedätkö mihin pankkiin tili on avattu? Soita sinne ja kysy voiko niin tehdä. Suoraan lapsen tilin tietoja he eivät voi pankkisalaisuuden vuoksi kertoa puhelimessa, mutta voivat yleisellä tasolla vastata kysymykseesi. Jos tili on avattu lapsen nimiin niin sinä voit huoltajana mennä sinne pankkiin ja selvittää kaikki tiliin liittyvät asiat ja tehdä siihen yrvittaessa muutoksia.

minä,
[QUOTE="vieras";29046249]ilmeisesti siis mummon nimiin avattu. ja kyllä on ihan sallittua. alaikäisen nimiinhän ei sitä voi avata[/QUOTE]
Pankki sanoo:
Lapsen pankkiasiat

Myös pankkiasiat kannattaa hoitaa kuntoon uudelle perheenjäsenelle aivan alusta saakka. Avaa lapsellesi ihan oma tili Säästöpankissa. Näin esimerkiksi sukulaiset ja kummit voivat halutessaan antaa lapselle lahjaksi pesämunaa tulevaisuutta varten jo pienestä pitäen. Pienistäkin summista kertyy pikku hiljaa mukava potti.

siisharmaan
Lapsen nimiin on avattu ja Osuuspankissa. Tiliotetta ei tule meille. Ja tiedoissa onkin mummun osoite.
Näin on meilläkin, ja juuri Osuuspankissa. Ainoa kirje tuli tytön nimellä meille kotiin, kun oplla muuttu jotkut korkojutut. Muuten ei mullakaan mitään tietoa tilistä. Mut enpä mä siitä tietoa tarviikkaan, tyttö saa rahat sitten itselleen joskus :)

"wieras"
Isoisäni avasi tilit kaikille lapsenlapsilleen ja nyt lapsenlapsenlapsilleen. Itse en edes tiennyt että mulla on sellainen tili, ennen kun täytin 18 vuotta ja sain tilin haltuuni. Siinä oli oikein mukavasti opiskelurahaa. Samalla tavoin isoisä on avannut tilit lapsilleni, minulta sen kummemmin kysymättä. Ja siitä vaan, ei loukkaa minua enkä tunne kokeneeni vääryyttä. Pankkina OP.

erikaeija
Pankin toimintaa tässä eniten ihmettelen. Kun käsittääkseni tuo ei ole mahdollista.
Mummolle olen vähän loukkaantunut siitä, että ilmoitimme, että lapsella on tili jota ei käytetä ja sinne on mahdollista laittaa rahaa. Mutta se ei kelvannut, kun meidän pankkimme on väärällä paikkakunnalla. Sitä paitsi tuollaiset rahat haluaisin sijoittaa vähän paremmin kuin jollekin käyttötilille.

"tiipii"
Outoa! Kun taas jos yrittää itse omalle lapselleen avata tiliä, niin silloinkin pitää olla valtakirja toiselta vanhemmalta, että on ok! Kuinka isovanhemmat voi tehdä tilin avauksen tosta vaan??

"kookoo"
Näitä keskusteluja tulee aina silloin tällöin ja joka kerta mietin mitä ihmeen kiellettyä tuossa on? Mitä siinä on sellaista josta pitäisi loukkaantua? Siis lapsen tilihän on lapsen tili lähinnä teoriassa. Niin kauan kun ei ole omia tuloja, niin se on vähän niin ja näin. Se että joku avaa lapsellenne tilin, niin sehän tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että hän haluaa antaa lapselle rahaa. Loukkaantuisitko sinä siitä, jos sama mummo "avaisi villasukkatilin", eli panisi käteistä jemmaan lapseanne varten sukanvarteen? Tuskin loukkaantuisit... no miten pankkitili eroaa tuosta?

Ihan rauhassa voit edelleenkin itse avata lapsellenne käyttötilin. Noita tilejä voi avata vaikka sata. Sitä ei siis tarvitse pelätä että tilin avaus estäisi jotenkin sinua tekemästä samaa.

Sitäkin on turha murehtia, että sinulla ei ole käyttöoikeutta tuohon mummon avaamaan tiliin. Ne rahat ovat käytännössä kuitenkin sen mummon omia rahoja ennen kuin tili sitten 18 vuotiaana luovutetaan. Et sinä pääsisi käsiksi siihen sukanvarteenkaan, jonne mummo voisi kerätä lapselle käteistä. Samalla tavalla tililtä tai sukanvarresta mummo voikin itse napata rahat pois milloin vain. Ne kun ovat käytännössä hänen rahojaan ennen kuin se tili luovutetaan vain tälle lapselle.

Sen taas ymmärrän oikein hyvin, ettei mummo halua lahjoittaa rahaa sellaiselle tilille tai vastaavaan, johon vanhemmat pääsevät käsiksi. Mummon rahat ja mummon säännöt. Jos hän haluaa että rahaa voi käyttää vasta lapsen tullessa täysi-ikäiseksi, niin näin se sitten on.

Voisitko siis eritellä, että mikä tuossa järjestelyssä nyt tarkalleen ottaen sinua kaivertaa?

"vieras"
[QUOTE="kookoo";29047142]Näitä keskusteluja tulee aina silloin tällöin ja joka kerta mietin mitä ihmeen kiellettyä tuossa on? Mitä siinä on sellaista josta pitäisi loukkaantua? Siis lapsen tilihän on lapsen tili lähinnä teoriassa. Niin kauan kun ei ole omia tuloja, niin se on vähän niin ja näin. Se että joku avaa lapsellenne tilin, niin sehän tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että hän haluaa antaa lapselle rahaa. Loukkaantuisitko sinä siitä, jos sama mummo "avaisi villasukkatilin", eli panisi käteistä jemmaan lapseanne varten sukanvarteen? Tuskin loukkaantuisit... no miten pankkitili eroaa tuosta?

Ihan rauhassa voit edelleenkin itse avata lapsellenne käyttötilin. Noita tilejä voi avata vaikka sata. Sitä ei siis tarvitse pelätä että tilin avaus estäisi jotenkin sinua tekemästä samaa.

Sitäkin on turha murehtia, että sinulla ei ole käyttöoikeutta tuohon mummon avaamaan tiliin. Ne rahat ovat käytännössä kuitenkin sen mummon omia rahoja ennen kuin tili sitten 18 vuotiaana luovutetaan. Et sinä pääsisi käsiksi siihen sukanvarteenkaan, jonne mummo voisi kerätä lapselle käteistä. Samalla tavalla tililtä tai sukanvarresta mummo voikin itse napata rahat pois milloin vain. Ne kun ovat käytännössä hänen rahojaan ennen kuin se tili luovutetaan vain tälle lapselle.

Sen taas ymmärrän oikein hyvin, ettei mummo halua lahjoittaa rahaa sellaiselle tilille tai vastaavaan, johon vanhemmat pääsevät käsiksi. Mummon rahat ja mummon säännöt. Jos hän haluaa että rahaa voi käyttää vasta lapsen tullessa täysi-ikäiseksi, niin näin se sitten on.

Voisitko siis eritellä, että mikä tuossa järjestelyssä nyt tarkalleen ottaen sinua kaivertaa?[/QUOTE]

Olisin kyllä erittäin varovainen tällaisen järjestelyn kanssa. Varat ovat lasten varoja, jos ne lapsen tilille siirretään. Oletetaan, että vanhemmille sattuu jotain ja lapselle määrätään edunvalvoja. Voi olla mummo aika lirissä, jos nostelee rahoja lapsen tililtä...

"vieras"
[QUOTE="kookoo";29047142]Näitä keskusteluja tulee aina silloin tällöin ja joka kerta mietin mitä ihmeen kiellettyä tuossa on? Mitä siinä on sellaista josta pitäisi loukkaantua? Siis lapsen tilihän on lapsen tili lähinnä teoriassa.[/QUOTE]

No ainakin vanhempi on velvollinen ilmoittamaan lapsen omaisuudesta viranomaisille, kun sen määrä ylittää jonkin tietyn rajan. Mistäpä sitten tiedät, paljonko sillä lapsella on rahoja eri tileillä, kun mistään et siitä tietoa saa.

Ja jos mummulla on siihen tiliin käyttöoikeus, niin sitten ei kyllä oikein mennä lakipykälien mukaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29047200]No ainakin vanhempi on velvollinen ilmoittamaan lapsen omaisuudesta viranomaisille, kun sen määrä ylittää jonkin tietyn rajan. Mistäpä sitten tiedät, paljonko sillä lapsella on rahoja eri tileillä, kun mistään et siitä tietoa saa.

Ja jos mummulla on siihen tiliin käyttöoikeus, niin sitten ei kyllä oikein mennä lakipykälien mukaan.[/QUOTE]

"Alaikäiset lapset

Laki holhoustoimesta koskee myös lapsia. Vanhemmat ovat lain mukaan lapsen edunvalvojia, ellei toisin ole määrätty.

Holhousasioidenrekisteri

Tietyissä tapauksissa myös lapsia koskevia tietoja merkitään holhousasioidenrekisteriin. Jos alaikäinen on osakkaana kuolinpesässä tai hänen osuutensa pesän varoista on arvoltaan yli 20.000 euroa, alaikäisen edunvalvonta rekisteröidään rekisteriin. Samaa menettelyä sovelletaan alaikäisiin, joilla on omaisuutta yli 20.000 euroa.

Erityisistä syistä rekisterimerkintä voidaan tehdä, vaikka omaisuuden arvo olisikin alle 20.000 euroa.

Tilivelvollisuus

Myös vanhemmat, joiden lapset on merkitty holhousasioidenrekisteriin, ovat velvollisia tekemään tilin. Tilivelvollisuuden laajuus sekä tilikauden pituus voivat vaihdella lapsen omaisuuden mukaan."

pankkilainen
Tilin voi kyllä avata lapselle ilman vanhempien suostumusta (ns. notariaattilahja) mutta käyttöoikeus tulee AINA myös molemmille vanhemmille. Myös tiliote menee vanhemmille. Eli mummo voi kyllä halutessaan avata lapselle tilin ja laittaa sinne rahaa, mutta mummolla ei ole tiliin minkäänlaista käyttöoikeutta (ellei vanhemmat myöhemmin muuta päätä) eikä mummo saa myöskään tiliotetta itselleen. Eli kyllä, väärin toimittu.

erikaeija
Miten niin ovat käytännössä mummon rahoja siihen asti kun lapsi täyttää 18 vuotta?!!! Tämä kommentti Kookoolle. Jos tili on lapsen nimissä, eihän mummolla voi olla siihen käyttöoikeutta.

Pointti oli ettei haluttaisi avata monia tilejä. Ja olisihan se kiva tietää, että montako tiliä lapsella on ja missä. Itse voisimme sitten laittaa samalle tilille rahaa. Kun meidän valitsema pankki ei mummolle kelpaa.

Yhteistyössä